Faukenpal -62

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Faukenpal -61

Post by A-masen »

Jag kan inga detaljer om detta, men har ett tämligen starkt minne av att blinkljuset skall synas både framåt och åt sidan. Säkert finns det också någon uppgift "akter om tvärs".
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -61

Post by faukenpal2 »

jag har också hört att dom ska synas från sidan och fram. men med tanke på att amazon inte har blinkers på sidan orginal så tror jag inte det behövs mer än fram (och bak). så då tänkte jag att det hade kunnat va snyggt att gömma dom i grillen:D
jag får kanske ringa vägverket, eller se om jag hittar något på deras sida.
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -61

Post by faukenpal2 »

skaffa mig en billig vinkelslip idag :D
Image

vad är dom här "krokarna" till för?
Image
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Faukenpal -61

Post by Torbo »

De er der for å drenere ut evt. vann (kondens). De må være 1 mm åpne....
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

Där ser man, tack Torbo ! :D

Btw!! En liten Edit. Har bytat året på min bil och tråd till 62.
Då det tydligen är en 62a :)

Tänkte plocka av tanken, hur gör man med bränsle-slangen?
Vad gör jag för att inte få bensin över hela golvet osv? Antar att
man kan tömma tanken med tappen under? :shock:
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Faukenpal -62

Post by Torbo »

Ja, de fleste hartappeplugg. Men du kan regne med at den sittet gort fast, altfor godt fast. Den har koniske gjenger og skal ikke skrus for hard til (tips).
Rørene til tanken må sjekkes nøye nå, som du har god mulighet. Det kan være rust i overgangen til tanken og på selve rørene...
Men slkt er du sikekrt helt klar over....

Spennende prosjekt det her.. :)
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

okej, ska se om jag kan få av tappen. hur mena du med rören till tanken? kan man bara skruva, eller kommer det spruta massa soppa överallt? :P jag är inte så kunnig på bilar egentilgen, så jag lär skriva massa frågor här, så ni vet ;) :D bättre att fråga någon kunnig först innan börjar förstöra något istället.

så här ser det ut i bagageutrymmet för tillfälligt:
Image

undrar vad som finns under här, då det varit punktat ytterst lite tycker jag. har tittat och känt underbilen så mycket jag kunnat på det stället. verkar ok, men skum lagning. (i mitt okunniga tycke) :)
Image

så här ser det ut för tillfälligt på andra sidan. lite nya hål.. kanske bara bra att man fick fram dom nu :)
Image

ut i garaget och ta en runda till nu :)
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

börja med att skruva av tappmuttern med nyckel, sen men fingrarna i slutet så jag skulle kunna fånga muttern.. trodde jag.. plöpp* så åkte den ner i dunken haha.
Image
sen när 5liters dunken börja bli halvfull så börja jag undra hur mycket bensin som fanns i tanken. panik in och hämta en spann, då där va lite mer än 5 liter. sen va det att hälla över i petflaskor så jag kunde få tillbaka muttern. spillde lite så det osar i garaget och jag fick gå in lite. kanske fortsätter sen om jag orkar.
Image
här är den lilla skiten :)
Image

sen fick jag lirkat ut tanken. yey :D
Image
Image
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Faukenpal -62

Post by Dieseltroll »

Fräsig kärra du hittat! 8)

Ang. blinkersen så beror det nog lite på hur hårt man tolkar lagtexten, men med lite god vilja så... Hämtat från VVFS2003:22 paragraf 78:

Image

Om man tycker det är roligt att läsa lagtexter så finns hela här: Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: Faukenpal -62

Post by M@rQz »

enligt de där tolkar ja de som att de ä tillåtet me blinkern innanför grillen, sålänge de syns att de blinkar. de du skulle kunna göra är att köpa en väldigt liten lampa, typ mc blinkers å monterar innanför/ lite smidigt i grillen. eller oxå fixar du egna lampor, typ ett par starka lysdioder och monterar på samma sätt.. typ 3 i rad på varje sida?
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

tack så mycket:D

ja jag hitta också detta efter mycket sökande, men jag blev inte riktigt klok på det.
förstår att jag får lov att ha vita blinkers fram och röda bak, och utan sidoblinkers. men inte så mycket mer än då :P stod inte så bra tyckte jag hehe.

M@rQz:
ja så tolkar jag också lite. kan se om jag kan mecka ihopa något så småningom. men jag väntar nog med att fylla igen blinkershålen i framskärmarna tills jag är helt säker hehe :D
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Re: Faukenpal -62

Post by metalheart »

Snyggt jobbat! :D

Strålkastarna blev riktigt coola! 8)
Du kanske kan bygga in blinkersen i strålkastaren? Har funderat själv på o göra något sådant :roll:
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

tack så mycket :D
hade varit fint att ha allt i ett men jag vet inte om man får ha blinkersen i samma lyta som halvljus. läste lite i dom föreskrifterna om det. antar att det är för att blinkandet skulle synas för lite eller inte alls tillsammans med halvljuset i reflektorn eller vad det kallas för. (du förstår nog hur jag menar :wink: hehe )
stod så här :
86 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med endast med parkeringslykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om
den avger orangegult ljus.
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Faukenpal -62

Post by faukenpal2 »

Tänkte så småningom försöka plocka av lite lister runt rutor osv. Frågan är hur det sitter fast. Kan man ta av lister utan att behöva ta ut rutorna, eller är dom ihopa på nåt sätt? Och är de lätta att få på sen igen? :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Faukenpal -62

Post by Blomquist »

faukenpal2 wrote:Tänkte så småningom försöka plocka av lite lister runt rutor osv. Frågan är hur det sitter fast. Kan man ta av lister utan att behöva ta ut rutorna, eller är dom ihopa på nåt sätt? Och är de lätta att få på sen igen? :)
De sitter monterade i gummilisterna, om du kollar länksamlingen så hittar du monteringsanvisning
i avdelning "kaross". Vet man hur det är konstruerat går det att pillra ut utan att paja allt för mycket.
Listerna är både mjuka och dyra.
Sista frågan tror jag de flesta svarar "nej" på.
Men, som det heter, övning ger färdighet.
Lampsladd i spåret vid montering har jag använt vid montering med bra resultat.
Finns en del om detta här på forumet också.
210 -64, 223 -68
Post Reply