Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Kör med dubbla SU HS6 fortfarande, trivs rätt bra med dom, och när dom går bra så går det bra. :)

Vet inte riktigt hur du menar med statiskt ställd tändning, men den är ställd på ~18 grader med stroboskop, vakum bortkopplat. Läste en anteckning som jag skrivit från någonstans att 21-23 vid 1500 är bra, så 20-22 borde funka det med. Ska bara hitta någon som kan hålla den på 1500 medan jag ställer. :)
Ett komp-prov får det nog bli igen, gjorde det förra sommaren och låg hyffsat jämt, men lågt då. (Har för mig jag låg strax över 10)
Cylindrarna är förmodligen rätt slitna numer, och jag funderar på hur jag ska lösa det. Hade en motor på gång tidigare, men jag har inte hört av ägaren sen jag frågade om han ville bli av med den, så jag vet inte. :)

Generatorn fick bli den för 900, tänkte att med moms och arbete så landar jag väl på 2000, och det kan det ju vara värt att slippa fundera. Men sluträkningen hamnade på 3600, så lite korkat var det väl såhär i efterhand.

Brytarlöst har jag funderingar på, men jag har lite ångest över hur jag ska lösa det. Var inne på en 123, men när generatorbytet kostade lika mycket så får jag nog tänka om. Det finns ju ett par alternativ till på marknaden, och de ska ju inte vara fy skam de heller vad jag förstått.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Pälle »

Säg till om du får ett tändningslås med nycklar över, jag behöver ett :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

granfot wrote:Kör med dubbla SU HS6 fortfarande, trivs rätt bra med dom, och när dom går bra så går det bra. :)
Då har vi helt plötsligt förklaringen till din höga bränsleförbrukning :lol:
granfot wrote: Vet inte riktigt hur du menar med statiskt ställd tändning,Ska bara hitta någon som kan hålla den på 1500 medan jag ställer. :)
Statiskt = motorn stillastående. Kan man inte ställa tomgångsskruven så den går på 1500 rpm? Kanske bli jobbigare med dubbelförgasare :?
granfot wrote: Ett komp-prov får det nog bli igen, gjorde det förra sommaren och låg hyffsat jämt, men lågt då. (Har för mig jag låg strax över 10)
Strax över 10 får man väl säga vara ett helt ok komp-prov, kanske lite beroende på hur mycket man planat toppen då förstås 8)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Dieseltroll wrote:Då har vi helt plötsligt förklaringen till din höga bränsleförbrukning :lol:
Näh, nu är du negativ. :) Det ska gå att komma under litern/mil med HS6, det är jag övertygad om. Men jag kanske inte borde köra med RB-nålar, KD ska ju räcka till ~110 häst tror jag, och det passerar jag nog inte.
Dieseltroll wrote: Statiskt = motorn stillastående. Kan man inte ställa tomgångsskruven så den går på 1500 rpm? Kanske bli jobbigare med dubbelförgasare :?
Aha, där ser man. Anade det, men var lite osäker.
Det är inte så jobbigt att ställa upp tomgången till 1500, men det låter så jäkligt. :P
Dieseltroll wrote: Strax över 10 får man väl säga vara ett helt ok komp-prov, kanske lite beroende på hur mycket man planat toppen då förstås 8)
Mja, men någonstans läste jag att 12 är bra om man har min setup. (Tror det var Hasse som sa det.) Så målet får väl vara där då.


Var ut en sväng ikväll och tänkte att jag skulle byta till ett original-stag för gasen då jag har en hel låda med SU-prylar numer, men mitt insug var inte alls med på den idén, för det gick inte att montera grejjerna. Men jag ska väl försöka modda nåt av originalstagen så att dom passar, jag behöver utväxlingen till mitt gasreglage.

Dessutom tänkte jag kolla lite på varför den rycker i drivlinan, och ett minne från besiktningen påminnde mig om att stötdämparen bak är lös, så jag tänkte att om jag drar fast den så kanske det löser sig. Men det verkar som om bussningen är slut, den har liksom krupit ur plattan som den sitter i, så den planen föll. Däremot hittade jag ett rosthål i tröskeln, inuti skärmen som jag svor lite över. Har varken tid eller möjlighet att fixa det nu, så jag sopade ur all smuts, sprayade med hålrumsvätska och spacklade igen hålet tills om någon månad när jag faktiskt har en garage-weekend inplanerad. :)
Men jag behöver fortfarande klura ut varför den är så ryckig/slammrig i drivlinan, och varför bilen liksom gungar i sidled när man svänger fram och tillbaka. Några tips och idéer? :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

granfot wrote:Men jag behöver fortfarande klura ut varför den är så ryckig/slammrig i drivlinan, och varför bilen liksom gungar i sidled när man svänger fram och tillbaka. Några tips och idéer? :)
Glapp i nån av kardanknutarna? Brukar höra som ett klonkande när man växlar belastning, typ börjar backa eller motorbromsa...
Hur frisk är diffen? tjuter den då du motorbromsar? brukar tyda på slitna drev i diffen...

Om du hissar upp ett bakhjul med en växel i (4:an kanske blir bra?) Hur mycket "glapp" har du i hjulets rotations riktning?
Här kollar du ju allt mekaniskt i drivlinan... Den jag annars skulle kunna tänka mig är att bakaxelns upphängning börjar bli dålig. Gummi hinner ju bli lite hårt på ~45år :lol: Du har väl också den gamla upphängningen? Jag hade ju t.ex. lite problem med rost i momentstagen som ledde till en intressant körupplevelse...

Gungandet skulle kunna komma från dåliga stötdämpare. Gunga på ett hörn av bilen (släpp när karossen är längst ner...), hur lång tid tar det innan det slutat? Om dämparna är friska ska karossen upp och sen halvvägs ner. Fortsätter den att gunga så är det dax att byta dämpare, men se bara till så du fixar den saknade bussningen först :lol:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Idag började garagedagarna för mig igen, Fru Granfot och den lilla telningen är hos svärmor några dagar, så förutom att jobba så bor jag i garaget.

Idag passade jag på att täta vindrutan, tänkte inte på att man kanske skulle täta mellan gummi och ruta när man byter ruta.
Dessutom rev jag ner förgasarna, nollade/syncade dom helt och fixade lite. Ställde tändningen på ~21 grader vid 1500 rpm med. Och nu går den ju bättre.
Ett jäkla ventilslammer, men det ska jag fixa i morgon, plus att jag ska byta dämpare bak och byta/fylla på olja i bakaxeln och växellådan med när jag ändå är i farten.

Andra planer för de här dagarna är att försöka bygga lådor till mina högtalare så jag kan skruva fast dom i torpeden, just nu har jag bara ett par antika högtalare stående på hatthyllan, och de låter fördjävligt. (Sprängda), plus en 12" i bagaget för att fylla ut ljudbilden lite. :) Och så ska jag försöka klämma fast kromlisten runt framrutan.

Dessutom ska jag äntligen montera luftfiltrena som jag fick av 940 förra året. Tror dom är gjorda för HIF6 vilket inte spelar så stor roll, men det är inga gängor i hålen på HS6 och bultarna är precis för korta för att gå att få på en mutter på. Men idag köpte jag bultar som är ~10mm längre plus vingmuttrar till dessa så jag kan fästa det hela lite enkelt.

Det är mycket jag vill hinna med, och på fredag e.m. så ska jag åka till frugan och svärmor. Får se hur långt jag hinner innan dess.
Som vanligt inga bilder, de ändringar jag gjort syns ändå inte.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

En bild bjuder jag på iallafall. :)

Image

Luftfiltrena som jag fick av 940 förra året. Äntligen fick jag tummen ur och satte dom på plats. :)

Bytte stötdämparna bak idag, och nu känns det inte riktigt som ett järnspett i mumindalen så fort man kör i ett gupp, men den är fortfarande lite sladdrig och det klonkar i styrstången ibland, så förmodligen behöver jag nog byta dämparna fram med, plus fjädrar runt om. Men det värsta är borta nu iallafall.
Däremot märkte jag att bagagerumsmattan är i fint skick iallafall, plus att korgen som sitter där bak ser bra ut med. Alltid något.

Testade Dieseltroll's tips om felsökning, och jag kan röra hjulet 2-4cm framåt och bakåt, men det ser ut som om kardanaxeln rör sig med, så det är nog glapp längre fram.
Dessutom beter den sig som en gunghäst igen på låga varv, men det får man väl räkna med när det sitter en elak kam under huven.

Imorgon ska jag justera ventilerna, åka till feltema och köpa en 11/16 hylsa så jag kan lossa och dra toppen igen och sen försöka hinna med att trolla bort lite smårost som kommer bli värre om det får hållas.

Blir nog inga högtalare den här gången heller, glömde fråga grannen om jag fick låna kap-sågen av honom, och jag vill ju göra lådorna vinklade, men det löser sig nog i framtiden.
När jag köpte stötdämparna så hade jag ett erbjudande om "köp 3 betala för 2" på den gula butiken, så jag fick försöka hitta något som jag kunde ha användning för i ungefär samma prisklass som dämparna, så det fick bli en ventilfjäderbåge. Enda problemet var att jag såg inte förrän jag kom hem att den var för toppar med överliggande kam, men det borde gå ändå tycker jag. Tror enda skillnaden är att överliggande kammar tar mer plats.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Och nu sitter krom-listen runt vindrutan på plats. :)

Märkte också att kromlisterna på sidorna sitter rätt dåligt. Någonstans i garaget har jag en påse med listklammer i plast till 140 eller nåt sånt, vet någon om dom går att använda?

Annars har jag nog någon plåt-clips någonstans med, måste bara hitta dom. :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Plast-clipsen gick inte att använda, däremot hade jag plåtclips liggande, ett par stycken iallafall, så det går att lösa.

Fick åka som passagerare idag när vi skulle ner på stan och luncha, och då hörde jag att det klonkar rätt mycket någonstans bak i bilen, så nu är det snart dags att kolla upp det där. Ingen aning om vad det är som felar, men jag ska försöka hissa upp bilen snart så jag kan byta ett av korsen (eller så byter jag bara bakre halvan på kardanen, det känns lättare faktiskt.), och då får jag lägga lite tid på att klura ut vad det är som klonkar med.
Annars går bilen riktigt bra nu, fortfarande lite död över 4000 varv, men det kan jag leva med. Lite ryckig i nedre registret med, och att hålla 85 - 90 är nästan omöjligt, bilen hoppar gärna då. Har inte märkt det tidigare eftersom jag alltid ligger över eller under den hastigheten, men idag hamnade jag bakom en söndagsseglare och mycket mötande trafik, och då märktes det extremt tydligt.

Men men, inget som inte går att fixa. :)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by 123GT »

Bekvämt att du hade clips hemma...är det spara allt, släng eller sälj inget, som hjälpte dig där!? :-)

Är det inte risk för obalans i kardan om du byter bakre delen isf knutkors?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Spara allt, köp högvis med skrot och försök hålla ordning på hyllorna är det som gäller. :) Fast jag måste nog försöka få tummen ur och sälja lite saker med, det är fullt i garagen. :)

Har även lyckats buda in ett par Solex40 på Tradera, bestyckade för "2,1l motor med R-Kam". Någon som vågar gissar hur dessa kommer fungera bestyckningsmässigt på en 1,8l med R-kam? (Hoppas ju att det räcker med att skruva ner blandningen och köra, men den som lever får se.)

Det där med obalans om man byter bakre delen hade jag inte en tanke på, får väl byta hela kardanen då och byta kors senare. :) Har liksom inte tillgång till lyft / grop så långa stunder åt gången, och jag har fått för mig att man behöver bråka en del om man ska byta ett kors? Läste en beskrivning som mumlade om att man ska ha skruvstäd och grejjer för det hela, så därför tänkte jag bara byta kardanen till en reserv och sen fixa korsen i den urplockade.

Tankar på det?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

granfot wrote:Tankar på det?
Fixa den du har i reserv innan bytet så behöver du inte byta tillbaks sedan?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

gudu wrote:
granfot wrote:Tankar på det?
Fixa den du har i reserv innan bytet så behöver du inte byta tillbaks sedan?
Jo, lite så har jag redan tänkt, har för mig att reserven var i fint skick, men jag ska givetvis se till så att den är glappfri och nysmord innan jag monterar den. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Idag skulle kardanen bytas, och jag såg inga större problem med det. Lossade den gamla och drog ut den, märkte att det var glapp i två av korsen, ett väldigt glapp, det andra lite glapp. Men eftersom den andra stången var helt frisk så tänkte jag ösa i den och vara nöjd sen, men så lätt var det ju inte. :/ Stängerna hade olika fästen för lagerupphängningen, reservstången hade två hål medan den som satt på bilen hade två pinnar, antar att det är någon skillnad i årsmodell. :/

Så med stången ur så gav jag mig på att byta korset, och det tog ungefär hela dagen. :( Tydligen så är jag inte riktigt frisk ovanför axlarna, för när jag skulle knacka ur lagret så slog jag ner det lite för långt, och sen var det tvärt omöjligt att få det att gå tillbaka igen, det drog snett hela tiden. Efter nån timmes huvudkliande, bankande och svärande så sprayade jag lagret fullt med wd-40 och ruckade på det tills nålarna började krypa ut. Fiskade ut dom med en tång och sen var det möjligt att få ur korset och sista hylsan.

Så med väldigt lite tid kvar så monterade jag korset och hängde dit kardanen igen, med ett kort fortfarande lite glapp, men jag ville ju hinna testa mina nya Solex med, så jag skruvade bort SU:arna och började bråka med Solexarna för att få dit dom, och till slut när det bara var gasreglaget kvar så märkte jag ju givetvis att reglaget inte passade riktigt. Det tar i värmeslangen och kommer att slita upp ett hål i den om jag inte flyttar det ett par centimeter, och det hade jag ju inte tid med, så nu sitter SU:arna där igen och väntar på att jag ska få tid till att bygga om reglaget.

Med andra ord, knappt någon nytta gjord i garaget, trots goda föresatser. :P
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Devil »

Att det klonkar i bak och gungar i sidled, om det inträffar samtidigt är nog bussningarna till tvärstaget slut. Det är dom på mitt nya åk och den drar åt sidan när jag gasar och går tillbaks när jag släpper!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply