Renovering av Amazon-69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Så "sommaren" har även kommit till de uppländskaskogarna och Amma säsongen har inleds lika odramatiskt som förr, bara vrida runt nyckeln i hoppar bilen igång efter vinterdvalan.
Även iår fick bilen agera studentkörare
Image
Jag har bytt ut bakfjädrarna mot Saab 900 Aero fjädrar för att kunna köra lite lägre med lite hårdare fjädrar, men efter att ha bytt fjädrar märktes de hur dåliga dämparna var
Image

Så det fick bli nya runt om, dock har jag bara hunnit montera ibak Image

Även börjat ge Amman lite sommarkärlek med urstädning och polering Image

Image


Även satt på lite smalaren däck med vitkant (185) på mina centrumvända fälgar för att få in hjulen lite mera i hjulhuset
Image
Image
Avslutningsvis lite bonusbilder
Image

ImageImageImage


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hej dax för uppdatering igen.
Image
sommaren rullar på och bilen har gått bra men veckan före besiktningen så tvärdog bilen påväg hem från en bilträff i Uppsala, så fick draghjälp hem....
Image


Visade sig vara förgasarmenbranet som vikt ihop sig, hade lite tur och hittade ett hemma i gömmorna. Väl inför besiktningen var jag lite fundersam om bromsarna ifram skulle klarat gränsvärdet men de visade sig inte var några problem, fick dock 8 poäng....nytt rekord...
Image
De flesta tvåorna var väl rätt givna hade man gått igenom bilen lite nogare inför så hade jag nog hittat felen själv utan att behöva betala dyrt för att nån annan ska göra det.
Image
Nytt stag i bakvagnen vilket var välbehövligt, passade på att köpa ett bussningskit så när tid finnes så ska resterande bussningar bytas.
Image


Image

Styrleden ifram var helt slut men satt som berget så fick byta hela styrstaget, vilket satt helt otroligt men våld löser de mesta säger dem.. ;)
Image

Image

Den sista tvåan var riktigt lurig höger bakbroms tog inget, tänkte då att en krets hade sagt upp sig men fick det inte att funka, så det blev att bita i de sura äpplet och beställa en ny huvudbromscylinder men nu tar bromsarna som aldrig förr så får väl se det som en bra investering i bilen och även i säkerhet. :) Image

Även försökt få bruksbilen att se lite roligare ut, nästan 40 tusen mil sätter sina spår men efter att ha svetsat upp hjulhus bak bytt dörrar och skärmar o lackat allt så börjar den se riktigt trevlig ut
Image

// Richard



Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Richard.kl wrote:Hej dax för uppdatering igen.
Image
sommaren rullar på och bilen har gått bra men veckan före besiktningen så tvärdog bilen påväg hem från en bilträff i Uppsala, så fick draghjälp hem....
Image


Visade sig vara förgasarmenbranet som vikt ihop sig, hade lite tur och hittade ett hemma i gömmorna. Väl inför besiktningen var jag lite fundersam om bromsarna ifram skulle klarat gränsvärdet men de visade sig inte var några problem, fick dock 8 poäng....nytt rekord...
Image
De flesta tvåorna var väl rätt givna hade man gått igenom bilen lite nogare inför så hade jag nog hittat felen själv utan att behöva betala dyrt för att nån annan ska göra det.
Image
Nytt stag i bakvagnen vilket var välbehövligt, passade på att köpa ett bussningskit så när tid finnes så ska resterande bussningar bytas.
Image


Image

Styrleden ifram var helt slut men satt som berget så fick byta hela styrstaget, vilket satt helt otroligt men våld löser de mesta säger dem.. ;)

Image

Den sista tvåan var riktigt lurig höger bakbroms tog inget, tänkte då att en krets hade sagt upp sig men fick det inte att funka, så det blev att bita i de sura äpplet och beställa en ny huvudbromscylinder men nu tar bromsarna som aldrig förr så får väl se det som en bra investering i bilen och även i säkerhet. :) Image

Även försökt få bruksbilen att se lite roligare ut, nästan 40 tusen mil sätter sina spår men efter att ha svetsat upp hjulhus bak bytt dörrar och skärmar o lackat allt så börjar den se riktigt trevlig ut
Image

// Richard



Skickat från min iPad med Tapatalk

Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tja
nu var de dax att plocka ur oljebrännaren

Image

Tanken med vintern är att:
-Snygga upp i motorrummet med ny lack
-Sätta i packboxar
Image

Har inventerat förrådet och hittat lite olika delar på hyllan
Ny a kam - inte den roligaste men ändå inte tänkt bli något racerbygge
Nya kolvar
Nya ramlager
Nya lyftare
Nya motorkuddar
Resterande delar får jag beställa senare, några tips på prisvärda sidor?

Image


// Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Fortsatt med att städa upp i motorrummet, förbannat va skitigt det blir av all olja som har läckt under sommaren :P Men nu börjar jag se slutet av allt tvättande 8)
Image
Det positiva är iallafall att allt klaras sig bra ifrån rost när allt har varit väl rostskyddat :lol: Typ framvagnsbalken ser ju helt OK ut :D Ska bli skönt med nya motorkuddar sen :shock: :lol:
Image
Är imponerad att bilen har gått såpass bra som den gjort och inte slirat på kopplingen för när jag tog ner lamellen så var den alldelse flottig :roll: Dock riktigt dåligt bild
Image
Fortsatt samla på mig delar till motorrenoveringen, nu har jag nya kåpor med packboxar istället för gammla filtringarna. Hitta även en ny oljepump på hyllan så ska kolla över den gammla och se om den får pensionera sig :P Tråkiga var när jag plockade ner motorn var att veven hade blivit repad på några ställen så måste kolla över om den går att polera upp eller om den ska bytas. Även toppen måste ses över, funderar på att köpa lite verktyg på biltema och försöka fixa den själv istället för att lämna in den.
Image
Blocket såg riktigt fräscht ut, inga vändkantar att tala om eller så den känns bra iallafall 8)
Image
Hittade lite färg, spädde ut den och testade att spruta motorn istället för att pensla. Blev faktiskt bättre väntat :D
Image

Så nu är de slipa som gäller, försöka slipa ur motorrummet så jag kan blåsa på lite grundfärg så fort som möjligt innan det blir allt för kallt. Sen i vinter ska jag små pilla lite med lite allt möjligt. Eftersom jag och broder lyckades övertala familjen om att farsan behövde ett blästerskåp när han fyllde så finns det nu bra möjligheter för att kunna få lite stil på grejorna. Blästra allt hos farsan sen skicka hem de till broder som får pulverlacka de :D
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Nils Järnberg »

Bra jobbat! Lyxigt med en brorsa som pulverlackar.
Äntligen med Amazon igen!
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Nils: Nått ska man väl ha dom till också 8) :lol:

Ännu en vecka har gått förbi och lite mera har hänt, slipat slipat slipat. Tur att de finns motovations höjdare för att fortsätta slipa :D

Image

Veven är inlämnad och uppmätt och den var rak men behövde en av polering bara, vilket var skönt eftersom jag redan hade std lager till den. Plockade ur ventilerna och förutom tätningarna som var så såg de rätt bra ut.
Image
Alla fjädrar höll måtten
Image
Har även lagt en beställning hos Vp så blir paket öppning snart :D
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Dieseltroll »

Kommer bli kanon det där, ser riktigt fint ut än så länge! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tackar alltid kul med feedback, försöker hålla någorlunda rytm i uppdateringarna men svårt när bilen nu står 5mil ifrån där jag bor. Har fortsatt o slipat o nu känns det som de fick räcka. Sprutade på grundfärg så nu får den stå o mogna ett tag innan nästa ryck kommerImage
/ R


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Haha "Försöker hålla någorlunda rytm" de gick ju kanske inte riktigt enligt planen... Plugget tar upp för mycket tid men bilen ska ju ut till sommaren så gäller att ha flera bollar i luften till dess Image

Den gamla Biltema sprutan slängde in handduken sist jag använde den så satt o spana efter att köpa nått seriösare men vid inventering av broders nya garaget hitta jag en gammal Atlas Copco spruta, visserligen gjord för industrilackering men jag testa att lacka mitt motorrum med den. Gick faktiskt riktigt bra nöjd med resultatet
Image
Image


Så nu när motorrummet är lackat så börjar de jobbigaste av allt i en renovering, lägga ribban. När den ena pinalen får färg ser ju genast den bredvid mer sliten ut men efter som jag har lyxen med studentbudget så löser sig de problemet lite sig själv :P
Först ut blev bromsservon Image
Värmepaketet håller just nu på att få en makeover, de ligger blästrat o väntar på pulverlack
Image
Även grenröret blev avblästrat drog sedan på spisvärta så ser det lite trevligare ut
Image
Motorn är väl nästan klar också lite små fix kvar bara
Image
Satt och läste igenom tråden och såg då att jag missat att visa mitt nytillskott är ju nästan Amazon relaterat
Image
Image
En Sprite Musketeer från -65, körde förbi en liten bygghandlare i sommars och såg den så vart tvungen att stanna och titta. Men blev affär köpt från första ägarfamiljen med köpintyg från 65 bevarat, så nu ska Amazonen få en krok så med lite jobb så kanske de blir åka till Sommarträffen i Orsa.

Nu blev det visst ett långt inlägg med mycket rappel

// Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå, ett litet livstecken på att det iallafall går framåt med Amman, börjar kunna bocka av de flesta punkterna innan uppstart men är lite kvar. Värmepaketet är nylackat och nya bussningar hålls på att svarvas ut.
Image
Image
Har blästrat huvgångjärnen, ska man tänka på något speciellt när man lackar dem? Tänker så att inte färgen spricker.

Har haft rätt mycket delar hemma hos broder för pulverlackning tänkte visa en snabbt hur det ser ut.
Först sprutas pulvret ut över objektet, blir som ett lager "damm"
Image
Den remskiva är målad med chrome färg, detta är precis innan den stoppas in i ungen.
Image
Efter 20 minuter i 200 grader ser de ut såhär (hade ingen bild på remskivan men den har likadan yta.
Image

De var allt för denna gång, på återseende
/
Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Amazon-69

Post by QV »

kul!

En liten kommentar.
När du monterar i värmepaketet.

Var två och var mätt när du börjar 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Qallzar »

Hej, bra jobbat med lackeringen och uppsnyggningen av diverse grejer under huven! Precis vad jag behöver se för att få lite motivation!
Var hör remdrivningen hemma nånstans ifrån? Ser trevligt ut och mindre slir misstänker ja..
Stilig vagn du köpte oxå ☺
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hej igen! Kul med kommentarer och lite glada tillrop!
Qallzar: Remdrivning är gammalt comfort racing tillbehör, gör väl egentligen inte större skillnad på en helt standard maskin men lite kul med udda saker :P Så här ser de ut
Image
Image
Inte hunnit super mycket men värmepaketet har hittat sin plats och kopplat ihop lite el
Image
Image
Image
Allt för nu
//
Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Qallzar »

Snyggt snyggt ☺
Post Reply