65 cab och 66 kombi

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lars Br
Posts: 33
Joined: Sat Jul 07, 2012 8:28 pm

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by Lars Br »

jag har googlat lite på 123Tune, och det var ju nya grejor för mig.
Man är ju analog liksom ;-)
Men fysikens lagar gäller ju även i den digitaltstyrda världen.

När man gasar på så vill man väl ha en fetare blandning, så man får mer fart.
Och en fetare blandning brinner fortare så den behöver inte lika mycket tändförställning, så det är ju bra om tändläget ställs om.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Analogt är ju svårare än digitalt. Skulle vilja säga att det är lättare med en sådan man behōver inte ta hänsyn till brytaravstånd, kamvinkel, slitage och sådant. Bara att sätta i och köra. Så det klarar du nog galant.

Genom gaspådraget minskar vakuumet och därmed tändförställningen så då blir det som du vill.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

En stor nöt är knäckt, en hård seger är vunnen! eller hur man nu säger?

Propellerljudet jag gnällt om tidigare blev värre och värre. Nu tre månader efter att jag hörde det första gången kunde jag inte ens tala i telefon under körning över sjuttio, för brummandet. Hōger framifrån kom det lät det ifrån mitt förarsäte.

Kardan eller framhjul verkade det som, en majoritet , om än inte absolut, av passagerarna ansåg att det inte var ifrån kardanhållet utan mer från hjulet. Idag är höger framhjulslager bytta och de till vänster har fått nytt fett och bilen har blivit betydligt tystare.

Så himla skönt! :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by Blomquist »

Skönt att du upptäckte det INNAN lagret skar och eventuellt tvärstopp på framhjulet.
210 -64, 223 -68
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja, verkligen. Det var nog inte långt kvar, till slut var det ett fruktansvärt oväsen men även om jag visste att lagret var dåligt så var jag inte säker på att DETTA oljudet kom från hjullagret. Det lät ju som en propeller eller cykelhjulssmattra. Tidigare lager jag varit med om skurit har mer skrikit.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja, då har man trillat dit och anmält sig till amazonklubben.
:shock: :lol:
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by daniel_sandberg »

Härligt att få läsa din tråd om kombin och dina försök att utveckla den. Och trevligt att du har gått med i klubben =)

Har själv varit sugen på att beställa efter en 123 fördelare eftersom jag också kör en hel del på sommaren med Amazonen.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Tackar!

Nu har det blivit lite stillastående då andra projekt trängt sig före. Har ingen direkt brist på sysselsättning och tanken är snabbare än handen.

Men det finns en hel del saker som ligger och väntar. Ellemanmotorn, varvräknare, tändspole, yttertermometer, prylfack mellan sätena av typen med klocka i, ny gummisats till framaxeln och krängningshämmare, renoveringsats till styrsnäcka...

En sak som den bättre hälften propagerar för, och då blir det så, är rullbälten i baksätet. Jag har några uppsättningar Men lyckas inte få dem att få plats, så vid tillfälle får jag botanisera på en skrot efter några med små rullar som vill sitta lodrätt mellan bakre hjulhus och ryggstöd. De skall ju inte inkräkta för mycket på bagageutrymmet.
¨
Mvh
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ligger lite efter.

Sedan sist har jag satt i nackstöd, och bälten bak, köpte till slut en omgång på mekonomen. Bytt två yttre nedre spindelleder och kört en hel del. Totalt har jag kört över 4000 mil sedan jag fick igång skönheten. Resonanserna från motorn är trist nog kvar och den drar ungefär noll nio liter bensin per mil och en hel del olja.

Mittenfacket med klocka från 140 passar inte fint och bar blivit sittande där på halvsniskan.

Stolarna blev mycket skönare må jag säga och baksätesbälteskonstruktionen blev bra den med. Bilderna ligger i kameran i väntan på bättre tider...
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Först en rättelse. Man måste dra bort miltalen man började vid för att veta hur långt man kör. Drygt 2000 mil har det blivit.

I somras åkte 140 termostatinsuget av för att se om det gjorde skillnad. Det gjorde det inte. Men nu när höstkylan kom ryckte det lite vid kallstart och jag fick choka ordentligt för att slippa rycken. Då kom jag på termostatinsuget och monterade dit det igen. Varm luft tas alltså från runt grenröret. Oj vilken skillnad! Behöver knappt choka och inga kallstartryck. Nu är det vintervila men kanske något att tänka på för de som kör året runt.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Förra våren såldes herrgårdvagnen till en lycklig köpare i trakten av Varberg. Hoppas han hittar hit. Kabben är kvar, motorn likaså. Får se vad det blir av dem.

Tänkte skriva om bältena bak i kombin då frågan kom upp. Det var ju inte helt glasklart hur få till det. Det finns en anledning till att 245an har ett stag mitt i bakrutan där bältesrullen sitter fästad. En typisk nödlösning verkar det som.

Lösningen för mig blev är jag hittade bälten som inte hade vältsensor utan bara hastighet på utrullningen.

Notera att det är unc på gängorna i karossen bak, inte modern fingänga. Fram är det unf, undrar varför skillnad.

I mitten hade jag ett midjebälte av modell:
Carpoint 2-points automatic safety belt 14.346.03
På sidorna satte jag:
Carpoint 4-points automatic safety belt 14.346.06
http://Www.carpointeurope.com" onclick="window.open(this.href);return false;

På sidorna hade jag rullen fästad i ett svetsat fäste på hjulhuset. Det krävs som sagt en rulle som inte har vältfunktion då den skall riktas snett fram. Sedan gick bandet mellan ryggstödet och kromade ryggstödsfästet upp i c stolpen. Nedre fästet var i hjulhuset nere vid låret, som normalt. Lågt läge är förresten bra för detta fäste ansats kommer inte bältet bra för den som sitter och det blir brytning i plåten ifall det belastas.

Fästet i mitten under sätet var också normalt ,fast jag gjorde två plåtbleck så alla bälten kunde fästas i de ordinarie bulthålen. Det blir ju ett fäste från sido respektive mitt bälte på varje sida och då är det bra att få till ett förband med de två bulthålen som sitter i karossen.

Bilderna jag tog som dokumentation verkar ha förkommit...

Sedan gäller det att fästa rullen på hjulhusen så att bandet går rakt från den till fästet i c-stolpen. Lite trixigt men det går att få till så det inte skaver emot någonstans. Det gäller även att ha lagom avstånd till sidoklädsel så det går att bulta fast bältesrullen efter svetsning och montering av inredning.

Eftersom fästet bara stack upp som ett öra med hål i, gick det att göra en slits i hjulhusklädseln och sedan limma och trä på den. Om jag minns rätt skall skummgummit limmas men galonen flyta på skumgummit. Skumgummi endast framför ryggstödet. Galonen/mattbiten limmas i sin tur endast bakom ryggstödet där det består av heltäckningsmatta och hakas sedan fast i framkant, under falsen. Har du tur ser du på hjulhusen hur det varit.

Det hela fungerade utmärkt både med nedfällt och uppfällt baksäte. Åtminstone till vardags, provade aldrig att krocka med dem.

Lycka till och är något oklar, fråga!

För övrigt finner jag det otäckt att myndigheter i praktiken lyckas få till retroaktiv lagstiftning genom att inte låta barn sitta bälteslösa. Vad hittar de på härnäst under vår väg till träldom? (Diskussion om bältets vara eller inte vara tar ni någon annan stans, tack.)
Post Reply