Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Amazon »

Många 62:or är felaktigt registrerade som 61 i bilregistret. Det finns inga tvådörrars Amazoner av årsmodell 61 och inga fyradörrars B18 Amazoner heller.

http://www.nvak.no/amazon/chassis/chassis.html
Volvo P1200VB 1958
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Amazon wrote:Många 62:or är felaktigt registrerade som 61 i bilregistret. Det finns inga tvådörrars Amazoner av årsmodell 61 och inga fyradörrars B18 Amazoner heller.

http://www.nvak.no/amazon/chassis/chassis.html
Där ser man! Ja då kan det mycket väl vara så. Är ju en 130, vilket jag funderat på tidigare då det var något med att de inte fanns 61(Kommer inte ihåg exakt vad det var jag reagerade på, vill bara minnas detta, var längessen)

Så du menar alltså att majoriteten av Amazoner från 61 är 4 dörrars B16?? Men borde de inte stå som 60:or då?? Eller tänker jag fel? :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Amazon »

Alla amazoner av årsmodell 61 är 4 dörrars B16 däremot så kunde man köpa B18 Amazoner senare under 1961 men av 62 års modell. Väldigt många Amazoner är dock felaktigt registrerade i bilregistret. Årsmodell 63 brukar vara felaktigt registrerade som 62, årsmodell 62 är ofta felaktigt registrerade som 61 och årsmodell 61 ofta felaktigt registrerade som 60. Vad gäller övriga årsmodeller brukar det stämma bättre. Datumet för första registreringen brukar dock inte stämma så ofta. Sen så förekommer det en del andra knepigheter, min 58a var t.ex. registrerad som högerstyrd trots att den inte är det. Men det åtgärdade jag genom att maila in originalpapper till vägverket.
Volvo P1200VB 1958
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Amazon wrote:Alla amazoner av årsmodell 61 är 4 dörrars B16 däremot så kunde man köpa B18 Amazoner senare under 1961 men av 62 års modell. Väldigt många Amazoner är dock felaktigt registrerade i bilregistret. Årsmodell 63 brukar vara felaktigt registrerade som 62, årsmodell 62 är ofta felaktigt registrerade som 61 och årsmodell 61 ofta felaktigt registrerade som 60. Vad gäller övriga årsmodeller brukar det stämma bättre. Datumet för första registreringen brukar dock inte stämma så ofta. Sen så förekommer det en del andra knepigheter, min 58a var t.ex. registrerad som högerstyrd trots att den inte är det. Men det åtgärdade jag genom att maila in originalpapper till vägverket.
Det var skumt, men jag tackar för att du nämnde det!! Alltid kul att veta sådant :) Så det är alltså väldigt liten risk att detta är en bil som faktiskt är en "orginal" -61a? :P

Men i detta fallet är det ju så att modellerna är felaktigt reggade som ett år tidigare, men med PVn jag nämnde som har en motor, men står i olika databaser att den har en helt annan motor, är detta något liknande fel? Vi vet att det är orginal B18, alltså inte ombyggd från B16 :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Amazon »

Det är ingen risk alls att det är en 61 iom att det är en tvådörrars Amazon. Hur det är med PVn vet jag faktiskt inte.
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by QV »

volvo1968 wrote:men ch numret är på 9700 någonting så den är ju ändå ganska tidig(väl??)
taget ur minnet så var det 10500 gjorda 62 så din blir då tillverkad mittten 62, det var väl årsmodelväxling i aug sep någonting.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Okej, man tackar för infon, man lär sig något nytt varenda dag :)

Märkt att det varit lite mycket snack och lite verkstad i tråden nu, så skall försöka bilduppdatera inom kort! Men det har inte rört sig så mycket sen sist så finns inte så mycket att visa :oops:
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Fast för er som sett hur frontpartiet blev efter lite kärlek kan jag ju bjuda på en bild på hur det såg ut innan :)

Image
Inpassning så man ser att allt sitter där det ska innan man gör för mycket!
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Det går på tok för långsamt med denna bilen, men det är mycket annat som tar tid, bland annat ett akut nybygge av motor till min 142a..

Men har iallafall gjort lite nytta nu, så att bilen inte blir helt kärlekslös!

Image

Image

Höger tröskel färdigsvetsad, har bara sprayat rostskydd tillfälligt tills dagen kommer då man skall börja med 2k rostskyddet på spruta, kitt och spackel och allt som hör till förarbetet för lack :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 122 S 1966 USA »

Amazon wrote:
Det finns inga tvådörrars Amazoner av årsmodell 61

Hej :)

Glöm inte det viktigaste ang B16 / B18 -- du ska ha en anna upsättning grillhalvor .

Fordelen är att du slippar modificera fronten .

Mvh Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Klart att tidiga B18 grillen skall åka på om man får tag på den! :)

Letar för fullt efter en, men det är dock inget man springer på varje dag till rätt pris :/

Men Helröda bakljus är somsagt, införskaffat, från en exakt likadan tillochmed ;) Vingen bak satt på när vi köpte den, och hade desutom redan köpt en baklucka med flygplansvinge innan :) Blinkersen fram vill jag köpa vita eftermarknad till en början, men ägaren vill ha med orange, men vitt var väl orginal på de tidiga?

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by QV »

B16 hade vita blinkers fram (mindre modell) men alla B18 Amazoner har "orange" glas fram.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 122 S 1966 USA »

QV wrote:B16 hade vita blinkers fram (mindre modell) men alla B18 Amazoner har "orange" glas fram.

/Janne

Hej Janne, du skriver att vi ska se upp, for du redigera dine tidigera inlägg -

men nu citera jeg dig, så ditt "mistag" stanner kvar :wink:
B18 Amazon har inte Orange glas frem, dom har Vit OCH Orange glas :mrgreen:

Min har hel Orange glas, men den är hemtagen från USA :wink:

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by QV »

det är riktigt det var därför jag skrev orange med "" , jag var helt enkelt för lat för att skriva vit/orange.

men det ä bra att du förklarar ordentligt!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Inte mycket drag här, men utan bilder stannar ju en tråd fort :P Så här kommer lite fler av den varan :)

Image
Tycker att detta golvet är ovanligt fint(otvättat på bilderna, bara skrapat) för att vara 50 år, två drag med grovrengörare så är det rostfritt igen, och där det är lite grövre får blästern jobba :)

Image

Image
Fått hem 3 uppsättningar filtringskåpor, som numera är uppsvarvade för packbox, trevliga detaljer det :) En håller jag på att göra iordning för tillfället till en B20 som ska i en av de andra bilarna, så syns bara två.

Image
Bakluckan är nu också klar för lack :)

Image
Och huven... blir nog en bättre begagnad huv, den ser rak ut, men kollar man noga ser man alla små bucklor som blivit efter folk som gått på bilen, så är nog enklare att köpa en "ny" på skroten. Men får se hur jag gör!

Allt för idag detta :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Post Reply