Så då var det dags att teckna ned vad som hänt i sommar. Hoppas ni är intresserade!
Resonanserna i avgassystemet är borta, åtminstone de flesta av dem. Lösningen var att köpa en till Simons dämpare, som hette något i still med Bigbog, som jag satte som slutdämpare.
Nu har jag en dämpare som är tio cm i diameter framför och en större oval bakom bakaxel. Någon gång i framtiden skall jag se om det blir bättre att ha den stora framför bakaxeln och den lilla bakom. Systemet är på två tum, vilket rådgivardamen på Simons tyckte var bra. Är det långt mellan sista dämparen och änden på avgasröret kan det tydligen lätt bli resonans.
Lite bilder:
Framför bakaxel
Bakom bakaxel
Och avslutningen
Sedan har jag bytte jag kylarvätska och termostat eftersom motorn i våras gick väldigt kallt, knappt upp till det första vita strecket. Den nya termostaten är varmare, 89grader, förbränningen skall generellt bli bättre om motorn går varmare och jag vill att den ska gå så varmt som expansionskärlssytemen är tänkt att göra. Därav inläggen i annan tråd om att de senare temperaturmätarna har en annan skala.
Men motorn blev varm, kokade och jag fick aldrig ut all luft hur mycket jag än luftade och hur långt jag än körde. Till slut insåg jag att topplockspackningen gått. Det kan den tydligen göra om motorn plötsligt går varmare - grejorna rör på sig.
Efter denna inskikt började jag bygga på en ny B18-motor. Målet med den är att den skall gå fint och dra lite soppa. Efter lite diskussion med Elleman, som sedan gjorde i ordning både topp och nederdel har jag en motor med kanaler slipade så de är lika, vev och svänghjul som är ihopbalanserade, ståltransmissiondrev och D-kam. Sedan skall där monteras dubbla SU-HIF6 och 123tunefördelare.
Vev och svänghjul tillverkades tydligen i Köping respektive Skövde så en sambalansering skall inte vara fel. Det skall bli spännande hur den motorn går.
Vill minnas att han nämnde att han har slipat kanalerna i 20000 topplock!
Eftersom toppackningen läckte och motorn gick för varmt var det bråttom med bygget, jag ville inte stå utan bil i sommar. Den bättre hälften hade den andra bilen på jobbet på Bronsåldersmuseet i Vitlycke. Men så hade dotter Elleman berättat att de brukade dra topparna lite hårdare än som står i verkstadshandboken 5,8,10-11 Nm. Det är värt ett försök, tänkte jag, och drog åt topplocksbultarna till 10-11Nm! Packningen blev tät och är fortfarande så. Detta kan man ju försöka på en ny motor!
Den nya motorn monteras nu i lite långsammare takt och är numera fint röd. SU-förgasarna är också fina, rena och grenrör målat vackert silverfärgat. Förgasarna tänker jag först montera på nuvarande motor, så jag lär mig hantera dem. Det är lättare att få en ny sak i taget att fungera, säger min erfarenhet.
Det har varit en del bilder på kilometerräknare här på forumet detta är mitt bidrag. Något skakigt men hoppas det går att se.
Nu har den gått ytterligare tre hundra mil (detta efter topplocksåtdragningen).
En tur gjordes till syster i Stockholm här är herrgårdsvagnen i en passande miljö framför Näsbyslott i Täby.
Bilen låter fortfarande lite mycket i höga hastigheter och teflonbussningarna i framvagnen knirrar men motorvägsförbrukningen i 120 var faktiskt bara 0,9liter per mil. Kör jag riktigt lugnt är förbrukningen 0,75. Bara ungefär två deciliter mer än 'snåla' nya bilar. Hur går det med utvecklingen egentligen?
Däckfirmegrabbarna tycker för övrigt att jag skall pumpa däcken till 2.5kg.
Men mitt fina MK2 bromsservo tickade och vid felsökning vid ett besök hos Uno Kruse kom vi fram till att fjädern i backventilen var trasig, sedan var det snabbt åtgärdat. Tack för det Uno!
Med fungerande backventil blev bromsverkan ännu bättre men säg den glädje som varar. Vid bromsrenoveringen bytte jag till silikonvätska och nu har jag fått erfara att gummit i äldre hjulcylindrar inte alltid klarar silikonvätska även om de är oanvända. Bakre hjulcylindrarna läcker och i morgon skall de bytas är det tänkt.
Sedan var det en liten tur till Fredrikstad i Norge för att köpa båtmotordelar men det regnade hela tiden så inga bildbevis finns. På något vis har jag lyckats köra över femhundra mil i sommar.
Men för någon vecka sedan började motorn spika när jag gasade och med insikten att inget mekaniskt, som börjat krångla, blir bättre med tiden, plockade jag isär fördelaren och gjorde rent. Teorin var att vakumförställningen, som är en diskutabel konstruktion, är känslig för smuts. Kommer det lite smuts runt kulan så går plattan ju inte så lätt fram och tillbaka. Smuts var där och det visade även att den ena fjädern i centrifugalförställningen lossnat från sitt yttre fäste, efter lite pillande märkte jag att fästet gått av. En liten svetsloppa och filande har åtgärdat det tillfälligt men jag har ändå beställt en 1234tune ignition.
Synd på en i övrigt osliten fördelare! Utlägget svider i plånboken men det blir nog bra. Kombinerat med bredbandslambda för justeringen av förgasarna kan det nog bli riktigt bra. Insprutare får vänta ett tag.
Ett annat missöde var att startmotorn gick i en gång på motorvägen. Vilket oljud! först när jag stannat kom jag på vad det var som lät. Det visade sig att returfjädern till nyckeln i den armerade kabelkonstruktionen är trasig så nyckeln kan vandra till start av skakningar. Nu låter lagren i startmotorn sådär, men den kuggar å andra sidan inte i jämt heller. Något måste göras. 740 startmotorer lär passa och vara bättre, någon som vet?
Delad baklucka är faktiskt väldigt käckt! Det är bara att fylla på med grejor till bredden:
Men vem bestämde att underluckan skulle öppnas först? I praktiken vill man i nio fall av tio öppna överluckan, fylla på och stänga. Endast i sällsynta fall behöver underluckan öppnas. Detta är ännu en detalj till att sätta upp på listan över underligheter i amazonformgivning och konstruktion. Men säg den konstruktion som är perfekt?
Kabben har det inte hänt mycket med, men vid ett okynnesbesök på skroten i Mellerud stod där en Ford Escort med två lösa kabbställningar. Dessa och fästena inhandlades till ett rimligt pris, detta en kvart innan bilen demolerades. Ibland skall man ha tur! Ställningarna verkar faktiskt passa ganska bra. Någon gång i framtiden...
Intressant att jag alltid uppfattat Amazonen som stor och Escorten som liten. Men jämfört med dagens bilar är Amazonen liten - ganska lik en ny V40 faktiskt! Inuti tror jag den är större än en V90.
Det var allt för den här gången.