Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Ha, ha, inget nytt under solen, den första avdragaren jag gjorde var i lite tunn i godset och demolerades helt. Prova att dra så mycket du vågar och lämna den sen över natten. Det har fungerat med bromstrumma för mig en gång.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

gudu wrote:Ha, ha, inget nytt under solen, den första avdragaren jag gjorde var i lite tunn i godset och demolerades helt. Prova att dra så mycket du vågar och lämna den sen över natten. Det har fungerat med bromstrumma för mig en gång.
Får väl testa det med, det vore schysst att ha en ratt som inte ser ut som den varit till helvetet och tillbaka igen. :) Men å andra sidan har det ju sin charm det med, åtminstone i den amazonen. :P

Började faktiskt konstruera en ny avdragare i 3mm plåt som dessutom är bockad i L-profil, tänkte att spricker eller böjer den sig så är det inte lönt att försöka mer. Men precis efter att jag kapat loss en lagom bit så kom polaren förbi och ville äta lite lunch, sen glömdes det bort. Men jag har ju två dagar kvar i garaget, så det löser sig nog. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Avdragaren konstruerad och provad. Nu ligger ratten vid sidan om bilen och någon dag framöver ska jag ta tag i att spackla och lacka den. :) Ska lägga upp lite mått och bilder på den sen, och om det är någon i kronoberg med omnejd som behöver låna den så är det fritt fram att höra av sig. :) (Kan ju skicka den med posten med, men så fantastisk vet jag inte om den är. Den fungerar och håller antagligen för det mesta även om jag var lite orolig över materialet runt centrumhålet.)

Kapade bort plåten på ovansidan av den vänstra skärmbalken och den var helt slut. Insidan är rätt rostig med, men det verkar finnas ganska mycket gods kvar, så jag ska försöka få bort så mycket rost som möjligt och sen kallgalva insidan innan jag svetsar på ett nytt lock och sprutar in hålrumsvätska. Förhoppningsvis så håller det. :)

Högersidan är kittad nu och när det torkat om nån timme ska jag börja bygga utsidan av plåten som ska sitta där. Det lär nog ta ett tag och det är ju som vanligt risk för vredesutbrott och diverse aggressioner när jag är i farten. Får se om jag kommer ihåg att ta några bilder på det med.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Framskärmbalken på vänster sida är inte så ok som jag trodde. Mycket kexig gravrost och tidigare fusklagningar gör att jag nog åker på att byta ut den. :/ Jag hade ju behövt ha bilen igång igen så snart som möjligt, men eftersom ekonomin säger stopp så får det vänta ett tag. (Måste ju som sagt köpa ny framruta med.)

Första slipningen av högersidan är gjord, imorgon ska jag fylla igen lite hål efter min svetsning och sen blir det till att slipa och lacka. Jag spacklar nästan aldrig mina lagningar, jag svetsar och slipar tills det ser och känns jämt och sen målar jag. Vet inte om det är den bästa lösningen, men det känns lite fuskigt med spackel. :)

På bilden ser man svetsen, men det som ser ut som rost är konstigt ljus, och de bruna fläckarna är stänk från svetsen.
Image

Samma bild från ovansidan. Nu ser man att det inte är rostigt iallafall. :) Har lite kvar att bygga, men den biten som satt där tidigare gick inte att rädda eftersom någon tidigare ägare också byggt den själv men struntat i hur det borde sett ut. (Och sen kittat/spacklat igen alla öppna hål som blivit kvar.) De två rosthålen i nederkanten som syns tänker jag laga efteråt, dom blir lättare att ta när plåten sitter där den ska sitta.
Image

Det var allt för idag, ratten har jag börjat spackla och slipa, men den måste spacklas en gång till. Spacklet började härda innan jag var färdig så det blev lite fattigt här och där. :P
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu (trodde jag) är ratten färdigspacklad och sprutad med epoxy-primer. Det gick bättre än förväntat att sprutmåla den, och för att vara första gången jag gör det, och dessutom blandade jag färgen på fri hand så är jag nöjd. Ska försöka fota lite sen.

Skulle ha hämtat ut den nya framskärmsbalken igår, men eftersom bussgods på orten saknar ett par knivar i lådan så får det vara till på måndag. De ringde på förmiddagen och sa att jag hade ett paket att hämta, men eftersom det var efterkrav på det så ville de att jag skulle komma in "nån gång efter fyra" då ordinarie personal var på plats så väntade jag. Fem över fyra packade jag ihop kärringen, knodden och skulle precis åka när jag kollade bussgods sida lite snabbt för att se om jag skulle hinna handla före jag hämtade paketet. 16:15 stänger dom. :twisted: Varför ber man någon komma in "någon gång efter fyra" utan att tala om att man stänger kvart över? :evil:

Jaja, nu blir bilen stående någon vecka till eftersom min garagedag var idag, och jag har bara hunnit fixa lite annat smått.

Jag, bitter? Nääh! :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Det går sakta framåt. Är karlakarligt förkyld (och antagligen döende på kuppen), så jag orkar inte göra så mycket dom stunderna jag har i garaget. Men idag så slipades ratten igen och grundades för tredje gången (jag hittar nya brister varje gång jag målar den.) Men nu tror jag den är så pass klar att jag kan våtslipa den och lacka den svart nästa gång jag är i garaget. Tyvärr är den svarta färgen jag har enkomponents sprayburk, men det får duga. Har tänkt använda den till skärmar och motorhuv med eftersom jag inte orkar leta upp en bra färg i tvåkomponent. :)

Skärminfästningen ligger i garaget och väntar på uppmärksamhet, men jag vet inte riktigt hur jag ska skära loss den gamla. Den är så dålig att jag nog får ta bort hela och använda allt på den nya, så då måste jag på något sätt trolla undan bromsröret som går där, och jag har inget nytt att tillgå, så helst vill jag att det gamla röret klarar sig. :)

Har dessutom beställt en hög med monteringssatser till fronten, framskärm och lite annat. Plus nya balataremmar eftersom dom gamla ser väldigt opålitliga ut och jag misstänker att besiktningen kommer att gnälla på dom.

Nu är det bara tiden och orken som felar. :)
(Har två andra bilar som ska göras i ordning och säljas med, så det är lite hattigt därute.)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Mer text. Mest för att bevisa att jag inte dött. :)

Var i Munkfors hos lillebror i helgen och hjälpte honom få igång hans kärra. Han har hinkat i den gamla B18-motorn medan den trimmade renoveras, så nu skulle vi få snurr på den. Först gick den bara på två cylindrar, men efter att ha satt i min reservfördelare så startade den och puttrade en stund. Sen ägnade vi nån timme åt att ställa in mina reserv-su (lite glappa, lite spruckna kolvdämpare och munstycket på den ena är i dåligt skick, men hej, bättre än att åka med Stromberg. :P ). Därefter blev det en provtur. Stillastående så varvar den så glatt så, men när vi åkte iväg så gick den som en frusen påse skit i uppförsbacke. (Och när det väl lutade uppför så gick den ännu sämre. :P) Så vi vände hem igen och skulle justera tändningen lite eftersom 11:ans nyckel låg kvar i garaget. Väl inne på garageuppfarten tvärdog bilen och vägrade starta alls igen. Började felsökningen runt tändningslåset eftersom det krånglat tidigare, men eftersom vi inte kom nån vart där så kollade jag under huven, och där var boven. Biltemas fina tändkablar hade gett upp och kontakten vid tändspolen hade gått av. :P Så då gav vi upp och gick in och lagade mat istället.

På plussidan är att jag fick med mig den gamla åttaspåriga bandspelaren som suttit i bilen förr hem, så nu ska den installeras vid något väl valt tillfälle. :) (En hel låda band följde med också. :D )

Nu ska jag försöka få tid att svetsa färdigt min med, jag blev sjukt sugen på att åka amazon igen efter den korta provturen. :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

granfot wrote:Mer text.
:lol: mycket underhållande beskrivning av provturen, o nä jag känner inte alls igen det där fenomenet :D

Kämpa på så kommer snart du också vara ute på vägarna igen!

// M

som vill se fler bilder!
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Varför skaffade jag mig en hobby som gör mig på sämre humör varje gång jag ägnar mig åt den? :/

Igår var jag till skroten och hämtade en ny framruta, 500 spänn för en blåtonad i bra skick, man kan inte klaga.

Idag kapade jag loss den gamla balken och tänkte ge mig på att svetsa dit den nya, men hur jag än fipplade så var passformen under all kritik. :cry: Så jag plockade fram vrålapan och borstade bort lite underredesmassa med den.

Hittade lite märkliga svetsar...
Image
Sprickan i mitten är det jag som knackat dit eftersom det var ett runt hörn där innan, och jag gissade att det var därför som plåten inte passade...

Det regnade lite damm och flagor när jag knackade upp sprickan, så vrålapan fick jobba lite till...
Image

Tjoho... :shock: :oops: :cry:
Så, jag plockade ihop allt och gick in igen. Jag ville ju bara bli färdig så jag får åka med bilen igen...

Helheten, utan skärmar, framruta och huv.
Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Min ömma moder brukar säga som den gamle indianen: jag tar god tid på mig så blir det bra.
Alltid lika kul att höra :lol:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Din moder har rätt, men jag är otålig. Det är ju inget skoj alls att ta sig till jobbet i pulkan som står bakom pärlan. (Iofs har jag inte åkt den heller på någon månad, har en extrabil till som ska säljas snart. :P Ford Focus -02 kombi, någon spekulant? Man behöver bara justera bromsarna nån gång i månaden och släcka motorlampan sådär var tredje vecka ungefär på den. :P )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jaha, lite mer har hänt, inte mycket, men lite. Har punktat dit skärmbalken och började helsvetsa den idag, men eftersom jag och min svets är lite dåliga kompisar så blev jag förbannad på den och bestämde mig för att de sömmar som jag fått dit får sitta och så kittar jag resten. Det är ju stumt nog, och bara kittet låter bli att släppa in en massa vatten så ska det nog inte rosta heller. Kallgalvade hela plåten med zinkspray och började kitta, men kittet var lite väl stelt, fick trycka så fogpistolen började svikta, så jag gav upp det med och tog in patronen så den får bli lite ljummen åtminstone. (Hjälper inte det så köper jag en ny.)

Image
Så här ser det ut nu.

Image
Och så här lite längre fram...

Image
Insidan, men mitt tejpade bromsrör. Ska byta det så snart bilen rullar igen, det sprack visst lite när jag flyttade på det. :(

Gav mig sedan på att försöka klämma dit kromlisten som ska sitta runt rutan... Grah! Det är ju skitjobbigt och pilligt... Har kommit ~2dm i nederkant. (Överkant egentligen, men på bilden är det nederkant...)
Image
Är det någon som har några bra tips på hur man får dit listen utan att bli irriterad och slå sönder rutan? (Jag vet att man inte ska plocka bort den, men den lossnade när jag plockade bort gummilisten från den gamla rutan.)

Dessutom köpte jag på vinst och förlust en mutterknackare från Clas i sjön eftersom priset var bra. Kollade runt lite innan och de flesta billiga knackarna ska ha 200 - 250 liter luft / minut. Min kompressor (billigt skit) levererar 240 eller så, så jag tänkte att det går nog väl.
Men inte då, inte när Granfot är i farten. Hittade spec när jag öppnade lådan, och där står det så fint och tydligt: "Förbrukad luftmängd: 600L/Min."
Ska se om det går ändå, ska mest ha den till däckbyten, men jag är skeptisk. Funkar det inte så får det bli en elektrisk.

23 januari är det dags för besiktning, någon som tror jag hinner färdigt i tid? :P
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Amazingzon »

Kul, ska ge mig på samma skit nu (skärmfästningen) :mrgreen:

Klart du fixart till den 23e, go go go!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Är det bara inte för mycket knarkhattar som försökt laga bilen före dig så tror jag inte det är nåt bekymmer. :) Jag fick rådet att mäta, mäta och kontrollmäta för att slippa glipor, och det borde jag kanske ha gjort. Men eftersom ingenting passade som det skulle ändå så lyfte jag dit huven och använde den som måttstock. Får se hur det blir när skärmarna kommer på plats igen, men det såg ganska lovande ut när jag kollade. (Men med min tur så kommer ingenting passa längre.)

23 är målet, ska bara få frugan att acceptera det med. :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

granfot wrote: Gav mig sedan på att försöka klämma dit kromlisten som ska sitta runt rutan... Grah! Det är ju skitjobbigt och pilligt... Har kommit ~2dm i nederkant. (Överkant egentligen, men på bilden är det nederkant...)
Image
Är det någon som har några bra tips på hur man får dit listen utan att bli irriterad och slå sönder rutan? (Jag vet att man inte ska plocka bort den, men den lossnade när jag plockade bort gummilisten från den gamla rutan.)
Jag använder gammal elledning av tvåledartyp som jag skjuter in i glipan, sen trycker jag in kromlisten
simultant med att jag drar ur ledningen. Tar tid och är svårt, och man får absolut inte buckla till
listen under arbetet, men det går ju om man ger det tid.
210 -64, 223 -68
Post Reply