Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

Et tips som er greit å bli påminnet om:
La ikke tenningen står på når motoren ikke går. Da går det full strøm over stiftene og coilen!
Stiftene/brytarspitsarna og dens ledning kan brenne.
Coilne kan også "brenne opp" - i alle fall bli ødelagt!
Om du må, så aldri mer enn et halvt minutt om gangen.
Koble vekk coilen om du driver med feilsøking eller annet!

Normalt trengs ikke blåcoil og annet til sommerbruk av bilen. Med et godt tenningsanlegg evt. coil med formotstand er det ikke gnistproblemer på en standardbil.
Ved trim er det noe annet, men det vet vel de som driver litt avansert?

Selv har jeg brukt ignitor med god erfaring.
123 er jeg usikker på, da den ikke har vakumstyring (tror jeg)...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Arne »

123 har vacuumregulator.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

Den jeg så på nylig har tilkobling, men uten funksjon. Kurvene som fulgte med i bruksanvisningen viste og omtalte kun sentrifugalregulering.
Men det er kanskje flere varianter?

Jeg prøvde også å måle kurvene ved å sette på vakum i slangen, gitt at det var en elektronisk enhet innvndig som skulle gi fortenning, men det ble ingen økning av tenningen. :roll:
Den har heller ikke vakumklokke....

Forklar gjerne hvordan vakumstyringen skal fungere?

Kan den jeg sjekket ha en feil?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Bara för att då,
nu har jag problem med att synka förgasarna, någon som kan komma med tips? :)

När jag ställer upp tomgången till ~1500 varv och synkar dom parvis så får jag till det fint, lika utslag på 2:an och 3:an (Alla fyra har blandningsskruven nerskruvad i botten och ett halvt varv upp). Sänker jag sen tomgången så blir det helt fel mellan paren, och då menar jag inte lite fel utan på verktyget så skiljer det en centimeter på flottörnivån. Justerar jag den igen på den här nivån så ökar tomgången och de blir jämna, men när jag sänker tomgången så blir det helt fel igen.
Ska riva lite i förgasarna för att kolla så det inte är skit någonstans som gör det här, men tänkte ändå fråga om någon begriper vad det är för fel?

Motorvideo (kort, 20s och motorn går inte alls som den ska här, den visar bara hur ojämnt motorn går på lägre varv.)
http://www.youtube.com/watch?v=AjW1k6ldOAQ
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

Kan inte så mycket om dubbelförgasare (eller quadrubbel ?) så har tyvärr inget överdrivet vettigt tips att komma med utan ville bara säga: Vilket brutalt ljud! NU förstår jag varför du inte kommer under 1.6 l/mil... :twisted: :lol:

Verktyget du använder, mäter den undertrycket vid insuget? Om du får olika nivåer så har du också olika undertryck ( = olika luftflöden) genom olika förgasare. Du har kollat så alla spjäll är typ lika slitna och öppnar lika mycket?

Som vanligt så behöver du inte lyssna för mycket på mitt svammel... :roll:

Lycka till!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Dieseltroll, då ska du höra den när den går som den ska. Lite gåshud på det. :)

Så här ser verktyget jag har ut.
Image

Mäter undertryck vid förgasarens mynning, fast egentligen borde man kanske köpa ett par enkla vakummätare och sätta på insugen instället, det är ju inte som om att jag använder uttagen på insugen till nåt. (Har en slang mellan insugen och det antar jag att det ska vara? Satt så när jag köpte dom, fast det var en t-koppling på slangen med, antagligen till servo. Men jag tog bort kopplingen och slangen på ena sidan och drog den rätt ner på nippel istället.)

Eller ska man plugga nipplarna istället? Känns ju lite som att det hjälper till med balans om man har slangen där, men samtidigt så tänker jag förmodligen fel...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Ska se om jag kan få till en film lite senare på hur mycket motorn faktiskt skakar på tomgången. Man kan ana det på slutet i filmen men det är lite mer än så när den kommer ner till 800rpm.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Ingen film än, jag har haft lite annat att stå i. :)

Men i helgen så skulle jag montera den brytarlösa tändningen som jag skaffat, och det skulle ju inte ha varit några problem om man inte haft en såndär inneboende som besitter logiken hos en gipsvägg.
När hon äntligen tyckte att det var ok att jag gick ut och gjorde färdigt monteringen var klockan 22:30 igår.
Så jag gick ut, skarvade ihop kablarna (som jag fick klippa av för att ens få igenom genomföringen i fördelaren) och provstartade bilen, men den att köra. :/ Full gas så orkade den nästan hålla sig igång.
Jag gissar att problemet berodde på felaktig tänding, och det är ju inget större projekt att fixa. Började med att dubbelkolla allt som kunde tänkas sitta löst bara för att slippa fippla med tändningen strax före elva en söndagskväll men konstaterade att det var tändningen ändå efter en andra provstart.

Strax därefter fick jag ett sms från logikministeriet: "Du väcker din dotter varje gång du startar din jävla SKROTBIL!"...
Så jag monterade tillbaka brytarna igen och gick in. Inte så att jag är bitter eller nåt. :P Men jag hade under dagen sagt till henne många gånger att jag måste ut och fixa det där för att ta mig till jobbet, och det vore taktiskt om jag kunde göra det innan ungarna somnat så jag slipper väcka dom.
Jaja, förhoppningsvis så fixar jag det på dagen på onsdag istället.

