Herrgårdsvagn -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Tack tack! :)

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att svetsa idag, så jag kunde inte fortsätta som jag tänkt.
Istället har jag gått och klurat på hur jag ska förstärka ryggstödet, man vill ju inte att det ska ge vika när man knökar in folk i framsätet sen :lol:

Hehe, jadu, jag har en idé på hur jag ska göra med klädseln. Återstår väl att se om det funkar i praktiken bara :D
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Sådär, nu har jag kommit lite längre med soffan :)

Först plockade jag ju bort banden förstås och slängde dom åt he*v**e :mrgreen:
Image

Sen kapade jag bort dom här inre sidorna av sitsen:
Image

*Poff* så var dom borta:
Image

Efter det skruva jag av stängerna till fällbeslagen:
Image

Så kapa jag av dom på båda sidorna:
Image

Image

Nu ser det ut såhär:
Image


Så var det dags för ryggstödet igen, jag blev inte riktigt nöjd så jag skaffa lite rör istället. Det tjockaste har en innerdiameter som är precis så att det går över stolramens rör:

Image

Och då gjorde jag såhär istället, bilden talar väl för sig själv:
Image

Samma rör kunde jag även använda till att koppla samman de två underdelarna av stolarna:
Image

Ett annat rör jag skaffa använde jag till att skarva ihop ratten till ryggstödet så den påverkas från båda sidorna:
Image

Sen kapa jag bort underdelen av ryggstödet på båda sidorna som höll fast klädseln så jag kunde få på ett rör även där:
Image

Mycket stabilare :mrgreen:
Image

Banden ersatte jag med 2mm plåt:
Image

Lappade ihop det mittersta röret också, inte särskilt snyggt men det kommer ju inte synas sen ändå.
Dessutom har jag kunnat öva lite med gassvetsen under detta bygget :mrgreen:
Image

Det var allt för idag, nu är det inte mycket kvar tills det är dags för klädseln :wink:
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Eiler »

Tjenare Fredrik!
Fan det blir ju riktigt bra :D
Det blir roligt att se fortsättningen :D
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Tja!

Kul att det gillas! Det glädjer mig verkligen :D

Det är ju inget proffsbygga direkt, men sålänge den håller ihop och att slutresultat inte ser ut som något halvfärdigt hemmabygge så är jag nöjd :wink:
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by 123GT »

Mycket kreativt och snyggt jobbat, tycker jag !!! :) Följer med spänning...
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Petter E »

Hur löser du klädseln? eftersom jag är bilsadelmakare så kanske jag kan ge några goda råd! Bara att fråga :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by granfot »

Petter E wrote:Hur löser du klädseln? eftersom jag är bilsadelmakare så kanske jag kan ge några goda råd! Bara att fråga :)
Nu svarar jag istället för Amazingzon, tips om hur man löser klädseln är välkomna oavsett om författaren vill ha dom. :P Jag har nämligen planer på att ge mig på något likartat framöver, och just klädseln är den biten som oroar mig mest. :)
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Tack sven! :D

Jaså du, då kanske du inte gillar mina lösningar Petter :lol:
Jag har aldrig hållt på med klädsel tidigare så jag provar mig fram lite bara, funkar det så funkar det och funkar det inte så får jag göra om helt enkelt. Men jag har påbörjat det lite så här kommer en liten update då på vad jag gjort. Kom gärna med tips, frågor, funderingar och kommentarer! Det mottages med glädje :D

Jag tänkte använda mig av ett baksäte. Detta kommer från en 2dr Amazon, dock tror tror jag att ett baksäte från en 4dr hade varit bättre och lättare att få till snyggt om man har tillgång till det. Men nu fick jag ta vad jag kunde få tag på:

Image

Image

Jag trodde faktiskt det skulle passa bättre än vad det gjorde, det var mycket bredare, högre och längre. Men det är väl bara att sätta kapen i och slakta lite :mrgreen:

Image

Image

Men klädseln vill jag ju inte förstöra såklart. Så först tog jag bort ca 60 stift runtom så jag kunde trä av den:

Image

Image

Image

Image

Så var det dags att kolla vad som behövde kapas bort, som ni ser sticker den ut en bit på båda sidor:

Image

Image

Markerade vart jag skulle kapa någonstans:

Image

Image

Så sitter det ju fjädrar överallt så jag fick kapa bort dom yttersta:

Image

Image

Dom överblivna bitarna kan man ju bygga hoppstyltor av om man känner för det? :mrgreen: :

Image

Men problemet att den var för hög återstod ju fortfarande. (Den var fortfarande lite för bred också så jag blev tvungen att kapa av ännu en rad fjädrar på varje sida):

Image

Slå till med hammaren så trillar den främre skivan av, så är det problemet löst:
Image

Image

Image

Image

Nu passa den något bättre:

Image

Men jag ville ha fram soffan lite mer så den inte låg och lutade på bakre ramröret, problemet här var att fjädrarna var i vägen så jag kunde inte kapa såpass mycket som jag ville utan att förstöra fjäderarna:

Image

Image'

Men men, jag kapade bort så mycket det gick:

Image

Image

Jag behövde ju fortfarande få fram den lite till, så då märkte jag upp vart det tog emot och kapade bort dom bitarna. Här hade jag oturen att det låg fjädrar precis där jag behövde kapa men det funkade bra ändå :mrgreen: :

Image

Image

Image

Image

Sen kapade jag bort resten av fjädrarna, tänk på att få bort allt vasst så inget ligger och skaver sönder sätet sen!:

Image

Image

Nu kunde jag böja ner biten som stack ut på båda sidor:

Image

Image

Image

Sen la jag på klädseln för att se hur det kunde bli. Nu är väl frågan om jag behöver sy något eller om det räcker med att häfta ihop klädseln på samma sätt som det satt från början med häftpistol :mrgreen:

Image

Bjuder på denna bilden också :mrgreen:
Med lite fix och trix så ska nog ryggstödet gå att få dit det också:
Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by gudu »

Se där ja! Bortsett från merarbetet var det väl bra att de var för breda?
Nu kan du vika in och med lite sömmnad och få galon på rygg- och sätes sidorna. Ska du integrera bälten i konstruktionen?
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Ja absolut, hade väl varit värre om den var för liten :lol:

Inte riktigt klar dock. Behöver svetsa ihop ramen mer tex (Har bara punktat lite så det sitter ihop för testmontering). Funderar även på att slipa ner hela ramen sen och lacka den svart eller något.
Sen har jag lite smågrejer kvar på sitsen men har inte hunnit ta tag i det än.

Men jag har börjat klura lite på ryggstödet också och det verkar vara betydligt krångligare. Svårt att förklara i bara ord men även den har ju fjädrar i sig vilket gör den alldeles för tjock. Och då blir sitsen för kort så man sitter fel. Dessutom är den för hög och passar inte det minsta mot fällbeslagen. Bakåt kan jag inte heller flytta konstuktionen för jag sitter långt bak när jag kör så då får det inte plats folk i baksätet. Och jag kan inte korta ner den på höjden eller byta ut fjädrarna mot något som tar mindre plats för då funkar det inte med armstödet i mitten :roll:

Ja, tanken är väl att kunna få in ett par rullbälten också så småningom.


Tillägg: På bilden ser ju ryggstödet ut att passa helt okej. Men IRL är det annorlunda :lol:
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by sn@kesh!t »

Helrätt med helsoffa i fram måste jag säga :) Keep up the good work
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Andréamazon »

snyggt gjort de här :)
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Tack hörrni :)

Men lägger soffbygget på is litegranna då jag tappade fokus på det VIKTIGA, haha, tänkte ju ta kärran till besiktning om en månad. Inte med målet att få den godkänd utan att få alla felen på papper och ha något att gå efter...

Men sen tänkte jag se om man kunde ta kanterna av galonen från ett framsäte (rygg och sits) och skarva ihop med baksätesklädseln på ett snyggt sätt så det blir snygga och passande kanter på allt.

Hajar ni? :mrgreen:
Image

Image

Men nu måste jag ta tag i detta först tex.. Balken under kylet, bitar av innerskärmen, framskärmsbalken, torpedsidan, balkar under m.m..
Image

Har lagt rostskydd i den nya dörren också så den ska väl förhoppningsvis klara sig bättre mot rost :D
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Har varit sjuk och inte haft tid över till något amazonmek det senaste :(

MEN! Jag var på sbp idag för att få min "dom". Hade räknat med en låång lista på 2or men besiktningsmannen var på väldigt bra humör och istället åkte jag därifrån med detta. Så jävla nöjd :lol: :mrgreen:

Image

Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Blomquist »

Grattis till behaglig besiktning! En tanke angående ryggstödet; skulle det
möjligen funka bättre om du fick tag i ett ryggstöd till Hgv-baksoffa?
Alterativt endast klädseln.
210 -64, 223 -68
Post Reply