Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,
Jag är ny skribent här på forumet, dock så har jag följt det under en tid. Nu tänkte jag att det är dags för mig att bidra med en tråd.
Jag köpte en Amazon 69'a för ca 2 månader sedan. Bilen hittades i en loge utanför Arboga där den hade varit undangömd i 25 år. Det var en brottningsmatch att få fram bilen men skam den som ger sig.
Ambitionen med bilen är först och främst att få den i rostfritt skick, som den var när köpte den så var det en katastrof i avseende på rost. Jag kan väll tillägga att detta är min första renovering även om jag har skruvat mycket bil genom tiderna.
Jag är inte van att arbeta med plåt och svets så ni får ha överseende med att jag lär mig undertiden jag håller på.
Som sagt bilen köptes för 2 månader sedan och jag startar tråden nu, det betyder att jag komme att lägga upp en del bilder till att börja med för att visa vad jag har gjort hittills. Därefter så kommer det realtidsuppdateringar i tråden.
Alla är välkomna med tipps och råd på hur jag kan göra saker bättre och smartare.

En bild på bilen i logen där den hittades :D
Image

Lastad på väg hem till sitt nya bo
Image

Den var inte direkt nystädad :)
Image

Jag tror minsann att ladugårds mössen har byggt bo i avgassystemet, jag vill lova att motorn andades tungt innan all havre hade blåst ut i garaget.
Image

Jag kommer att fotsätta att lägga upp bilden och info på vad jag har gjort på bilen.
Simonzon
Posts: 6
Joined: Sun Jan 13, 2013 2:52 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Simonzon »

Roligt, ska följas.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Jag valde att börja med skuffen och bakskärmarna vilket kanske inte var det smartaste valet med facit i hand, för det var det mest utsatt för rost. Jag borde ha börjat med lite enklare reparationer tills dess att jag lärt mig att hantera svets och plåt hjälpligt.

Höger bak var riktigt rostigt
Image

Så det var bara att börja kapa upp allt
Image

Fortsatte runt hjulhuset
Image

Kapat bort nederdelen av bakskärmen
Image

Svetsat upp innerskärmen och passat in nederkanten på bakskärmen
Image

Punktat fast yttre skärmkant som numera är helsvetsad, valde att falsa högersidan vilket jag numera ångrar så när jag gjorde vänstersidan så lade jag den kant i kant istället vilket blev mycketbättre
Image

Skuffen på högersidan är nu svetslagad
Image

Högersidan är tillfälligt grundad och väntar på spackling i vår
Image

Ny sandplåt monterad
Image

Dags att börja med vänster sidan
Image

Får byta delar av hjulhuset
Image

Svetsat i lite nya plåtremsor
Image

Sandplåtsbyte
Image

Fick kapa lite till samt börjat montera nya sandplåten
Image

Rostig innerskärmkant
Image

Börjat passa in nya plåten kant i kant
Image

Vänster skärmkant på plats, jag inser att alla bilder inte kommer i rättordning.
Image

Börjat bygga upp bakhörnet i fyra delar
Image

Svetsat upp nederkanten och format den samt börjar loppa dit den första plåtbiten
Image

Som i alla bra kock program så vipps så var det klart, jag ska göra ett spår senare så att karossskarven blir som det ser ut original, motsvarande är även gjort på höger sida
Image

Kastar in en bild på en färdig vänster skärmkant samt ny sandplåt
Image

Fick även bygga ett hörn vid tankinfästningen
Image

Svetsat
Image

Rengjord invändigt och Renslipad utvändigt
Image

Lackerad tank
Image

Jag Har svetsat lite hål här och var som jag inte ids lägga upp bilder på så här kommer bilden på skuffen när den är klar, allt är primat och kittat samt vitlackerat
Image

Nu har jag taget ett skutt framåt i bilen så det är dags för att ta tag i golvet
Image

Kapat lite hål
Image

Och svetsat i ny plåt
Image

Dörrstolpen och torpedplåten på vänstersida var helt rutten
Image

Svetsat i ny plåt i dörrstolpen
Image

Lagt i ny plåt där torpedplåten var rostig
Image

Alla svetsar är nu kittade, plåten är grundad och lackad samt boddy sprutat
Image

Andra sidan är lika rutten :(
Image

Image

Torpedplåten svetsad
Image

Men skam den som ger sig, nu är den också färdig så när som på några småhål i torpedplåten enligt bild men det är fixat nu dock har jag ingen bild på det :)
Image

Har börjat kapa upp golvet på höger sida pga rost samt tvärbalksbyte
Image

Nu är tvärbalken borta, den ska även bytas på vänstersida, jag blir även tvungen att svetsa upp rambalken för att få bort all rost
Image

Jag har gjort en hel del andra saker under arbetets gång, dock så är det "jobbigt" att beskriva allt i efterhand så om någon funderar över någonting speciellt så är det bara att fråga. Bildsammanställningen ovan beskriver i korthet vad som är gjort under de två månaderna som jag har ägt bilen.
Just nu ska jag börja med bytet av tvärbalkar och där står jag nu.

Jag har arbetat enligt principen kapa bort så lite som möjligt fram till frisk plåt, byt plåt med ambitionen att det ska bli minimalt med spackel på bilen så allt är gjort i plåt eller byggt med svets tex hörnen bak mm.
Alla svetsar är kittatade och temproärt grundat. När det blir dags kommer allt att 2K Epoxygrundas innan lack.

From nu kommer jag att försöka uppdatera tråden löpande.
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Richard.kl »

Oj :shock:
Vilket jobb och vilken fart! :shock:
Expert( :lol: :lol: ) som man är tycker jag de ser skit bra ut
Bara forsätta, lycka till :D
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Simonzon
Posts: 6
Joined: Sun Jan 13, 2013 2:52 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Simonzon »

Roligt att det går framåt för dig så fort. Att man gör saker som man ångrar i efterhand är inge ovanligt man får se det som en lärdom. Man lär sig med tiden, så är det alltid.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by ammakillen »

kanon vilket jobb :D blir ju kanon,fortsätt lägg ut bilder 8)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för uppmuntran och positiva tillrop, det kan behövas när man ger sig in i rost träsket. :D
Trots att det är en hel del som måste fixas så är det riktigt roligt när man lär sig hur plåt beter sig beroende på hur man svetsar och knackar den. Imorgon bilr det Cross-åka på isen och om jag inte är allt för trött efteråt så blir det några garage timmar :roll:
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Torbo »

Jeg må bare skryte her! A-stolper blir som nye! :D
Vet ikke hvilken prosedyre du har valgt med hjulbuene bak, men det kan hende du ikke trenger å helsveise? Jeg bare punktet, nettop for at buene ikke skulle gi spenn i noen retning... Tette punktsveiser her er mer enn strerkt nok tror jeg?
Det har fungert bra for mer i 15 år, selv om en dansk fadsjhahfh f.... sneiet borti baskjermen en gang for noen få år siden...
Det var bare å sparkle og jeg slapp rette!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by 123GT »

Välkommen "in" på forumet! :)
Ser bra ut de där! Snabbt jobbat på två månader, kommer att följa din tråd och renoveringen! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej, tack för den positiv feedback, tyvärr är jag lite dålig på att förstå skriven Norska men jag ska försöka svara.
All svetsning som hittills är utfört har helsvetsats, även bakre hjulhusen och skärmkanter. Jag har punktat och låtit det svalnat tills dess att allt har blivit ihopsvetsat. Tyvärr så slår det sig lite trots att man tar det lugnt, men man får försöka rikta det så gott det går innan det är dags för spackling.
Det skulle nog hålla bra med tillräckligt många punkter så det kanske var lite over kill att helsvetsa :)

Det har inte slagit sig så extremt mycket
Image

Det är riktigt roligt när man börjar få svetsarna att se hyggliga ut och när man kan verifiera att dom är helt genombrännda på insidan :)
Image

Kul att ni vill följa tråden :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by QV »

Även om jag är en "originalare" så är en customiserad rullande bil längs vägen bra mycket bättre än en rostig original nermald till små plåtbitar....

Gillar energin i arbetet.
Håll farten uppe.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Petter E »

Bra jobbat, ska bli kul att följa utvecklingen! Lycka till :)
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by RostensRike »

Heja Gravis! Vilket tempo, kul att följa dina framsteg. Ger inspiration och du behöver inte alls skämmas för dina lagningar, de ser ju riktigt bra ut. Oftast är det ju så, att i slutändan, så är det bara du själv som vet vad som kunde gjorts bättre. En liten undran bara, vad är det du ska hotta upp då du valt att lägga tråden i "Custom Showroom"? Jag kan tycka att smärre "förbättringar" som t.ex. nyare bromssystem, brytarlöst tändsystem m.m. kan höra hemma som originalrenovering, alltså avsteg som lätt kan återställas eller knappt är synliga för "mannen på gatan"...
Nä, sitt inte här och slöa, ut i garaget igen!!!
Lycka till!
// RostenRike i Norr
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej och tack för dina positiva ord, jag får passa på att tacka alla andra trådskapare som har gett mig inspiration till att börja med ett liknande projekt.

I renoveringsplanen ingår en lite "konventionellt" trimmad motor,dvs topp, kam, extraktor och ett par mulliga weber 45'or.
Jag har inte bestämt mig om jag ska ha kvar listerna på sidan och runt rutorna ännu, det visar sig längre fram.
Bilen kommer även att bli lackerad i en mycket vitare kulör en original. Med lite tur så blir det även en diskret hyfsad stereo i bilen, dock så har jag inte tänkt att göra några ingrepp utan tänkte bygga lite kickar mm så att det går att återställa till original om andan faller på.
Om den ska ligga i original eller custom avgör nog ni bäst som har större erfarenhet av Amazon renoveringar. Tycker ni att tråden bör flyttas så gör jag gladeligen det :)
//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Efter en heldag på crossen så kändes det lite motigt att ta sig ut i garaget. Men när man väl kommer igång så rinner tiden snabbt iväg.

Dagens uppgift var att svetsa dit den nya tvärbalken.

Förebilden
Image

Tvärbalken på plats och rambalken uppdaterade med lite ny plåt. Tyvärr så blev några svetsar lite väl "kladdiga"
Image

Slipat till svetsarna lite och sprutat på lite rostskydd
Image

Är det någon som vet varför man har dragit ut alla 4 hörnen på tvärbalkarna, kändes lite dumt då det blir lite väl mycket att fylla igen med svets.
Image

Jag helsvetsade tvärbalken på både insidan och utsidan, kanske lite over kill men det kändes bra :roll:

Nästa steg blir att sy igen golvet :mrgreen:
Post Reply