Page 2 of 4

Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.

Posted: Sat Dec 17, 2011 9:45 pm
by gudu
Torbo, det stämmer bra. Hon är byggd av Jörgensen och Vik i Grimstad och hade en FM-motor men nu sitter det en stor yanmar 2qm20. Jag köpte av en kille som haft den i tio år som fiskebåt i Björlanda Göteborg. Passar det med din båt?

Har du bilder på eller kan förklara hur ratten och wirear till rodret ska vara? Fick orginalratten i höstas.

Jag har inte så många bra bilder då vi bara haft den en säsong och det regnade nästan varje gång vi skulle ut. :evil: Sicken sommar! He he första, soliga delen, lekte jag i garaget. Det gäller att prioritera och undvika hudcancer :wink: .

Men här är en från Vänersborg efter en go tur från Sunnanå. Krabb sjö så vi nästan hoppade. Hon går gott i sjön och har plats för många, perfekt familjebåt.. (Tillfälligt kapell då det känns lite fel att hux flux köpa kapell för dubbla båtpriset :?)

Image

Men får inte komma för långt från amizarna, en frontbild från i somras. Notera västkustbeläggningen på asfalten. :
Image
:D

Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.

Posted: Sat Jan 07, 2012 8:17 pm
by gudu
Hej!
Här är en bild på balkförstärkningen i kabben som var uppe i en annan tråd.:


Image

Den går, med lite vindlingar där framme, från torpedväggen, i dörröppningen, genom b-stolpen, till bakre hjulhuset.

Det ser obekvämt ut, men är faktiskt inte alls så illa, närman skall in och ut.

Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.

Posted: Sun Jan 08, 2012 11:24 pm
by gudu
Jag läser nästan alltid forumet på telefonen och det fungerar som ett effektivt filter för att inte få översikt och att inte se vad man skriver. Så tack för de uppmuntrande kommentarerna! :-) Nu så upptäckte jag att jag knappt hade några bilder på cabben upplagda...


(Vet någon hur man flyttar tråden till "Custom Showroom" och döper om den? Av tidsskäl får jag hålla bilarna (och båten :) ) i samma tråd. Dessutom är faktiskt cabben mer original än kombin i detaljerna, :?: - det är nästan bara taket som är kapat.
Fungerar det bra med småbilder och klick för förstoring? Med relativt långsam telefonnedladdning tycker jag det är utmärkt.)


FUD lär ha byggts av någon i Dalarna, först som epatraktor men detta hann inte bli klart innan riktiga körkortet, så blev det en cab istället. Själv köpte jag den i Örebrotrakten av en hjälpsam kille som fixade ihop den så den höll hela vägen hem! :-) Det är kul med vågspel så länge det går bra :D

Förarmiljön, före städning, lämnar en del att piffa upp, men man sitter bra i den och den går mycket tystare än Kombin. Vilket jag skyller på kombins customavgasrör. Men man märker ändå att ljuddämpning, tak och inredning gör det mer om bonat. Den känns även smidigare och mer lättkörd än kombin, zenith kontra SU, framvagnsinställning, styrsnäcka?
Image

Identiteten:
Image

Kofferten, inte mycket rost och det som var är lagat:
Image

Världens största Wunderbaum?
Image

På passagerarsidan sitter en annan dörr för att få ventilationsrutor vilket tyvärr inte riktigt passar då vindrutehörnen är avjämnade. Plats för kreativitet eller att gå till baka till "Orginalcabbdörr" som finns. Man kan även se hur förstärkningen går framför dörröppningen.
Image

Snett bakifrån:
Image

Motornumret. Det tog ett tag för mig att ta reda på vad det var för motor eftersom en siffra verkar fallit bort i gjutningen. Mellan 49 och 8 skall det troligen sitta en sexa som verkar ha fallit bort i gjutningen. Numret borde vara 496801 (en vanlig A-motor, troligen original) istället för 49801. Någon som vet om det är vanligt med saknade nummer på detta vis?
Image

Det är inte så mycket rost, kanske en del i trösklarna men det får vänta. När väl det är fixat är väl planen att besiktiga, måla lite flammor på den mycket skrovliga lacken, rullande upprustning och så småningom göra den lite elegantare. Den kurvade midjelinjen (heter det så?) på Cunes cab gör mycket för bilens utseende har jag noterat. Men vi får se hur det blir med det.

I veckan, när det var frost och inte värsta lervällingen, lyckades jag göra ett platsbyte mellan bilarna för att komma åt att montera ner kardan och bakaxel på kombin. Nya kors, bussningar, fjädrar och dämpare är planen. Hoppas jag hinner klart med det innan våren.

Idag var jag på Jan Lööf-utställningen på konstmuseet i Göteborg, han som ritat skrotnisse. Den rekommenderas för sådana som gillar bilder på roliga konstruktioner, klurighet och lite nostalgi. Men det var dålig mobiltäckning därinne så jag missade ett billigt nackstöd på tradera :(

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Thu Mar 15, 2012 12:28 pm
by gudu
Då har jag grejat lite på Herrgårdsvagnen:
Image

Nya stötdämpare.
Nya förstärkta fjädrar.
Nya bussningar i upphängningen.
Blästrat, lagat och målat stagen.
Rengjord och målat bakaxel.
Balanserad och målad kardanaxel med nytt stödlager och ett nytt kors.
Slipat bort en svetsskarv i avgassystemet och klämt ihop det istället för att minska resonansbuller.

Jag har dock inte bytt ingående packbox i framaxeln, muttern satt så hårt, men däremot pillat rent det täta ventilationsröret i bakaxeln. Får se om detta räcker eller om jag skall ge mig på det också. Kanske senare...

Notera hur mycket kortare de förstärkta fjädrarna är. Men de är å andra sidan rejält styvare. Han på GEBE sade att de inte var sänkta, får hoppas de har samma höjd eller högre än original.
Image

Rådande trend i bland övriga bilar i landet är väl sedan några år höga stadsjeepar och inte sänkta gatbilar. Jag undrar varför har inte detta nått Amazonvärlden, ser Ammizar hemska ut om de är höjda och med högprofilsdäck?

Till helgen skall jag äntligen montera, skall bli kul!

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Thu Mar 15, 2012 12:46 pm
by A-masen
"Rådande trend i bland övriga bilar i landet är väl sedan några år höga stadsjeepar och inte sänkta gatbilar. Jag undrar varför har inte detta nått Amazonvärlden, ser Ammizar hemska ut om de är höjda och med högprofilsdäck?"

Jag har nog inga åsikter om det här, men försök med en bild i Photoshop och trixa lite. Det kanske blir något?
Jag kan tillägga att jag såg en gång ett projekt med en framdel från en Volvo 142, kapad bakom dörren. Där var det påskarvat bakdelen (utan dörr?) från en 145. Allt sammans monterat på ett Volvo Valpchassie. Jag såg den aldrig i färdigt skick, så jag kan inte säga hur det fungerade. Det var nog mer avsett som lek och busbil än som bruksbil.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Thu Mar 15, 2012 6:25 pm
by gudu
Får göra en sådan bild vid tillfälle... Undrar om inte amman är lite smal med nutida mått mätt så den skulle se vältbar ut om höjd. Men min fenmerca såg fräck ut med de lite större vinterhjulen minns jag.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Tue Apr 17, 2012 8:22 pm
by gudu
Så nu är det ett tag sedan jag satt ihop bakaxeupphängningen.
Lite bilder, vänster sida
Image

Nymålad bakaxel, som sagt, jag petade rent i ventilationsröret och det verkar ha hjälpt läckaget avsevärt vid ingående axel.
Image
Höger sida, förstärkta fjädrar och gasdämpare.
Image
På den senare bilden ser man det otäcka mullrande avgasröret som måste åtgärdas om man skall kunna njuta av åkningen vid något högre varv än tomgång. Men nu vet jag ju hur främre fästet skall sitta.

Image
Kardanen, med en lite för lång första del, vilket gör att pinnarna är långt ut i bussningarna. Även fjädern är ett eget hopplock. Den verkar inte finnas att köpa.

Jag tror att man skall vänta med att dra åt bussningarna tills man satt ner bilen på marken. (Jag gjorde inte detta först.) Detta eftersom annars låser man bussningarna i max utfjädrat läge och gummit blir belastat när man fjädringen trycks ihop. Någon som vet hur det är med detta?


Nu när bakaxeln inte levde i bussningarna märker man hur glapp styrsnäckan är... men ändå en fröjd att köra.

