Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Hejsan!

Tänkte visa det "lilla" projektet man sysslar med på fritiden, då jag tror att det säkert finns någon här som tycker det är intressant :)

Historian bakom denna bilen börjar med en annan Amazon, nämligen en röd 67a som min mamma köpte, men som visade sig ha rätt många defekter som var tvungna att åtgärda, främst i karossen. En dag dök det upp en annons på Blocket på två Amazoner, ingen bild och lite information, men det var nära och ett perfekt pris för en reservdelsbil! Vi ringde och åkte dit, och körde in på ägarens uppfart, men såg ingen Amazon, så man började kolla sig om. Och vips såg man i ett hörn långt in under träden på tomtens kant en bekant front, men inget mer. Man såg nämligen bara fronten och grillen, då resten låg under en välkamoflerad pressening och hade sjunkt ner lagom i backen efter alla år! Man fick en känsla "vänd om..."

Iallafall, ägaren kom och vi gick alla och kollade på bilen, och efter lite grävande kom vi fram till att den faktiskt inte var så dålig, då det var orginal reservhjulsbalja, upplagade trösklar och bra mycket bättre i plåten än den andra. Det var ju ändå bara för reservdelar så :P

Men färgen var inte orginal... den var väldigt orginell men inte orginal! Mintgrön och rosa i ett schackmönster över hela bilen :shock:

Det visade sig att bilen(som förövrigt hade varit i en prästs ägo 61-86) hade sonen till nuvarande ägaren tagit över i slutet på 80 talet, och misshandlat något så grovt! inte nog med det, de hade varit tvugna att måla om bilen för att kunna fortsätta att köra, då förstår ni att det varit drag i luckan... :lol: Iallafall, bilen vart sedan avställd sedan 1991, och de senaste åren stått i hörnet av ägarens tomt, med pressening som tur var och gottat till sig i gräsmattan, tills han bestämde sig för att sälja den, eller kapa upp den och slänga den på tippen... Så vips hade vi räddat en Amazon för 1600kr!

Vi är förövrigt jag och mamma, jag sköter större delen av renoveringen(som spårat ur från "fixa det värsta" till raka motsatsen tror jag...) och mamma står för kostnaden, och i slutet så delar vi på den efter vem som känner för att köra :)

Lång historia, men jag tycker det är intressant och tror nog ni gör det med, men nu kommer vi iallafall till bilderna, håll i er!

Image

Image

Image

Image

Image
Vad har man gett sig in på?!?!? :?

Lugn, detta var i Maj 2010! ;) Nu har det blivit "lite" skillnad iallafall!

Image
Karossen är väl ca 50% klar i rostväg, skall fixa höger tröskel, frontparti, tak och lite i golv bara!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Efterssom det är över 1 års bildsamling plockade jag bara några godbitar här, hoppas ni förlåter mig om jag länkar er vidare ifall ni vill se allt från början tills idag! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 181435&p=1
Kommer såklart ladda upp fler gamla(och nya) bilder här imellanåt, men sprider ut dem lite för att inte ta död på intresset direkt :wink:

Och vad ska det bli av bilen? Den ska bli orginalgrön fast med vitt tak! Svart inredning och GT-stolar, stort sett orginalstuk, och "sport-trimmad" motor är tanken! Sen trevliga fälgar och liknande i framtiden!

Med vänlig hälsning Volvo1968!
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 123GT »

Välkommen och kul historia kring bilen !
Perfekt med en sponsor också. :D Du / ni har jobbat på bra...och JA...det här låter som ett kul projekt, som jag gärna följer.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

123GT wrote:Välkommen och kul historia kring bilen !
Perfekt med en sponsor också. :D Du / ni har jobbat på bra...och JA...det här låter som ett kul projekt, som jag gärna följer.
/ sven
Man tackar 123GT :D Jo en mycket spännande historia tycker jag, synd men destu roligare när man är klar att kunna visa skillnaden! Ser ut som den aldrig blir klar, men det blir den har jag lovat mig själv, sen om det tar tid gör det ju det... målet var denna sommaren, men stått lite still senaste månaderna, så fick flytta målet tills nästa sommar!

Tjaa, sponsor och sponsor, man försöker ändå hålla en rimlig nivå på kostnader, man vill ju inte ruinera kära mammsen, men klart att hon ska ha en fin Amazon... :wink:
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Hasse63 »

Snabbspolade och ja det ser ju riktigt bra ut det du gjort, :D det som är kul att se är att du inte behåller kortspaken utan lägger igen hålet och återskapar. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Mats »

Välkommen till forumet! :D
Roligt att se bilderna, (har även snabbtittat på en del sidor på det andra forumet som du länkade till).
Du har gjort ett bra arbete, skoj att se att bilen görs iordning och inte far mer illa.

Lycka till !

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Dave_norrkoping »

välkommen, kul att du hittat hit har följt din tråd på garaget och måste säga att du gör ett kanonjobb med bilen =)

/David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Mats »

Har nu tittat igenom HELA din tråd från "Garagetsidan" och jag är djupt imponerad av din energi och kraft.
Jättetrevlig tråd som jag kommer att följa. Hoppas att du uppdaterar detta forum också i framtiden !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by ammakillen »

säger som dom andra här,kanonjobb :D från ett skogslik,alla80tals förstöra bil till en bil i fint skick, :)
spännande fortsättning
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Man får tacka för så många positiva svar på så kort tid :D

Jo från början hade jag tankar på att behålla kortspaken och göra en seriös renovering av konsollen, men efter att ha sett vilket amatörmeck bygget var och på tok för lite plats mellan bromspedal och vägg(ska ju trots allt ha plats för en fot till gas där också...?) så skippades det, sen ville mammsen behålla långspaken, och idag är man ju 100% säker på att man valde rätt :)

Ja bilen far inte mer illa nu, det stora positiva är ju att det KAN inte bli sämre :lol:

Iallafall, efterssom man fick så många trevliga svar så lägger jag in morgondagens uppdatering redan idag(för er som inte smygkikat redan)

Image
Skärmarna, som jag lämnade på blästring, sedan renslipade jag de stora ytorna själv, lade 2k rostgrund, riktat upp och sedan slipgrundat :) Notera att hålen för listerna borras när de är monterade, så det inte blir några höjdskillnader :)

Var inte meningen att det skulle bli så djupgående renovering då bilen skulle användas som en bruksbil, men jag tycker det är lyx att fuska på en sån här bil om man ändå skall göra allt annat, och sen, är rosten väl borta så är den det länge om man sköter det :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by sn@kesh!t »

Jasså du har hittat hit Thomas :P Kom på nu att de är väldigt många delar på bilen som kommer från mig haha
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

sn@kesh!t wrote:Jasså du har hittat hit Thomas :P Kom på nu att de är väldigt många delar på bilen som kommer från mig haha
Tjena Sebbe! Ja det stämmer, också lite av en sponsor kan man kalla dig nu :D Fina stolar, fronten, alla detaljer man hämtat och allt :) Blir säkert en vända till haha!

Kommer en uppdatering imorgon på vad det senaste som är gjort!
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by sn@kesh!t »

volvo1968 wrote:
sn@kesh!t wrote:Jasså du har hittat hit Thomas :P Kom på nu att de är väldigt många delar på bilen som kommer från mig haha
Tjena Sebbe! Ja det stämmer, också lite av en sponsor kan man kalla dig nu :D Fina stolar, fronten, alla detaljer man hämtat och allt :) Blir säkert en vända till haha!

Kommer en uppdatering imorgon på vad det senaste som är gjort!
Aa mitt namn ska allt stå någonstans på bilen ;)
Trösklar o massa andra bra saker :) Ska ut nu tänkte jag o greja så kommer bli första uppdateringen på några månader ikväll tänkte jag
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Här kommer en färsk uppdatering som jag lovade:

Image
För er som inte varit på den andra sidan med bilder kan jag berätta att båda dörrarna är i princip klara för lack nu

Image
Likaså fronten!

Image
Såhär ser bilen ut idag, lite inbakad, men skall röja ur garaget på riktigt någon dag framöver så man kan börja igen! (vill inte slipa och svetsa när det finns mycket lättantändligt nära)

Image
Bilen ska få dubbla SU är min tanke, av tidig modell, köpte en uppsättning på W&W, men exalterad över priset som man var såg man inte att det var två enkla... så de gamla som pappa har haft liggande i källaren sen rallytiden får väl kompleteras när det närmar sig ändå! :)

Allt för idag..
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Bjuder på lite fler bilder som man tagit under renoveringens gång!

Image

Image
Efter att ha slipat och svetsat här blev det rostgrund och färg på, kanten under stötfångaren kan jag lugna er med att berätta att jag slipade rent innan utsidan grundades!

Image
Helröda bakljus såklart! Kommer komiskt nog från en dimgrön 1961års 2d Amazon med "beige" orginalinredning på skroten.. Tyvärr var inte inredningen i den bilen kvar heller :evil:

Image
Slipat och grundat!

Image
Köpte en oxblodsröd inredning innan jag fick tag på den svarta(tur, grön lack och röd inredning :roll: ) Men det var ändå ett fynd, med visst behov av stygn här och där. Hamnar i "den första Amazonen" jag nämnde, som ska bli röd! Jag vill nämligen ha en komplett och hel inredning, överdragsklädsel har jag inte mer än när syftet är att skydda klädseln så den är fin när den ska visas!

Image

Image

Image
Beroende på pris blir det omkromning, annars har jag en annan "hemlig" plan!

Image
Sen har jag ett problem, böset passar ju inte... haha.

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by 123GT »

Snyggt jobbat och roligt att du lyfter "reservdels" bilen till denna nivån ! Även jag har kollat igenom samtliga inlägg på "det andra" forumet ! :)

Angående front och grillhalvor så går det ju att bygga om fronten som T.sundelin gjorde i tråden :arrow: B18 front till b16 front kanske ett alternativ som passar dig !?

Ser fram emot dina uppdateringar :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply