Fälg 5,5"

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Fälg 5,5"

Post by Dukten JR »

Idag var jag på DAK-marknaden i Falun och tittade på den första fälgen som VP-Autoparts fått som prov från en tillverkare i Kina.

Den ser jättebra ut, och en container beräknas att anlända till Sverige i slutet av året med ca. 1000 fälgar. :D :D :D

Dock är detta preliminära uppgifter från VP, men vi får hoppas att hela affären går i lås.
Last edited by Dukten JR on Sat Sep 05, 2009 8:51 pm, edited 1 time in total.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Fälg 5,5"

Post by Amazonsport »

Kollade du hur den var stämplad, så den inte är fuskstämplad med kpz eller liknande. Kanske kinesiska bokstäver :P
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Kul att någon vill ta upp tillverkning av 5,5 tums fälgar till Amazonen, men 1000 spänn per styck?? Detta kommer för modligen leda till att äkta KPZ kommer att skjuta upp i pris ännu mer :cry: Och för dom pengarna så kan man ju få ett par feta mags istället :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fälg 5,5"

Post by Arne »

Eller ett par äkta 5,5" Minilite fälgar. :D
AVG
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Fälg 5,5"

Post by Dukten JR »

Har tagit bort prisuppgiften i mitt förra inlägg som VP gav mig, så att det inte kan uppfattas som reklam, men jag skulle mycket hellre köpa dessa nytillverkade fälgar som är garanterat raka & runda.

Fälgen var inte stämplad med KPZ eller liknande, och var ej heller punktsvetsad som "originalet", utan längs-svetsad mellan centrum och fälgbana som moderna fälgar.

Personligen tror jag tvärtom, att priset på KPZ borde sjunka efter nytillverkningen, men framtiden får väl utvisa...... Fler Amazonägare får iallafall njuta av 5,5" fälgar.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Lars Bd »

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... ageID=1193
Detta borde få priset på nära 40 år gamla fälgar att närma sig rimliga nivåer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Nalletill1000 »

Lars, vad ar rimlig prisniva? Dessa nytillverkade faljar ar ju malade i helt fel farg och behover en omgang farg, och vad galler rundhet och balans sa ar dar ingen garanti bara for att de ar nytillverkade. Jag ar valdigt nyfiekn pa vad en uppsattning "akta" faljar kostar idag. Sist jag sag nagot till salu sa var det runt 2000 och da med dack, men det ar ju snart ett decennium sedan.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Fälg 5,5"

Post by amazon_1967 »

vp autoparts har nya, 999kr st.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Lars Bd »

Vad som är rimligt finns det flera uppfattningar om och jag sitter inte på facit men de priser som begärs ibland är orimligt höga. Färgen på VP:s bild verkar mörk men jag förutsätter att de har lackerat dom med sin egen originalfärgsblandning och att rakhet/rundhet är minst lika bra som 5,5" originalfälgen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Loviseborg
Posts: 14
Joined: Mon Aug 03, 2009 7:18 am
Location: Västerås
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Loviseborg »

Angående färg är det någon som vet vilken kulör det är?
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Nalletill1000 »

det ser ut som de ar guldfargade och inte graa med litet gront som det brukar vara.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Fälg 5,5"

Post by MyWay »

Kul att se att dom sjunker i pris, då kanske man har råd med ett par! Tänkte sno tråden en liten lite liten stund! :) Hoppas att det är OK!

Är det någon som vet vad "max-bredden" på fälgar är hos en Amazon? Alltså så brett som möjligt utan att det tar i skärmar osv? Letat rätt mycket på forumet men inte hittat svaret jag sökt, hehe :)
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Fälg 5,5"

Post by Blomquist »

Nalletill1000 wrote:det ser ut som de ar guldfargade och inte graa med litet gront som det brukar vara.
VP kunde inte få fram någon färgkod från tiden det begav sig. En kund ställde ett oanvänt reservhjul
till rådighet som därefter lämnades till färganalys. Det recept som detta gav är det man använt till den färg
man säljer. Det skulle förvåna mig om det inte är samma recept som man använt till de nya fem och en halvorna.
Nu är det dock som så, att färgskiktets tjocklek och solblekning kan göra att göra att man upplever nyansskillnader
när man jämför, och nej jag skriver inte för VP:s räknin, har dock målarerfarenhet med metalliclack.
210 -64, 223 -68
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Hugger69 »

Nalletill1000 wrote:det ser ut som de ar guldfargade och inte graa med litet gront som det brukar vara.
Nog är de lackade i en snarlik originalkulör, vore ju korkat annars! :wink:

Däremot kan man aldrig avgöra en kulör utifrån ett digiatlfoto som det som finns på VP:s hemsida!! :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Lars Bd »

Angående färgen så är det nog denna de använt http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =f%C3%A4rg
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply