Amazon -70 Renovering.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Plyma »

Tjena! Plyma här.
Bra jobbat.
Utan jobb o problem med rygg, gör du det bra som håller igång o meckar ihop lite till grabben dessutom.
Vet ju inte hur mkt du planerat, men jag satte ribban högt under tidigare projekt och det tog så mkt kraft, när stålar o tid inte fanns,
så det blev ett misslyckande :oops: , som tog hårt i min själ :evil: .
25 år sedan!
Så mkt har hänt sedan dess :roll:
MEN, man får hitta kraft :) i nära o kära o polare och tänka framför allt att: detta gör jag för att det är kul :lol: o stimulerar mitt sinne.
Du o ni här på forumet, peppar mej och har resulterat att jag har med mej 2 st överhalade W. 45:or hem till garaget denna gång. :D
Keep on
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by gasa_sa_ja »

Inga av er rävar som håller till nere i skåne?
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Plyma wrote:Tjena! Plyma här.
Bra jobbat.
Utan jobb o problem med rygg, gör du det bra som håller igång o meckar ihop lite till grabben dessutom.
Vet ju inte hur mkt du planerat, men jag satte ribban högt under tidigare projekt och det tog så mkt kraft, när stålar o tid inte fanns,
så det blev ett misslyckande :oops: , som tog hårt i min själ :evil: .
25 år sedan!
Så mkt har hänt sedan dess :roll:
MEN, man får hitta kraft :) i nära o kära o polare och tänka framför allt att: detta gör jag för att det är kul :lol: o stimulerar mitt sinne.
Du o ni här på forumet, peppar mej och har resulterat att jag har med mej 2 st överhalade W. 45:or hem till garaget denna gång. :D
Keep on
Tjenare..
Man får försöka göra så mycket man kan hela tiden med eller utan värk. blir oftast aldrig bättre sitta hemma och klaga :)

Satt ribban rätt så lagom enligt mig själv. Men hade allt velat göra mer men där säger plånboken till istället :)
Detta forum har gjort att man fått mycket gjort när man ser hur det går framåt för alla andra :)

Tackar för visat intresse och hoppas du kommer fortsätta följa tråden :)
gasa_sa_ja wrote:Inga av er rävar som håller till nere i skåne?
Nja inte allt för långt bort men tillräckligt iallafall :P
Håller till på soliga MEN blåsiga Öland :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Tänkte bara meddela att jag har satt ett datum nu när den ska vara färdig. blev rätt kort datum. 19maj.
Då kommer den synas i borgholm eller hoppas jag iallafall :) så nu får alla hejja på mig haha :)
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Plyma »

Hejja :lol:
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Plyma wrote:Hejja :lol:
Jag tackar. Men troligen sprack detta då jag har fått jobb. Så blir inget gjort på vardagarna. Men helgerna ska det jobbas så hoppas jag den blir färdig i tid :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Snart dags lägga upp bild på baken.
Idag svetsade man färdigt baken.
Men hittade mer rost så blir ställa fram svetsen igen och fixa till det.
Kommer nog en bild imorgon på bilen :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Rexli wrote:Snart dags lägga upp bild på baken.
Idag svetsade man färdigt baken.
Men hittade mer rost så blir ställa fram svetsen igen och fixa till det.
Kommer nog en bild imorgon på bilen :)
Idag tog man en snabbis i garaget på 1.5h och tog kapade bort rosten och punktat allt så blir börja helsvetsa imorgon efter jobbet och slipa ner första lagret spackel man har lagt på bilen.
Ska lägga över bilderna till datorn imorgon så då får ni se hur dt har gått :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

ursäkta att det inte kommit bilder.
glömt kablen i bilen varje gång jag planerat att ladda upp bilder.
Men nu ska ni få bilder och text uppdatering :)

Först då. så börja backen blir färdig för spacklas. ta tid att få till allt bra med glasfibret.
sen har jag ordnat rosten och börjat slipa ner svetsningen och lagt glasfiber en bit på ena sidan.

Motorhuven är spacklad och ska slipas ner bara.
dörrarna är spacklade och ska slipas ner.
Motorn är målad och klar och nya packningar kommer i veckan.

Skulle ha bokat besiktnings tid. men första tiden var 10Juli :O så får kolla efter en då och då :)
Så får man verkligen press på sig :)

nehe kommer snart ett inlägg med bilder också.
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Nu äntligen kommer bilderna..

Först baken svetsat fast kofångaren
Image
Image

Sen tog jag 2 rör och rundade plåt och svetsade fast mellan bil och kofångare
Image
Image
Image
Image

Sen glas fiber för få bra grund.
Image

sen hittade man rost i tak rännan så blev kapa bort den och svetsa igen. blev mycket bättre stuk på bilen också.
Image
Image
Image

Rosthålet. så såg det ut efter jag slog bort spacklet på båda sidorna
Image

ja var det jag hade kort på.
har svetsat färdigt allt i bagage utrymmet och för långt balkarna så dom sitter fast svetsade i kofångare för få den stum.
Imorn kan jag ta lite kort på sånt då ska jag ta och svetsa om ena sidan av taket för jag hade inte fått någon jätte bra genombränning så kommer det nog släppa annars :)
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by ammakillen »

[quote="Rexli"]Nu äntligen kommer bilderna..

Först baken svetsat fast kofångaren
Image
Image

ingen bra placering på batteriet för tillfället :shock: :) kul bygge annars,blir de trimmad spis också?

mvh jn
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

ammakillen wrote:
ingen bra placering på batteriet för tillfället :shock: :) kul bygge annars,blir de trimmad spis också?

mvh jn
Jaså. tusan jag som trodde det var bästa stället haha :P

Jag tackar man gör så gott man kan.
Iår blir det inget annat än nya packningar i hela motorn.
Nästa år blir det B23 turbo med MS sprut och plast tank istället.
Även blir det automat låda sen ska jag försöka får till rattväxel annars blir det eget byggt växelställ. :)
Sedan blir det ny framvagn och bakaxel. troligen 4länk upphängning.

Sen ska även kofångaren fram svetsas fast nästa år men det är det enda på karossen som kommer hända då :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Igår la man på första lagret spackel på baken och målade insidan av bagageutrymmet samt dom nya balkarna och ja mer eller mindre allt där bak.

Idag skulle man slipat spacklet men först blev det fixa med tantens cykel sen kom robbanknopp på besök.
Sen blev det till brasan med sonen så blev inget gjort på amazonen.
Får ta igen det imorgon istället. Då blir det svetsa på framskärmarna då det ska också byggas om efter lite nya funderingar.

Skulle blivit bilder idag med men fick lämna mobilen på lagning och ja glömde föra över alla bilderna :/
Men va fan får ta nya senare :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Hopp i veckan så gjorde man av med lite pengar.
blev bättre beg motor då jag inte orka göra färdig min motor och vill få den start klar.

Så motor komplett med växellåda + 3 toppar dock 1 till b20, 1 till b18 och 1 till b16 :P
allt det för 400kr. :P idag kollade man så motorn gick runt och det gjorde den mycket fint.
Så imorn blir det ta hem olja och motorfärg från jobbet så har man helgen räddad :)

bilder kommer så fort jag får tillbaka min mobil från lagning eller hitta en dator kabel till denna gamla telefonen :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Så idag tog man hem olja. till nya motorn. dock så var färgen slut så får väl skita i måla motorn denna säsongen :P

Var även en snabbis i garaget och skulle förbereda den inför start men fick syn på att drevet till fördelaren satt fast så imorgon blir det att försöka få loss den. hoppas bara att inget har gått sönder för vill verkligen sänka ner den i bilen imorgon. men det blir en överraskning för en..
Sen har man fått en tidigare tid för besiktning 5Juli haha :P men det minskar iallafall :P
Post Reply