Stötdämpare??

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Amazon2DOOR
Posts: 8
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:44 am

Stötdämpare??

Post by Amazon2DOOR »

Hej hej är ny här, och har skaffat mig en Amazon 68 som jag har tänkt göre i lite Rat Look stil på eftersom den redan är skabbig..

Nu är det såhär att jag och en kompis trodde det skulle vara lätt att sänka en Amazon, men det var inte bara att kapa fjädrar. Vi kapade fjädrarna och satte dit, den blev som en groda i framvagnen hoppade för småsaker. kapade 1,5 varv, sen efter 1 dag med detta så tyckte jag att detta kommer aldrig hålla i längden att köra såhär. Då så plockade vi isär det igen och fick se att stötdämparna såg lite konstiga ut, dom var krokiga alltså så hade jag åkt på stötdämparna hela tiden. Stötdämparna är av märket Monroe och finns på vp-autoparts.

Nu undrar jag om det är någon som vet vad jag ska skaffa för stödämpare som är kortare än monroe dämparna????
Eller om det finns någon annan lösning???
Detta är den första Amazon så jag kan inte så mycket.
//The drape
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Stötdämpare??

Post by mekomaskin »

Dodge Aspen har dämpare med pinne i bägge ändar som är kortare än Amazonens.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Stötdämpare??

Post by Devil »

Skall man sänka en amazon(inte höjdjustera) så tycker jag att det bästa är att sätta framfjädrarna bak och i fram ta 1st Merca W123 framfjäder. Kapa den på mitten och montera halvorna på var sin sida. Montera spindelleden ovanpå bärarmen med plåten som håller genomslagsgummit emellan. I detta läge är du ganska rätt i höjd och har en bra hårdhet på fjädrarna. Sedan är det bara kapa fjädrarna till rätt höjd 1/4 varv itaget. Med detta så hamnar inte den nedre spindelleden mot sitt ändläge(trasig kulbult) vid nedfjädring och dessutom kan man köra med originaldämpare :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply