turbo amazonen från 1968 :)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

tjenare, andré heter jag, 18 år i sommar :) tänkte lägga upp en projekttråd på min amazon som jag köpte i juni i sommras, bilen var körbar när jag hämtade den och när den kom hem började jag ganska snart plocka isär den. eftersom jag köpte den i sommras så har jag ju fått gjort lite på den iaf, så jag börjar att lägga upp lite bilder från start o vidare :)

planerna för denna amazonen nu :)

-sätta i 940 turbo motor med m46 låda (klart)
-få den rostfri ( håller på )
-byta bakaxel till volvo 240 ( fästen omsvetsade, ska bara borra hål så jag kan fästa momentstagen)
-flyttat över kyl intercoler o byggt fästen till de, även motorfästen o vxl lådsbalk (klart)
-koppla el till motorn ( inte börjat )
-korta kardanen ( börjar jag med när jag har satt på bakaxeln )
-byta till 2 krets bromssystem, skivor och belägg från 940, bromsservo från 70:ans amazon ( påbörjat till viss del, har grejorna och har funderat hur det ska göras)
- montera aussielocker diffbroms i bakaxeln ( har den liggandes i en låda hemma, ska monteras )
-skrapa bort all underredsmassa ( till största delen klart )
-lacka allt underbilen i vit färg ( påbörjat på torpedsidan )
-svetsa om ett insug så att jag får plats med bromsservo med nya motorn ( svetsat, lite små pill kvar bara )
- ska på med en sista bit på overdriven som e ombyggd för vajer hastighetsmätare, så orginalmätarn ska fungera :D
- lacka om den i samma färg, mörkblå 96
- när alla delar på bilen e lackade o klart, ska den skötas extremt noga, bara köra på sommarn, och känner jag mig själv kommer jag till och med undvika att köra i regn med den haha :D rostskyddas i alla balkar med gämna mellanrum och allt va de innebär för att den inte ska rasa ihop haha ;)

motorn från 940:in ligger runt 200 hk, kan nog bli kul i amazonen :D mer trimm blir det allt eftersom med :D även en 6 puckad sinterlamell te kopplingen sitter de på´n ;)

ja de finns väll massor mer att säga, men nu vet ni ungerfär vad som e tänkt, tips e välkommet, detta är mitt första projekt, och jag vet de finns många som kan väldigt mycke här på forumet :D


Nu lite bilder :D

Image

Image

Image

Image

Image
ser ju inte så jätte dåligt ut, men när man börja hugga så ja... de ska bytas båda sidor av golven, vill göra så de inte bara håller 2 år framöver :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

sådär nu har ni sett lite bilder, och massor fler kommer, hoppas de e nåra som tycker de e kul o se ;) ;) motorbilder osv hur de ser ut ida kommer som sagt :D nu får ni kommentera tycker jag :D
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by sn@kesh!t »

Ser ju kanon ut :) Blir nog bra de där. Längtar till man kan börja meka i garaget igen, vill ha vår o värme :roll:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

sn@kesh!t wrote:Ser ju kanon ut :) Blir nog bra de där. Längtar till man kan börja meka i garaget igen, vill ha vår o värme :roll:
ja de ska bli riktigt skönt med vår faktiskt, jag har ju värme inne i garaget, o de funkar rätt bra att vara där inne ändå, e ju lite väl litet som du ser, men e helt ok :)
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by sn@kesh!t »

Har ett rum med värme i som jag renoverar min motor i :) Men kan inte svetsa osv på amazonen där
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

sn@kesh!t wrote:Har ett rum med värme i som jag renoverar min motor i :) Men kan inte svetsa osv på amazonen där
a okej :) a men de e inte långt kvar nu tills man överlever att vara ute haha ;)
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by sn@kesh!t »

Fyra grader ute idag och solsken :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by granfot »

Jag vill också ha sol och värme så man kan ta tag i Raggamazonen... Men tills dess får man nöja sig med småfix på ledig tid. :P

Ser iaf bra ut det där, ser fram emot att följa den här tråden. :)
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

japp då fortsätter vi me lite fler bilder, gillar själv när de e mycke bilder, så ska försöka med de :D

Image

ja då var de dags att säga farväl te b18 motorn, såhär bogserades bilen hem till en kompis som har traktor så vi kunde lyfta ur motorn, inga skärmar huv eller nått, motorn hänger i ett motorfäste och uppspännd med spännband, va säkert nån man roade med det här haha :D

Image

motorn som ska i amazonen, va fint när man stog där o tänkte, hur faen ska jag få plats med den där haha :D

Image

hemma hos kompisen, dock inte den traktorn framför jag mena ;) ;)

Image

nu var den ur, gött ! :D i bakgrunden står kompisen amazon från 1970, han köpte den också i sommras och vi har ungefär samma planer för bilarna, får se när han får tummen ur o lägger upp en tråd, för mig tog de ju ett halvår typ ;) ;)

Image

motorleverans ;) bogserade även hit 940:in te kompisen o lyfte ur motorn :D har nog glömt säga de, men köpte en hel volvo 940, så har ju elen o allt som behövs då :)

motorn har gått ca 29 000 mil, men förra ägarn hade precis bytt vev och ramlager, kolvringar, och alla packningar, så den borde väll hålla ett tag iaf :) rasar de så rasar de, motorn kan man ju få tag i billigt när man har all kringutrustning.
laddtryck ska ligga på 1,2 bar enligt förra ägarn, var en turbo plus så 190 hk orginal, + höjt ladd då, och en stor intercooler, borde även vara chippad, för annars skulle de väll spika så de står härliga till, men märkte inget sånt så de va ju bra :D

Image

sådär ja, första försöket att få ner den :)

Image

antigen var de för trångt för insuget, eller så va det turbon som tog i, eller så va de torpedväggen som tog i haha ;) va lite funderingar när man stog där.
vissa svetsar ju om framvagnsbalken för att få plats med tråget, o vissa byter oljetråg te b20:ins, men jag går den lätta vägen... vinkelkapen i torpedväggen, och flytta motorn bak tills tråget e över framvagnsbalken :D


Image

Image

nu blev det bättre :D

Image
blev lite konstig bild me blixten, men men ;)

Image

motorfästen får man väll ha me ;) använder orginal fästen i balken, började me att sätta fast motorkudden, sen kapa ut en järnplatta o borra hål o la på motorkudden, sen en platta som jag skruvade i motorblocket, sen la jag 2 plattor mellan de 2 plattorna och svetsa sen ihop det :D

Image

B18 motorn, såldes för nån vecka sen till en i gbg som skulle sätta i den i sin amazon från 64 ;)

Image

dålig bild, men här börjar jag skruva av bakaxeln :) får fixa nån bättre bild under bilen sen ;)

Image

här e en lite nyare bild, kanske är från 3 veckor sedan, börjat svetsa om torpeden och gjort en plåt över växellådan som ska på när båda sidor av golven är bytt :D

Image

Image

torpedväggen från utsidan, motorn har fått sig lite färg me :D

Image

svetsat nya balkar, är svetsat till en bit upp när det börjar böja sig uppåt mot motorrummet, golvet byter jag här också, var överlappat innan i 1 mm plåt som sviktade, var inte äns svetsat överallt...

Image

sådär golvet väck :D min nya miljöbil, man kan ju se naturen genom plåten ;) ;)

Image

kapat ur en bit, bild på när det är svetsat kommer snart :D

Image

nya insuget, ett svan insug från va e de ? 740 eller nått, som jag kapat av undre delen som man skruvar fast det i, sedan kapade jag ur undre bitarna från mitt andra insug precis över spridar hålen, sedan vände jag svan insuget och svetsade ihop det ;)

nu ska jag väll kunna få plats med amazonens bromsservo, jag har ju ett till 940:in annars och även ett till 240, men verkar smidigast med amazonens, så slipper jag kapa o förstöra för mycket i orginallådan där den skruvas fast ;) lite orginal fantast är jag väll samtidigt som jag gör en sån här grej, tar imot lite o kapa i den haha ;) men vill ju ha den såhär, med mycke effekt så man kan köra ifrån alla sportbilsfantaster haha ;) har inte tänkt att sälja denna, tanken är ju att ha kvar den hela livet, de får man väll se men.. inga planer på att sälja den iaf ;) ;)
Fredrik Roselin
Posts: 16
Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Fredrik Roselin »

Ser bra ut André :) kul att få friskat upp minnet ifrån när vi försökte trycka ner motorn i det lilla motorrummet :D blev ju riktigt bra med insuget
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

Fredrik Roselin wrote:Ser bra ut André :) kul att få friskat upp minnet ifrån när vi försökte trycka ner motorn i det lilla motorrummet :D blev ju riktigt bra med insuget
a de va kul de :D blir ännu roligare när jag kommer o hämtar dig sen o tar en sväng o bränner däck :D tack, a jag blev väldigt nöjd me insuget :D
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by John »

Ser bra ut :D ska du regga den med motorn eller blir det busbil?
Ett tips är att såga ur en kardantunnel ur tex en 240 och svetsa dit så slipper man rätt mycket jobb med att bocka plåt
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

John wrote:Ser bra ut :D ska du regga den med motorn eller blir det busbil?
Ett tips är att såga ur en kardantunnel ur tex en 240 och svetsa dit så slipper man rätt mycket jobb med att bocka plåt
//John
tackar :D den ska reggas med motorn, blir att ta den som ombyggt fordon ;) tack för tipset, helt klart värt att tänka på :) kan nog bli att jag kapar ur från min 940 där hålet för spaken är, så har jag färdigt för att sätta fast växelspaksdamasken :D ska förstora kardantunneln också, där medbringarn på växellådan är där blir de nog lite trångt för kardanen annars.
ska ta lite mer kort på den nu i helgen, inne i bagaget och lite överallt ;)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by llinne »

ser feet nice ut lycka till :):):):)
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Andréamazon »

llinne wrote:ser feet nice ut lycka till :):):):)
tackar ! :D
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Post by Cpt Tuttle »

Insuget är från B23E/230E-motorn.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply