Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Här var det inte mycket hänt sen sist, är inte tråden intressant? :) Om jag lägger upp en liten uppdatering, som pekar åt att projektet iallafall börjar närma sig ett slut, blir det roligare då..? :)

Image
Inte lätt att fånga denna färgen på bild har jag märkt, men ni som vet hur Volvos dimgröna 73 ser ut vet hur den ser ut! Mycket grönare i verkligheten. Som jag sa, nu börjar man kunna ana att det kan bli ett slut en dag? :)
Kommer göra som så att jag lackar invändigt på alla delar, sedan lackar jag motorrum, kupé, bagage och alla springor på bilen, sen monteras alla delar på, och en hellack görs på bilen! Detta för att minska risken för skador vid montering, och för att inte riskera ev. färgskillnad, sedan är det lite roligare tror jag när själva monteringen börjar :)

Utöver detta så:
Image
Har jag valt att börja på orginalhuven, slipar och grundar insidan först, sedan tar jag utsidan och börjar rikta!

Image
Försöker även blästra så noga jag kan där det finns plåtskarvar, så att rosten inte ska ligga under och kunna komma krypande tillbaka lika lätt!

Det var allt för denna gången men hoppas det gav lite nytt liv i tråden :) Blir väl att lacka en och annan färdig del invändigt framöver, men tar det allt efterssom efterssom bilen har rätt långt kvar.

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Blomquist »

På bilden av den färdigprimade bakluckan syns inga hål till B18-emblemet.
Om detta är riktigt, kanske det kan vara idé att ordna denna detalj, lite tråkigt
att stå och borra i en nylacka baklucka.

Har du letat rätt på originalgrillar?
210 -64, 223 -68
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Lite amatörmässigt så lyckades jag att lägga igen dessa vid riktningen, var en ful bula i det hörnet så :/ Och bakom går ju en stadig balk, så kunde inte borra ur dem från rätt sida! Och ville inte gå på och borra från utsidan, även innan lacken lades, så kommer bli ett emblem med dubbelfästande tejp fint skuren :)

Letar och letar efter grill! Tyvärr har jag inte hittat en enda, förutom ett par till ett pris jag inte vill ge nu mitt i renoveringen, så letandet fortsätter! :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Lite gjort igen, denna gången på huven, blästrad och slipad plåtren, nu epoxygrundad, och nästa steg är kitt i skarvar, sedan på med utsidan för den roliga riktningen... kanske skulle passa bra till folkrace? :roll: Bättre begagnad huv vore smidigare, men hålla sig tills en sån dyker upp gick ju inte :)

Image
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by John »

Ser riktigt bra ut :D
Vad använder du för epoxygrund?
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Tackar! Jag vet inte vilken tillverkare just denna har tyvärr, har den i burkar där det står vad det är för grund, och härdare :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Jag valde att skaffa mig en bättre huv att renovera nu, då den gamla var lite för bulig för att jag skulle vilja lägga tid på den, så nu har jag en fin begagnad huv hemma, redo för att få samma kärlek som den gamla :)

Image

Gamla nu rostfri, tur man inte har en rallybil, då hade den varit perfekt i matt svart :D
Image

Image
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Tycker att det är dåligt med respons och kommentarer i min tråd, vad säger ni, är det ointressant, eller händer det bara för lite? :)

Lägg gärna eran åsikt och förslag med mera, på bilen, mina planer och om ni tror att den kan tänkas bli bra eller ej :)

För er som glömt, grundtanken är orginalutséende(med rätt grill, bakljus och bakluckehandtag), med dimgrön botten, vitt tak i rätt vita färg, sportigt sänkt och bredare fälgar. Som "styling" är planen några stiliga extraljus fram som på GT'n, kepsar på lyktorna, vit gangsterkeps(av seriös modell med fäste i dropplisterna) och kanske vita blinkersglas fram. Invändigt orginalstuk, fast dock svart inredning med GT-beslag, drömmen är en GT ratt och GT varvräknare med, men det är framtidsplaner om de hittas till rätt pris :) gömd stereo men orginalstereon ska sitta kvar! Motorrum, småtrimmad motor med sport-utséende, med mycket puts :) Stora planer? Vi får se :)

Åter till renoveringen, idag har jag iallafall demonterat handbromsen och bränsle- och bromsledningen under, så nu är golvet fritt från prylar, bara bakaxeln och allt framför torped kvar. Nu ska det fortsättas skrapas, så man kan börja grunda och lacka golvet :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
vidingsbo
Posts: 6
Joined: Thu Sep 01, 2011 9:14 am

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by vidingsbo »

Snyggt jobbat! Jag har renoverat ett antal bilar genom åren och vet vad som krävs,både av pengar och tid.
Jag tycker att ditt tänkta stuk på bilen låter helt rätt.
Ser fram emot fortsatta bilder på din fina renovering.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Man tackar vidingsbo :)

Jo det är ju det med tid och kostnad, detta är min andra, och största bilrenovering, och ibland bara jobbar och jobbar man, och ändå syns det inte :roll: Det är väl därför tråden kommit till lite döläge, men förhoppningsvis börjar det väl synas framsteg snart igen :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 123GT »

Jag tycker det ser ut som om du gör ett jätte seriöst jobb med renoveringen. Ser kanon ut, på helt rätt väg och jag har inget att "klaga" på.
Så kämpa vidare och som vidingsbo skriver så vet vi alla att det krävs både tid o pengar för att komma frammåt !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Man tackar för peppningen 123GT, sådant som gör det mer värt att slita :D

Nu kan jag iallafall stolt meddela att bilen är 99% fri från underredsmassa nu, det som är kvar är där man inte kommer åt då fram och bakvagn fortfarande sitter kvar(alltså runt infästningar, bakaxeltunneln är ren) :)

Så nu är det tvättning och alla småbitar man missat som står på tur, sedan kan man börja slipa rost, som det tursamt nog finns ovanligt lite av trots 50 års ålder, det är mest fin ytrost på utsatta ställen som är lättslipat :) Inte ett hål upptäckt mer än de jag visste heller :D

Bilder kommer när jag tvättat klart, då det inte är så mycket för världen nu när det bara är skrapat :)

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Dave_norrkoping »

volvo1968 wrote:Man tackar för peppningen 123GT, sådant som gör det mer värt att slita :D

Nu kan jag iallafall stolt meddela att bilen är 99% fri från underredsmassa nu, det som är kvar är där man inte kommer åt då fram och bakvagn fortfarande sitter kvar(alltså runt infästningar, bakaxeltunneln är ren) :)

Så nu är det tvättning och alla småbitar man missat som står på tur, sedan kan man börja slipa rost, som det tursamt nog finns ovanligt lite av trots 50 års ålder, det är mest fin ytrost på utsatta ställen som är lättslipat :) Inte ett hål upptäckt mer än de jag visste heller :D

Bilder kommer när jag tvättat klart, då det inte är så mycket för världen nu när det bara är skrapat :)

MVH
Låter Kanon , skönt att ha underredsmassan borta det är ett jäkla grisjobb att skrapa rent .
hur ser planerna ut för lack och så ?

//David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Dave_norrkoping wrote:
volvo1968 wrote:Man tackar för peppningen 123GT, sådant som gör det mer värt att slita :D

Nu kan jag iallafall stolt meddela att bilen är 99% fri från underredsmassa nu, det som är kvar är där man inte kommer åt då fram och bakvagn fortfarande sitter kvar(alltså runt infästningar, bakaxeltunneln är ren) :)

Så nu är det tvättning och alla småbitar man missat som står på tur, sedan kan man börja slipa rost, som det tursamt nog finns ovanligt lite av trots 50 års ålder, det är mest fin ytrost på utsatta ställen som är lättslipat :) Inte ett hål upptäckt mer än de jag visste heller :D

Bilder kommer när jag tvättat klart, då det inte är så mycket för världen nu när det bara är skrapat :)

MVH
Låter Kanon , skönt att ha underredsmassan borta det är ett jäkla grisjobb att skrapa rent .
hur ser planerna ut för lack och så ?

//David
Det beror på hur du menar :) Menar du färgval och så eller?

Eller om du menar när det sker, så är planen att nu skall golvet slipas, små hålen under svetsas, och lackas. Sedan kommer taket. Slipning, och dropplistsbyte, och riktning. Efter det så kommer allt framför torpeden, som då är det sista att göra på karossen rostmässigt, sedan skall bakskärmar, tak, dörrgångar och motorrum spacklas där det behövs, sedan skall slipgrundningen ta fart :)

Så enkelt sett, i denna ordningen kommer jag fixa innan bilen står klar för lack:
Golv
Tak
motorrum
riktning/spackling
grundning
lack

Har inte bestämt om man ska renovera framvagn och bakaxel innan lacken, men min plan är att försöka hitta dessa lösa och renovera vid sidan om, och bara byta den dagen det är dags så bilen slipper stå utan dem, tiden springer ju lätt iväg :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Lovade ju en bild på golvet, så nu..:

Image


Image

Image


Image


Image


Image


Bjuder även på en bild på min 142a som delar garaget med zunken under vinterhalvåret, som desutom står och väntar på en nyborrad motor :) För övrigt otvättad efter en tids utomhusparkering :)

Image

JA, åter till Amazon, enligt mig är det ett ovanligt friskt golv man köpt, tur att något mår bra på bilen :) Nu skall all den fina rosten slipas, de två småå hålen som är kvar fixas, kitt i skarvar och sedan rostgrund och lack :)


Snacka på bara mina damer och herrar! ;)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Post Reply