Ang: Fjädrar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Ang: Fjädrar

Post by hero »

Hej allesammans!
Det verkar som att jag kanske kan få byta ut mina kapade originalfjädrar mot ett par Lesjöfors Sportfjädrar.. Bilen kommer antagligen att förlora i höjd vilket gör mig lite tveksam till denna operation..
Men till frågan! (orna)

Vad är skillnaden mellan progressiva och linjära fjädrar?

Om man ska på och byta fjädrar, åker man väl "egentligen" på att byta stötdämpare och bussningar med?


Vad säger ni?
Ska jag byta till lecheförsch fjädrarna?
Praise the Lowered
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Ang: Fjädrar

Post by emilnat »

1. Kasta bort dina hemkapade fjadrar. Dom har fel geometri for fjadertallriken vilket innebar att det kommer att bli sprickor och trakigheter.
2. - Kortare fjadrar (eftermarknad eller kapade) innebar att du kommer narmare genomslagsgummit= inte bra.
+ Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen och saledes lagre tyngdpunkt= bra
- Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen men ocksa lagre krangningspunkt = daligt.

Summa summarum ar det inte sannolikt att din bil blir snabbare med kortare fjadrar (den kanske kanns snabbare). Battre dack, dampare och krangningshammare ar en annan sak...
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Ang: Fjädrar

Post by hero »

Jag vet att de absolut har helt fel egenskaper, efter att de blivit kapade.
Men som sagt, om jag ska välja mellan de nya , vilken är det jag ska titta på?

KG visar två st olika typer ifrån lesjöfors.
  • Amazon/P1800 1957-70 (progressiva) TÜV
    Amazon/P1800 1957-70 (linjära)
Båda står som "sänkning 30 mm". Finns varken mer eller mindre.

30mm känns lite klent tycker ni inte det? ;)


Krängningshammare blir antagligen ett till alternativ.


Som sagt, VAD är skillnaden mellan progressiva och linjära fjädrar?
Praise the Lowered
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ang: Fjädrar

Post by Arne »

Spänstigheten ökar ju mer man trycker ihop fjädern, den är inte linjär.
30 mm. räckermycket väl. Kombinera sänkningen gärna med krängningshämmare fram och bak typ "IPD". Montera även gasstötdämpare runt om, då har du förbättrat väghållningen avsevärt från hur den är som original.
AVG
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Ang: Fjädrar

Post by Pälle »

emilnat wrote:1. Kasta bort dina hemkapade fjadrar. Dom har fel geometri for fjadertallriken vilket innebar att det kommer att bli sprickor och trakigheter.
2. - Kortare fjadrar (eftermarknad eller kapade) innebar att du kommer narmare genomslagsgummit= inte bra.
+ Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen och saledes lagre tyngdpunkt= bra
- Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen men ocksa lagre krangningspunkt = daligt.

Summa summarum ar det inte sannolikt att din bil blir snabbare med kortare fjadrar (den kanske kanns snabbare). Battre dack, dampare och krangningshammare ar en annan sak...
Hmm, läste en artikel i Classic Motor (tror jag) om hur man byggde rallyamazoner på 60-talet. Där beskrevs bygget av en korrekt kopia av Carl-Magnus Skoogs (om jag minns rätt) rallyamazon från 60-talet. Hursomhelst, det som gällde på den tiden var andra dämpare och kapade fjädrar, tror det var 1,5 varv. Gick det på den tiden i rallyskogen tror jag det ska funka idag också.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Ang: Fjädrar

Post by Ks_Wolfman »

Jag har dom progressiva fjädrarna på min amazon. Är den bästa investeringen efter motorn. :)

Ett annat tips, är att gå omkring på biltema och mäta lite på olika fjädrar o så klart räkna lite på vilken "hårdhet" man vill ha.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Ang: Fjädrar

Post by emilnat »

Som sagt tidigare är progressiva fjädrar sådana att de blir styvare (högre fjäderkonstant)efter att de tryckts ihop en bit.

Hårdare fjädrar i sig ger inte en snabbare bil. De hjälper inte bilen att hålla hjulen i marken, tvärt om.

SOm du kanske vet får du mer understyrning med hårda fjädrar fram och mer överstyrning med hårda fjädrar bak. Detta orsakas av ökad viktförskjutning vid kurvtagning där yttre däcket får ta upp mest av krafterna som verkar. Därför försämras faktiskt kurvtagningsförmågan av hårdare fjädrar om allt annat (dämpare, hjul, etc.) är lika.

De hjälper att kontrollera karossrörelser och ge en sportigare känsla, dock.

Därför tycker jag att man ska vara ytterst försiktig med att ändra på fjädrarna. Om man köper kortare och styvare fjädrar ska man inte ta i för mycket utan hålla sig så nära original som möjligt. 30mm tycker jag låter för mycket, särskilt om man inte uteslutande kör på bana.
Last edited by emilnat on Fri Nov 07, 2008 5:41 am, edited 1 time in total.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Ang: Fjädrar

Post by emilnat »

Pälle wrote:
emilnat wrote:1. Kasta bort dina hemkapade fjadrar. Dom har fel geometri for fjadertallriken vilket innebar att det kommer att bli sprickor och trakigheter.
2. - Kortare fjadrar (eftermarknad eller kapade) innebar att du kommer narmare genomslagsgummit= inte bra.
+ Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen och saledes lagre tyngdpunkt= bra
- Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen men ocksa lagre krangningspunkt = daligt.

Summa summarum ar det inte sannolikt att din bil blir snabbare med kortare fjadrar (den kanske kanns snabbare). Battre dack, dampare och krangningshammare ar en annan sak...
Hmm, läste en artikel i Classic Motor (tror jag) om hur man byggde rallyamazoner på 60-talet. Där beskrevs bygget av en korrekt kopia av Carl-Magnus Skoogs (om jag minns rätt) rallyamazon från 60-talet. Hursomhelst, det som gällde på den tiden var andra dämpare och kapade fjädrar, tror det var 1,5 varv. Gick det på den tiden i rallyskogen tror jag det ska funka idag också.
Hur vet du att bilen blev snabbare av dessa kapade fjädrar? Den blev helt säkert inte det. Inte i kurvorna i alla fall.
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Ang: Fjädrar

Post by Bonden! »

kollar man på vägegenskaper så skulle jag vilja påstå att kapade fjädrar är bättre än original.
kapade fjädrar=
stummare än original - lutar inte i kurvorna lika mkt dvs förflytar inte tyngdpunkten "åt fel håll"
lägre tyngdpunkt - lättar inte trycket på inre hjulen i kurvorna lika mkt
pga att tyngdpunkten inte förflyttas lika mycket vid svängning och bilen inte rör sej lika mycket "vågrätt" så märks även en klar skillnad på styrningen - den reagarar snabbare på ratten.
negativt med kapade fjädrar:
mycket sämre komfort, skrapar lättare i marken vid vägbulor osv, för korta fjädrar kan trilla loss/ hamna fel i skålarna/fästena när bilen hissas upp (går att åtgärda enkelt med slangklämmor eller liknande).
mvh bonden
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Ang: Fjädrar

Post by hero »

Hej wolfman! det var ett tag sedan man hörde något ifrån dig:D

Tack allesammans för tipsen!


Här kommer lite info ifrån en som jobbar på lesjöfors fjädrar :)


Med proggresiva fjädrar menas att de har några varv som är tätare än resten av varven på fjädern vilket innebär att när du belastar fjädern, så går de proggresiva varven ihop först och sen börjar resten av fjädern att jobba. Detta innebär att man får en fjäder som blir hårdare ju mer du trycker ihop den.
Detta är något som är väldigt vanligt på sänkfjädrar då man inte har så lång fjäderväg att spela med, man börjar ju från en lägre nivå.

Sen så undrade du ang skillnaden mellan en proggresiv och en linjär fjäder. Men det är så att vad som menas med en linjär fjäder är att den inte är inkonad i någon ände.
Dvs säga att en proggresiv fjäder kan vara både linjär och inkonad i den ena eller linjär/inkonad i båda ändarna. Med inkonad menas att ändarna har en mindre diameter än resten av fjäderkroppen.



