Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by QV »

140 grader blir det inte. En tryckkokare kommer upp i 120 så mätaren är kass.

Motorn kan vara bra varm utan att dra vatten.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Mjo, jag anade att den var kass. :) Köpte ny på blå varuhuset idag, mest för att ha lite koll på hur varmt den går nu när det är varmt ute.

Det slog mig bara att det osade hett från den strax efter start.

Ska sopa i lite kylarrengöring i den imorgon och byta all vätska, plus byta olja när jag ändå är i farten om det hinns med. Prio ett får bli att få till gasarna så dom svarar lika mycket.
Ska slå i lite olja i växellådan med, den har betett sig lite underligt på sistone. Lever under en förhoppning om att den är ok ändå eftersom jag varken har tid eller resurser till att byta den. (Har dock både m40 och 41 liggande i garaget.)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Så, vad jag har lärt mig nu under veckan då?
  • Om motorn blir väldigt varm väldigt fort så är det något som är fel.
  • Om något låter konstigt från motorn trots att ventilerna är justerade och olja finns så är det något som är fel.
  • Fläktvingen ska inte gå att rucka i sidled.
  • Det hjälper inte att byta kylvätska om den inte cirkulerar.
  • Det går att byta vattenpump alldeles utmärkt utan att lossa toppen.
Så nu sitter det en ny och "fin" vattenpump från det blå varuhuset monterad.
Jag hade väl gärna kanske köpt den från något annat ställe, men klockan var 6 på eftermiddagen och min garagetid tar slut förmodligen idag så jag vågade inte chansa. Fanns det en pump så fick det bli den.
Dessutom monterade jag den nya temp-mätaren som nu faktiskt verkar visa rätt.
Med nya pumpen monterad så verkar jag ligga runt 90 grader, får väl se hur den beter sig när jag kör lite längre än upp till Statoil och tillbaka...

För övrigt så är det något fel som jag inte riktigt kan lokalisera på bilen, det känns lite som att den går trögt, jobbar hårt, men jag vet inte varför och jag vet inte om det faktiskt är så eller om det bara är en känsla jag har. Får se om jag kan lura någon kunnig människa till att provköra den någon gång när jag hittar en i närheten. :)

Nu ska jag reklamera min gräsklipparrobot, den gav upp igår. :/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by A-masen »

Det här är en lång tråd och det kanske har avhandlats förut, men en felställd tändning kan ju yttra sig som du säger, "går trögt och jobbar hårt". Har du en stroboskoplampa? Dom kostar omkring 300 kr på bilprylvaruhusen.
Nu har du bytt förgasare m.m, så det kanske blir lite tvetydigt vilken motormodell du antas ha? Förtändningen för A-motorn är i alla fall: 21 - 23° f.ö.d, och 22 - 24° f.ö.d, för D-motorn. Båda skall ställas vid 1500 v/min och bortkopplad vacuumregulator.

Samtidigt brukar det ju sägas att man skall ha ordning, korrekt funktion på det ena för att justera det andra. Det vill säga: Man skall ha ordning på förgasaren för att ställa tändningen rätt och naturligvis tvärtom. Rätt tändning för att ställa förgasaren.
Men man måste ju börja någonstans. :?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Sv: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 &

Post by granfot »

Jo, det är svårt att få rätt på allt, men tändningen är ställd på 18 -20 grader vid 1500 varv, ska kanske öka den lite till då, eller minska hur man nu ser på det.

Har lite problem med förhand med, när motorn blir varm så vill dom inte fjädra tillbaka som dom ska, så kall motor har tomgång på~800, varm motor ligger på 1900...

Nåja, det löser sig säkert med tiden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nej, jag har inte dött än... Men snart gör bilen det.

Igår bytte jag munstycken i förgasarna, lågfart för att vara exakt, och tyckte att bilen gick nog hyffsat. Åtminstone bra nog för att bilen skulle gå att köra till jobbet.

Och det gjorde den, men så dåligt som den gick på lågvarv har den knappt aldrig gjort, och en bil som inte går på lågvarv vill man inte sitta i bilkö med...
För första gången i världshistorien var det bilkö den sista milen hem. :shock:
Så när jag kom hem gav jag mig på att byta tillbaka till dom gamla munstyckena, jag menar, det är ju inget jobb. Trodde jag.
För det första så lärde jag mig att dom där munstyckena tydligen kan dela på sig. Så ett litet jäkla mässingsrör sitter kvar i ena förgasaren och ville inte alls komma ut.
För det andra så har sprickan som var i ena insuget numer blivit till ett brott, så förgasaren sitter lite löst. :O Fan vet om jag tar mig till jobbet imorgon... :/ Men men, det får tiden utvisa.

Torsdag drar frugan till svärmor tills på lördag så då har jag garagetid. Enda kruxen är väl att jag måste hitta antingen någon som kan svetsa insugen åt mig, eller någon som har en uppsättning till salu billigt.
Urk!

Hör ni inte av mig mer så tog jag mig aldrig till stan, fick ett utbrott och slog ihjäl både bilen och poliserna som kom för att ta hand om mig och spenderar nu resten av mitt liv på institution.

Väl mött!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

Insug av alu eller gjutjärn? kan svetsa i båda om det skulle behövas, problemet är väl bara att du behöver ta dig ner till Lund... :wink:

När polisen tagit dig, kan inte jag få din bil då? :mrgreen: Skämt åsido, ta ett djupt andetag och räkna till tio. Hämta en näbbtång och ryck ut den lilla fåniga mässingsbiten. Om inte det hjälper så har du väl alltid någon annan förgasare du kan smälla dit? Du har inte funderat på insprutning i byggsats?

Har du kollat tändningen än? Min egen fördelare är inte den bästa med orolig tändning som följd. Detta leder i sin tur till en varierande tomgång och intressanta lågvarvsegenskaper. Även om motorn går helt kanon när man väl kommit upp i varv...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Alu-insug. Just för stunden så är Lund lite besvärligt, men jag ska ha det i åtanke framgent. :)
Problemet är att det inte går att komma åt med de näbbtänger jag har, "pinnen" sitter under det vanliga munstycket, så det är ett 6mm hål som man ska ner i och få tag i den lilla pinnen och det är väl 8 - 9 mm ner. :( Jag ska sätta tillbaka dom felande munstyckena efter att ha värmt bort tennet i dom och se om de funkar bättre då.
Någon tidigare ägare av gasarna har tennat igen munstyckena och borrat mindre hål. Tänkte att jag kunde testa med dom eftersom de jag har är för stora men de var för små.

Tändningen är löst, har en 078-fördelare och Ignitor i den så tändningen är så stadig att det gör ont. :P 1500-varv, 18 grader. Funderar på att gå ner till 15 grader om det inte blir bättre med munstyckena.


Insprutning har jag faktiskt börjat fundera lite på, men det är så mycket runt omkring att det får vara tills jag har tid att laga rost och renovera motorn. När det är gjort blir det nog sprut, om jag inte hittar en E-motor i bra skick, isf bygger jag nog på den oavsett skick på resten av bilen.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jaha, jag började ju på ett fint inlägg här igår, som jag sparade i utkast sen.
Nu har jag ingen aning om var det tog vägen, så vi börjar om från början igen. :)

Det lilla mässingsröret löste sig, jag märkte att man kunde komma åt samma ställe från undersidan, så med en tillplattad spik så slog jag ut det bakvägen utan några som helst bekymmer.
Dessutom fick jag insugen svetsade på en lokal firma, herren som gjorde det ville ha 150:- / insug vilket kändes riktigt rimligt. Så rimligt att jag slängde på en 50-lapp extra per insug för snabb och bra service.

Så jag monterade gasarna igen, i med dom mindre munstyckena igen (efter att ha värmt bort tennet i dom) och provade.

Mera motorvideo...

Kvittret förbryllade mig en del eftersom jag hört det innan jag plockade av insugen, men det fanns inte där när jag körde med den sura gamla Strombergaren som jag hade till A-kammen en gång i tiden. Sen återkom det ju tydligen i samband med att jag satte dit Solexarna igen.
Det visade sig hur som helst att det var grenrörspackningen som var kass, den har ju överlevt några olika förgasare så det förvånar mig inte alls.
Ny packning inhandlades på det blå varuhuset och kvittret försvann som genom ett trollslag, eller nåt. :)

Garagefyndade även den här:
Image

Den låg i en låda med prylar jag köpte för länge sen och som jag inte riktigt gått igenom. Provmonterade den...
Image

Lite småfräck faktiskt, men jag vet inte om jag kommer orka ha den där, den förtar lite av känslan tycker jag, även om den säker kommer uppskattas i vinter när backeliten når minusgrader. :D

Testade dessutom att måla om ett par baklyktor i helrött med skapligt resultat. Bild kommer när jag kommer ihåg att fota dom.

