Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by A-masen »

Granfot frågade: "Har någon några tips på vad man gör om bilen börjar skaka / vibrera när man kommer upp i 95 - 100? Kommer byta stötdämpare och fjädrar i vilket fall, men vad är det vanligaste felet när det blir så här?"

Det klassiska är ju obalans i däcken. Det brukar för övrigt uppträda så att skakningarna ligger inom en viss fart. Kör man långsammare så märks inget, och kör man fortare så upphör det. Om däcken är ovanligt dåliga, så kan man se att dom är fläckvis slitna.

Detta var mycket vanligt på äldre tiders bilar. Moderna däck är helt säkert av bättre kvalitet, men det skadar ju inte att låta en däckverkstad kolla. Balansering av däck görs ju fortfarande.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Det var lite min tanke med, men tänkte ändå fråga innan jag börjar med det. :) Har fyra fina årsstämplade originalfälgar som jag tänkte klämma på nya sommardäck på till sommaren, och lägga om dom jag har till vinterdäck, eller möjligen använda några andra jag har. Har på mystiskt vis kommit över 12 fälgar, varav 4 med däck (4 olika däck. :/ ) så jag har lite möjligheter. Måste bara hitta någon i närheten som kan tänkas blästra fälgarna åt mig. De fula fälgarna bak ska bort i varje fall... :)

Men men, får väl se över det där med balansering lite tidigare än vad jag tänkt... Inte roligt när man gasar lite och funderar på om bilen ska skaka av vägbanan. :)

Tack för dina tankar, det lutar mot att du har rätt... :o
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Dessutom, om det nu inte framkommit av tidigare inlägg så är jag helt novis på bilar. Intresset finns, men inte mycket kunskaper än... Hoppas bara att det går att lära en gammal hund att sitta. :P
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Det instansade S har jag ingen förklaring till men förgasaren är av den tidiga modellen och skruven under är en justerskruv, om denna skruvas upp så sänker man bränsletillförseln och sänks den så..ja då ökar en. De andra du har kräver specialverktyg för att justera CO halten.

Stromberg satt aldrig som dubbla på Amazon utan bara singel. och ska du ha dubbla Stromberg så underlättar det om de är gjorda för det dvs att gasreglagen är mot varandra och att det är samma nålar/munstycken i dom. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by daniel_sandberg »

Tänkte bara på hastighetsmätaren. Det ska väl gå ganska enkelt att lirka ut åt höger. Eller enkelt är väl fel ord men lirka utan för mycket våld så går det att få ut det. Jag har prövat på pvn och där var det svårare tycker jag.

Får du bara ut instrumentet så borde det ju vara enkelt att få ut stumpen som är kvar =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hasse:
Lite pinsamt att jag inte ens tänkt på gasstagen... :/ Var på skroten idag och hittade en 164 med dubbla stromberg, men fick inte loss dom så det fick vara... Blir nog en 36/36DCD eller dubbla SU, men måste ju hitta dom till rimliga priser med.

Daniel:
Ska prova lirka ut den åt höger när jag får tillfälle, tror med att det går lätt att få ut biten som sitter fast bara man ser vad man gör. Knappnål och fingertoppskänsla har inte hjälpt än så länge. (Inte magnet heller... )

Nåja, dagens inköp på skroten:
4 snobbringar, 2 olika modeller varav ingen passade någon av mina fälgar... :/ (De låg löst, så jag tänkte att det var bara att chansa.)
Säkerhetsbälten fram från 140
Handbromsdamask i skapligt skick.
Bakre motorhuvlist i bra skick.
En vänster blinkerspotta i bra skick.
Lite pedalgummin och blandat skrot.
Original hjulmutter-och-tändstifsnyckel. (Rostig, men citronsyra och kallgalv löser säkert det...)

Så någon dag framöver blir det till att montera bälten och sånt. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Jag även jag tänker inte på allt :D men det går säkert att bygga om dom så du kan använda dom men då bör de vara i lika skick. kolvarna måste te x falla ner lika fort och ha samma munsktycken.

Strombergarna på skroten har kanske fått sitta och rosta fast för att de är glappa?

Länge sen man va på skroten nu, blir sugen då du skriver vad du fyndat. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Mjo, de som satt på skroten hade rostat fast, men spjällaxeln och (antagligen) spjället fungerade på den jag behövde, så jag tänkte att jag tar den och plockar delar från nån av de jag har hemma, för förutom gasfästet så borde de ju vara identiska invändigt... Men vi får se om Tradera ger mig en uppsättning Dubbla SU istället... :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Tack Tradera för att jag numer äger ett par dubbla SU HIF6 med insug och grenrör. :) Antagligen får man byta lite packningar och sånt på dom, men för under 900 så får det vara värt det. Tror jag... :P

Fick dessutom tag på en bättre begagnad R-kam, så när allt är levererat och klart så blir det åka av. :) Lagom till Vintersäsongen... Måste bara skaffa vinterdäck med... :/ Alla dessa kostnader...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Grattis.

Hoppas de är i bra skick, gillar Hif6 skarpt :D En packningssats och nya nålar/munstycken är nog inte så dumt (om de legat o torkat) för läcka det gjorde mina. tätade o-ringen med silikon så var det bara att gasa... men nu ligger de och väntar igen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hrm, ju mer jag kollar på bilderna desto säkrare blir jag på att det är HS6 och inte HIF6, men men, de går säkert att åka med. :)

På söndag blir det en tur upp till stockholm för att hämta dörrarna som jag ropade in på tradera för några veckor sen, förhoppningsvis är de i bättre skick än åtminstone min framdörr. Säljaren sa att de var rostiga och lite hål i nederkant, men den dörr jag åker med nu saknar nederkant helt, så det kan inte bli sämre. Lite plåt, lite svets och 3 veckors svordomar i garaget så blir det nog bra. :) (Rätt skönt att ha bakdörrar i reserv med, även om de jag har nu är hyffsat ok.)

Hittade en länk till en sida där det förklaras hur man "kodar om" dörrlåsen på en Amazon, finns det någon som vet om det fungerar likadant med bagageluckelåset? Känns inte helt ok att åka runt med olåst bagage, men jag har ingen nyckel som passar dit. :/ Tänkte ge mig på att ändra om det så det passar min nyckel, hoppas bara det fungerar.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by A-masen »

http://www.misab.se/ har du bilder och sprängskisser på en mängd förgasare. Där bör du kunna identifiera dom förgasare som du har. Gå in på Produkter och vidare på Förgasare.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hej!

Mjo, jag har hittat lite bilder, tyvärr är bilderna på de jag ropat in så pass dåliga att det är svårt att se. Trodde de var HIF6 eftersom det såg ut som ett gemensamt flottörhus, men ju mer jag stirrar desto säkrare blir jag på att det är HS6. (Fast jag kan ju lika gärna lägga upp bilden här kom jag på. :) )

Image
Förgasarna...

Image
Grenrör med värmesköld som medföljer...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Idag blev det till att fixa låset på bagageluckan. Tidigare ägare har bytt lucka, men inte lås, så jag fick inte med nån nyckel som passade. Läste någonstans att man kan koda om låsen i dörrarna så att egen nyckel passar, men jag lyckades inget vidare med det på bagageluckan. Däremot så filade jag ner de klackar som stack upp med nyckeln i, så nu fungerar min nyckel. Troligen 150 nycklar till med, men inte en skruvmejsel. :) Så nu kan jag åtminstone låsa in rosten och slutsteget. :P

Imorgon blir det en tur till Stockholm för att hämta de fyra dörrarna som jag ropade in på Tradera tidigare. 90 mil tur och retur. :/ Hade inte frugan varit gravid och illamående så hade det kanske blivit en weekend eller så av det, men nu får jag bränna upp själv, och då finns det inte utrymme för några utsvävningar. :P

Nästa vecka så kan jag förhoppningsvis börja renovera den "nya" dörren för att senare byta ut min nuvarande förardörr. Dessutom borde mina nya SU komma, och trattarna som jag köpte idag. :) Roligt, roligare blir det när jag får den nya kammen med. Vet inte om det är någon mening att börja plocka isär motorn och byta packningar och sånt innan kammen kommer, men den är rätt trött som det är nu. Kommer upp i 90 - 100 sen börjar det bli högvarvigt och oljudigt... Men men, vi får se om jag orkar hålla ut tills kammen kommer eller om jag byter topp och fixar packningar tidigare...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Argh!

12,5 mil in i färden så kom jag på att jag glömt plånboken... Så jag åkte hem igen. Får bli 90 mil nästa helg istället... Rätt glad att jag inte åkte Amazonen i vart fall, 25 mil i den utan att komma någon vart hade varit jobbigt, den vrålar rätt bra vid 90... :P
Post Reply