Banracing?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Banracing?

Post by Skrotnicke »

Nu har jag läst på ett tag om fordomsdynamiken teorier. Det finns fler än en teori, och somliga motsäger till och med varandra. När det gäller Amazonen har jag inte hittat särskilt mycket VETANDE, däremot mycket TYCKANDE. På den tiden det begav sig körde man ju med Amazoner på bana också, vad gjorde man med dem?
Finns det någon bra information att hämta från de som var med, i så fall var?
Nu menar jag inte en massa allmänna teorier om väghållning utan mer handfasta tips som gäller för just Amazonen. En del trick borde väl gå att tillämpa på en gatbil också.
Inte mycket mening med en massa hästar om de inte stannar kvar på asfalten...
Kom igen med vad ni vet nu!
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Banracing?

Post by nikkke »

Bra tråd!
Väntar med spänning på gamla racing nissar!!
______________
Niklas Åkerlund
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Banracing?

Post by Arne »

Styvare fjädrar, sänkt ca. 30 mm. Gasdämpare, IPD krängningshämmarsats både fram och bak. Länkarmsbussningar i pureletan. Bredare fälgar och däck typ Minilite.

Så kan man förbättra väghållningen på bana och gata. :D
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Banracing?

Post by Hasse63 »

Här är en tråd som jag ibland går igenom och drägglar :P http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... c&start=42

Står kanske inte så mycket fakta men man ser en del... :mrgreen: man kan prova att fråga om man vill veta mer och sen så får man hoppas på svar. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Banracing?

Post by TVR »

En ren banracingbil, t ex SSK-bilarna är oftast tämligen ombyggd i hjulupphängningar och även kaross. Beror givetvis på reglementets utformning (vad får ändras helt enkelt).
Tittar man på en historisk tävlingsbil (enligt Appendix K, 1965 och äldre) så är de dock ganska original i uppbyggnad. Du kan ju försöka få tips om fjädrar och krängningshämmare från någon som tävlar med en sån. Samtidigt så får man inse att de kör på historiskt klassade däck som inte har samma egenskaper som de man har på gatan och med lättade bilar med annan tyngdpunkt och viktfördelning än din.. Tipsen hjälper alltså inte så mycket i slutändan ändå. Å andra sidan kan man även själv räkna fram vilka fjädrar man bör ha utgående från måtten på sitt eget chassie (höjd, vikt, spårvidd osv) och önskad frekvens. Det är inga konstigheter i det egentligen utan samma formler oavsett bil....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Banracing?

Post by Hasse63 »

Någon på/från rajsaforumet hade för "en tid sen" varit inne på Biltema och "mättupp alla" (hårdhet osv) chassifjädrar och gjort en tabell där man då kunde se om det fanns någon som passade sin bil. Om denna tabell finns kvar vet jag inte men det vet gubbarna på rajsaforumet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

När jag gjorde tråden tänkte jag ungefär så här.
Volvo gjorde Amazonen som en familjebil med allt vad det innebär. Krav på komfort, produktionsvänlighet och hård kontroll på kostnader=inga krångliga lösningar.
Om man skall få Amazonen att uppföra sig mer som en sportbil på asfalt får man förmodligen offra en del av ovanstående krav på väghållningens altare.
Ska en bil bli bra bör den vara låg och lätt med tyngden koncentrerad till bilens centrum, så lågt som möjligt(titta på vilken sportbil som helst).
Redan här öppnar sig oanade möjligheter.
Det är sedan det krånglar till sig med diverse begrepp, Rollcenter och Gravity center är två av dem.
Bägge kommer dessutom att flytta på sig vid förändringar i chassiet, (höjd och spårvidd bl.a).
Gravity center som väl kan översättas tyngdpunktscentrum är väl då en punkt där bilen "balanserar jämt" om man kunde köra ett rör igenom den på längden genom detta centrum, och hänga upp den på ett par kullager typ däckbalanserare för mc-hjul. Svårt med detta empiriska test i alla fall.
Rollcenter går att konstruera fram med geometri, men det är inget som är lätt att göra i praktiken. Försök komma åt med en tumstock i framvagnen så får ni se.
Har sett olika åsikter om hur förhållandet mellan dessa två punkter påverkar bilen.
Frågor:
Någon som har mätt var Rollcenter finns på en original Amazon?
Någon som vet var Gravity center finns på en original Amazon?

Nog för idag!
Återkommer i ämnet...
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Lite dåligt med respons på detta...
Har ett par undringar till. Wattslänkage istället för Panhardstaget.
Detta hittar jag bra bilder på på nätet.
Frågan är: har någon provat detta på sin Amazon? Har sett rallybilar (volvo 140/240) med detta, men Amazonen är ju inte så vanlig i rallysammanhang längre.
Om någon har detta, kan ni ladda upp lite bilder?
Såg i något forum (som jag har glömt vilket det var, och alltså inte hittar tillbaka till...) att länkagets "propeller" skulle sitta monterad på karossen istället för på "bakaxelklumpen". Just denna modell har jag inte sett bilder på. Åsikter?
Annars är bakaxelupphängningen riktigt avancerad på de nyaste Amazonerna!
Sedan var det det här med viktfördelningen, är det någon som har vägt?
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Banracing?

Post by MyWay »

Arne wrote:Styvare fjädrar, sänkt ca. 30 mm. Gasdämpare, IPD krängningshämmarsats både fram och bak. Länkarmsbussningar i pureletan. Bredare fälgar och däck typ Minilite.

Så kan man förbättra väghållningen på bana och gata. :D
Styvfrarsan hade progressiva fjädrar (sänker 30mm) och DeMarco dämpare (tror jag) på sin 140 rallybil, fjädrarna är "mjuka" vid mjuk körning och styva vid hård körning vad jag förstått, det är ju nice :)
Progressiva fjädrar och sportdämpare till amazon - http://www.kgtrimning.com/bilAM.htm

Demarco finns väl inte att få tag på nåmer?
Vad är linjära fjädrar?
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Banracing?

Post by TVR »

Skrotnicke wrote:Har ett par undringar till. Wattslänkage istället för Panhardstaget.
Detta hittar jag bra bilder på på nätet.
Frågan är: har någon provat detta på sin Amazon? Har sett rallybilar (volvo 140/240) med detta, men Amazonen är ju inte så vanlig i rallysammanhang längre.
Om någon har detta, kan ni ladda upp lite bilder?
Såg i något forum (som jag har glömt vilket det var, och alltså inte hittar tillbaka till...) att länkagets "propeller" skulle sitta monterad på karossen istället för på "bakaxelklumpen". Just denna modell har jag inte sett bilder på. Åsikter?
Om propellern sitter i karossen ändras inte krängningscentrats höjd i förhållande till tyngdpunkten när bilen kränger eller fjädrar in. Det är bättre än om den sitter på axeln och då ändrar höjd. Man vill ha en konstant "hävarm" mellan krängningscentrat och tyngdpunkten eftersom det avgör hur hårda fjädrar man ska ha.
Istället för wattlänk kan man köra med ett lågt placerat och långt panhardstag. Oftast ger det ännu lägre krängningscentrum än wattlänken, blir betydligt billigare att tillverka och har mindre delar som slits och måste servas. Nackdelen är en lite sidoförflyttning av axeln vid infjädring men är staget bara långt så blir den så liten att den är praktiskt försumbar.
MyWay wrote:Vad är linjära fjädrar?
Fjädrar som inte är progressiva är linjära, dvs såna som har samma fjäderkonstant oavsett hur mycket de trycks ihop. Standardfjädrar är oftast vanliga linjära. På "seriösa" banracebilar används också oftast linjära fjädrar. Progressiva verkar mest förekomma i sänkningssatser.

En progressiv fjäder blir egentligen inte alls mjuk vid mjuk körning och styv vid hård fjädring. Den blir istället hårdare ju mer den trycks ihop. Så med andra ord blir den sån fjäder hårdare ju mer bilen kränger eller fjädrar in och dessutom inte på ett linjärt sätt. Vid små gupp känns den alltså inte så okomfortabel men ju mer den trycks ihop desto hårdare blir den. Krängningsstyvheten kommer på samma sätt att variera med hur mycket bilen kränger.
Ju mer den kränger desto mer håller den emot. Det låter ju kanske bra men egentligen är det inte det. Den stora nackdelen med de progressiva är nämligen just att bilens krängningstyvhet varierar med infjädringen. Bilen beter sig därför inte konsekvent och det är besvärligt att räkna på hur den kommer att uppföra sig vid olika mycket krängning. Fjädrarna måste dessutom ha en exakt matchande grad av progressivitet mellan fram och bak. Annars kommer den att växla mellan över och understyrning berodende på kurvans radie och bilens hastighet. Svårt att få till Bland annat därför därför används de sällan på riktiga banracebilar.
Hade progressiva fjädrar varit en enkel väg att få till både bra väghållning och komfort så hade det använts på alla standardbilar!

Rekomenderar "rejsa-forumet" för denna typ av funderingar. De flesta frågor som kan ställas har redan ställts där!



