Herrgårdsvagn -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Hej!

Tänkte lägga upp en tråd här nu på min herrgårdsvagn jag bytte till mig för ca 2 veckor sedan. Detta är min fjärde Amazon men första herrgårdsvagn. Fastnade aldrig riktigt för någon av mina tidigare 2dr modeller men nu känner jag mig mycket mer motiverad med en herrgårdsvagn :D

Hittade denna på blocket och mailade ägaren och berättade lite om min bil (en amazon 2dr) och frågade om hon var intresserad av ett byte och det var hon. Så jag satte mig i min bil och åkte ner till skåne, en resa på ca 25 mil. Vädret var fint och bilen rullade felfritt hela vägen, kanon resa. :D

När jag kom fram mötte jag en äldre herre vars fru ägde bilen. Han var trevlig och vi tjötade ett tag, fram mot kvällen när alla papper var påskriva skulle jag åka hem mot Borås igen i min "nya" bil. Bromsen tog dåligt och högg som attan, men annars gick den fint...
Jag testade lite reglage och grejer på vägen hem och allt verkade fungera bra tills vindrutstorkaren fastnade i sitt läge och inte ville sluta gå, så jag valde att dra ut kablarna på strömbrytarna eftersom att det inte regnade och det var klarblå himmel. Men så när det hade blivit mörkt så kom ju såklart regnet, det öste ner och där satt jag på R41 mellan Varberg och Borås i en bil utan vindrutstorkare och med usla bromsar som drog till vänster! - Det var intressant :lol:

Hur som helst så kom jag hem tillslut och dagen efter tog inte bromsen alls. Bromsvätskan var slut och det rann bara rakt igenom när jag fyllde på. Det visade sig vara vänster bromsok som läckte, rena turen att jag inte blev helt utan broms på hemvägen :mrgreen:

Så nu väntar jag på nytt bromsok och klossar...

Rost finns det gott om på denna kärra kan jag väl säga. Balkar, nederkant av dörrarna, framskärmar, front, golv, hjulhus fram, bak vid luckan osv osv.. Ja ni vet, dom vanliga ställena..

Tanken är att fixa det viktigaste till en början och få den genom besiktningen sen kommer jag ha den som bruksbil och rullande projekt.

Jag vet sen tidigare att det är jävligt lätt att skena iväg i tankarna med allt man vill göra och tillslut har man så mycket att stå i att man tappar motivationen helt. Så denna gången blir det till att fokusera på en sak i taget och förbättra bilen bit för bit :D
...Men självklart har man lite idéer och planer, annars är det ju inget kul...

Tänkte iallafall sträva mot ett någorlunda original utseende och bli av med den sunkiga "tattarlooken" som är nu. Sen blir det förmodligen lite roligare grejer till motorn m.m :D
En sak kan jag lova er, helsoffa kommer byggas fram. Det måste man ju ha :mrgreen:


Bilder kommer i veckan om någon vill se? :roll: ....
Last edited by Amazingzon on Thu Oct 20, 2011 10:22 pm, edited 2 times in total.
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Gullan »

Vaddå!
Tror du vi ids att vänta till i veckan.... :wink:
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by 123GT »

Skön historia och planen låter hel rätt...en bit i taget ! Bilder vill vi såklart se och imorgon börjar veckan...vi väntar...ha ha ha :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by granfot »

Gärna mycket bilder på projekt helsoffa. :) Har själv grunnat lite på det, men det ligger längre fram i listan över idéer. :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by A-masen »

Jag har skrivit om det förut, men här är en som har gjort en helsoffa. (Jag har alltså ingen erfarenhet själv!)
http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips2.html Det kommer en bit ner i förslagen.
Det lilla jag vet och förstår om sömmnad, så krävs det nog lite mer kunskap än att kunna trä en synål?
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by j.o. »

jag har helsoffa i min herrgårdsvagn; http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7206
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Halloj!

Angående soffan så var jag först inne på att leta reda på en soffa från tex opel rekord som du har J.o.
Men efter lite tankar och funderingar fram och tillbaka så har jag beslutat mig för att mixtra ihop något eget och det kommer väl bli något i stil med vad du länkade A-masen.
Men som sagt, en sak i taget! Soffan kommer när den kommer och jag lovar er många bilder på det bygget när det är dags :D :wink:

Och så lite bilder...
Image

Takräcket tänkte förra ägaren slänga! Men jag fick det monterat och med på "bytet" som tur var :D
Image

Lagom slitet bruksskick, haha... Som det ska vara!
Image

Kopplade i antennen och högtalare till radion och vips så spelade den lite musik.. Även bandspelaren fungerade :)
Image

Och så lite rost då, det fick jag också med på köpet. Så jag ska på jakt efter ny front och skärm.
..Men lugn, det finns mer rost på fler ställen :)
Image

... och så lite leka :mrgreen:
Image
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Rolf »

Amazingzon wrote:
... och så lite leka :mrgreen:
Image
Ha, det är rätt, kör så det ryker ! Kul bild!

Varselljus och tuttmarchaller är goa nostalgi grejor.

Lycka till med projektet.
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Absolut! Tack, kul att du gillar bilden Rolf :)

Bromsoket och nya klossar har kommit och ligger och väntar på att bli monterade, får se när det blir tid för det, inget kul att fota dirket :roll:

Men trevlig helg på er!
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Gör en liten fredagsupdate även om det inte blivit så mycket "mekande"...

Äsch då, läckage på vänster bromsok fram bara tänkte jag. Jag skaffar ett nytt ok och byter klossar så räcker det för att gå genom besiktningen iallafall...
Image

Image

Men...
Båda bromsoken såg ut såhär, det var nog läge för ett par nya på båda sidorna tror jag :mrgreen:
Image
Image

Den enda "Bra att veta" anmärkningen på besiktningen för 2 år sedan var rostiga bromsskivor. Och skivorna var inte värda att svarva så det blev ett par sånna också.
Image

Nu ska naven över från de gamla skivorna och sen hoppas jag på att jag får bilen i rullning igen i nästa vecka.

Missa inte matchen nu! Heja sverige :mrgreen:
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Herrgårdsvagn -68Jisssses

Post by benge57 »

Jisses
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by daniel_sandberg »

Roligt att byta allt =) Och dessutom skönt att ha bytt på båda sidorna så man slipper ojämn bromsverkan. Dessutom kan det vara svårt att få till skivorna när det har kommit mycket bromsvätska på dom. Brukar aldrig ta lika bra efteråt.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Absolut Daniel, tanken var ju att byta resten efter besiktningen men det var ju ingen idé att sätta tillbaka den skiten som det såg ut. Så det fick bli nytt direkt :D Sköldarna däremot får vänta ett tag till även om dom var lite kexiga.

Idag klantade jag till mig när jag skulle pressa ur naven från de gamla skivorna. Jag glömde ta loss oljepackningen och ta ur hjullagret så packningen blev ju mos... Så jag kom inte så långt med det idag.
Men som tur var hittade jag ett gammalt nav hemma nu som jag kan plocka en ny packning från :D

Image

Så har jag fått tag på en bättre begagnad front också :)

Image

Kunde inte hålla mig! Måste ju provmontera lite.. Sitter ju som ett SMÄCK! Så uuunderbar passform :roll: :D
Image
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Så en fråga till er här:
Bör/ska/måste man byta hjulbultarna om man pressat ur de gamla?
Splinesen ser väl okej ut men hur stor är risken att de börjar slira om dom redan varit ipressade en gång?

Tillägg 21:03:
Hört det ena och det andra om varför man ska och inte ska byta bultar, alla säger ju olika som med allt annat...
Pressar i dom gamla igen så får vi väl se om jag kommer ångra det framöver :mrgreen:
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Herrgårdsvagn -68

Post by Amazingzon »

Sådär, då var de nya grejerna uppe och de gamla väck. Nu ska det bromsas som aldrig förr! :mrgreen:

Image

Köpte mig en bättre dörr också som även den ligger och väntar på montering nu...
Om någon behöver en röd dörrsida så är det bara att säga till, den är hel och fin.
Kommer nämligen byta ut den till min bruna sen.
Image
Image

Ett tändningslås har jag skaffat också men det fick däremot inte vänta, så nu har man bilnyckel också :mrgreen:

Image
Image
Post Reply