Det var gnället för idag. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Hasse63 »

Håller tummarna :)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Så, nu kör jag brytarlöst. :)

Inte helt problemfri montering, men det var inte direkt klurigt heller.
De få problem jag stötte på verkade ha med passformen att göra.
  1. När jag monterat den och provstartat första gången (se inlägg ovan) så slog jag visst sönder klacken i rotorn så den fungerade inte längre, den snurrade bara. Som tur var hade jag begagnade rotorer liggande i fungerande skick.
  2. Verkar även ha förstört locket på fördelaren i samma veva, men det fungerade att köra på trots djupa repor och skador. Har köpt nytt, både lock och rotor
  3. Vid andra monteringen så kom rotorn för högt upp igen (trots att ringen på axeln var nerpressad med en hylsa) så jag slipade / smälte sönder locket lite i toppen, men det gick att fixa.
  4. Första provturen gick katastrofalt, hade ställt tändningen på 15 grader vi 1500 varv trodde jag, men utan att veta hur så hade fördelaren blivit stum, 15 grader var konstant vid alla provade varvtal.
  5. Efter lite felsökande och magiskt hokus-pokus så är nu tändningen på 15 grader vid 1500 varv och variabel. :)
Så nu går den faktiskt rätt bra. Ska försöka kolla igenom förgasarna nästa vecka nu när jag vet att tändningen är i toppskick, och ventilerna ska få sig en justering med.

Sommarens planer verkar vara att byta golvet fram på båda sidor eftersom det är i dåligt skick, byta vänster tvärbalk som är kex och ljudisolera kupén lite. Ska även försöka fixa till åtminstone förardörren jag har stående och byta så jag slipper naturupplevelsen när jag kör. :)

Det var allt för nu.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Lite ironi i det hela är förresten att när jag var klar med monteringen så passade jag på att städa lite i garaget. Jag hittade minst fyra stycken lock till fördelaren som var i nära nog nyskick, vet inte riktigt var dom kommer ifrån men det är ju alltid bra att ha. :) Hittade dessutom ett till lock som jag inte vet var det passar, men jag tror det är till B18 fördelare som jag vill minnas inte har en klack på ena sidan?

Dessutom har jag en fördelare som jag inte riktigt vet var den hör.
Skrev upp siffrorna på den men har glömt lappen så det enda jag vet är att den slutar på 071 238. Ser ut som en volvofördelare men jag hittar den är inte med i listan som finns här på forumet.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Ny topplockspackning beställd och ska monteras nästa vecka. Blev 2mm på inrådan från VolvoLelle. Även ny tvärbalk beställd, får väl se om jag får dit den nästan vecka med, eller om passagerarna får vara försiktiga i insteget några veckor till. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Idag började garageveckan för mig. Hann med att riva av toppen, slipa ventilerna (tack brorsan för tipset om att slänga indianpinnen och köra med skruvdragaren) och snygga till toppen överlag. Det var mycket sot och en hel del rost i förbränningsrummen, trean var värst.
Ny topplockspackning monterad, ventilerna ställda 40 in, 45 ut bilen går lite bättre än innan.
Imorgon så blir det till att försöka fixa förgasarna, nytt bränslefilter, nya bränsleslangar och tändinställning.
Ska även se om jag kan hitta någon som kan tänka sig svetsa mina insug. Såg att båda har börjat spricka vid motorn och den ena sitter inte speciellt bra, den andra är bara synligt sprucken.

Borde bli bra med en tändinställning också, sen kanske den går som den borde göra.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Sv: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 &

Post by gudu »

Kul med garagevecka. Tre fyra veckor kvar av väntan för min del. Hoppas den går som ett spjut sedan. :o
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Så, förgasarna fick sig en genomgång, måste nog beställa nya packningar till dom. Bytte till andra acc-pumpar eftersom dom jag hade var rätt glappa och tråkiga och tänkte även byta till andra membran som jag ropat in på Tradera, men det ville sig inte. De jag ropat in var inte till solex40, åtminstone inte DDH, dom var mycket mindre än dom jag har.
Fick även dit helt nya bränsleslangar så nu läcker det inte längre.

Hur vet man vad man har för halsringar? Mätte båda uppsättningarna jag har, och de som sitter nu ser mer ut som trattar än de andra (jag gissar att halsringarna sitter längst fram?), men båda är ungefär 37,5 i diameter.

Sen upptäckte jag varför jag haft så svårt att synka dom, staget som jag byggde mellan förgasarna är lite krokigt, så när jag synkat dom på ett varvtal och vrider ner tomgången så är dom ur synk igen. Försökte få bukt med det idag, men det vill sig inte, tror jag får ge mig på att kapa lite imorgon.
SKa se om jag kan bygga om så att dom inte är länkade till varandra utan båda har stag från reglaget istället, precis som på SU HIF6, tror inte staget var någon vettig lösning i vlket fall som helst.
För övrigt märkte jag att motorn blev riktigt varm väldigt fort när jag stog och skruvade förgasare, tyvärr så har jag ingen fungerande temp-mätare längre, men hittade lite skrot i bra-att-ha-lådan, men är lite osäker på om den funkar. I så fall blir vattentempen 140 grader på någon minut. :(
Post Reply