Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by sn@kesh!t »

ser riktigt bra ut :) Ett tips är dock att borra ett eller två dränage hål i balken så den inte rostar sönder inom kort. Fyll gärna med underredsmassa så håller de ännu längre.
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God afton!
Nu har man återigen spenderat några timmar på Amzonen. Jag har format lite plåt och svetsat i golvet.

Golvet är på plats och ett hål är borrat i tvärbalken, tack för tippset!
Tyvärr så blev det lite väl mycket bränndiken runt svetsen men det får duga.
Image

Lagt på lite temporärt rostskydd innan det är dags för 2K Epoxy primer
Image

Nästa steg blir att ge sig på vänster tvärbalk, tänkte prova att byta den underifrån då golvet redan är klart på vänster sida. Är det någon som har lite tipps och råd på hur jag ska gå tillväga med det?
Ha en trevlig kväll allesammans!!
//Gravis
Last edited by Gravis on Tue Jan 29, 2013 9:38 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

Det blev något fel med bildlänkarna. Dina bilder syns inte. Man kommer bara till Forumbilders sida.
Vi tycker ju väldigt mycket om bilder här på forumet, så du kanske kan försöka igen. 8) 8) 8)
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Humm, skumt. Jag ser bilderna i tråden. Är det fler som inte får upp några bilder?
//Gravis
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by RostensRike »

Jag ser bilderna klockrent! A-masen, prova rensa cashe-minne och historik eller uppdatera sidan med "den roterande pil-symbolen" .... (eller prova en annan webbläsare)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by LABBE »

ser alla bilder jag med, vilket kanonjobb du gör, för en nybörjare,,, blir la tjusigt värre
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

Måste ha varit något tillfälligt knas. Nu fanns bilderna när jag kom in igen. Dom har ju gjort om Forumbilder, så jag tänkte att något där inte klaffade. Men jag ser allt nu.
Beundransvärt jobb för övrigt.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej på er, tack för uppmuntran och positiva kommentarer, det är riktigt kul att vara delaktig i ett eminent forum som detta. Nu har jag spenderat lite tid i garaget igen. Jag har kittat alla svetsskarver, och bytt lite mer plåt här och var.

Hittade lite rosthål på skärmbalken men för övrigt så var den riktigt skaplig så jag valde att lägga igen det som var dåligt med ny plåt istället för att byta hela.
Image

Lite till rost på kanten av balken
Image

Ny plåt på plats :)
Image

Nu så är den även klar på ovansidan, den är inte helt perfekt men jag skulle tro att den håller i många år trots att det är lite smårost kvar
Image

Hittade ett litet hål vänstersidan, högersidan är redan uppsvetsad, tyvärr glömde jag att ta en bild när svetsningen var klar
Image

Kittningen runt den nya golvplåten och tvärbalken blev lite kladdig men vad gör väll det när det är under bilen, det fyller nog sin funktion, insidan är även kittad
Image

Sprutat boddy i främre hjulhuset samt under.
Image

Jag har slipat och thinnertvättat bilen invändigt. Sprutat 2K epoxyprimer inne i bilen, visserligen är det fint med lite gratis yrsel på en lördag men i längden så är nog en friskluftsmask att rekomendera :roll:
Image

Det blev några rinningar :evil: pga lite för mycket förtunning i färgen i kombination med en kass spruta, ska hämta hem en bättre till nästa sprutnig. Jag får helt enkelt pusta bort det när färgen har torkat :idea:
Image

:shock: En bild på helheten, som ni ser så har jag valt att behålla några dämpmattor där golvplåten är helt rostfri på undersidan av bilen, rätt eller fel? tex över kardantunneln.
Image

Det kändes riktigt skönt att få grunda bilen invändigt, även om det är mycket kvar att göra är det en milsten i bygget!
2K epoxy primern tog slut men jag ska slipa och grunda ytterplåten som inte är lackerad nu.

