Fälg 5,5"

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Loviseborg
Posts: 14
Joined: Mon Aug 03, 2009 7:18 am
Location: Västerås
Contact:

Fälg 5,5"

Post by Loviseborg »

Jag letar efter fälg 5,5" men hittar inga är det någon som har tips breddning eller hörde något rykte om ny tillverkade
Det måste väl gå att lösa på något sätt!
/ Erik
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Jag ska precis börja med att bredda ett par fälgar, detta pga. att jag tycker att priserna på KPZ fälgarna har uppnått en rent löjlig nivå :evil: Men som sagt återkommer snarast med min lösning på problemet :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by Lars Bd »

Jag har också hört rykten om nytillverkning och att de snart skulle vara tillgängliga i Sverige till ett pris av ca 1500 vilket borde innebära att priset på gamla 5,5" kommer att hamna på rimligare nivåer men det är som sagt bara rykten än så länge.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Fälg 5,5"

Post by Rappel »

Rekordabilly jag håller med dig till 110% jag kan inte fatta hur man kan ta så mkt betalt för ett par plåtisar?! vansinne enligt mig! :shock: dock då är ju 5,5" svårt att slå! de är ju kopiöst snyggt men jag skulle hälder bredda själv! lars tilloch med här uppe i boden går de tyckten om ny tillverking de var en äldre man jag prata med som är VÄLDIGT intreserad av äldre volvo han har själv en tok fina amazon kombi och en kanon fin pv! :) hoppas på ny tillverkning då dom äldre fälgarna kommer sjunka drastiskt i pris!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fälg 5,5"

Post by QV »

såg en kille på ett annat forum som breddade fälgar för 200 st. Misstänker att nyprouktionen gäller de nyare fälgarna så på de gamla måste breddningen ändock lösas själv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Såg den här annonsen på Blocket, förmodar att det kan vara den här ni sett ang. nytillverkning av fälgar http://www.blocket.se/malmo/6_tum_pa_Am ... w=0&last=1
Fast det var ju inte 5,5 utan 6 tum och kanten är inte rätt så jag förmodar att det är frågan om Amazon centrum på 740 fälgbana, vilket jag själv kommer att testa att göra :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Fälg 5,5"

Post by JE Jr »

www.VP-autoparts.com annonserade om nytillverkade 5,5 fälgar på SVISmarknaden i våras, vet inte hur det går med dem?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Fälg 5,5"

Post by PeterB »

Rekordabilly wrote:Såg den här annonsen på Blocket, förmodar att det kan vara den här ni sett ang. nytillverkning av fälgar http://www.blocket.se/malmo/6_tum_pa_Am ... w=0&last=1
Fast det var ju inte 5,5 utan 6 tum och kanten är inte rätt så jag förmodar att det är frågan om Amazon centrum på 740 fälgbana, vilket jag själv kommer att testa att göra :lol:
När du nu skriver det så har jag för mig att mina fälgar bak på en custom amma för tio år sen hade precis det, amazoncentrum på 740 fälgar, kan de ha varit satta med insidan ut..? Brett var det i alla fall.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Fälg 5,5"

Post by Devil »

Jag undrar om det kan vara den presspassning som det är original mellan bana/centrum? Har byggt om några fälgar som jag dels vänt banan på och en uppsättning som jag flyttade banan på. I de fallen rör det sig om 2 tons tryck med hydraulpress och samtidigt hammare och dorn för att det skall röra sig. Det är ju den presspassningen som håller banan i centrumet. Svetsarna är ju bara till för att det inte skall röra sig vid större påfrestningar.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Tja då hade man spenderat lördagen med att tillverka ett par bredare fälgar inte 5,5 men 6 tum :lol:
Sär gjorde jag:
Hittade ett par gamla fälgar på jobb som fick funka som donator
Image

Som visade sig vara SAAB fälgar hmm....

Image


Borrade och slipade bort punktsvetsarna på dom sunkiga Amazon fälgarna men det var lögn i helvete att få ut centrumet, men efter att ha delat fälgen tvärs över så bra small det till och den var lös - tydligen så är centrumet krympt på plats :shock:


Image


Här var det delat!


Image


Den andra fälgen var det lättare att dela bra att skrota med vinkelslipen

Image

Den lilla kanten ska jag sedan fylla med kemisk metall så fälgen blir slät precis som KPZ fälgarna

Image


BRETT 8)

Image




Och så hade man två :mrgreen:

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Fälg 5,5"

Post by Shift »

Grymt! :D Kul med bilder också!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Så var kanten fylld med Plastic Paddings kemisk metall och ett tunt lager spackel och lite primer :

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Fälg 5,5"

Post by PeterB »

Ser onekligen brett ut! Roligt projekt och snällt att du la ut bilder!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Fälg 5,5"

Post by Shift »

Kommer att bli snyggt! Kan du ta en bild från baksidan?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Fälg 5,5"

Post by Rekordabilly »

Ja då var två av fälgarna på plats, tyvärr glömde jag att fota baksidan. Det som skall tilläggas är att det är inte helt lätt att få centrumet centrerat, men är man envis så går det. Nåväl jag krängde på ett par 195/60, men det blir nog 205:or sen, och så blir det till att fabricera två fälgar till :D



Image


Image


Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply