Amazon Nybörjarprojekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej.

Köpte mig en amazon från 1970 här om dagen som jag tänkte att jag skulle renovera.

Hade inget bilintresse när jag var yngre utan det har kommit på äldre dagar. Har sedan dess velat lära mig att skruva med bilar
men har inte haft något lämpligt projekt att försöka lära mig på förän nu :D

Kan som sagt inte mycket om bilar över huvud taget men man lär väl börja någon vart om man ska kunna lära sig, många säger att det
är meningslöst om man inte börjat i tidig ålder, men jag skulle vilja påstå att det inte är försent.

Så i den här tråden får ni följa mitt projekt framöver. Med hjälp av vänner, böcker och förhoppningsvis alla er här på forumet som sitter
på så mycket kunskap hoppas jag kunna ro detta projekt i land. :D

Här kommer lite bilder.

Image

Image

Image

Image

Tack till Sven för hjälpen med hur man lägger upp bilder.
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Andréamazon »

bara skruva på så lär du dig. mycket små knep man lär sig så de går smidigare sen :) e ju ganska bra att börja med en amazon med, mer lätt skruvad bil får du leta länge efter ;)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by 123GT »

Trevligt..!..lite rost här och där .. :) ..en Moroso dekal och insug/förgasare...motorn är inte helt standard eller..?..fotsätter med sportratt, varvräknare, kort spak och sportstolar :D ...härligt ! Vad har du för planer på den "färdiga" bilen. Åh frågar du mig...så är det ALDRIG för sent ! :) Håll oss uppdaterade.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Walter Garherr
Posts: 2
Joined: Sun Mar 04, 2012 6:36 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Walter Garherr »

Den där Amazonen har jag ägt i 10 år, 1997 till 2007. Har mycket trevliga minnen av den bilen. Den är från början iordninggjord av en kille från Stockholm tror jag det var, i stort sett helrenoverad bil då. Motor byggd av Trend med dubbla 45:or NH 49 kam (som jag förövrigt har kvar) varvade 8000 utan problem, hade upp den i 208 km/h, räknade på utväxling och däckomkrets.
74:ans växellåda om jag inte minns fel. Stenhårda DeCarbon dämpare och banfjädrar, hette det så? nåväl hårda var dom iallafall. Innertak, golvmatta, bagagematta specialgjort på firma, Recaro stolar, graverad Motolita ratt som inte finns kvar ser det ut som, slotmags satt det också på. Dörrarna är utbytta, satt dörrar med infällda handtag från 74 förut. Trend motorn bytte jag ut för min fru körde slut på den. Hon hade bråttom hem, kaffesugen, plattan i mattan ca:3 mil slutade med ett stor hål i ettans kolv och skrot av blocket, som genom ett under överlevde toppen. Köpte då en helt nyrenoverad motor (troligen den sista vår lokale motorguru Bertil Ridström byggde innan han lämnade jordelivet) och satte i, men bytte samtidigt till K kam för lite bättre körbarhet. Har för mig att ombyggnationen gick på ca: 20 000:- tidigt 80 tal, mycket pengar då. Du har väl uppmärksammat att den är reggad med ändrad motoreffekt? Hoppas du orkar slutföra projektet för den bilen är värd att bevara tycker jag.
Kom på en till sak. Jag hade Amerika båge ifram. Fick du den med eller är den borta också?
Mvh
Walter Garherr
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by volvo1968 »

Spännande bil, och speciellt spännande att man fick mer fakta av föregående :D

Jag vill påstå att viljan är allt, oavsett om man börjar tidigt eller sent! :)

Jag köpte min första bil, en 142a när man var 15 år, hade aldrig hållt i en vinkelslip, aldrig renoverat en broms, visste inte hur en motor var uppbyggd, eller något sådant, men ändå ett stort bilintresse :)

Iallafall, första bilen och första renoveringen, och kan säga att bilen blev rätt så bra skick, och är fortfarande då jag såklart har kvar den, och desutom börjat på en Amazon :D

Så har man bara viljan så kan man lära sig mycket, och även göra mycket :)


Stort lycka till, kommer att gå jättebra detta!! :-)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sotarn »

Gillar dom sena amazonerna (har själv en -69) så detta måste följas :D . Skall försöka hjälpa dig med tips om din renovering med dom erfarenheter jag har :) .
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by 123GT »

Hej Walter!
Skön historia, det är väl inte så att du har några bilder från din tid med bilen som du kan scanna in och visa oss?
Blir du inte sugen å en Amazon igen när du ser denna dyka upp, något skall du väl göra av de delarna du har kvar, eller hur !? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej allesammans !

Riktigt kul med så bra respons, stort tack för alla uppmuntran och ert engagemang.

Walter , mycket kul att höra ifrån dig och om bilen :D Innertaket och baksätet är fortfarande i mycket bra skick, golvmattan och mattan i bagaget har blivet slitna. Tyvärr så är Amerika båge också borta. Dämpare och fjädrar skall vara kvar enligt han som jag köpte den av.

Tyvärr så var jag så klantig så att jag inte sparade annonstexten innan förra ägaren tog bort annonsen så jag kan inte komma ihåg exakt vad som sades om motorn men K kam kommer jag i håg sen har jag för mig att det skulle sitta en weber förgasare på den och sen troligtvis en steg 2 topp men vad vet jag :D Förra ägaren upplyste även om att den var reggad med ändrad motoreffekt vilket var trevligt :D

Som sagt kul att höra om bilen från dig walter, som sven skrev skulle det vara kul med några bilder från din tid med bilen om du har.

Min ambition med projektet är att göra en grundlig renovering.

Riva ner och gå igenom motorn samt bygga för en lite lagom trimmning, kanske runt 130-140hk

Laga all rost samt återskapa så nära originalskick som möjligt utvändigt med krom och allt.

Ett par moderna 18" på det, inget pråligt utan lite lagomt.

Ny lack (vet ej om det blir org eller en vit metallic lack.

Invändigt har jag tänkt org stolar och säten samt dörrsidor.

Även org i stort vad det gäller instrumentpanel och liknande kanske med några moderna inslag.

Ska även gå igenom bromsar, fram och bakvagn är tanken.

Så när jag får tillgång till garaget inom 2 veckor ska jag börja på. Tänkte börja med att riva ur bilen invändigt för att se hur golv och liknande ser ut.

Jag återkommer med mer info så fort jag kört igång.

En snabb fråga, hur är det med delar från olika amazoner tex går det att ta en framskärm från en 65:a och sätta på en 70:a eller hur fungerar det ?

Åter igen stort tack till alla för det vänliga bemötandet ! :D
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by 123GT »

Vad jag vet så passar ALLA Amazonskärmar på alla modeller. Det som skiljer är tex hålet för främre blinkers där tvåfärgad "större modell" kom med årsmodell 1962 och hängde med ända till 1970. Sedan kan också hålbild för skärmemblem skilja beroende typ samt typ av backspegelinfästning. men skärmen som detalj passar alltså.

Mycket info hittar du via http://www.volvoamazonpictures.se

Du skall inte köra med bilen i sommar som ett rullande objekt, då...utan funderar på att "riva" allt?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej Sven !

Jag vet att många har förespråkat ett rullande objekt, och det vore nog det bästa om det inte var så att jag är så pedant :D , tycker
tyvärr att den är i lite för dåligt skick i inredningen och karossen för att vilja åka omkring i den för tillfället. Sen har den tydligen
varit avställd de senaste 3 åren så det kanske är bäst att gå igenom motorn nu innan uppstart om jag ändå har tänkt att göra det
med tanke på hur länge den har stått, eller vad rekommenderar du ?

Mvh
Johan
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by volvo1968 »

Aldrig fel att gå igenom motorn, men det funkar ju säkert med en "lätt" service innan :)

Du väljer själv, men vi gjorde en lätt service på vår motor som stått i minst 10-15 år(bilen avställd -91) monterade bensinpump, och bytte fördelare, ur med stiften och i med olja i cylindrarna för kolvringarnas skull, kollade så oljan i motorn var okej, tog bort tändkabeln och vevade så man såg att det kom upp oljetryck, sedan frisk bensin och påbörjade uppstart :) Motorn gick igång klockrent, ingen missgång för fem öre, gick kanon trots tiden :) Men såklart, det kan ju bara vara ren tur, så överväg hur du vill göra med din motor :)

Angående delar, Vissa delar passar många modeller, men det kan skilja mycket på din 70a och exempelvis en tidig från slutet av 50 talet :)

Tillexempel är det lite annan bakaxel på sena amazoner jämfört med tidiga 60 talare, bromssystemen kan skilja, mycket allt efterssom att bilarna utvecklades och blev modernare :)

Åter lycka till, ser fram emot fler bilder och uppdateringar :D
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen.

Var förbi bilen en snabbsväng idag för att kolla lite, tog ett par bilder.

Image

Image

Image

Ett par frågor som jag kanske kunde få hjälp med.

1. när jag sen ska börja slipa, är det bara plåtrent som gäller eller hur funkar det ?

2. vad ska man ha för sliputrustning ? vad fungerar bäst ?

Mvh
Johan
Walter Garherr
Posts: 2
Joined: Sun Mar 04, 2012 6:36 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Walter Garherr »

Jag ska leta efter kort, nå´t måste man väl ha knäppt. Kom på mer grejer när jag satt och läste här. Om ingen varit och bytt svänghjul så sitter det ett 1 1/2 kilo lättat svänghjul från KG Volvo trimning på. Jag hade även en förstärkt koppling men den eldade frugan upp så då blev det en standard i all hast. En lustig grej med torkararmarna som jag hade lite bestyr med. Jag beställde nya torkarblad men dom passade inte, började då jämföra med andra Amazoner och upptäckte att mina var annorlunda. Efter mycket letande och forskande kom jag fram till att det måste vara armar från P1800 för bladen till en sån passade. Jämför du med andra Amazoner ser du att dina armar är smäckrare. Du frågade om framskärmar. Är dom dåliga? Var som nya under åren jag hade den, satt lokari innerskärmar i framskärmarna. Är dom borta också?

123 Gt Jag skulle väl leva i ett stadie av förnekelse om jag sa att jag inte är sugen på en Amazon igen, men just nu är det en 66 Ford Fairlane med trimmad 302, preppad C4 låda och nedväxlad bakaxel som tar all tid.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

tack för informationen, dyker upp kul fakta hela tiden :D

Över lag så är skärmarna fram i bra skick men kanterna är dåliga, hur kollar jag om lokari innerskärmarna sitter kvar ? har inte så bra koll på detta.
Kul med svänghjul från KG Volvo trimning, måste kolla om det sitter kvar.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Innerskärmar sitter inne i hjulhusen, på insidan av skärmarna. Här är en lite dålig bild på montering, men det är i alla fall plastskärmar som skall förhindra "blästring" med grus från hjulen.
http://www.lokari.se/
Alla moderna bilar har detta sedan flera år.
Post Reply