Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Hmmmm visste inte riktigt om jag skulle lägga den på Custom eller Original eftersom att den inte är jätte "custom" och inte heller Original men men spelar roll.
Till saken, Jo jag heter Tollesson här på forumet och jag är nu 18 bast, i skolan nu ( personbils utbildningen på Östrabo Uddevalla) så ska vi ha projekt arbete, först tänkte jag ha min amerikanare en Oldsmobile 98 -66 men ångra mig sen och tänkte att jag måste få tummen ur på min amazon som stått snart 2år.
Så här kommer historien om hur jag fick tag på Amazonen:

Min Amazon kombi köpte jag i januari 2009 utav en kompis pappa.
Min lillebror hade varit hos en kompis och sett en ”gammal” bil inne i ladugården. Så jag tog och ringde han som ägde ladugården och fick reda på att det var en som hyrde den platsen där och hade gjort det i en 7år ungefär. Och när han sa namnet på han som hyrde platsen så visste jag ju direkt vem det var och blev väldigt förvånad.

Jag ringde upp honom och han berättade om bilen, att han hade köpt den ifrån en bilfirma i Göteborg på början utav 80-talet och skulle renovera den under den tiden han var arbetslös. Han rostlagade den helt och la på en ny svart lack på den då han jobbat som billackerare, han hade under tidens gång samlat på sig svarta galonstolar med nackstöd ifrån en –69 amazon och svart baksäte med och overdrive. Motorn han satt i var en B20B ifrån en Volvo 140 –74 som krockat med en älg. Han hade under åren hyrt in bilen i olika garage och på ett ställe så blev baksätet och overdriven stulet!!!!! Baksätet är ovanligt och går knappt att få tag på längre.

Hans flickvän fick barn och sen hade han inte tid att greja med bilen längre så den blev bara flyttad mellan olika garage. Tills jag fick reda på den….
Större delen utav inredningen saknades när jag hämtade den och det hade även blivit bubblor ifrån Spray Fillern i lacken. Motorn satt fast, bromsservon var kass och en tvärbalk hade rostat annars var allt i bra skick.
Det jag gjort innan Projektarbetet börjat är att få motorn till att starta och köpt begagnade störfångare fram ifrån Eiler och bak hade jag och satt dit tidsenliga tutt-marchaller.
5 ½ tums äkta KPZ fälgar satt det på med nya däck ifrån 80-talet :D Och Moto Lita ratt :)

Sen så har bilen blivit ståendes i garaget hemma hos mig med tills nu då jag tänkte göra två flugor på smällen och få gjort både ett bra projektarbete och få tummen ur att få klart Amazonen i vinter.

Så så ligger det till just nu, vi har fram till April att göra projektet så får se hur det går, bilen är just nu inlämnad på Inges Bil i Bullaren för att få taket svetsat då den fått grovt rost längst dropplisten på högersidan och jag ville inte svetsa det själv då risken att det slår sig är så stor då deet är en uta på 40x15 cm ungefär. Så Ragge här på forumet bidrog med taket på en skrotad kombi han hade som fick offra den delen av sitt tak som ska dit, TACK TACK Ragge!

Eftersom det mesta utav inredningen fatts nu förutom stolar fram i svart galon med nackstöd(troligen ifrån -69 eller -70?) innertak finns med är lite håligt och lagat med klistermärken ifrån tappar och cross VM m.m :roll:
Har ett brunt baksäte köpt ifrån Ragge men hade verkligen velat få tag på ett svart så vet någon så skicka ett PM :)

Lacken behöver fixas till på vissa ställen då det blivit bubblor i den ifrån fillern han sprutade på tror jag, och här kommer lute bilder på när den hittades :)
Image
Image
Image
Image
Image

Och här är bilder på när bilen var ur städad för att åka till plåtverkstan :)
Image
Image
Image

Ni får ursäkta bild kvaliten då det är mobilbilder.

Ragges amazon som donerat taket:
Image

Fortsättning följer så fort jag får tillbaka amzonen ifrån plåten :)
Mvh Tollesson
Svart Amazon kombi -66
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by Ragge »

nu tar det gott på den gamle vita skrutten ... ser att den plötsligt blivit en cab ... haha !
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

jajamen de blidde den, men den blev visst lite svag i ramen när vi körde iväg den med lastarmaskin sen igen så den vek sig 60 grader ungefär...hehe :wink:
Svart Amazon kombi -66
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by A-masen »

Under säkringspanelen, över broms och kopplingscylindern i motorrummet, sitter något som ser ut som ett stort reglerbart grönt effektmotstånd. Vad utför det där?
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Det undrade jag med när jag såg det, men det fick jag klart för mig att det var för den elektriska släpvagnsbromsen som det finns uttag för vid dragkroken och en spak med en konsoll under ratten/ instrumentbrädan :?
Vet inte om det var ett extratillbehör ifrån fabrik eller om det e eftermonterat dock
Svart Amazon kombi -66
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Du ser spaken med den röda knoppen på bilden som är inuti bilen nedanför ratten, den e det :)
Svart Amazon kombi -66
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by A-masen »

Jag vet inte så mycket om släpvagnsbromsen, men kan tänka mig att om det vore ett fabriks/leveransmonterat tillbehör, så skulle det säkert vara mer inkapslat och beröringsskyddat.
Men jag har ett svagt minne i bakhuvudet av en Amazon där det förklarades att det var en elektrisk släpvagnsbroms på den. Det var en spak, liknande körriktningsspaken, men den satt på höger sida under ratten. Det var en bilskolebil i första halvan på 60-talet.
Här på forumet finns det några som har dokumentation om Volvo Amazon och dess tillbehör. Ni kanske kan bekräfta eller tillrättalägga hur det såg ut?
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Har ni något förslag på någon mildare custom man kan göra lite diskret så får ni gärna skriva det :!: :)
Och som sagt letar efter ett svart baksäte till amazon kombi eller åtminstone rygg delen då jag kanske fått tag på sitsen :)
Svart Amazon kombi -66
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by ATS »

Härlig bil med en rolig historia som du fått tag på !!
Tycker att kombisarna är så coola. 8)
Lycka till med ditt projekt !!!!!!!

/ Thomas
Have a nice day !!!
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Tack ATS! E roligt när man e 4 ägaren på den med inkl bilhandlaren :)
Har nyss läst igenom ditt projekt med och det e inte så dåligt direkt :shock:
Svart Amazon kombi -66
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by Amazingzon »

Fräckt! Lycka till och byt inte regskylt! :mrgreen:

... Tipsar om peep mirrors då, det tycker jag är snyggt iallafall :)
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Har faktiskt kollat på d så får se vad det kan bli Amazingzon :)
Svart Amazon kombi -66
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by Eiler »

Grattis till ett roligt ren obj :D
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by tollesson »

Så då har man varit hos Eiler och shoppat loss, tur det finns såna som dig Eiler, e som att gå in i en godis affär :shock:
Blidde te o köpt en röd inredning, dvs dörrsidor, förar och passagerar säte och baksätet :)
Backspegel glas, M41 låda inkl korta kardan biten och helröda baklyktor inkl lampor,sarg, pirelliband m.m.

Så blev en rolig tripp dit och va säkerligen inte den sista heller :)
Väntar fortfarande på att få hem bilen så väntar ivrigt ;) 8)
Svart Amazon kombi -66
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Tollesson´s Amazon kombi -66 ladugårsfynd

Post by Eiler »

Det var trevligt att träffas igen, du är välkommen tillbaka :D
Hoppas du blir nöjd med delarna du köpte. :D

Ha de så gött
Post Reply