Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Blomquist wrote: Jag använder gammal elledning av tvåledartyp som jag skjuter in i glipan, sen trycker jag in kromlisten
simultant med att jag drar ur ledningen. Tar tid och är svårt, och man får absolut inte buckla till
listen under arbetet, men det går ju om man ger det tid.
Hmm, bra tips! :) Har ingen sån tråd, men det borde väl kanske kunna funka med najtråd med? Ska absolut testa det, och listen är inte i toppskick, så om den bucklas så köper jag en ny. :) (Har sänkt ambitionen lite på mitt projekt, nu ska den bara se ok ut och vara skapligt rostfri. Jag har inte riktigt tiden som behövs för att göra något fantastiskt utan det får bli vad det blir. Lever den fortfarande när jag har tid till att ta tag i det så är det bra, gör den det inte så letar jag upp ett nytt objekt med bättre förutsättningar.)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

Ang. din kompressor: Kompressorn behöver ju bara leverera 600 minutliter ifall du vill köra kontinuerligt. Bara luften i tanken räcker ju till ett par bultar, man börjar dock störa sig väldigt fort på att den alltid måste bygga upp trycket igen :evil:

Hade själv en liten kompressor (80 l/min, 25l tank) och det gick alldeles utmärkt att köra mutterfluga med den :D

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Whitesand »

Hej Granfot,

Imponerad av det arbete du lägger ned!
Du sliter på bra och räddar ytterligare en Amazon till eftervärlden. Bra jobbat!

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

granfot wrote:
Blomquist wrote: Jag använder gammal elledning av tvåledartyp som jag skjuter in i glipan, sen trycker jag in kromlisten
simultant med att jag drar ur ledningen. Tar tid och är svårt, och man får absolut inte buckla till
listen under arbetet, men det går ju om man ger det tid.
Hmm, bra tips! :) Har ingen sån tråd, men det borde väl kanske kunna funka med najtråd med? Ska absolut testa det, och listen är inte i toppskick, så om den bucklas så köper jag en ny. :) (Har sänkt ambitionen lite på mitt projekt, nu ska den bara se ok ut och vara skapligt rostfri. Jag har inte riktigt tiden som behövs för att göra något fantastiskt utan det får bli vad det blir. Lever den fortfarande när jag har tid till att ta tag i det så är det bra, gör den det inte så letar jag upp ett nytt objekt med bättre förutsättningar.)
Nej nej, ör bövelen. Najtråd tror jag bestämt inte är värt att satsa på. Gammal lampledning skall det vara. Fem spänn metern
brukar det kosta nytt om det skall vara dyrt.
Att köpa ny list kostar däremot en hel del.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Dieseltroll: Du hade rätt, det funkade finfint med min lilla kompressor. :) Så nu har jag en mutterknackare till alla däckbyten framöver! :) (3 bilar för stunden.)

Whitesand: Tackar! Jag gör vad jag kan, men har alldeles för lite tid. Har åtminstone tänkt bevara den till den dagen jag har tid, samtidigt som den ska rulla så snart som möjligt. Får väl se vad det blir av det hela. :)

Blomquist: Menar du vanlig el-kabel tvåledare? (Typ samma skit som sitter på alla jävla adventsstakar som man kutat runt med i dagarna?) I så fall har jag ju metervis. :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

Jajjamen, vanlig lampledning har jag kört med. Ganska tunn, men ändock tvåledare.
Några dar kvar till tjugondagknut dock.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Blomquist, nu insåg jag ju fördelen med ditt resonemang. Är kabeln tjock nog så reser sig listen själv och man kan fixa det utan sönderslagna rutor. :) (Fast min list var så krokig så jag har inte fått till det än, men tänket är absolut rätt! :) )

Var ute i garaget idag och kittade färdigt balken. Spacklade lite p motsatt sida med och ska väl spackla och slipa lite mer innan jag är nöjd. Började plocka lite och hittade mina gamla -64-grillar också, och tänkte att man kanske kan få isär dom med mutterknackaren? :) Den ena lossnade så fint så, kromribban ligger fint vid sidan och väntar på lite puts.

Däremot den första slet jag vist sönder ribban på (lite grann runt hålen bara.) Så där gick det inte som jag hoppades, men nu har jag åminstone lyckats dela på delarna.

Bara resten kvar sen... :/
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Amazingzon »

granfot wrote: Hittade lite märkliga svetsar...
Image

Ser ut som att jag varit där och svetsat :lol:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu har jag varit lite lat och inte uppdaterat så mycket här på ett tag, så här kommer iaf en kort sammanfattning av läget.

Bilen gick igenom besiktningen utan en anmärkning, och jag var nog mest förvånad. :) Jag hade faktiskt nästan väntat mig en lång, mörk och kall promenad hem.

Däremot så sa besiktningskillen att HC-värdet var för högt, en massa oförbränd soppa som rann igenom systemet, och att för att få bukt med det skulle jag ställa tändningen lite senare, så det gjorde jag. Men det var nog lite fel, för det luktar fortfarande bensin bakom bilen, förbrukningen ligger fortfarande på en bra bit över 1l/mil (tror jag ligger runt 1,5 just nu) och bilen är helt sjukt svag igen, så jag ska nog ställa tändningen tidigare istället för att se om det ger resultat. (Låg på 15 grader före besiktningen, sänkte till 10, då var den okörbar och höjde till 12 och där är jag idag.) Ska prova gå upp till 15 - 18 istället tänkte jag och se om det blir bättre då.

