Renovering av Amazon-69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hej
Har köpt en Volvo Amazon-69
Image
Lite historia om bilen, Farsan hade en högerstyrd 245 som han var sugen att sälja. Jag och farsan hade tagit den och åkt till uppsala och på en parkeringsplats träfffar pappa en gubbe som har åker i Amazon 67a farsan blir så klart lite imponerad och börjar prata med gubben och de visar sig att de var hans bruksbil, men den börjar bli jobbig att köra då den inte har servo eller ac. Pappa nappar direkt och en ganska kort tid efter så ska pappa och brosan åka dit och hämta 67an men gubben hade sagt nått att de fanns en reservdels bil som skulle kunna ingå i köpet. Så farsan och brosan ger sig av med trailer för att hämta hem amazonerna. Det visar sig att reservdels bilen var riktigt fräsch och eftersom brosan (John här på forumet) redan hade en amazon blev de prat om att jag skulle ta över bilen. Den fick stå några år tills nu när jag började bli sugen att ha nått att pilla med ja med :D

Bilen kommer bli en lång tids renovering och det kommer kanske inte gå super fort när jag både pluggar och tränar ganska mycket i veckorna, men jag kommer uppdatera så ofta jag kan :D

Här är lite bilder
Image
Image

Bilen har klarat sig hyffsad från rost men skärmkanter och tvätt brädorna är väldigt dåliga.


Har börjat rensa ut bilen från spackel och annat roligt som " mr handyman" har lagat bilen med förut och hittade några rosthål Image
:wink:
De var allt för denna gång :)
Last edited by Richard.kl on Thu Apr 05, 2012 9:42 am, edited 1 time in total.
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Blomquist »

kul nummerskylt
210 -64, 223 -68
gasa_sa_ja
Posts: 23
Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by gasa_sa_ja »

Blomquist wrote:kul nummerskylt
:lol: :lol:
Ser fram emot och se denna tråd efter lite plåtjobb vad som hända skall :P
Fredrik Roselin
Posts: 16
Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Fredrik Roselin »

Detta ska jag följa :) jag var också 16 när jag skaffade min amazon men det är inte fören nu 2 år senare som jag har börjat komma igång på riktigt :D lycka till!
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by John »

Kul att brosan har skaffat vettig fritidssysselsättning :P
Här lite fler bilder på den när vi var och hämtade den

Image

Image

Image

Image

Image

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tack för alla positiva kommentarer alltid roligt :D

Image

Har nu införskaffat mig ett nytt laddningsrelä eftersom min bror John här på forumet lyckades smita in i bilen och sno mitt gammla :lol:
Får väl försöka dra mig ut efter skolan imorgon och sätta in den :wink:

Allt för ida :P
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Renovering av Amazon-69

Post by volvo1968 »

Ser ju ut att vara en kanonbil att börja på :D och vilken inredning, ser ju knappt använd ut där :D

Lycka till båda bröderna ;)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

volvo1968 wrote:Ser ju ut att vara en kanonbil att börja på :D och vilken inredning, ser ju knappt använd ut där :D

Lycka till båda bröderna ;)

Tackar :D Är en bra bil att börja på så jag får lära mig sveta lite :lol:
Inredning är väldigt fin men förarstolen har ett brännmärke och en reva men har en ny framsida till den :)
Image
Annars är inredningen riktigt fin
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Re: Renovering av Amazon-69

Post by metalheart »

Ser ut som ett väldigt fint projekt :) Önskar dig lycka till med det!

Jätte fin inredning oxå! Funderar på inredning i samma nyans till min amazon, någon som vet vad klädselkoden heter?

Mvh Patrik
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

metalheart wrote:Ser ut som ett väldigt fint projekt :) Önskar dig lycka till med det!

Jätte fin inredning oxå! Funderar på inredning i samma nyans till min amazon, någon som vet vad klädselkoden heter?

Mvh Patrik
Tackar ! :D Tror klädsel koden är 522-598 alternativt 430-595, kan kika imorgon så kan du få rätt :wink:
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Re: Renovering av Amazon-69

Post by metalheart »

Tack för infon, då vet jag iaf vart jag ska börja o leta :)
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Renovering av Amazon-69

Post by volvo1968 »

Tur i oturen att brännmärket är på den skadade delen, då kan du byta hela ryggen om du hittar någon på ex. skroten :)

Vet inte hur de uppkommer, jag har också vit galon i min 140, och hade inget märke där, men efter att jag haft överdragsklädsel på över vintern var det ett där :o Får försöka putsa bort det ;)

Men mer bilder och vad du har för planer önskas :D
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

De har inte hänt mycket med amazonen dom senaste veckorn pga sjukdom och mycket i skolan men nu har man påsklov så nu ska de hända lite:D
Image
Började dagen med att putta amazonen genom hela trädgården och in i garaget som jag ekiperat :lol: .
Image
Började med att plocka av skärmarna för att se hur de såg ut under
Image
Image
Mest kex så nu blire till att lära sig svetsa :D Skärmarna var dock väldigt fräscha så de blire bara lite fin puts på dom
Image
Verktyget som användes mest idag var denna "hackspett" som väldigt effektiv för att rensa alla lager undereds behandling :x
Image
Spenderar nu kvällen att putsa bort målarfärg från dessa
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

volvo1968 wrote:Tur i oturen att brännmärket är på den skadade delen, då kan du byta hela ryggen om du hittar någon på ex. skroten :)

Vet inte hur de uppkommer, jag har också vit galon i min 140, och hade inget märke där, men efter att jag haft överdragsklädsel på över vintern var det ett där :o Får försöka putsa bort det ;)

Men mer bilder och vad du har för planer önskas :D
Jo men man kan inte ha tur jämt 8) Har en ny rygg ligger så man får väl muta morsan eller nått :lol:
Vill först o främst få bort all rost sen får vi se hur mycket pengar som blir över, men ett schysst clean stuk blir de nog :D
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Pälle »

Ser ju fin ut, trots rosten. Ballt takräcke :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply