Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

Ohey...

Låter som du skruvar mycket på förgasarna efter att de blivit synkade, det ska man inte behöva.
Har du gjort någon grundinställning av dom? = Att spjäll och munstycken mm står lika det brukar underlätta har jag upptäckt och efter det är det bara småjusteringar kvar.

Har också provat slangmodellen och även en vattenpelare som hjälp men en riktit verktyp är helt klart att föredra
Image
En sån har jag
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Angående grundinställning så försöker jag klura ut hur man gör. Har tittat i verkstadshanböckerna som du länkar till men förstår inte riktigt. (De hänvisar till skruv 7 (tror jag det var) men jag kan inte se någon bild där skruv 7 finns... ) Men jag har tänkt försöka köra den till jobbet idag, om det går som det ska får man ju vara nöjd. Det är i varje fall en otrolig skillnad i respons på gasen med de här jämfört med Strombergaren jag hade.

Lite roligt när jag demonterade strombergaren. Någon har plockat bort slangnipplarna som satt på det gamla insuget och pluggat hålen med bultar och packning på tub. När jag tog loss förgasaren så såg jag att bulten som satt mitt för förgasaren var nerskruvad ~2 cm inuti insuget. Hyffsat effektiv strypning skulle jag tro. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hmm, körde den till banken och tillbaka, och den har fortfarande sinnessjukt hög tomgång... :/ Måste nog kolla på att plocka av gasarna och grundinställa dom enligt konstens alla regler...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Hasse63 »

"citerat" från ett annat inlägg av mig

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.

1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)

Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Stort tack!

Jag hittade även en pdf på förgasarteknik.se som gick igenom det hela i stort sett som du skrev men med lite bilder också.

Nu går allt mycket bättre, förutom att mitt hembyggda gasstag är felvänt. :P Märkte det när jag skulle lossa axeln mellan gasarna och de muttrar som går att skruva på var neråt. :oops: (Mitt fel, jag vände dem fel när jag monterade axeln.) Så när jag lossat förgasarna och vänt axeln rätt så passade inte riktigt gasreglaget längre. Krängde dit det ändå och körde in till jobbet. ~800 meter från jobbet så hoppade reglaget ur sitt fäste och jag var utan gas. :lol: Som tur var så var det precis vid en korsning / parkering, så jag kunde glida in på parkeringen på tomgången och sen sätta tillbaka staget. Hoppas jag tar mig hem sen bara... :?

Nu är iallafall tomgången på ren riktigt rimlig nivå, gasarna låter lika i mina öron (jag måste köpa ett sånt verktyg som du visade, men de brukar skena ganska bra på Tradera...) och gassvaret är helt abnormt mycket bättre än med enkel Stromberg. Dessutom känns hela motorn piggare. :)

Tack igen för ditt tålamod, dina tips och förklaringar, utan dig hade jag nog fått garagera bilen till sommaren och skämmas i en liten Opel hela vintern. :P
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Presley »

Spännande detta ju :D Lycka till!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Tackar!

Nu har jag fixerat gasstaget. :) Tänkte först att jag skulle göra det med brickor, pex-slang (som passar perfekt på gasstaget, ett tips om man inte har bussningarna som sitter runt staget...) och slangklämmor, men fick ge upp den idén när den första slangklämman drogs sönder. Så nu fick det bli ett par hål i staget (gick åt 2 borr...) 2 brickor, en ~4mm bit pex-slang och najtråd istället för saxpinnar. (Jag hade inga liggandes.) Men nu sitter det i vart fall still, så kanske jag slipper missödena som inträffade igår. :P

Nu hoppas jag bara att jag har bensin nog att ta mig till stan och tanka. :D Svårt att beräkna förbrukningen när man inte har någon fungerande trippmätare, och jag litar inte helt på tankmätaren än. Brukar tanka när jag kommer ner på det "vita" (Gissar att det varit rött en gång i tiden?) och då går det oftast i ~30 liter, borde ha 15 i reserven m.a.o.

Det var i alla fall dagens äventyr, vi får se vad det blir i morgon, antagligen så ger jag mig återfjädringen av gasen då den är för trög nu (man får ta i för att gasa, men jag hade inga bättre fjädrar, så det får vara som det är nu.)



Dessutom har jag insett att jag måste laga den stående torpedplåten (tror jag den heter) då det fortfarande blir blött på mattan när jag kör i regn, även om det minskat betydligt sen jag lagade rosten runt vindrutan... :)

Hur gör man när man tar bort plastskärmarna? Sitter ett gäng skruva på skärmbalken, så de är väl bara att dra loss, men den sitter ju förhoppningsvis fast på nåt mer ställe? Tips och bilder tas gärna emot!
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Presley »

granfot wrote:Hur gör man när man tar bort plastskärmarna? Sitter ett gäng skruva på skärmbalken, så de är väl bara att dra loss, men den sitter ju förhoppningsvis fast på nåt mer ställe? Tips och bilder tas gärna emot!
När jag lossa mina framskärmar började jag med att lossa lykan och lyktpottan. Sedan blinkers/positionsljus så de var borta.

Sen skruvarna i skärmbalken som du sa. Därefter stack jag in handen där lyktpottan suttit och tog bort de fyra bultar som sitter på sidan av fronten. Och efter det lossade jag den nedersta skruven närmast sparklådan. Fast lättast kanske är att börja med den nedersa bulten..
Markerade alla skruv med röda ringar på bilden^^,

Så satt det på min iallafall :)

Image
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Grymt, stort tack för det!

Då är det nog inte världens projekt att laga den rostade plåten, ser ju ut som om det inte var så avancerat att få loss skärmen. :) Gäller bara att jag får garagetiden för det...
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Presley »

Det var så lite så :)

Såg att du hade skakningar i bilen vid 95-100 också.
Hade samma problem innan trots att jag balanserat däcken och allt..
Det visade sig sen att jag satt typ hälften av muttrarna åt fel hål när jag satt tillbaka däcken. :oops:

Så se till att du sätter tillbaka muttrarna åt rätt håll när du byter däck så den konade sidan är innåt.
Pinsamt fel, jag vet, kanske bara är jag som råkat göra det :oops:

Men men, tänkte bara berätta det..
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sådärja, nu har jag fixat hastighetsmätaren. Fick inte ut den lilla biten som satt kvar, så jag monterade en reservmätare jag hade liggandes. Något sunkigare, men den fungerar.

Det var ett jäkla meck att få ut den gamla mätaren och in den nya, och längs vägen så fick dumfan (jag) för sig att plocka bort pappröret till defrostern. Inga roblems, men att få dit det igen efter att man monterat allt annat strandade. Nu sitter den halvt om halvt på plats, men jag misstänker att jag får riva ut alltihop igen för att få dit den riktigt. Dessutom så lyser Amp och Oil -lamporna riktigt dåligt nu. :/ Misstänker att den gamla mätaren var skitig inuti och jag missade det när jag plockade fram den...

Annars fungerar det i varje fall, har ~10km/h glädjemätare numer, men det får jag väl leva med tills jag fixat till den andra mätaren och kan montera den igen. Funderar på att lacka den och göra iordning den riktigt när den ändå är urplockad.

Dessutom går amzingen fortfarande som en kanonkula med de nya förgasarna, så jag är i stort sett nöjd med tillvaron nu. Kvar att fixa är belysningen inne i bilen (de under instrumentbrädan, någon har klippt kablarna där.), konsoll-klockan, rost på stående torpedplåt, avgassystemet (funderar på att köpa nån billig wanna-be japs 2,5" dämpare bara för att få ner volymen lite.), rost i bagaget, nya dörrar och lite småplock. :P Listan krymper lite åt gången i alla fall. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Idag har jag fixat en del av småplocket i alla fall...

Fixat belysningen under instrumentbrädan på passagerarsidan, monterat handbromsdamasken jag fyndade på skroten för ett tag sen, satt in en liten högtalare bakom handskfacket, kopplat in klockan som visade sig vara defekt (den går inte.), och snyggat till lite.
När jag kopplade in belysningen så såg jag att det suttit två kablar på jord till lampan som satt under brädan, vet någon varför? Drog en jord direkt till stereons jord nu, men jag antar att den andra gått någonstans förr?

Har fortfarande en lång lista kvar på saker att göra, men för varje gång jag är i garaget så krymper det lite i alla fall. :)

Får se om jag på Söndag tar mig upp till huvudstaden och kan hämta dörrarna som jag har där, skulle gjorts idag, men vädret var för dåligt för att jag skulle vilja byta däck på bilen, och jag vet inte om jag vågar åka med sommardäck, så det får vara tills jag bytt. :) Förhoppningsvis sker det i veckan.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nu har det inte hänt så mycket på ett tag, men lite småfix och mest brukande har det blivit. :) Bilen går sådär, motorn är pigg, men kopplingen känns lite konstig. Det är svårt att hitta något dragläge när man väl kommit iväg, så oftast känns det som om man bara släppt upp kopplingen helt vid växling istället för en mjuk övergång till annan växel. (Det fungerar däremot utmärkt med dragläge när man startar framåt eller bakåt.)

Sen har jag en fundering kring hastighetsmätaren jag satte in. I vänstra kanten på den så står det (tror jag) W=0.64, det stod det inte på den gamla. Vad betyder det? Känns som om den visar lite fel hastighet med men inget jag har mätt upp än.

Har i alla fall fått delar från KG nu, 8 nya ventillyftare, inkörningspasta och en sotningssats. Nu väntar jag bara på R-Kammen och extraktorröret jag skulle få. Ser dessvärre ut som om jag får vänta till första helgen i December innan grejjerna kommer. :shock:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Statusrapport. :)

Har inte hänt mycket, har mest njutit av att ha en riktigt åkbar bil. :) Kollade stiften på den för några veckor sen och såg att två var kolsvarta, men ursäktade det med allt trasslande när jag ställde in gasarna, så jag borstade bara av dom och skruvade i dom igen. Kollade på dom igen förra veckan och insåg att de fortfarande var kolsvarta, så jag ställde bränslemängden på den ena gasaren lite. ~0,2mm skiljde på de båda, så jag ställde om den som var närmst de svarta stiften likadant som den andra, ska köra några dagar till nu innan jag kollar igen, men förhoppningsvis så ska alla fyra stiften se likadana ut framöver.

Har fortfarande ingen idé om varför det står W=0.64 på hastighetsmätaren, det verkar vara så på vissa och andra inte, men jag har inte lyckats klura ut vad som skiljer dom åt.

Närmst på schemat, förutom kambyte, står bromsrenovering. Misstänker att mina bromsar är under all kritik, är nästan livrädd när jag närmar mig en rondell och inser att jag måste stanna. :P Alltid osäker på om jag kommer trampa igenom eller om bromsarna nyper, verkar som om de oftast nyper i låg fart, men tar dåligt i högre fart. Min gissning är att beläggen är helt slut på åtminstone ett par av bromsarna. :/ Måste bara hitta tiden till det hela, men som det är nu så har jag ändå ingen annan bil att åka i så den får inte bli stående...

Jaja, vi får se när jag har tiden för att lösa det hela, förhoppningsvis får jag ledigt i helgen. :P

Över & ut.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Veckans uppdatering...

Först tänkte jag ställa en bildfråga, vad är det här för plåt? Den sitter i motorrummet, och sitter säkert på alla amazoner, men jag har inte lagt märke till den förut. (Kanske för att den var övermålad med någon vit plastisk färg)
Image

Sen dagens fynd på det lokala annonstorget, 3 stycken backspeglar. En tror jag är original skärmbackspegel till amazon, den andra gissar jag också hör till en amazon, men inte samma som sitter på min i alla fall, och den tredje ser ut som en spegel till en volvo, men jag har nog aldrig sett den på Amazon i alla fall.

Image
Den här ser ut som en skärmspegel, och hålen ser rätt ut mot dom jag har i min ena framskärm. (50 spänn!)

Image
Den här har samma märkning, men kortare fot och ska skruvas igenom foten. Kan tänka mig att det är en originalspegel till Amazonen? (50 spänn till)

Image
Och det här är den jag är osäker på vart den hör. Samma märkning, ser ut som nånting som borde ha kunnat sitta på en volvo, men jag vet inte vilken. P1800? (30 spänn)

Ingen är för stunden till salu, och de kommer aldrig läggas ut till försäljning här. Priserna är vad jag gav för dom!

På söndag blir det försök nummer tre att ta sig till Stockholm för att hämta mina "nya" dörrar till Amazonen, det är inte roligt att åka med naturen så nära inpå. :)

Så, inte mycket har hänt sen sist, men i alla fall något.
Post Reply