Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)
Posted: Tue Aug 24, 2010 2:04 pm
Sådär, dags att starta en projekttråd tror jag. Ska försöka hålla den igång med bilder och information, men jag är inte alltid så bra på sånt.
Amazonen låg ute på Tradera i slutet på Maj, och jag brevväxlade lite med säljaren om skicket o.s.v. (Säljaren var nog kanske inte helt ärlig med mängd rost och skick. ) Köpte den i vilket fall efter att ha snabbtittat på den, inser i efterhand att jag borde ha kollat lite mer, men jag var rätt glad över att ha hittat just en 64 4d. (Jag och min bror hade en när vi var yngre, har i många år pratat om att hämta hem den och renovera den, men märkte att lillebror nog gärna ville ha kvar den. ) Så nu äger jag i vart fall en egen.
Någon tidigare ägare har rollat halva bilen mattsvart utan att maskera krom och sånt, så en hel del krom är fläckigt och färgen är i bästa fall usel. Taket är Pärlvitt och lite ytrostigt. Inredningen är riktigt usel, och jag kommer få klä om alla sitsar, men mycket annat har klarat sig förhållandevis bra. Långspaken är orörd, förutom att knoppen är en gul studsboll istället för den riktiga. Ratten är sprucken, kopplinscylindern har någon haft sönder så låsbrickan som håller ihop den är borta och ersatt med två avsågade spikar. (Fungerar, så när jag renoverade kopplingen lät jag de sitta kvar eftersom jag tror det är omöjligt att få dit en ny låsbricka nu. )
Så här såg den iallafall ut i annonsen.
Inredningen
Och här är rosten som förra ägaren sa fanns.
Det här är rost som inte existerar...
Vad det här är vet jag inte, men det har åtminstone varit rost...
Vad jag har gjort på bilen än så länge:
Bytt förgasare, den Stromberg som satt i var kass. (Han körde dagligen med den påstod han, men då borde han märkt att förgasaren var kass. )
Plockat ur vindrutan och lagat en massa småhål runt den.
Börjat laga rost i golv.
Börjat tvätta bort den bruna färg/olja/rostskyddslösning som sprejats i halva motorrummet och hela bagaget
Putsat lite krom (Guldbokstäverna på huven var övermålade. :/ )
Sett över elen, kopplat in ett tändaruttag (original)
Satt dit ett avgassystem. (När jag hämtade den så låg en gnisstläckare i skuffen, annars var det tomt från ljuddämparen / gnistsläckaren mitt under bilen. Nu 2,5" rätt ut. )
Fixat och donat lite.
Tanken är att det ska bli en rullande renovering, men just nu står den i garaget utan inredning, framrutan sattes i idag och några plåtbitar till golvet tillklippta
Planer:
Ny kam (D-Kam?)
Trimtopp som jag har liggandes ska på.
Dubbla stromberg och extractor
Ljudbygge (Diskret, men välljudande. )
Bättring av lack. Har fastnat för färgkombon Pärlvit / mattsvart, men vill göra åtminstone den mattsvarta biten med spruta.
OD (Har en liggandes, men måste ha tag på en kortare kardan.)
osv.
Amazonen låg ute på Tradera i slutet på Maj, och jag brevväxlade lite med säljaren om skicket o.s.v. (Säljaren var nog kanske inte helt ärlig med mängd rost och skick. ) Köpte den i vilket fall efter att ha snabbtittat på den, inser i efterhand att jag borde ha kollat lite mer, men jag var rätt glad över att ha hittat just en 64 4d. (Jag och min bror hade en när vi var yngre, har i många år pratat om att hämta hem den och renovera den, men märkte att lillebror nog gärna ville ha kvar den. ) Så nu äger jag i vart fall en egen.
Någon tidigare ägare har rollat halva bilen mattsvart utan att maskera krom och sånt, så en hel del krom är fläckigt och färgen är i bästa fall usel. Taket är Pärlvitt och lite ytrostigt. Inredningen är riktigt usel, och jag kommer få klä om alla sitsar, men mycket annat har klarat sig förhållandevis bra. Långspaken är orörd, förutom att knoppen är en gul studsboll istället för den riktiga. Ratten är sprucken, kopplinscylindern har någon haft sönder så låsbrickan som håller ihop den är borta och ersatt med två avsågade spikar. (Fungerar, så när jag renoverade kopplingen lät jag de sitta kvar eftersom jag tror det är omöjligt att få dit en ny låsbricka nu. )
Så här såg den iallafall ut i annonsen.
Inredningen
Och här är rosten som förra ägaren sa fanns.
Det här är rost som inte existerar...
Vad det här är vet jag inte, men det har åtminstone varit rost...
Vad jag har gjort på bilen än så länge:
Bytt förgasare, den Stromberg som satt i var kass. (Han körde dagligen med den påstod han, men då borde han märkt att förgasaren var kass. )
Plockat ur vindrutan och lagat en massa småhål runt den.
Börjat laga rost i golv.
Börjat tvätta bort den bruna färg/olja/rostskyddslösning som sprejats i halva motorrummet och hela bagaget
Putsat lite krom (Guldbokstäverna på huven var övermålade. :/ )
Sett över elen, kopplat in ett tändaruttag (original)
Satt dit ett avgassystem. (När jag hämtade den så låg en gnisstläckare i skuffen, annars var det tomt från ljuddämparen / gnistsläckaren mitt under bilen. Nu 2,5" rätt ut. )
Fixat och donat lite.
Tanken är att det ska bli en rullande renovering, men just nu står den i garaget utan inredning, framrutan sattes i idag och några plåtbitar till golvet tillklippta
Planer:
Ny kam (D-Kam?)
Trimtopp som jag har liggandes ska på.
Dubbla stromberg och extractor
Ljudbygge (Diskret, men välljudande. )
Bättring av lack. Har fastnat för färgkombon Pärlvit / mattsvart, men vill göra åtminstone den mattsvarta biten med spruta.
OD (Har en liggandes, men måste ha tag på en kortare kardan.)
osv.