Amazon Nybörjarprojekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Kul nu har man lärt sig något nytt idag också :D ska kolla det imorgon, blir intressant att se.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sotarn »

Hejsan :D . Angående slipning ner till plåten o div annat. Kan ju säga vad jag erfarit är att om man slipar ner till plåten så har man en bra grund att lägga en ny primer o lack på utan att riskera att råka ut för otrevliga överraskningar. Men visst det går för alldel att matta ner den befintliga lacken o lägga den nya lacken på den, men risken kan va att den nya lacken reagerar negativt på den gamla så att blåsor o resningar uppstår o allt blir skit :( . Man kan iofs testa o lacka en liten yta på bilen och se hur den reagerar innan man lackar större ytor. Bra o också göra är att använda samma märke på spakel, grund, o lack, för att undvika att stöta på "patrull" under arbetets gång. Sliputrustning kan man använda sig av en slipklots när man slipar spakel o gammal lack. Även att man investerar sig en osicillerande slipmaskin för större ytor o finslipning av slipgrund.Alla dessa saker finns hos välsorterade bildels "varuhus" o priset varierar stort mellan märkena. Har säkert glömt en del men är det något du undrar så får du fråga :D . Kanske någon som har något att anmärka, tillägga i denna beskrivning så gör gärna det. Sotarn
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej !

Får bli till att försöka köra plåtrent.

Har hört att en del kör med "grovrengörare" till vinkelslip, hur funkar dessa ? ingen risk att de "tar" för mycket ?

Har även läst om något slags medel som man lägger på över natten sen bara skrapar av färgen, någon som vet något om detta ?

Nu till det här med slipmaskiner, osicillerande slipmaskin säger du, vad innebär det ? Ska man köra el eller tryckluft ? Vore bra
om det fanns någon modell som kunde kopplas till dammsugare så att man slipper damma ner onödigt mycket i garaget.

Hur grovt papper behöver man ?

Som ni märker så kan jag inte ett dyft om det här med att slipa färg på bilplåt så alla tips och instruktioner uppskattas stort.

Var till bilen och kollade i dag, De satt kvar :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Oscillerande innebär att samtidigt som slipskivan roterar runt sin axel så gör den mindre roterande rörelser under sitt eget varv, ungefär. Tänk på hur man ritar t.ex en majblomma. Där blir det ju ett antal mindre ringar inne i en större ring.

Hade jag haft ordning på min skanner så hade jag enkelt kunnat rita upp detta, men just nu kan jag inte mata in en sådan bild i datorn. Säg till annars så kommer det säkert en bild snart.

Ett tillägg: Jag lyckades få igång skannern.

Image
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

ok då är jag med på vad som menas med Oscillerande , tack för infon.

Har funderat en hel del på det här med värmepistol och skrapa för att ta bort färg. Har sett att fler har lyckats bra med detta, någon
här på forumet som har erfarenheter kring detta att dela med sig av ?

Mvh
Johan
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Amazingzon »

Åk till verktygsboden te.x och köp dig en vinkelslip och grovrengörare till den, en sån avlägsnar förg men påverkar inte plåten. Fråga någon som jobbar där så hjälper dom dig att hitta rätt :)
Men undvik att nudda vassa kanter för få tar den slut på nolltid.

Svindyra är dom också.

Du kan även satsa på grövre grejer, finns slipskivor med sandpapper på till vinkelslip som tar ALLT, så den får du vara väldigt stadig på handen om du ska använda :D

Till trängre utrymmen där du inte kommer åt med vinkelslipen finns det andra verktyg du kan använda dig av. Som sagt, åk till verktygsboden (te.x) och berätta vad du ska göra så får du säkert hjälp att få rätt grejer! :)
Higge
Posts: 30
Joined: Tue Feb 21, 2012 8:09 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Higge »

Härlig Amazon ! Har själv köpt en Amazon -70 :)
Har också ett projekt på gång med min bil :) Denna tråden ska jag följa!
Far till son : Tat longt pöjk, den står n´te där å äter brö..
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sotarn »

Hejsan igen :D . Visst att ta bort all lack på bilen är ju bra, men det låter som ett hästjobb att ta bort all lack. Men du gör det som känns rätt för dig :) . När jag renoverade min amazon så slipade jag bilen slät o slipade plåtrent där det tex varit rostangrepp. Men det mesta av den gamla lacken lät jag sitta kvar,sen la vi rostskydd på dom plåtrena ytorna o sedan la vi slutligen en slipgrund över hela bilen som vi sedan slipade helt slät o sedan lade vi den slutgiltliga topplacken :) . När det gäller din fråga om damsugare till slipmaskinen för att undvika damm så finns det sådana uttag på nästan vartenda osillerande slipmasin som säljs som man bara kopplar på sin egna dammsugare på. Köpte själv en osillerande slip nu för ett tag sen (200kr)o där fanns uttag för dammsugare på den :) . Skall man köra med tryckluftsdrivna maskiner så vill det till att man har en rejäl kompressor, annars tar luften slut i ett o det är värdelöst :( . Jag själv använder nästan enbart eldrivna verktyg,dom går i ett o man behöver inte va rädd att luften tar slut :) .Fråga på om det är något mer du undrar :) .Sotarn
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Pälle »

Angående dammsugare, försök inte köra med morsans dammsugare för den lär du ta död på tämligen omgående. Skaffa nån grovdammsugare eller liknande istället.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen !

Tack för alla tips.

"Higge" kul att du också har skaffat ett projekt och en 70:a :D

Tack igen för alla sliptips men jag tror att jag har bestämt mig för att ge värmepistolen en chans, skulle vara kanon om det fungerade, man slipper sliprepor, det går fort och det dammar inte.

Kollade lite i den här tråden:

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=23311

Vad tror ni om det ?
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Amazingzon »

Testa du! :) visa gärna hur det gick sen.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen :D .

Nu är jag tillbaka , har fått komma in i garaget nu så jag började riva lite smått igår.

Jag han plocka ur stolar,mattor och baksäte m.m. igår, lägger upp bilder på det imorgon förmiddag.

Har ett par snabba frågor som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med :

1. Jag har ett riktigt fint innertak i bilen som är som nytt. Men eftersom att jag ska slipa och svetsa m.m. så borde man väll plocka ur innertaket för att inte förstöra det. har läst mig till att det ska vara svårt att ta ur innertaket utan att ha söder det så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra ? Hur hade ni gjort ?

2. Skulle vilja ha lite allmänna tips på hur man får ur fram och bakrutan (eller ja alla rutor :D ), vet att det finns en handbok på detta , men det kanske finns trix och tips som förenklar som inte står i den ?

3. Är någon form av beläggning på plåten på golvet , anntar att den kan vara bra att ha kvar som skydd men hur vet man att golvet är bra under ? eller måste man ta bort det för att se så plåten är ok ? Om det måste bort , hur gör man detta enklast ?

mvh
Johan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Jag har inte svar på allt, men den "beläggningen" på golvet får du nog beskriva lite mer. Tag foton på den också, gärna med en enkel beskrivning på konsistens, tjocklek etc. etc. om bilderna inte "talar i klartext" vad det handlar om.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej.

Är inte vid bilen nu så jag ska lägga upp bilder senare. Men jag hittade den här bilden i en annan tråd här på forumet och på den ser man tydligt den där vita håliga beläggningen som han håller på att skrapa bort.

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Kolla den här tråden, i slutet: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=270
Där ser du hur Peter Widell lägger in nya bitumenplattor (bitumen = asfalt, utan grus).
Om du avser att göra en seriös renovering så tar du bort beläggningen. I alla fall på dom ställen där du kan misstänka att det kan finnas möjlighet för vatten att rinna till och stanna där. Och skall du svetsa i närheten så måste du ta bort beläggningen. Asfalt brinner bra!
Post Reply