Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

En förgasarfråga:

Kommer hämta mina dubbla su idag, då de kommit till utlämningsställe. Men om de nu är i bra skick, tjänar jag något på att bara montera de på en original B18A? (Det sitter en ok Stromberg på den nu.)

Framåt november kommer jag få en R-Kam, och när den ska dit så passar jag på att byta topp till en B20 topp som är portad, planad och med dubbla ventilfjädrar. (Vet inte om det är gjort något annat med ventilerna.) Tjänar jag något överhuvudtaget på att sätta dit förgasarna redan nu, (Förutom att motorljudet tydligen blir fränare. :P ) eller är det bättre att vänta tills hela maskineriet ska fixas?

Granfot, novis in i benmärgen. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Du får tid till att lära känna dom vilket inte är så dumt, få dom synkade och så.
Det blir några få hk till men som du säger så både ser och låter det fränare.
En sport tar inte mer bränsle än en icke sport så vida allt är i bra skick.

Lycka till :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, förgasarna hämtade... Inser att jag behöver renovera lite... :/ Hur mycket glapp kan man acceptera i spjällaxlarna på SU? (Kan rucka dom en halv millimeter i sidled...) Sen antar jag att spjällen ska fjädra tillbaka när man gasar? Det gör inte mina, de är helt "lösa". Plus att ena kolven inte faller tillbaka som den ska, men det kan man nog lösa med lite putsning och en gnutta glatt humör. :) Ska försöka ta tag i det på lördag om inte min regering har några andra planer... Måste uppfinna ett sätt att fästa gasreglagen också, saknar en del och alla fästen. (Fast jag har "axeln" mellan förgasarna i alla fall... )

Hoppas trattarna dimper ner med posten i morgon bara. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Axielt kan dom glappa men inte radielt (hälst inget alls) har ett litet glapp i mina som man känner om man gasar lite och håller i på var sida och "ruckar". Att de inte går tillbaka beror nog på att en fjäder saknas eller är felmonterad. Vacuumkolvarna får inte hamna i fel förgasare då kan de kärva. tvätta upp dom och putsa med lite svinto så brukar det mesta lösa sig.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Skönt, då klarar jag mig kanske med lite fjäder och en gnutta tålamod. :)

En annan rätt mysko sak som hände idag.
Skulle ner på stan från jobbet för att hämta förgasarna, och när jag är på väg ut från parkeringen på jobbet och bromsar till före utfarten så hoppar hela bilen till (kopplingen nertryckt) och det liksom dunkar till i bakaxeln. Efter det så känns det som om bilen piggnat till lite och vibrationerna vid 80 - 100 har minskat drastiskt... Riktigt märkligt i min värld, undrar om det var någon broms som nästan legat på eller så... (Jag vet, det här låter rätt flummigt, men jag kan inte förklara något jag överhuvudtaget inte förstår bättre än så här... )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sådär, nu sitter de "nya" förgasarna på. Dessvärre startar inte bilen längre, men troligen så beror det på att jag tänkte fel och hällde växellådsolja i dämpcylindern. Tror det borde vara ATF-olja eller någon annan tunnflytande olja i dom. När jag lyfter kolvarna för hand så går dom trögt som tusan, och jag har svårt att tänka mig att motor-vacuumet orkar lyfta dom när de är så tröga. (Fått igång det några sekunder med choken i botten på båda gasarna, men då varvar den så man tror den ska detonera några sekunder innan den tvärdör. Ska åka till macken imorgon och se om de har atf-olja, annars provar jag med "hobby-oljan" som jag har stående, den är i vart fall lättflytande.

Nu återstår att bygga om gasreglagen, koppla choken på nåt bra sätt till båda, fixa luftfilter (Har ett gäng gamla burkar, kan kaske bygga något av dom) och lite småplock. Dessutom så saknas några av bultarna till insuget / grenröret, tror tidigare ägare dragit av dom. :/ Men eftersom jag ska byta topp snart så hoppas jag att jag klarar mig ändå.

Hur gör man med tomgångsklockan på en B18A och dubbla SU? Pluggar man bara slangen, eller ska den kopplas någonstans? (HS6...)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Dagens äventyr...

Hittade vart tomgångsklockan skulle sitta, så det löste sig. Sen fick jag igång bilen, men den vandrade mellan detonationsvarv och båtmotorlunk... Svor, slet lite och svor en stund till, för att sedan montera tillbaka min gamla Strombergare. När den äntligen satt på plats (fick kapa bort det gamla grenröret, det sprack när jag monterade av det igår.) och motorn skulle provstartas så vandrade den i tomgången något djävulskt. Inte lika illa som SU-arna, men illa nog för att vara okörbar. Upptäckte att grenröret tog i insuget, så jag fick demontera och slipa bort en massa skrot. Sen kom jag på att jag nog hade haft lite fel när jag monterade SU med, så jag monterade dom istället för Stromberg, men med den förlorade bulten på undersidan den här gången. :) Nu fungerar dom troligen som dom ska, behöver lösa återfjädringen av gasstagen lite bättre, för man får peta tillbaka dom den sista millimetern varje gång man gasat lite, plus att jag måste lösa själva gasmanövreringen, just nu har jag bara provstartat och märkt att det fungerar bra mycket bättre än innan.

Kan någon ta en närbild på gasanordningen på ett par SU HS6? (Från fästet i närheten av batteriet ända fram till axeln mellan gasarna, och gärna fästet på insuget.) Skulle bli ännu lyckligare med lite mått också, (total längd, från början till första kulleden, från början eller slutet till andra kulleden), men jag tar vad jag får. :) (Haha, för att vara ännu jobbigare, choke-manövreringen till båda gasarna vore trevlig med, men jag antar att man får göra någon wire-konstruktion a'la cykelbroms...)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sådär, idag har jag troligen konstruerat färdigt gasreglaget, tror det blev lite fel, men jag ska testa ordentliget i morgon. Byggde om gasreglage från ett par gamla Zenith som jag hade liggandes, så nu hoppas jag att jag aldrig behöver montera dom. :) Kändes som om jag gjort något fel då gaspedalen har väldigt lite spel nu, (Kanske 1 dm. från tomgång till full gas) men jag ska undersöka det imorgon. Dessutom har jag monterat trattarna jag köpte på tradera, men de var definitivt inte till några HS6 original. Bultmönstret var fel och trattarna är för stora. Men de är antagligen bättre än att köra helt utan. Funderar på att täcka mynningarna på dom med något finmaskigt nät för att slippa skit i motorn tills jag hittar filter till dom.

Nu måste jag bara komma på hur jag ska få choken att fungera, men det får nog bli en idiot-lösning tills vidare. Jag behöver choke för att den ska gå som folk innan den är varm. :) Ingen som kan offra sig och lägga upp en bild på hur det ser ut original?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Ta originalvajern till choken och skruva dit den så ska det funka, eller fattas det fått på din förgasare?
och till trattarna så kan du skaffa sockfilter :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hasse63 wrote:Ta originalvajern till choken och skruva dit den så ska det funka, eller fattas det fått på din förgasare?
och till trattarna så kan du skaffa sockfilter :wink:
Fast då chokar bara den ena förgasaren, det finns ju fästen för choke-wire på båda, men räcker det med den ena menar du?

Sockfilter har jag funderat på, men eftersom trattarna passar dåligt ("hålet" på tratten är ~4 mm större än hålet på förgasaren, så funderar jag på att ful-lösa det tills jag hittar bättre trattar eller filter.)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Ja det räcker med en, är så på alla hs-6or trodde jag. på mina hif6or är det en "vajer" till båda, i min tråd kan du se hur jag gjorde
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hasse63 wrote:Ja det räcker med en, är så på alla hs-6or trodde jag. på mina hif6or är det en "vajer" till båda, i min tråd kan du se hur jag gjorde
Ja då var det ju ingen utmaning att lösa det. :) Tack så mycket för infon, chokar på den ena nu och sen får vi se om jag bygger en variant liknande din för att choka båda senare. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nu har bilen provkörts med gasarna. :) Tomgången är abnormt hög, men jag försöker läsa mig till hur man justerar det. Har ingen varvtalsmätare, men jag gissar att den ska ner på samma nivå som strombergaren låg på, ungefär.

"Snabbskruvarna" är nästan helt utskruvade, och gasarna är synkroniserade, så jag tror att det behövs justeras på muttern under förgasaren, om jag läser rätt.

Nåja, dagen är ännu hyffsat ung. :) Kommer lite bilder på det hela senare idag då fru fotograf äntligen släpat sig ut till garaget. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Vem har synkat förgasarna och när?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hasse63 wrote:Vem har synkat förgasarna och när?
Jag har synkat dom i förrgår, med slang och på tomgångsskruven alltså. (Samma tonhöjd på båda när man lyssnar.) Skruvade in muttrarna undertill några tag och nu går den mycket snällare. Däremot kommer det vit rök ur avgasröret. Om det beror på att den är kall och behöver stå en stund eller om det är felinställt vågar jag inte svara på än. Har inte hunnit sätta mig in i hur de går "i trafik".

Lite bilder på de nya gasarna...

Image
Lite feldimensionerade trattar...

Image
Helheten, med egentillverkat gasstag som inte fungerar riktigt som det ska...

Image
Ovanifrån...

Och som vanligt, en bonusbild. Den här på mittkonsollen som diskuterats i en annan tråd. (Tror det är en till 140, men den passar fint i aman med. :D )
Image

Det var allt för idag, imorgon ska jag provåka en längre vända med SU:arna...
Post Reply