Men sedan körde jag en tung last Image och insåg att jag var tvungen att renovera bromsarna och installera Kruserrenoverat servo som jag inhandlat för ett tag sedan. Image Väldigt mycket bättre bromsar framförallt enklare att bromsa! Det var inte lätt att få loss bromstrummorna bak :evil: :twisted: , undrar om de använt loctite! Dessutom var flera gummipackningar felvända... Sedan var det inte så lätt att lufta, verkar få ta det i etapper. Nu är det nästan bra men om någon vet var luften samlas när man kört ett tag så jag inte behöver lufta alla hjul får de gärna berätta.


Jag bytte förresten till DOT5 efter att ha renoverat huvudcylinder, ny servo, bytt bakhjulcylindrarna och blåst rent fram och i reduceringsventil så gott det gick. Enligt burken och mannen på GEBE går det utmärkt att blanda vätskorna men finns det kvar DOT4 kan det rosta där så det är bäst att rengöra ordentligt.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Tue Apr 17, 2012 8:32 pm
by gudu
Dags att titta på att göra listan
Fixat sedan sist:
  • Fjädrar stötdämpare och övriga bussningar i bakvagnen.
    Knutkors och lager i kardan.
    Installera bromsservo.
Det som är kvar är bland annat:
  • Få tyst på resonanserna i avgassystemet!
    Vippbrytare och lampa till överväxeln.
    Undersöka hur det är med kupéfläkten.
    Bälten bak.
    Nackstöd.
    Handbromsvarningslampa då jag har skaffat mig ovanan att glömma handbromsen.
    Renovera styrsnäckan.
    Se över bussningarna i framvagnen - bilens imponans minskar betydligt när man knirrar fram.
    Ställa in framvagnen ordentligt.
    De dubbla Suhif6orna är tvättade och väntar på nya packningar, blir nog till att montera i dem och se hur mycket bättre det blir.
    Vad göra med en d-kamaxel jag råkat köpa.
    Kanske kupébelysning i bagagerummet
    Laga den rost som finns, jag har lyckats få tag på ett relativt bra exemplar av plåten under backluckorna.
    Sidolister?
    Ordentlig lack och ny innerklädsel.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Fri Apr 20, 2012 6:43 pm
by QV
Dot5 kräver lite väntettid vid luftningen. Jag började med huvudcylindern ensam enligt ett tips här på forumet. Man bockar helt enkelt ner röret i behållaren och pumpar på tills man blir nöjd.

Det går ett ryckte om att man bränner bromsljuskontakten med DOT5 vilket inte alls är otroligt eftersom luften är svår att få ur. Jag installerade fotmanövrerad bromsljuskontakt parallellt med den tryckmanövrerade så är det problemet ur värden. Man aktiverar desutom bromsljusen direkt och ger föraren bakom lite längre tid på sig att bromsa vilket är ett positivt plus.

/Janne

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Sun Apr 22, 2012 8:04 pm
by gudu
Undrar vad det är som gör det svårt att lufta? Jag hade hört om det innan och såg dot5 som en seg vätska, men den var ju lika lättflytande som vanlig bromsvätska. Nu tror jag luftningen blivit ganska bra. Flera deciliter av dyra dropparna ligger i luftningsburken...

Det är skönt med servot som gör att bromsen är mer som på en normal bil. Än håller min bromskontakt, hoppas luften är ute ur den delen.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Sun Apr 22, 2012 8:15 pm
by gudu
I helgen har jag pysslat lite, bland annat bytt backljusbrytare på plats, det var pilligt men åtkomligt när jag ändå grejade med avgasrörsfästet vid växellådan. Jag har tidigare undrat varför det var ett relä till backljusen men förstod det när jag såg kontakten, det är en fjäder som skall jorda mot en av växelstängerna. Den kan inte ta så stor ström.

För något år sedan inhandlade jag på tradera en överdragsklädsel med fårskinn. Nu lagom till våren kom den på. Riktigt fin om jag får säga det själv. Spände även pirellibanden i sitsen, ju sträcktare desto bättre verkar det som.

Image

Image

Image

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Wed Aug 22, 2012 8:56 pm
by gudu
Så då var det dags att teckna ned vad som hänt i sommar. Hoppas ni är intresserade!