//Gravis
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by RostensRike »

Bra jobbat Gravis! Vilket tempo du har, jättekul att få följa med på resan ... :D
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Richard.kl »

Ser skit bra ut :D Jag gjorde lika dant att spara dämpmattorna där golvet var friskt
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Sprang på ett par Dellorto 40 idag som kommer att passa som handen i handsken när det blir dags för lite motorfix :D

Image

För övrigt så står jag lite i valet och kvalet vad jag ska ta mig för nu när i princip allt är färdigsvetsat.
Jag funderar på om jag ska börja slipa och blästra ytrost inför spackling eller om jag ska riva ur motorn och börja plocka med den.
Det kanske kan te sig som ett trivialt problem eftersom att allt ska göras tids nog :roll: frågan vilket genidrag som är mest motivationshöjande och praktiskt.
//Gravis
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Blomquist »

Jag skulle ha kört vidare på karossverksamheten, alltid bra med lite motormeckarpaus senare
så att spacklet får lov att sjunka lite innan lack.
Lite klagande härifrån: Inge bra med karosskitt direkt på bar plåt.
Har haft väldigt tråkiga erfarenheter med bilar där folk har gjort
på det viset. Kittet har en tendens till att åldras. Primer först och gärna ett första lager lack innan kittning.
Skrivet med största välmening, hoppas du inte tar illa upp.
Till sist en fråga; blir det lack i originalkulör?
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Hasse63 »

trevlig "blommpinne" på sista bilden... vad är det för kul?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Det låter rimligt att fortsätta med karossen ett tag till, dock ska jag plocka ur motorn så att jag kan börja med motorutrymmet.
Inte tar jag illa upp, om ingen påpekar eventuella tankevurpor så lär jag aldrig mig att göra rätt :D
Dock så kan jag tillägga att jag har kittat på primern på övriga ställen på bilen och samtidigt funderat på om det inte är mer rätt att dra kittet först, därför ändrade jag koncept :twisted: som tur är så kan jag avlägsna kittet och göra om det, tack för rådet.
Ang kulör så är tanken att bilen ska bli vit igen, dock så hade jag tänkt mig en mycket vitare kulör en original. Hittade ett färgpaket på billackering.eu som heter extrem white som verkar lämplig för ändamålet. Men risken finns att jag hinner ändra mig ca 100ggr till innan det är dags för lack. En tanke som har legat och gnagt i bakhuvudet har varit lackera hela bilen i en hott rod mattvit kulör vilket jag tror skulle bli riktigt annorlunda, tyvärr så är det ett aber att vårda bilen om den är lackerad i en matt kulör.

Blompinnen är en så länge ett mysterium som jag försöker utreda, se länk.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=27&t=73812

Att det inte är en org kam med 11,6 mm ventillyft råder det ingen tvekan om, dock så tätnar mystiken runt märkningen på kammen då den med största säkerhet är omslipad, frågan är bara av vem som har slipat den och vilken data kammen har.
//Gravis
PS. har haft lite mycket på jobbet, så den här veckan har Amazonen fått vila lite :(
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tänkte det var på sin plats med en kort uppdatering.

Idag har jag startat upp den vita blixten. tycker att det är imponerande att man bara kan vrida på tändningen och bilen startar utan minsta bekymmer trots att den inte har rört på sig på 25 år så när som på min startövning när jag tog hem bilen.
Det är bara att kasta i växeln och glida ut ur garaget, backa och trixa lite för att sedan köra in bilen med nosen före istället. Den enda down siden är väll att ESSO radial sommardäck inte går ihop med snö, men frugan knuffade lite så det löste sig :)

Nu pågår arbetet med projekt motordemontering, om det går som det ska är planen att motorn ska lyftas ur i morgon så att jag kan fortsätta att fixa rosten i motorrummet.

för övrigt så går det lite trögt, allt jävlas och det som inte strular sitter fastrostat men det är bara att ta några djupa andetag och köra på.
Jag tänkte åka till feltema och köpa mig en motorbock till vecka så att man kan hänga upp rovan på ett smidigt sätt när det är dagsatt riva den.

Kastar in en bild på ett allmänt skabbigt motorrum, kan bli kul att jämföra med när allt är iordning.
Image

och en till
Image
Post Reply