Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

På tok för längesen här nu! Tyvärr har det inte hänt något större med bilen :(

Men jag har inte latat mig, har dock prioriterat min 142a så man kan få ihop den med snart :)

Image
Ni som kanske minns min låda med prylar kanske minns denna? Har lagt lite mer timmar än tänkt på att laga, och lyckades behålla det mesta av strukturen i plasten trots att den är slipgrundad :) (Syns tyvärr inte på bild, men är faktiskt snyggare i verkligheten!) Ska exprimentera med lite nyköpt mahogny och göra mörka vällackerade inlägg :D

Sen fick jag ett par extraljus av min käre granne som han haft liggandes på sin hylla "rätt så länge" :)

Image

Vad jag kan få fram så är det dessa som satt orginal på Amazon GT, men det kanske inte är riktigt rätt modell? Tacksam för svar om detta :)

Sen så provmonterade jag mittkonsollen med armstöd för lite fotografering, renoveras när det närmar sig, kommer nog bli kanonfint när inredningen är klar ;) Men får hoppas det inte blir trångt att växla :lol: Med ett rätt så spännande tillbehör tycker jag, oavsett om det är "äkta" eller något piratbygge :)

Image
Får se om man behåller den när själva bilen är klar, kanske bara är obekväm :)

Trevlig helg på er alla Amazonmänniskor
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Volvo owner »

Sen så provmonterade jag mittkonsollen med armstöd för lite fotografering, renoveras när det närmar sig, kommer nog bli kanonfint när inredningen är klar ;) Men får hoppas det inte blir trångt att växla :lol: Med ett rätt så spännande tillbehör tycker jag, oavsett om det är "äkta" eller något piratbygge :)

Image
Får se om man behåller den när själva bilen är klar, kanske bara är obekväm :)



Det är inget piratbygge, det är ett originaltillbehör, själv har jag 2 st varav den ena är NOS :D
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by gasa_sa_ja »

Grymt fint jobb... vad tvättar du bort underredsmassan med?
Kommer följa denna tråd!
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 122 S 1966 USA »

volvo1968 wrote:

Sen fick jag ett par extraljus av min käre granne som han haft liggandes på sin hylla "rätt så länge" :)

Vad jag kan få fram så är det dessa som satt orginal på Amazon GT, men det kanske inte är riktigt rätt modell? Tacksam för svar om detta :)



Trevlig helg på er alla Amazonmänniskor
Hej 68a,

det var länge sen jeg senast så en GT, har bara sett 3 originale orenoverade GT,s under alla åren,
men från minnet skulle jeg tro att dom lyktor är GT, dom har den kantade särgen, och det är Hella 8)


Trevlig helg härifrån :)
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Där ser man Volvo owner :D Kan du säga om mitt ser "rätt" ut, eller fattas det något? :) Skall modifiera till ett fäste att ha i bakkanten, kardantunneln är ju rund och konsollen är platt, så får forma till något som stöd under :)

Jag värmer underredsmassan och skrapar så mycket jag kan, sedan tog jag resten med så kallad silicon-enferner, ett sorts tvättmedel som bland annat används inom lackering :)

Man tackar för infon om ljusen, såg någon som hade dem i sin samling och påstod att de var till 123 GT, men inte hittat någon bild(än) som bevisar att de är exakt rätt, men som sagt, vad jag sett kan det stämma :) Får nog säkert svar tids nog :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Volvo owner »

Där ser man Volvo owner :D Kan du säga om mitt ser "rätt" ut, eller fattas det något? :) Skall modifiera till ett fäste att ha i bakkanten, kardantunneln är ju rund och konsollen är platt, så får forma till något som stöd under :)









Det ser rätt ut, har du nyckeln till låset ? Det ska inte vara något fäste där bak, har inte gjort nåt till min bil och det funkar bra utan,damasken till växelspaken håller den på rätt plats.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Sitter inget lås alls på denna, ska det vara ett till boxen menar du? :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Volvo owner »

Sitter inget lås alls på denna, ska det vara ett till boxen menar du?



Ska va lås till armstödet med nyckel, finns det inget runt hål framtill precis under armstödet ?

Mvh
Volvo owner
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Nej, inget hål där inte :)


För övrigt håller jag på att lacka mina nyuppkapade inlägg till mittkonsollen jag visade, tar väl sin tid innan man får på alla lager lack, men blir nog fint när det är klart :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Volvo owner »

Nej, inget hål där inte :)



Men du har väl ett fack under armstödet ? Fälls upp med gångjärn?

Båda mina är med nyckel.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Ajjemen, det är ett svart fack under i trä, men ingen låsanordning somsagt, bara en "pinne" och en slags fjäder på själva armstödet som ska sluta om :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by favoriten »

Volvo owner wrote:Sen så provmonterade jag mittkonsollen med armstöd för lite fotografering, renoveras när det närmar sig, kommer nog bli kanonfint när inredningen är klar ;) Men får hoppas det inte blir trångt att växla :lol: Med ett rätt så spännande tillbehör tycker jag, oavsett om det är "äkta" eller något piratbygge :)

Image
Får se om man behåller den när själva bilen är klar, kanske bara är obekväm :)



Det är inget piratbygge, det är ett originaltillbehör, själv har jag 2 st varav den ena är NOS :D
såna har ja aldrig sätt frän sån skulle man haft .
'
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by A-masen »

Det ser lite opraktiskt ut att lätt och ledigt nå strömbrytarna i konsolen.
Nu kan det ju bero på vilka funktioner dom har, om det är något man behöver koppla om snabbt eller om det har lägre prioritet. Men grundtanken kan väl vara att man lätt kan komma åt en omkopplare genom att bara sänka armen från ratten eller växelspaken och där, ungefär som körriktningsspaken kunna manövrera den utan att behöva kolla var man har fingrarna.
Hocke
Posts: 2
Joined: Thu Jul 31, 2014 8:23 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Hocke »

Hej John,
instruktionen för "Draganordning detaljnummer 277481" som du laddat upp är jag intresserad av. Har du tillgång till fler sidor som du kan dela med dig av?
Eller vet du var den går att hitta på nätet? Har sökt o sökt men inte hittat.
undrar vänligen Håkan
Post Reply