M@rQz- "el bondo"

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Henrik Landin »

Kortar man den lite mindre så borde den ju passa fint i ett icke avsmalnat grillhål ;) annars om man hade hittat en kofångare med liknande höjd

Sen kan jag kalla min för el spacklo, bondo är ju amerikanskt smörliknande spackel ;)
Administratör
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

Henrik Landin wrote:Kortar man den lite mindre så borde den ju passa fint i ett icke avsmalnat grillhål ;) annars om man hade hittat en kofångare med liknande höjd

Sen kan jag kalla min för el spacklo, bondo är ju amerikanskt smörliknande spackel ;)
ah, visst skulle de funka.. byggde ju först "orginal" men de såg helt sjukt ihop ned lysena så ja va tvungen å korta, samt smalna av hålet för att få ihop de estetiskt. på en mer orginal front går de säkert jättebra att bara kapa av mittribban och anpassa kofångaren efter de hålet :) är på jakt efter en tjockare stötis fram, kan funka me orginalet efter lite kapa? :)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Henrik Landin »

M@rQz wrote:
Henrik Landin wrote:Kortar man den lite mindre så borde den ju passa fint i ett icke avsmalnat grillhål ;) annars om man hade hittat en kofångare med liknande höjd

Sen kan jag kalla min för el spacklo, bondo är ju amerikanskt smörliknande spackel ;)
ah, visst skulle de funka.. byggde ju först "orginal" men de såg helt sjukt ihop ned lysena så ja va tvungen å korta, samt smalna av hålet för att få ihop de estetiskt. på en mer orginal front går de säkert jättebra att bara kapa av mittribban och anpassa kofångaren efter de hålet :) är på jakt efter en tjockare stötis fram, kan funka me orginalet efter lite kapa? :)
Jo, allt går ju prova, är ju bara göra om göra rätt om de int blir bra
Administratör
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

nu har jag gjort de som ja tänkt göra sen ja köpte bilen... bytt rattstång. hade den stela och böt till delad. :)

innan ja böt gick hjulen tillbaka vid sväng.. men med denna får jag ratta tillbaka. :/ tyckte inte de blev så mkt lättare att styra som ja trode de skulle bli med nyare snäckan heller (för visst är de skillnad på dom i utväxling??)kanske behöver smörja upp nå och justera snäckan lite för att få mer "glapp i styrningen? vad kan man annars göra.. kraftigt sänkt som den är står ju stagen åt alla håll, men de spelade ju ingen roll me den andra stången.
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

kan "bumpa" upp denna lite ;)

vart ordentligt trött på den HÄMSKA!!!! sportratten från feltema, som böjde sej hela tiden. hade en sprucken/ böjd ratt från en 70 amazon, på tok för stor för min taksänkta. vad göra?? hm, kapa lite åså.. värt ett försök! resultatet blev en "flygplansratt" ;)

bild kommer så fort ja kommer hem till en dator.. använder mest telefon å kan inte ladda upp bilder me den på forum :/
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Henrik Landin »

M@rQz wrote:kan "bumpa" upp denna lite ;)

vart ordentligt trött på den HÄMSKA!!!! sportratten från feltema, som böjde sej hela tiden. hade en sprucken/ böjd ratt från en 70 amazon, på tok för stor för min taksänkta. vad göra?? hm, kapa lite åså.. värt ett försök! resultatet blev en "flygplansratt" ;)

bild kommer så fort ja kommer hem till en dator.. använder mest telefon å kan inte ladda upp bilder me den på forum :/
Vet hur de är, hade PV544 originalratt i min choppade, hur tror du de var då även rattstången är nerflyttad... men annars, köp en flakeratt! helt klart värt de :)
Administratör
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

Henrik Landin wrote:
M@rQz wrote:kan "bumpa" upp denna lite ;)

vart ordentligt trött på den HÄMSKA!!!! sportratten från feltema, som böjde sej hela tiden. hade en sprucken/ böjd ratt från en 70 amazon, på tok för stor för min taksänkta. vad göra?? hm, kapa lite åså.. värt ett försök! resultatet blev en "flygplansratt" ;)

bild kommer så fort ja kommer hem till en dator.. använder mest telefon å kan inte ladda upp bilder me den på forum :/
Vet hur de är, hade PV544 originalratt i min choppade, hur tror du de var då även rattstången är nerflyttad... men annars, köp en flakeratt! helt klart värt de :)

jo, kan tänka mej ;) funderar på de men just nu "har ja inte råd" att köpa nån flakeratt. ska lägga pengarna på elsystem de första ja gör nästa gång ja köper nå till bilen, prioritet nr 1! blir nog å köra runt me "halv" ratt resten av detta år iaf :)
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

här är en bild på ratten. just nu bara provisoriskt.. ska slipas och målas upp lite. tejpen sitter där för att den fortfarande är lite vass i kanterna :P hehe


notera kabelhärvan ;) ska bli gött å slita ur allt snart!!

Image
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Devil »

Men grabbar! Nu tänker ni fel! Det som är det coolaste och fränaste i en custom av den äldre skolan(även om denna kan av vissa tyckas vara i utkanten av den skalan) är ju att ha en stor ratt!! Att sitta där nersjunken i sätet med axelpartiet i höjd med dörrklädselns överkant och spana ut på vägen GENOM ratten!! Sportrattar kan stylingnissarna hålla på med!!
Jag tycker dina förslag på framtida utseende ser bra ut,tyvärr försvinner ju lite av kulten med bilen om du gör om taket, men för guds skull gör inte om framlysena!!! Dom är ju så brutala!!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Henrik Landin »

Devil wrote:Men grabbar! Nu tänker ni fel! Det som är det coolaste och fränaste i en custom av den äldre skolan(även om denna kan av vissa tyckas vara i utkanten av den skalan) är ju att ha en stor ratt!! Att sitta där nersjunken i sätet med axelpartiet i höjd med dörrklädselns överkant och spana ut på vägen GENOM ratten!! Sportrattar kan stylingnissarna hålla på med!!
Jag tycker dina förslag på framtida utseende ser bra ut,tyvärr försvinner ju lite av kulten med bilen om du gör om taket, men för guds skull gör inte om framlysena!!! Dom är ju så brutala!!
Håller faktiskt med dig ang ratten, en stor gammal bakelitratt är helt klart rätt i en custom, men som i mitt fall där rattstången är nersänkt rätt ordentligt så hade jag problem att ta mig in öht, annars hade PV ratten fått sitta kvar :)
Administratör
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

Devil wrote:Men grabbar! Nu tänker ni fel! Det som är det coolaste och fränaste i en custom av den äldre skolan(även om denna kan av vissa tyckas vara i utkanten av den skalan) är ju att ha en stor ratt!! Att sitta där nersjunken i sätet med axelpartiet i höjd med dörrklädselns överkant och spana ut på vägen GENOM ratten!! Sportrattar kan stylingnissarna hålla på med!!
Jag tycker dina förslag på framtida utseende ser bra ut,tyvärr försvinner ju lite av kulten med bilen om du gör om taket, men för guds skull gör inte om framlysena!!! Dom är ju så brutala!!
haha.. jo ja håller me, de ska va STORA rattar ;) men man får inte glömma att en custom ska köras "avslappnad" tillbakalutad, nersjunken i sätet som du skriver :)

en anledning att ja kapa ratten va för att den va böjd och sprucken, den andra va just för att kunna sitta avslappnad i bilen. med den stora ratten fick ja övre delen mitt i synfältet å va tvungen att sjunka ihop, så långt ner att ja inte såg ut, (för att se genom/ under)...eller hoppa fram i sätet å sitta med gamnacke/ få ont i hela kroppen för att se över ratten. nu, med kapad ratt kan ja sitta sådär lugnt å bara glida fram, som man ska göra! :)


de fulaste på bilen, enligt mej var fronten, sen sidorutorna! va bara något ja vill ändra för att få bättre linjer. ska höja upp partiet på dörren.. baktutan kommer efter modifiering inte bli helt rak, mer spetsig. :)
framlysena kommer ja nog troligtvis inte bygga om, gillar dom verkligen! ska bara försöka hitta nån slags ring att sätta dit som passar. :) hade lite funderingar på att bygga nå eget men efter skisser blir de "orginal, ljungen" lysen :) måste ju finnas något kvar som han gjort på bilen :)

han vart väldigt förvånad över att de den gamla pärlan i rättvik när jag träffade på han ;)
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Devil »

Ja,bevara Ljungifieringen av den! Det är ju faktiskt lika kultstämpel som dom gamla custombyggen som ställdes ut i marmorhallarna tycker jag! Vet att det finns en och annan som skriker rakt ut när dom läser detta,men så tycker jag! Spännande att följa detta projekt är det iallafall!!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

sådär... nu va ett nytt urtrampningslager och massa kablar inhadlat!
bara byta låda (till långspak) och riva ur elsystemet! :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by Blomquist »

M@rQz wrote:nu har jag gjort de som ja tänkt göra sen ja köpte bilen... bytt rattstång. hade den stela och böt till delad. :)

innan ja böt gick hjulen tillbaka vid sväng.. men med denna får jag ratta tillbaka. :/ tyckte inte de blev så mkt lättare att styra som ja trode de skulle bli med nyare snäckan heller (för visst är de skillnad på dom i utväxling??)kanske behöver smörja upp nå och justera snäckan lite för att få mer "glapp i styrningen? vad kan man annars göra.. kraftigt sänkt som den är står ju stagen åt alla håll, men de spelade ju ingen roll me den andra stången.
Jag tror inte utväxlingen skiljer på styrsnäckorna. Om du söker här på forumet så finns det exempel på folk
som byggt i styrservo från 164...
Jag skulle inte våga ge mig ut bland medtrafikanter med en bil där hjulen inte går
tillbaka av sig själv. :shock: Någonting är fel.
210 -64, 223 -68
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz- "el bondo"

Post by M@rQz »

de är bättre nu men ska kolla om de går att få ännu bättre, gärna 100 % men de har de aldrig varit heller :p

stången tar i lite i hålet på torpeden och gör de lite trögare att styra/ gå tillbaka efter sväng.
Post Reply