Amazon 1964 4d

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Image

Uploaded with ImageShack.us

Ja nu är inredningen helt klar, med alla olika detaljer. Har inga fina solskydd ännu, de fattas. Det enda som återstår nu är motorn, vipparmsbryggan är demonterad. Jag funderar lite på att byta kam.

Motorn idag:
B18 med portad E-topp, k-kam, weber 36/36 och extraktor. 2 tums avgassystem. Tror att den blir hyfsat pigg i alla fall! Den borde ju vilja varva i alla fall, med tanke på att det är en B18.

Tänker köpa mig en Ignitor med Flame tower tändspole, och ny kam som sagt.

Vad skulle ni här rekommendera för kam?

Och hur mycket hästkrafter tror ni jag får med denna motor?

Tack för all uppmuntran här, det har varit en hjälp för att orka med bygget :)
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 1964 4d

Post by Gunnar S »

Jag ska uppmuntra lite till.
Detta är en av de mest innovativa renoveringarna/ombyggnationerna på mycket länge. Det har varit jätteskoj att följa tråden. Du har hittat en helt egen stil och från de första skisserna skiljer det inte alltför mycket till det "färdiga" resultatet. Jag hoppas du aldrig blir helt färdig, därför citattecken.

Om motorns prestanda är svårt att sia. 100-120 hk. kanske, beroende på en massa små och stora faktorer.
Om en tid kanske du vill gå längre och montera nånting helrenoverat eller flång-nytt under huven. Det finns ju fina "vitblock" på marknaden...
Fast b18 är ju helrätt eftersom det är en Amazon.

Som jag började: Jättekul projekt och jag ger alla tummar upp.
:)

Ps: Vad är det som anas till vänster om din bil? Veteranbuss?
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Tack :)
Jag skulle själv gissa på 120hp, kanske för att jag önskar det.

När det håller stilen på mitt bygge så tänkte jag göra lite annorlunda än de 80tals som gjordes och även senare, alltså att man försökte göra bilen lite modernare, och tog efter nyare bilars design. Förutom hjulen så ville jag få till en retro racing känsla över bilen. Inredningen känns i alla fall lyckad i den aspekten. Ja just de, förutom stereon, men jag och mina pojkar ska ju kunna lyssna på ccr och rocka loss till det. Jag hade köpt en sportratt i rätt rödfärg, men det känns som om original var helt rätt val.

Bussen i bakgrunden är garageägarens!

Motorn hade jag gärna kostat på och gjort riktigt snygg och pigg, men jag har nog köpstopp ett tag nu, det kostar att renovera, även om man syr själv. En sak som jag måste göra snart, det är att köra ut den, eller in i en annan del av garaget. För att ta några bra bilder på den. Vill också se den i annat ljus och på lite distans.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 1964 4d

Post by Mats »

Mycket snyggt projekt ! :D :D :D
Gillar din "egna" stil, mycket stilfullt !
Hade jag haft möjlighet själv, så hade jag önskat att starta ett liknande projekt själv ! :wink:

Lycka till med bilen, jätteroligt att följa ditt arbete här med intressanta bilder och tillhörande text.

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Amazon 1964 4d

Post by Amazingzon »

Fortfarande så jävla snyggt detta! Min soffa får hamna på tippen istället :lol:


(Nej, den hamnar inte på tippen, men man önskar att man kunde göra lika snygga grejer 8)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 1964 4d

Post by Mats »

Amazingzon wrote: (Nej, den hamnar inte på tippen, men man önskar att man kunde göra lika snygga grejer 8)
Du är inte ensam om det... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

I stort sett är ju Amazonen klar, som sagt fattas lite motormek. men det är konstigt hur man ser på sitt eget projekt, jag har onödigt kritiska ögon när jag granskar resultatet. Sakta men säkert så håller jag på att kunna börja njuta av resultatet, och inte bara se dom saker jag borde gjort annorlunda. Vissa saker kunde gjorts annars, och en del delar borde bytas ut, som stötfångare. Men nu väljer jag att vara nöjd, delvis för att den tid och de pengar jag lagt ut nu får räcka. Jag har andra saker i livet som också måste prioriteras :)

Mer bilder kommer så fort jag har kört ut den. Tack för stöd och tips, det är roligt med ett så här aktivt forum.

Jag har anmält mitt intresse till Elmia, så om dom där tycker att den är tillräckligt intressant så kommer den att kunna ses där. Vad jag förstår så är det hård konkurreras och speciellt på custom-avdelningen, så jag räknar inte med något.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 1964 4d

Post by 123GT »

Petter E wrote:Jag har anmält mitt intresse till Elmia, så om dom där tycker att den är tillräckligt intressant så kommer den att kunna ses där. Vad jag förstår så är det hård konkurreras och speciellt på custom-avdelningen, så jag räknar inte med något.
Har funderat om du har fått besked ännu, vet du när de meddelar om du är med eller inte ? Riktigt kul att du anmälde dig och på så sätt lyfter fram "vår" fantastiska Amazon genom ditt läckra bygge, håller tummarna !!!
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Motorn är ju inte helt klar. Jag har köpt kortare crommolly-stötstänger, och så fräste jag ner vipparmsbockarna för bättre viparmsgeometri. Men nu när jag tänkte sätta ihop det sista insåg jag att jag ignorerat en sak. Toppen är en E-topp som jag portat själv, rätt mycket! Men kompressionen blir ju för låg med en B20-topp på en B18, och speciellt med en K-kam. Suck! jag som hade inbillat mig att jag inte behövde kosta på mer, en topplocksplaning går ju an. Men sen borde man ju byta styrningar när man ändå håller på, och packning så klart. Och lämnar man in för planing så vore det ju läge att be dom fräsa ventilerna också... det blir fort några tusen till...

Kan jag köra med låg komp i sommar, eller är det bara dumt att inte göra allt nu?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 1964 4d

Post by QV »

Bilar e till för att köras.

Du kommer troligtvis hitta på "mer fel" under första sommaren..... som kan åtgärdas nästa höst.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Amazonen är klar för Elmia 2012!!! :)
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Amazon 1964 4d

Post by 22244VF »

grattis!! då får man åka och kika lite då :)
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1964 4d

Post by Hugger69 »

Grattis Petter!!
....har mejlat bilder till Bo Zolland men inte fått svar ännu, men han är garanterat lika impad som v!!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Kul att höra! En kommentar från honom skulle jag uppskatta!
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Image

Uploaded with ImageShack.us
Post Reply