Resonanserna i avgassystemet är borta, åtminstone de flesta av dem. Lösningen var att köpa en till Simons dämpare, som hette något i still med Bigbog, som jag satte som slutdämpare.
Nu har jag en dämpare som är tio cm i diameter framför och en större oval bakom bakaxel. Någon gång i framtiden skall jag se om det blir bättre att ha den stora framför bakaxeln och den lilla bakom. Systemet är på två tum, vilket rådgivardamen på Simons tyckte var bra. Är det långt mellan sista dämparen och änden på avgasröret kan det tydligen lätt bli resonans.
Lite bilder:
Framför bakaxel
Image
Bakom bakaxel
Image
Och avslutningen
Image

Sedan har jag bytte jag kylarvätska och termostat eftersom motorn i våras gick väldigt kallt, knappt upp till det första vita strecket. Den nya termostaten är varmare, 89grader, förbränningen skall generellt bli bättre om motorn går varmare och jag vill att den ska gå så varmt som expansionskärlssytemen är tänkt att göra. Därav inläggen i annan tråd om att de senare temperaturmätarna har en annan skala.

Men motorn blev varm, kokade och jag fick aldrig ut all luft hur mycket jag än luftade och hur långt jag än körde. Till slut insåg jag att topplockspackningen gått. Det kan den tydligen göra om motorn plötsligt går varmare - grejorna rör på sig.

Efter denna inskikt började jag bygga på en ny B18-motor. Målet med den är att den skall gå fint och dra lite soppa. Efter lite diskussion med Elleman, som sedan gjorde i ordning både topp och nederdel har jag en motor med kanaler slipade så de är lika, vev och svänghjul som är ihopbalanserade, ståltransmissiondrev och D-kam. Sedan skall där monteras dubbla SU-HIF6 och 123tunefördelare.

Vev och svänghjul tillverkades tydligen i Köping respektive Skövde så en sambalansering skall inte vara fel. Det skall bli spännande hur den motorn går.

Vill minnas att han nämnde att han har slipat kanalerna i 20000 topplock!

Eftersom toppackningen läckte och motorn gick för varmt var det bråttom med bygget, jag ville inte stå utan bil i sommar. Den bättre hälften hade den andra bilen på jobbet på Bronsåldersmuseet i Vitlycke. Men så hade dotter Elleman berättat att de brukade dra topparna lite hårdare än som står i verkstadshandboken 5,8,10-11 Nm. Det är värt ett försök, tänkte jag, och drog åt topplocksbultarna till 10-11Nm! Packningen blev tät och är fortfarande så. Detta kan man ju försöka på en ny motor! :lol:

Den nya motorn monteras nu i lite långsammare takt och är numera fint röd. SU-förgasarna är också fina, rena och grenrör målat vackert silverfärgat. Förgasarna tänker jag först montera på nuvarande motor, så jag lär mig hantera dem. Det är lättare att få en ny sak i taget att fungera, säger min erfarenhet.

Det har varit en del bilder på kilometerräknare här på forumet detta är mitt bidrag. Något skakigt men hoppas det går att se.
Image
Nu har den gått ytterligare tre hundra mil (detta efter topplocksåtdragningen).

En tur gjordes till syster i Stockholm här är herrgårdsvagnen i en passande miljö framför Näsbyslott i Täby.
Image

Bilen låter fortfarande lite mycket i höga hastigheter och teflonbussningarna i framvagnen knirrar men motorvägsförbrukningen i 120 var faktiskt bara 0,9liter per mil. Kör jag riktigt lugnt är förbrukningen 0,75. Bara ungefär två deciliter mer än 'snåla' nya bilar. Hur går det med utvecklingen egentligen?

Däckfirmegrabbarna tycker för övrigt att jag skall pumpa däcken till 2.5kg.

Men mitt fina MK2 bromsservo tickade och vid felsökning vid ett besök hos Uno Kruse kom vi fram till att fjädern i backventilen var trasig, sedan var det snabbt åtgärdat. Tack för det Uno!

Med fungerande backventil blev bromsverkan ännu bättre men säg den glädje som varar. Vid bromsrenoveringen bytte jag till silikonvätska och nu har jag fått erfara att gummit i äldre hjulcylindrar inte alltid klarar silikonvätska även om de är oanvända. Bakre hjulcylindrarna läcker och i morgon skall de bytas är det tänkt.

Sedan var det en liten tur till Fredrikstad i Norge för att köpa båtmotordelar men det regnade hela tiden så inga bildbevis finns. På något vis har jag lyckats köra över femhundra mil i sommar.

Men för någon vecka sedan började motorn spika när jag gasade och med insikten att inget mekaniskt, som börjat krångla, blir bättre med tiden, plockade jag isär fördelaren och gjorde rent. Teorin var att vakumförställningen, som är en diskutabel konstruktion, är känslig för smuts. Kommer det lite smuts runt kulan så går plattan ju inte så lätt fram och tillbaka. Smuts var där och det visade även att den ena fjädern i centrifugalförställningen lossnat från sitt yttre fäste, efter lite pillande märkte jag att fästet gått av. En liten svetsloppa och filande har åtgärdat det tillfälligt men jag har ändå beställt en 1234tune ignition.

Synd på en i övrigt osliten fördelare! Utlägget svider i plånboken men det blir nog bra. Kombinerat med bredbandslambda för justeringen av förgasarna kan det nog bli riktigt bra. Insprutare får vänta ett tag.

Ett annat missöde var att startmotorn gick i en gång på motorvägen. Vilket oljud! först när jag stannat kom jag på vad det var som lät. Det visade sig att returfjädern till nyckeln i den armerade kabelkonstruktionen är trasig så nyckeln kan vandra till start av skakningar. Nu låter lagren i startmotorn sådär, men den kuggar å andra sidan inte i jämt heller. Något måste göras. 740 startmotorer lär passa och vara bättre, någon som vet?

Delad baklucka är faktiskt väldigt käckt! Det är bara att fylla på med grejor till bredden:
Image

Men vem bestämde att underluckan skulle öppnas först? I praktiken vill man i nio fall av tio öppna överluckan, fylla på och stänga. Endast i sällsynta fall behöver underluckan öppnas. Detta är ännu en detalj till att sätta upp på listan över underligheter i amazonformgivning och konstruktion. Men säg den konstruktion som är perfekt?



Kabben har det inte hänt mycket med, men vid ett okynnesbesök på skroten i Mellerud stod där en Ford Escort med två lösa kabbställningar. Dessa och fästena inhandlades till ett rimligt pris, detta en kvart innan bilen demolerades. Ibland skall man ha tur! Ställningarna verkar faktiskt passa ganska bra. Någon gång i framtiden...

Intressant att jag alltid uppfattat Amazonen som stor och Escorten som liten. Men jämfört med dagens bilar är Amazonen liten - ganska lik en ny V40 faktiskt! Inuti tror jag den är större än en V90.

Det var allt för den här gången.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Thu Aug 23, 2012 12:02 pm
by jånn
Hur går det att köra den?

Jag hade en Amazon kombi som vid köpet var utrustad med husvagnsfjädrar bak. Väldigt lika dina förstärkta på bilden.
Den gick bra med tung last. Med mindre last och ojämn väg studsade bakvagnen okontrollerat.
Det var inte trevligt att köra då.
Jag satte snart dit några original istället.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Thu Aug 23, 2012 8:48 pm
by gudu
Den studsar lite på gropiga vägar och fartgupp om den är tom bak, som tur är de flesta vägar ganska plana. Det blir lite mjukare med några personer eller lite last. Fjädringsvägen är väl annars inte den längsta, har slagit i gummina några gånger ser jag på avtrycken. På roliga slingervägar går bilen utmärkt. Tycker nog dessa fjädrar är avsevärt bättre än de gamla som säckade om en fågel satte sig på bilen. Jag har för övrigt inte så mycket i amazonväg att jämföra med. Kanske får jag tillfälle att åka i en annan kombi någon gång...

Det den är känslig för är smygpunkan på högerfram. När tryckskillnaden är för stor drar bilen åt olika håll på slitna vägar. Men de feta däcken är väl heller inte optimala, fast bak mjukar de kanske de styva fjädrarna? Styrsnäckan glappar också.

Idag byttes bakre bromscylindrar. Det känns bättre att åka omkring utan läcka i bromssystemet! Bytet gjordes på verkstad på grund av tidsbrist så det sved åter till i plånboken. Men mekanikern var så glad att jobba med en riktig bil att han inte svor en enda gång idag, enligt kollegerna.

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Posted: Fri Aug 24, 2012 3:51 pm
by Cpt Tuttle
Startmotorer passar mellan alla rödblockare med 12 volt. :)