Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Rolf »

Det fanns få motorintresserade "femtitalister" som inte dräglade duktigt över Öbergs otroliga besiktigade V8 Amazon när det begav sig. Även jänkebilsentusiasterna inklusive undertecknad tyckte att om man kan åka V8 i sveriges favoritbil så vore det ganska coolt. Inte bara var det V8:an som gällde, det var elhissar, A/C, sollucka, mattsvart huv, spoilers och mera som var mycket högt på önskelistan för oss som hade klassats som "motorintresserad ungdom"

Jag läste nog sönder Start & Speeds reportage som hade gjorts av en då inte så känd Kjell Gustavson. I typisk målande beskrivning värdig denne motorjornalist skrevs det: "den omöjliga drömmen" och "det Volvo inte kunde, klarade Öberg!"

Bilen gick igenom besiktningens nålsöga innan DEN SVENSKA STATEN beslutade sig för att försöka göra slut på kreativiteten och bygglädjen, ett grovt övergrepp och maktmissbruk om du frågar mig.

Så här en 45 år senare finns fortfarande drömmen om en V8 Amazon begravd djupt in i min skalle. Nu bor jag i ett land där man kan bonka i en 600hp 502 big block i vilken bil som helt utan att behöva fråga om tillstånd.
Det kanske är därför att det inte är lika spännande idag och det faktum att en bevarad orginal Amazon med brölande SU förgasare idag är en rullande stycke kulturhistoria.

I vilket fall som helst, här kommer några scans från Start & Speed. Om någon har omslaget scannat så vore det uppskattat.

Denna bil ar definitivt ett stycke Svensk historia, jag undrar om den finns kvar?

Image

Image

Edit: Har byggt om min web site dar bilderna ligger sa jag lagger upp ovanstaende bilder till en borjan.
Last edited by Rolf on Fri Mar 23, 2012 4:33 pm, edited 2 times in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historisk V8 porr)

Post by 123GT »

Tack Rolf ! :D Denna bilen förtjänar en plats här på forumet...om du frågar mig...och nu har den det. :)
När man läser artikeln från 1973 så är det även år 2012 en omfattande ombyggnad, som utförts på 3 år, eller hur !?
Någon som vet vart bilen tog väg efter 1973 eller finns idag eller har någon ytterligare historia om den ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historisk V8 porr)

Post by Rolf »

123GT wrote:Någon som vet vart bilen tog väg efter 1973 eller finns idag eller har någon ytterligare historia om den?/ sven
Kanske någon har en bild med dom nya reg skyltarna så vi kan snoka?

När kom dom?
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Rolf »

För h-e !!! Snacka om super Amazonen!!

Varför inte bygga en Öberg "tribute car" ??

Hittade en Skylark med alu V8 igår :wink:

Hjärnan går på overdrive!!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by A-masen »

Rolf skrev: "Kanske någon har en bild med dom nya reg skyltarna så vi kan snoka?
När kom dom?"

Om du menar regskyltarna, så var det ett lite utdraget projekt. Det pågick under 1972 - 1973. Man tog det länsvis, så alla bytte inte på samma gång. Dessutom var medelbilsvensson lite trög och motvillig av sig, så många förträngde skyltbytet. Det blev t.o.m så att myndigheterna fick beordra verkstäderna att göra det gratis, om jag minns rätt, för dom som ansåg sig inte klara av detta på grund av "ohändighet" (= tummen mitt i handen). Så det blev en långt utdragen process.
Jag minns att när man såg dom första nya skyltarna, oftast på bilar från ett annat län, så trodde man rent reflexmässigt att det var en tysk bil. Bokstäver och siffror associerade till tyska nummerskyltar som dom såg ut på den tiden, ungefär.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Gunnar S »

Frågan är hur många Kenneth Öberg det finns i sverige, som stämmer åldersmässigt.
Artikeln är 39 år gammal...
Om grabben var 35 då så är han 74 idag...
Från 60 och uppåt finns det 15 Kenneth Öberg, enligt Ratsit.se
I varje fall är han förmodligen en glad pensionär.
Någon får väl ringa runt och ställa lite ledande frågor om Volvo Amazon.
Beroende på reaktionen vet man om det är rätt...
:mrgreen:
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by 123GT »