Synpunkter på det? :)

Annars har jag fortfarande rätt mycket jobb kvar innan den blir bra, men jag kan åtminstone köra med den och det är roligt att åka till jobbet igen. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Läste förresten lite tidigare kommentarer och inlägg nu, och såg att jag skrivit att jag inte mätt så mycket när jag skulle passa in skärmbalken, utan att jag måttade med motorhuven på plats. :)

Tror faktiskt att det gick vägen. Nu har jag en glipa på 12-15mm mellan huv och skärm på ena sidan och 8-10 på andra sidan, men det kan jag nog fixa genom att lossa skärmarna igen och justera läget lite. Tyvärr så var jag duktig och kittade innan jag skruvade dit skärmarna, så dom sitter som limmade. :) Men framåt våren när det blir torrt och varmt ska jag justera det. :) (Det är åtminstone ingen höjdskillnad att prata om mellan skärm och huv, så det ska nog gå fint.)
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Amazon68_Dennis »

Tja granfot, Dennis från Älmhult här :) hittat din tråd nu, ska bli skoj att följa den, kika gärna in på min, behöver all hjälp jag kan få, hehe
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu var det visst en stund sen jag skrev här, och så blir det ibland.
Men lite mer uppdateringar kommer här iallafall.
Karossmässigt så är jag kvar där jag var sist, jag har inte haft tid att göra så mycket åt den, men den fungerar. Lite läckage runt vindrutan, men det får jag nog skylla mig själv för. Jag är övertygad om att det beror på att jag inte kladdade någon tätningsmassa runt rutan innan jag klämde dit listen, så jag ska försöka lösa det med en stålspackel och en tub med silikon-fog för vindrutor. (Borde funka, ska bara ha tid att göra det.)

Däremot så har jag hunnit med att köra Elmia tur och retur, knäckt nedre anslutningen på kylaren, fått en oljetörstig motor och bränt upp den gamla generatorn. :( Så nu är planen så här:
1. Åka ner till den lokala generator-fixar-verkstaden och få en ny generator från Lucas monterad. (900+moms+arbete)
2. Ev. hämta upp en frisk motor till en 65:a som jag blivit erbjuden och ge mig på att renovera den, min gamla motor mår inget vidare.
3. Tänkte skriva fixa kylaren, men det är redan gjort. Lämnade den hos en lirare som renoverar växellådor då jag saknade allt som behövdes för att löda i mässing. Fick det gjort för 200, och han hade säkert gått med på en hundring med, men jag ville inte vara snål.

Nu har jag börjat fundera på att byta tändspole med, den gamla borde inte ha så lång tid kvar i livet känns det som. Och när jag ändå är i farten så tänkte jag plocka bort det gamla tändningslåset eftersom det bara sitter där för att tändspolen behöver det, men jag behöver klura ut hur man ska göra det på ett bra sätt. Förhoppningsvis så är det bara att dra om lite kablar och kassera (jaja, magasinera) det gamla låset tills någon behöver det. Har ju rattlås som är eftermonterat, så jag ser ingen mening att ha kvar det i bilen.
Är det någon som kan säga något om Biltemas "Torra högeffekttändspole"? Den ser ju inte alls ut som den borde, men det kan jag leva med. Men hur bra/dålig är den att montera i en gammal Amazon?

För övrigt så går bilen dåligt, drar mycket bensin (strax över litern/mil) och vitryker en del, så förmodligen behöver jag byta topp-packningen. Och med ett gammalt råd i bakhuvdet om att sänka (höja?) kompet så undrar jag hur man åstadkommer det? Räcker det med en annan packning, eller behöver man plana toppen igen? Och hur stor skillnad gör ventilstorleken på effekten? För nu kör jag med en vedbodportad B20-topp på ett B18 block, och ska jag ända plana grejjerna så funderar jag på att ta toppen som satt på från början istället. Någonstans har jag läst att B18-toppen flödar bättre, men att man slipper spikningar på B20-topp?

Mycket text och tankar, och väldigt få bilder. Men alla råd är välkomna, och kommer det inga får det bli som det blir. :)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Inga råd men ett grattis till att den gick igenom besiktningen!!!
(Bättre sent än aldrig)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

Grattis! Inte alla som kommer genom SBP med blankt papper :D

Vad gäller alla dina andra funderingar har jag inte mycket att komma med, men kan ju alltid svammla lite så du också får nått underhållande att läsa :lol:

Vilken fugge har du nu? Vet ju att du provat runt lite :D Rätt inställd?
Är tändningen ställd statiskt eller med storboskop? jag kör 13 grader statiskt och 20-22 grader vid 1500 rpm...
Om du kan komp-prova motorn så gör det innan du river toppen, slitna cylinderlopp kan ge hög oljeförbrukning och högt HC -> dåligt komp...

Vad gäller generatorn: Du ska inte bara ta en växelströmmare från skroten? känns som en billigare lösning om man inte tvunget vill ha original... Om du vill byta tändspolen ska du tänka på att du ev. behöver ett förkopplingsmotstånd till orginalfördelare, annars bränner man brytare fortare än man hinner byta dom :evil: Ett alternativ här är ju att byta till brytarlöst = mer effekt och bättre bränsleekonomi...

Peace out 8)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

En del topplocksexperter här säger att b20 toppen har för stort avstånd mellan ventilerna och alltså kommer dessaför nära cylinderväggarna. B20 topoen skulle vara tänkt flr en 2,3liters motor eller liknande.

Slutsats b18 topp på b18 och b20 block!

Men det är vad jag läst här och ingen egen kunskap.
Post Reply