Hus i helvete, en riktigt sänkningssats är bättre än en hemmakapad originalfjäder.
Just för att, värdena/datan/egenskaperna ändras när man kapar en bit utav en originalfjäder som från början är beräknad att bete sig efter ett visst mönster.
Men onekligen så funkar det "bra" att kapa av en fjäder med. Men det har nog att göra med hur man kör med.
Antagligen funkade avkapade fjädrar bättre än original vid rallykörning just pga av att de blev lite styvare och körningen förbättrades, och det upptäckte dem på 60talet.
Men om sänkningssatser med styvare fjädrar hade funnits då, hade man troligen använt dem med. Det är ju inte för inte, som det utvecklats idag.
Men som sagt, det hela har väl att göra med, Hur man kör, Hur stor plånboken är och Hur tuff man är 8)


Nästa steg blir som sagt till att avgöra om plånboken tillåter detta just nu..
Kan tänka mig att om jag hissar upp bilen, så slutar det inte med att bara byta fjädrar.....
Praise the Lowered
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Ang: Fjädrar

Post by emilnat »

Bonden! wrote:kollar man på vägegenskaper så skulle jag vilja påstå att kapade fjädrar är bättre än original.
kapade fjädrar=
stummare än original - lutar inte i kurvorna lika mkt dvs förflytar inte tyngdpunkten "åt fel håll"
lägre tyngdpunkt - lättar inte trycket på inre hjulen i kurvorna lika mkt
pga att tyngdpunkten inte förflyttas lika mycket vid svängning och bilen inte rör sej lika mycket "vågrätt" så märks även en klar skillnad på styrningen - den reagarar snabbare på ratten.
negativt med kapade fjädrar:
mycket sämre komfort, skrapar lättare i marken vid vägbulor osv, för korta fjädrar kan trilla loss/ hamna fel i skålarna/fästena när bilen hissas upp (går att åtgärda enkelt med slangklämmor eller liknande).
mvh bonden
Där håller jag inte med dig. Förutom att man mer eller mindre förstör fjäderstålets härdning när man kapar, så kan man få helt fel hjulvinklar. Toe kan i och för sig justeras, med det kan man inte lika enkelt med camber.
Kortare och även styvare fjädrar gör det mindre sannolikt att däcken hålls på asfalten om man kör över ojämnheter. Utan vägkontakt blir det inge bra. Vid kurvtagning gör de också (tvärt om mot vad du hävdade) att yttre hjulen får ta upp en ännu större del av krafterna. På slät bana övervägs detta av den lägre tyngdpunkten du nämnde. Annars vill jag påstå att det är placeboeffekt som gör att folk tycker att väghållningen förbättras.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Ang: Fjädrar

Post by emilnat »

hero wrote:Hej wolfman! det var ett tag sedan man hörde något ifrån dig:D

Tack allesammans för tipsen!


Här kommer lite info ifrån en som jobbar på lesjöfors fjädrar :)


Med proggresiva fjädrar menas att de har några varv som är tätare än resten av varven på fjädern vilket innebär att när du belastar fjädern, så går de proggresiva varven ihop först och sen börjar resten av fjädern att jobba. Detta innebär att man får en fjäder som blir hårdare ju mer du trycker ihop den.
Detta är något som är väldigt vanligt på sänkfjädrar då man inte har så lång fjäderväg att spela med, man börjar ju från en lägre nivå.

Sen så undrade du ang skillnaden mellan en proggresiv och en linjär fjäder. Men det är så att vad som menas med en linjär fjäder är att den inte är inkonad i någon ände.
Dvs säga att en proggresiv fjäder kan vara både linjär och inkonad i den ena eller linjär/inkonad i båda ändarna. Med inkonad menas att ändarna har en mindre diameter än resten av fjäderkroppen.



Hus i helvete, en riktigt sänkningssats är bättre än en hemmakapad originalfjäder.
Just för att, värdena/datan/egenskaperna ändras när man kapar en bit utav en originalfjäder som från början är beräknad att bete sig efter ett visst mönster.
Men onekligen så funkar det "bra" att kapa av en fjäder med. Men det har nog att göra med hur man kör med.
Antagligen funkade avkapade fjädrar bättre än original vid rallykörning just pga av att de blev lite styvare och körningen förbättrades, och det upptäckte dem på 60talet.
Men om sänkningssatser med styvare fjädrar hade funnits då, hade man troligen använt dem med. Det är ju inte för inte, som det utvecklats idag.
Men som sagt, det hela har väl att göra med, Hur man kör, Hur stor plånboken är och Hur tuff man är 8)


Nästa steg blir som sagt till att avgöra om plånboken tillåter detta just nu..
Kan tänka mig att om jag hissar upp bilen, så slutar det inte med att bara byta fjädrar.....
Kapade fjädrar funkar inte nu och gjorde inte det på 60-talet heller.

Mitt recept vore såhär- min prioritering:

1. Byt till bra och lätta hjul-däck i original ytterdiameter och ställ in alla hjulvinklar
2. Byt ut alla bussningar fram och bak mot nya original (inte hårda uretan)
3. Byt ut dämparna mot nya Koni-Sachs-Bilstein
4. byt ut genomslagsgummina mot moderna skum uretan dito. (då får du en fin progressiv fjädringsverkan utan att sabba originalfjädrarnas komfort)

Nu har du garanterat en mycket trevlig gatbil. Om du vill åka fortare kan du fortsätta:

5. Byt ut övre och nedre A-armar mot lättare alternativ. 5b.Om du kan, så höj de nedre inre infästningarna någon cm.
6. Montera batteriet baktill
7. Ta ut de tunga originalstolarna och sätt i något lätt
8. Genomför annan lättning du kan komma på
9. Montera styvare krängningshämmare. Bak först om du gjorde 5b.
10. Montera lättare bromsar
11. Ring till Lesjöfors och beställ fjädrar. Gå inte överbord med sänkning! Om du kommit så här långt har du en bil som är helt klart bättre på bana än på gata.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Ang: Fjädrar

Post by Pälle »

emilnat wrote:
Pälle wrote:
emilnat wrote:1. Kasta bort dina hemkapade fjadrar. Dom har fel geometri for fjadertallriken vilket innebar att det kommer att bli sprickor och trakigheter.
2. - Kortare fjadrar (eftermarknad eller kapade) innebar att du kommer narmare genomslagsgummit= inte bra.
+ Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen och saledes lagre tyngdpunkt= bra
- Kortare fjadrar ger lagre hojd pa bilen men ocksa lagre krangningspunkt = daligt.

Summa summarum ar det inte sannolikt att din bil blir snabbare med kortare fjadrar (den kanske kanns snabbare). Battre dack, dampare och krangningshammare ar en annan sak...
Hmm, läste en artikel i Classic Motor (tror jag) om hur man byggde rallyamazoner på 60-talet. Där beskrevs bygget av en korrekt kopia av Carl-Magnus Skoogs (om jag minns rätt) rallyamazon från 60-talet. Hursomhelst, det som gällde på den tiden var andra dämpare och kapade fjädrar, tror det var 1,5 varv. Gick det på den tiden i rallyskogen tror jag det ska funka idag också.
Hur vet du att bilen blev snabbare av dessa kapade fjädrar? Den blev helt säkert inte det. Inte i kurvorna i alla fall.
Har jag påstått att bilen blev snabbare med dessa kapade fjädrar?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Ang: Fjädrar

Post by Shift »

Pälle wrote:Har jag påstått att bilen blev snabbare med dessa kapade fjädrar?
Haha, jag blir också anklagad för samma sak när jag hyllar kapade fjädrar.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Ang: Fjädrar

Post by Pälle »

Shift wrote:
Pälle wrote:Har jag påstått att bilen blev snabbare med dessa kapade fjädrar?
Haha, jag blir också anklagad för samma sak när jag hyllar kapade fjädrar.
:D För att återgå till påståendet, jag har svårt att tänka mig att man körde med kapade fjädrar på rallybilar på 60-talet utan att överhuvud taget testa om det funkade och var en bra lösning. Tror knappast men gjorde det för att bilen skulle se ball ut, lägre tyngdpunkt borde väl vara det man strävade efter. Man kan ju ana att lägre tyngdpunkt kan vara ett steg på vägen för att köra snabbare i rallyskogen!? Men som sagt.. man vet ju aldrig, rallymekarna förr i tiden kan ju varit dumma i huvet :wink:

Självklart borde en "riktig" sänkfjäder vara bättre men dagens utbud på delar fanns ju inte på 60-talet så jag antar att det var det bästa man kunde åstadkomma på den tiden.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply