Amazon hot rod.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Amazon hot rod.

Post by 123GT »

(jag har inga ekonomiska intressen i objektet nedan och känner inte ägaren)

Text o bild hämtad/lånad från en känd annonssida.
Här en variant på Amazon med modern drivlina och hjulupphängningar, något som har disskuterats i andra trådar här på forumet. Spårvidden är inte direkt copy - paste på Amazonen, men ideen tilltalar mig. Vad tycker ni andra ?
/ sven


Image
Amazon -70
Motor: Cheva bigblock 402 med smida högkomp kolvar, topparna portade av Erland Cox ca 500hk
Växellåda: Th 400 förstärkt med manuellt ventilhus 10 tums converter stallsped 2500 rpm
Axlarna är från en -96 Corvette c4
Fälgar från c5.
Nya däck 245-40-17,285-35-18
Glasfiber delar från RPglasfiber: Flippfront,dörrar,bakskärmar,bagagelucka,stötfångare och L88 scoop
Ny alukylare, alukylare till växellåda, fuelcell polerad alu, el vacumpump till bromsarna, Omp stol
Ej besiktigad!
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon hot rod.

Post by Gunnar S »

Jo, idén är intressant och det ser ut att vara ett rejält jobb nedlagt.
Trots det föredrar jag original spårvidd på en sån här bil. Med skärmbreddare, som förmodligen måste till här, ser en Amazon ut som en Rallycrossbil.

Bilen känns också extremt övermotoriserad. Det är dessutom en trend idag med bilar med stora motorer och stora turboaggregat, fullbur, 4-link osv. Finns forum där man frossar i detta och mycket handlar om att vara värre än värst.
Jag kan fascineras över de där fordonen och deras byggherrar, men samtidigt blir jag mest trött på alla videosnuttar där man bara kolar och ritar doenuts på parkeringen utanför den lokala livsmedelsladan. Meningen med alla garagenätter var alltså bara att busköra bakom konsum?...

Jag skulle hellre se en bil som är hopskruvad med finess och fylld med smakfulla detaljer och väl avvägda komponenter. Finns sådana exempel här på forumet också.
Allt handlar väl egentligen om tycke och smak, men eftersom du frågar så är jag ärlig och säger att Bigblock på 500hp och corvetteaxlar är ganska mycket overkill i en så pass liten bil som Volvo Amazon. När jag var grabb och dreglade över Hot Rod Magazine så var det Flakelacker, skärmbreddare, L88-scoop och choppade tak som gällde. Med åren kom andra värderingar och idag värderar jag en fin originalbil hundrafallt högre.

Fast det hade varit intressant att följa en eventuell byggtråd om den där bilen.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon hot rod.

Post by Blomquist »

Sjuttio papp var väl lite overkill det också. Även om de ingående komponenterna kostar en slant.

Byggtråd vore som sagt kul att se. Verkar vara en hel del kvar
att göra och i slutänden kan det nog bli lite rallycross över det hela som sagt.
En tiocentimeters breddning mitt på hade nog varit att föredra enligt min smak,
men då blir det nog inte klart till sommaren i alla fall.
210 -64, 223 -68
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon hot rod.

Post by Gunnar S »

Blomquist wrote:En tiocentimeters breddning mitt på hade nog varit att föredra enligt min smak,
men då blir det nog inte klart till sommaren i alla fall.
Å sen återstår frågan om det är en Amazon längre...
Fast smaken är ju visst som baken.
:)
Finns lika mycket åsikter kring detta som det finns bilar och bilfolk.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon hot rod.

Post by Rolf »

Visst, drömmen om en V8 Amazon finns fortfarane kvar men jag håller med föregående talare (skrivare) att den är fullständigt övermotoriserad.

Spårvidden skall vara orginal, inga elefantöron på min bil.

...but hey, it's a free country !
Post Reply