Mer värdelöst vetande.....
Högst upp till höger står det under bilden...."Kenneth Öberg vet egentligen inte själv hur mycket arbete och pengar han har lagt på sin bil. 50.000 kr är förmodligen en gissning i underkant!"...Om man då använder Statistiska Centralbyråns Prisomräknaren för att räkna om de 50.000SEK från år 1973 till November år 2011 (år 2012 finns inte med) så motsvarar det 312 244,90 SEK !!! Handen på hjärtat...kära forumkollegor...hur har vi det nu med budgeten för våra hobby Amazoner !? :D
/ sven
Last edited by 123GT on Thu Jan 12, 2012 10:46 am, edited 2 times in total.
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Blomquist »

I ett nummer av Start & Speed finns en annan bild av denna bil (bakifrån) och där kan man tydligt se
regskylten, av senare typ. Jag kollade nyligen numret med bilregistret och kunde då konstatera
att regnumret nu sitter på en betydligt modernare bil av annat fabrikat.
Om bilen ännu existerar har den alltså avregistrerats, såvida inte Öberg lånat
skylt av någon annan vid fototillfället...
210 -64, 223 -68
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Rolf »

Så trycket ökar...

"Jakten på Öberg"

Film at eleven!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by gudu »

Gunnar S wrote:Frågan är hur många Kenneth Öberg det finns i sverige, som stämmer åldersmässigt.
Artikeln är 39 år gammal...
Om grabben var 35 då så är han 74 idag...
Från 60 och uppåt finns det 15 Kenneth Öberg, enligt Ratsit.se
I varje fall är han förmodligen en glad pensionär.
Någon får väl ringa runt och ställa lite ledande frågor om Volvo Amazon.
Beroende på reaktionen vet man om det är rätt...
:mrgreen:
Vilka tidsperspektiv! Tycker nog han ser yngre ut men jag är lika kass på åldersbestämmning som de på systembolaget. Börja rundringningen söderifrån, det står att verkstaden var söder om Malmö och där har vi Velllinge kommun.
vellinge
Posts: 3
Joined: Fri Jan 13, 2012 12:12 pm

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by vellinge »

Här kommer en liten förklaring av en som var med och byggde Öbergs amazon.
Bilen såldes först till en kompis, 1 år senare såldes den vidare till Göteborg, där
efter 2 - 3 okända ägare.
Här är orsaken till att den inte finns i vägvärkets register, den såldes till någon i tyskland.
Hur vet jag detta,jo vi är ett litet antal bilgalningar som vill ha hem den till vellinge igen.
Alla som är i mogen ålder 50+ i och är intreserad av bilar i vellinge är denna bil helgonföklarad
Bilderna är tagna av Kjelle Power utanfö Öbergs bilverksrad atocentralen. nu mera är allt rivet
Där är nu bostäder. Vad hände sedan med Öberg, han köpte en Ferrari Daytona.
För ungefär 20 årsedan avled Öberg efter en kort tids sjukdom.
Hur vet nu jag allt detta, jag bodde granne med Öberg o jag bor där fortfarande.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by 123GT »

Då är det kultstämpel på dig också, "vellinge" ! :)
Berätta mer.....ALLT du vet ! Har ni hittat den i Tyskland eller vet du något mer om var den finns eller vilket skick den är i ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Rolf »

Vellinge,

Tack för att du loggade på och berättade detta.

Ledsen att höra om herr Öbergs bortgång.

Hur långt har ni kommet i förhandlingarna i Tyskland?

Är bilen fortfarande i samma/gott skick?

Har du några bilder från uppbyggnaden, senare eller hur den ser ut nu?

Lycka till med jobbet att ta hem bilen och berätta så mycket du kan.

Tack!
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Ragge »

Rolf : jag hittade några foton på gamla comfort racing amazonen och lade in dessa på din facebook sida ...

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 8196251880
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Öbergs Ökända V8 Amazon (historia)

Post by Rolf »

Ragge wrote:Rolf : jag hittade några foton på gamla comfort racing amazonen och lade in dessa på din facebook sida ...

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 8196251880
Tackar. Enligt Comfort Racing web siten så tror dom all blien såldes till Holland och skrotades där. Jag har några kompisar i Gislaven som kanske vet mer. Jag har frågat.

Vi kanske behöver starta en "Var är dom nu" tråd??

Det finns mera kult Amazoner. T.ex:

Image
Post Reply