För att få reda på tyngdpunktens läge i höjdled säkert år man nog ge sig på att väga in sin egen bil. Finns lite olika sätt:
Du kan tex använda en lyftanordning (t ex en travers), ett ok (ungefär samma bredd som bilen), två lod samt fyra lyftwires eller sling. Slingarna ska ha två olika längder. Häng oket över bilen (på tvären). Sätt slingarna i oket och fäst dem sen i hjulen med schacklar eller liknande. Börja t ex med de korta fram och långa bak. Häng dessutom loden i oket i samma upphängning som slingarna, ett på var sida. Lyft nu bilen helt från marken! Bilen kommer att luta bakåt när den hänger i oket. Se till att loden hänger fritt och kan svänga in sig. Rita sen ett streck utmed bilens sida som följer lodlinjen (eller sätt en tejp om du inte vill rita på din bil). Ställ ner den igen och byt plats på slingarna, korta bak och långa fram. Lyft bilen igen! Den kommer nu att luta framåt. Rita åter igen av lodlinjen på sidan av bilen. Ställ ner bilen.
Du har nu två linjer som korsas någonstans på sidan av bilen. Mitt i krysset ligger tyngdpunkten. Eller egentligen någonstans i bilens mitt i en tänkt linje mellan de två kryssen. Exakt var i mitten beror på hur bilen väger mellan höger och vänster sida och det får man kolla upp med vågar. Erfarenhetsmässigt skulle jag uppskatta att kryssen hamnar på (fram)dörren ca 20-30 cm upp från underkanten och kanske 20 cm framför hjulbasens mitt. Troligen lite olika på höger och vänster sida. Detta är helt normalt eftersom t ex batteri, reservhjul mm sitter på olika platser och höjder i bilen. Liksom föraren och hans tyngd (vilken man bör barlasta bilen med innan man mäter).
Tänk på att göra flera mätningar, det är lätt att få mätfel. Ju mer bilen lutar fram/bak vid mätningen desto bättre noggranhet. Man kan få testa med olika längder på sling innan man hittar rätt....
Låter kanske komplicerat men har man bara utrustningen så går det faktiskt ganska fort. Fast tyvärr är det väl inte alla som har tillgång till lyft, ok osv.

Mvh
Göran
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Banracing?

Post by MyWay »

Tack för ett riktigt bra svar! :)

Ska inte sno tråden nå mer, sorry! hehe :)
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Banracing?

Post by emilnat »

VIll bara tillägga att de flesta standardbilar har progressiv fjägringsverkaneftersom att genomslagsgummit används mycket nära nollutslag. Man använder då mjuka uretanskum prylar.
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Hittade det här på Lesjöfors hemsida/FAQ:
8. Är Lesjöfors sportfjädrar progressiva?
Svar: Många av sportfjädrarna har en progressiv lindning i en ände, men detta är endast till som utfyllnadsmaterial för att fjädern ska sitta fast när bilen lyfts upp och hjulen hänger fritt i luften. När bilen släpps ner på marken går dessa varv ihop och fjäderns arbetsområde är inom den linjära delen. Sportfjädern är alltså inte progressiv.
http://automotive.lesjoforsab.com/autom ... =faq&s=faq
Nog ser fjädrarna som ligger ute i garaget ut att vara vad jag inbillade mig är progressiva?
Men jag hade nog inte förstått tanken med den delen av fjädern då...
Köpte dom förresten mest för att få ner bilen 30mm.
Men om texten under pkt 8 stämmer så borde det oföutsägbara uppträdandet med över/ understyrning inte infinna sig med de här fjädrarna?

Har ni tips om bra stötdämpare också?

Har någon experimenterat med olika krängningshämmare också?

Angående Panhardstaget så skall jag räkna på vad olika längder ger i sidoförflyttning vid in/ utfjädring, i förhållande till originalet. Men inte förrän till våren, klimatet just nu lämpar sig bättre för planering.
Det blir f-n så mycket enklare med detta än att tillverka watts-länk, det sparar nog ett par kilo också.
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Re: Banracing?

Post by amazon-tic »

vill du vara lat så går det väll o ringa till sellholm eller liknande firma o kolla med dom.. vet en som kör rally som gillar sellholms grejjer iaf.
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Nu ska jag besvara mig själv angående panhardstaget och bakaxelupphängningen, samt komma med en ny fråga.

Har inte gjort några exakta mätningar på panhardstaget för det går inte att göra mycket längre, det kan nog duga som det är, de få centimetrar som det kan göras längre innebär bara marginella förbättringar i fråga om sidoförskjutningar.
Och bakaxeln hänger ju redan i ett ok 4-länksmontage, så det fär räcka med nya bussningar...

Angående stötdämpare däremot, såg i en annan länk att det hade uppstått problem med att dämparna bottnat efter att länkförfattaren kapat sina fjädrar. Har inte kollat om samma problem kommer att uppträda på min bil, då jag tänker byta till lesjöforsfjädrar bade fram och bak (30mm sänkning).
Man skulle väl önska en dämpare som är 30mm kortare då...
Vet ni om några sådana stötdämpare som kan passa rakt av?
Post Reply