Det var nog allt för nu, i vanlig ordning har jag hur mycket som helst kvar att göra, men ibland ramlar det undan lite grann iallafall.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

Ratten ser helrätt ut, snygg karton också borde ramas in. Osannolikt fånigt kvitterljud i videon, måste vara skönt att få slippa.
Hoppas du kör med luftfilter i vanliga fall.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Hrm...

Luftfilter står på listan över saker som jag förmodligen borde skaffa, och det kommer säkert en dag för det med. :)

Ja, kartongen är rätt frän, har ett par till, men jag tog den som var i sämst skick för provmonteringen. Köpte en rätt stor låda med blandat skrot, bl.a. lite bränslepumpar, bromsbelägg och skit till andra bilar. Allt för att få högen med stänkskydd till Amazonen som låg i. Dessvärre var det tre stycken vänster fram, och ett sånt hade jag redan. :P Så jag saknar fortfarande de andra tre skydden. :P
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu byter nog den här tråden intriktning, men jag har efter rätt många funderingar bestämt mig för att ge upp och skaffa ett rimligare objekt.

Skulle byta en kexig balk i helgen, och när jag hackat loss större delen av den så insåg jag att golvet ovanpå balken är kex, tröskeln är kex, balken på motsatt sida är kex, och tröskeln på motsatt sida är kex.
Dessutom dricker motorn 1,5l bensin / mil och nästan lika mycket olja, den är rätt slut.

Nu skiter jag i det här och ger mig ut på jakt efter ett nytt objekt, ett som inte är genomgående kex och fusklagningar. :) (Jaja, hälften av fusklagningarna är mina, men jag har ju försökt lära mig laga plåt från att inte kunna något, så helt missnöjd är jag inte.)
Mycket av det som investerats i den här bilen är ju sånt som går att flytta till en annan, och det som inte är flyttbart är försumbart. Jag kommer leta efter antingen en 4d eller Hgv, troligen blir det en 4d eftersom dom är något vanligare, men att hitta en som är rostlagad eller rostfri och fin lär nog ta en stund.
Sunken får rulla på tills det är hittat och handlat. :) (Och jag kommer ju vara kvar här i vilket fall som helst.)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

Helt rätt tidpunkt på året att ge upp. Det är nu den är billigast, den du skall ha istället alltså.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Så,

ett objekt hittades på blocket och jag var upp och tittade på det idag. (Eller igår, klockan är tydligen mycket.) Helt rostfri, de lagningar jag hittade såg fina ut och det sitter en fräsch B20 i den.
Tyvärr är det bara grundfärg på den, så lack är ett måste på ett eller annat sätt, och inredningen är dålig, mattor saknas och innertak saknas, alla lister bortplockade och hålen är igenspacklade, men min gamla häck kommer få donera rätt mycket, och det som inte flyttas över plockas bort innan den får rulla till dom sälla jaktmarkerna.

Ska försöka hyra en trailer och ta mig iväg och hämta den på tisdag eller så, sen får man börja slita lite för att få den rullande, men det verkar mest vara småfix som ska till. Avställd sen -94 och renoverad för fem år sen, 5 ägare före mig.
En ny tråd kommer att påbörjas.

Förresten så är det en -64, så lite trogen är jag. :) 12134VG

/Granfot.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu ska snart pärlan vandra vidare till nästa ägare, som kommer få ett rent helsike om han ska få bukt med rosten. Jag har dock varit helt ärlig med skicket och inte försökt skönmåla något eller luras som tidigare ägare gjorde med mig.

Jag har plockat bort det mesta som jag behöver till den nya pärlan, och hittade även vad jag tror är orsaken till att den förbrukat nästan lika mycket olja som bensin. Plockade ur kamaxeln och satte i A-kammen som jag fick med från början och upptäckte i samma veva att filtringen som ska sitta i bröstkåpan inte fanns längre. :) Så eventuellt är det boven, eller om det finns fler orsaker. :D

Hur som så överlämnar jag snart tråden till nästa ägare och hoppas innerligt att han oavsett beslut om framtiden postar lite då och då här. :)

Själv kommer jag börja på en ny tråd så snart jag känner inspirationen komma krypande. :)
Post Reply