Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Dieseltroll »

Om balken är frisk är det väl inget som hindrar att man borrar hål i plåten och svetsar punkter ovanifrån... Gör man det ordentligt och lägger på riktig underredsmassa så tror jag inte det är ett stort problem att det samlas skit i skarven.

Sen går det alldeles utmärkt att svetsa från ett verkstadsgolv med amazonen på pallbockar :D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sådär, idag tänkte jag att jag skulle sätta dit en ny konfångare som jag hade liggandes, då den gamla var genomrostad och lite bucklig. "Snabbt fixat, fästena sitter ju på plats..."

Ha!
Tydligen så har den gamla tryckts en hel del, så fästena var skeva. Dessutom rådde jag inte på bultarna som håller fast dom. Slutade med att jag fäste de yttre bultarna lite lätt, ena hornet gick på med lite våld, det andra fick jag använda en skruvtving för att vålda ner fästet innan jag lyckades få gängen att ta. :/ 2 timmars arbete och golvet är fortfarande bara uppkapat. Dessutom hittade jag lite fler rosthål i fronten när jag bråkade med kofångaren, när jag ska byta kam så byter jag nog fronten på en gång, och försöker laga de hål som syntes. Såg dessutom att ena blinker-"pottan" var kass så jag får jaga fram en sån med.

Framsteg, eller tillbakagång?

Jaja, om några dagar hoppas jag ha fixat golvet så jag kan kasta i inredningen igen och börja åka. :) Lite roligare att ha en rullande renovering än en stående.

/Granfot, fortfarande vid jämnmod...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Några dagar blir lätt någon vecka, och med hundratals projekt och märkliga arbetstider så kommer man inte ut i garaget så mycket som man skulle vilja. Började svetsa golvet fram idag, men märkte att det var riktigt ruttet överlag, så det slutade med att jag fusklagade det i stil med förra reparatören och spacklade det lite snabbt för att få bilen åkbar igen. I vinter ska jag beställa nya golv och byta dom i vår (om inte vintern blir mild, mitt garage är välisolerat, men för att kunna jobba med bilen måste man backa ut den en halvmeter, och då blir porten öppen. :P ) Ska rostskydda min lagning underifrån imorgon i alla fall, och kladda på underredsmassa så att det blir tätt. Sen ska mattor in inredning in, instrumentbrädans klädsel ska limmas på igen och listerna ska in. Sen är den åkbar igen. Hoppas jag slipper få en flintabil i vinter bara... :D

Var det ingen som hade några åsikter om kamaxlar?

R, D, K eller andra förslag för att få den fullt åkbar?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

R, D, K eller andra förslag för att få den fullt åkbar?
Var skrev du den undran?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

granfot wrote: ...
När jag ändå är på tråden, en kamaxelfråga.

Jag vill ha en bil som är helt körbar i alla lägen, men lite roligare än original. Någon säger att man ska ha en R-Kam, den drar bra från botten och gör bilen rolig, vissa säger att K-Kam är vad som gäller, och min lokala Volvo-guru säger att D-Kammen är vad jag ska ha. Vad säger forumet?

Kommer som sagt sätta på en planad och portad topp med bättre ventilfjädrar, kommer klämma dit en extractor och laborerar med dubbla stromberg tills ekonomin tillåter Weber. :)
Förslag?

När det gäller Weber, vilken ska man ha? Vissa säger dubbla 45:or, men betyder det att man ska ha två, eller en två-portare? Och sett till att den kommer användas som pendlarbil till jobbet så vill man ju ha lite ekonomi i det hela också, hur mycket skillnad är det på 36/40/45? Hjälp? :P Jag är helt vilse på det här, och känner inte att jag blir klokare av vad folk skriver heller.

Tack på förhand!

Mitt andra inlägg i den här tråden, fast jag maskerade det snyggt bakom lite text om svetsning och liknande. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Idag uppnådde Raggamazonen i alla fall statusen "Rullande Renovering". Behöver montera hastighetsmätarwire och trycka fast nummerplåten fram igen bara. Golvet "lagat", inredningen på plats och bilen provkörd. :)

Tyvärr så märkte jag att när mätarwiren gick av förra gången så fastnade biten som gick av i mätarhuset, och jag lyckas inte få bort den. :/ Verkar som om det är fett i det lilla hålet, så den sitter som klistrad och nu när jag äntligen är körbar igen så har jag ingen lust att försöka pilla ut mätarna... :/ Men jag får väl ta det som projekt till helgen eller nåt. Kommer inte så mycket bilder på det hela eftersom all renovering som gjorts är osynlig än så länge. (Fast jag hoppas jag slipper bli blöt om fötterna när jag kör nu. )
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by A-masen »

Har du försökt med en magnet i hastighetsmätaren? Det finns sådana polckmagneter med "superstarka" magneter. Jag har en sådan och den klarar att lyfta och hålla kvar halvstora skiftnycklar från golvet.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hehe, provade faktiskt med magnet utan större lycka, men jag lät den sitta över hålet nu i natt, så förhoppningsvis så har biten krupit ut lite imorgon.

Sen de dåliga nyheterna. :/
När jag körde till affären nu ikväll så märkte jag att det låter som när man har backen i på åtminstone 2:an och 3:an, antagligen 1:an och 4:an med. :/ Men jag ska kolla hur det är med olja i växellådan och bakaxeln imorgon, har faktiskt inte kommit mig för att kolla det sen jag köpte den... :/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by A-masen »

En kommentar som en kuriositet.
Ett sådant sjungande ljud var det ofta på bilar förr i världen. (50-talet och tidigare) Det var så "biltypiskt" att när det var radioteater (Vi pratar om tiden före tevens genomslag) så hade man alltid för att illustrera att man åkte just i en bil, det här sjungande ljudet från växellådan som bakgrundsljud i radioteatern.
Du kanske skall kontakta Sveriges Radios ljudarkiv om dom behöver uppdatera sig? :roll: :wink:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

xyz
Haha, det hade jag faktiskt ingen aning om, tack för en rolig anekdot! :)

Tyvärr så vet jag att ljudet inte fanns innan bilen demonterades för golvlagning, så det har "uppkommit" när den stått i garage några månader. Antagligen så är det skit i någon av oljeslukarna... :P Hördes som tydligast när jag "körde" på tomgång på trean, däremot när jag frikopplade så blev det tyst... Men med 2,5" rakt ut så är det svårt att lokalisera ljud. :lol:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

D och K-kammar är likvärdiga och R är roligare. Nämde precis i en trimtråd om andra kammar som är bättre och ännu roligare. Den omslipade originalkammen slipad till modern R-kam eller vad det stod låter intressant. Om du ska ha ekonomi så tror inte jag på dubbla webrar, behål istället dina SU och kosta på en renovering av dom, men det är ju vad jag tycker.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Jag vet inte om det är bara jag, men det finns inte mycket som är mysigare än att sitta bakom ratten på en Amazon en mörk kväll. Den gröna instrumentbelysningen och den monstruösa ratten... :) Nåja, nu ser man fram emot att jobba kväll igen snart, så man får ta bilen hem efter jobbet. :oops:

Såg igår att jag har två avgasutblås på den i alla fall... :x Ett baktill och ett mitt under bilen. Har ju nyss lagat avgassystemet, men antagligen har det spruckit vid gnistsläckaren eller så. Får se om jag hinner kolla på det ikväll. :/

Idén om att jag skulle kolla olja i växellådan sprack också. :oops: Fick inte upp pluggen på lådan, och hade inte riktigt tid att börja slåss med den igår, hade lovat frugan att jag bara skulle underredsbehandla de svetsade områdena... :P Tänkte att det skulle nog inte skada att fylla på lite olja i varje fall, men det föll också. :twisted: Saknar verktyg som är stort nog att lossa muttern vid växelspaken, och polygripen rådde inte på den. Dessutom så gick min domkraft sönder, igen. Så nu får man investera i en ny sån med.

Ibland är det mest uppförsbacke i mitt garage.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by QV »

Nu är jag en förespråkare av fasta nycklar men till växellådsspakens infästning har ej fixat något fast verktyg :oops: så största rörtången och ett "mjukt" handlag är mitt verktyg.

Till oljepluggarna brukar jag nog använda "blocknycklarna"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Mjo, jag föredrar i alla läge fasta nycklar, men just den muttern på växellådan tror jag är lite overkill att köpa en nyckel till...

Har kört några dagar till och från jobbet med den nu i alla fall, och den går bra överlag. Däremot är den ryckig i drivlinan och vibrerar som farmors tvättmaskin när man kommer upp i 100km/h. (Iofs är det som mest 80-väg på min jobbsträcka, men med de nyare fordonen så brukar man tuffa på i 110-120 på den vägen.) Tror jag behöver byta alla fjädrar och dämpare, antagligen de flesta bussningarna och från växellådan och bakåt så behövs nog en hel del bytas / justeras. Men utan domkraft så ligger det på is. :) (Alla ursäkter är bra. :D )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, nu har jag i alla fall plockat ur fjädern som jag tappade ner i M41-lådan, fick tappa ur all olja för att hitta den. :P

På onsdag blir det nog en tur till skroten, ska se om jag kan hitta den kortare kardanen som behövs för att montera växellådan. Dessutom blir det nog lite småplock, ska se om jag kan hitta ett insug till dubbla Stromberg. Har tre stycken liggandes, och två av dom är nära nog identiska. :)

Den tredje skulle jag vilja ha lite tips om. De två första heter 175 CD-2, medan den tredje heter 175 CD-2 med ett litet S stansat precis efter. Den har dessutom någon ställskruv i botten, vilket de andra två saknar. Vad är den till, och vad står S:er för? Min första gissning är sport eftersom jag tror den kommer från en Amazon sport, men det kan lika gärna vara vad som helst annat. Förslag? (Kom Sporten med Stromberg öht?)

Annars grunnar jag fortfarande på hur jag ska få ut den lilla biten av hastighetsmätarwiren som sitter fast i instrumenthuset, men det lutar mot att jag får riva ner hela instrumentbrädan. Har försökt titta, men det ser inte riktigt ut som om man kan få loss mätarhuset utan att plocka ner ratten och rattstången, och har jag ändå kommit så långt kanske det är lika bra att plocka ner resten av instrumentbrädan och försöka laga rosthålen under den.
Vi får se hur mycket garagetid jag har framöver, vill ju inte hamna i ett läge där jag inte kan köra bilen till jobbet dagen efter. :) (Har en extra-bil, men att sätta sig i en liten Opel Astra efter att ha kört Amazon känns fånigt. )

Har någon några tips på vad man gör om bilen börjar skaka / vibrera när man kommer upp i 95 - 100? Kommer byta stötdämpare och fjädrar i vilket fall, men vad är det vanligaste felet när det blir så här? Tittade på ett par bussningar i framvagnen som såg helt slut ut, men de kanske inte är så troliga som felkälla?

Ska försöka lägga upp lite bilder här snart igen, jag lovar. :)
Post Reply