Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Dags för en kortare uppdatering.

Jag har roat mig med att klä skuffen med bilmatta, tycker att det ser lite mer ombonat ut, då jag ville ha en hel skiva i botten så har jag funderat lite på olika "dragspelslösningar" så att jag kan limma mattan på skivan men ändå få in den i skuffen.
Igår kom jag på den geniala iden att använda klicklaminat till bottenskivan, jag tog helt sonika och kapade ut de bitar som behövdes.
Därefter limmade jag mattan på skivan och lät en bit sticka ut till bakaxeltunneln. Den delen skar jag till på plats i bilen.
I botten lade jag originalmattan så att det inte skulle bli skramligt med skivan mot plåten.
När allt var klart så var det bara att lägga i den hopvikta skivan i skuffen och veckla ut den, vips så var hela golvet med matta :o

Jag valde att klä sidorna, där skar jag till bitar som passade, de fästes upp med dubbelhäftande tejp då jag inte har lust att limma fast någonting i karossen, resultatet blev bra och mattan sitter på plats.

Då jag tenderar till att göra allt i fel ordning så passade jag på att byta växellådskudden igår, vilken otrolig skillnad det blev på vibrationer.

Nu återstår att försöka dra om avgassystemet lite då det vill dunka i golvet i startögonblicket. tyvärr så vill jag inte hänga ner det mer då det redan ligger galet nära marken redan, hur har ni som har grövre system löst det? en bild skulle uppskattas.

Steg 1
kapa laminat och numrera dra även ett sträck så att du vet vart dom ska ligga när du limmar
Image

Steg 2
Limma mattan, jag använde originalmattan som mall så att jag såg vart den nya mattan skulle ligga på laminatet
Image

Steg 3
Originalmattan i botten för att minimera vibrationer
Image

Steg 4
Vik ihop "paketet" och lägg det i skuffen, sen är det bara att veckla ut och skära till kanterna på mattan. (Laminatplankorna går direkt in i sit t klickspår då mattan limmades med golvet monterat
Image

Steg 5
Skär till mattan över bakaxeltunneln, jag valde att låta mattan gå upp mot ryggstödsplåten, fäste den med dubbelhäftande tejp,
Image

Steg 6
Skar till och klädde sidorna
Image

Image

//Gravis
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by cooljb »

blir riktigt bra!! som vanligt :-) beröm för ditt snabba arbete, där ligger man i lä.
mvh jerry
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,
Tack Jerry, det rör på sig :)
Tyvärr så slog en riktig karl förkylning till i helgen så det är inte hänt mycket i garaget, tyvärr.

Dock så har jag bytt ut förgasarna till 45'or istället för mina dellorto 40. resultatet blev en betydligt jämnare tomgång och lite rappare vid garpådrag.
Jag har även fått hem mina nya nummerplåtas samt fått bilen värderad och försäkrad. nu är det bara det goda vädret som lyser med sin frånvaro. så snart det ordnar upp dig blir det besiktning.

Nya förgasare på plats :) måste svarva ner trattarna lite så att dom får plats då jag inte vill bygga någon Weberhylla. ska även sätta på trattstrumpor.
Image

Nummerplåtarna från transportstyrelsen har dykt upp :)
Image

Bonusbild på farsans motor. Vi startade upp den förra helgen efter renovering. Den har inte varit igång sedan 1962. Motorn tillhör en Vouxhal Velox 1952. Bilen köptes i delar. Nu har arbetet med att renovera och plocka ihop bilden påbörjats. Jag är grymt imponerad av motorn. startade direkt och gick så jämnt och fint att man skulle ha kunnat lägga en krona på ventilkåpan utan att den hade ramlat ner.
Image

//Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

Du har ett OPTIMA-batteri. När dom kom på 90-talet lät det så märkvärdigt i reklamen, dom var i och för sig tidiga med gelebatterier, men det fanns nog fler fabrikat redan då. Känns det som att det är något extra med OPTIMA? Har ditt batteri ett högt CCA-värde?
Eftersom du är i "byggstadiet" med bilen, behöver du då underhållsladda batteriet ofta när du inte kan köra den varje dag?

CCA-värde? För den som inte visste, läs här: http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det förklaras lite där, men man skall veta att det finns olika mätstandarder. Principen är lika för alla. Man "fryser ner" ett batteri och tar ut en viss belastning under viss tid och mäter vad det blir. Men EU har en standard, USA har en annan, Japan har en tredje o.s.v o.s.v. Jag tror jag har läst om fem olika mätmetoder. Det som skiljer är köldgraderna, belastningen och tiden under belastningen. Så när man jämför olika CCA-värden skall man ha klart för sig vilken mätmetod det handlar om.
CCA = Cold Crank Ampere.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Den stora anledningen till att jag har optimabatteri i bilen är att jag har stulit det från min båt där jag kör med dubbla Optima, ett stort och ett litet. I båten så är jag väldigt mån om tillförlitligheten och erfarenhetsmässigt så har Optima fungerat klanderfritt under många år. Det är helt enkelt ett bra batteri som klarar djupurladdningar bra.
Normalt sett brukar jag underhållsladda mina Optimabatterier en gång per vinter men nu när jag har startat en hel del utan att köra med bilen så har jag laddat det oftare med min Ctek laddare. Om Optima är bättre en andra moderna gelbatterier kan jag inte svara på.
Men jag är rättså övertygad att jag kommer att köpa Optima när det är dags för nya till båten.

Så här står det att läsa om optima i deras produktblad.
Upp till 2 gånger längre livslängd än vanliga batterier.
Mer kraft under de inledande sekunderna av startmomentet än andra konventionella blysyrabatterier av jämförbar modell.
Hög och jämn prestanda som gör att batteriet arbetar på samma nivå även trots att det håller på att laddas ur.
Idealiskt för säsongsanvändning. När det är fulladdat kan det stå oanvänt i upp till 12 månader i rumstemperatur (eller kallare) och ändå ge tillräcklig kraft för att starta din båtmotor.
15 gånger tåligare mot vibrationer än andra batterier.
Läckagesäkert, och kan monteras i nästan vilken position som helst.

ang CCA värdet
http://www.optima-batterien.eu/se/optim ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

//Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

Jag har Googlat lite mer på detta med CCA-värden. Och jag har hittat fyra mätnormer på den här sidan:

http://borlange.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4" onclick="window.open(this.href);return false;

SAE - EN - IEC - DIN

DIN är den tyska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V

SAE är den amerikanska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V

EN är den europeiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V

IEC är den asiatiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V

När man står där i butiken och skall välja batteri, så skall man alltså vara medveten om att det är olika mätmetoder. Det borde vara önskvärt att det finns någon matematisk formel för att räkna om dessa värden till ett jämförbart värde, så som man t.ex kan räkna om Celsius till Farenheit, så att man lätt kan veta om man t.ex skall välja ett tyskt eller japanskt batteri. Bokstavstilläggen står (skall stå) i anslutning till CCA-värdet på batteriet.
Notera att det lite motsägelsefullt finns en Europeisk standard EN, samtidigt som det finns en Tysk standard DIN.

Det här blev ett litet utvik från Gravis renoveringstråd, men detta kan ju vara intressant kunskap att ”lägga på hyllan för kommande behov”. Men jag hoppas att Gravis har överseende med detta? :roll:
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Absolut ingen fara, mycket bra info att känna till vid köp av batterier :)
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Nu har jag monterat nummerplåtar på bilen. Så nu ska jag boka tid till besiktning. Givetvis börjar besiktnings nojan komma.
Frågor som..
Undrar vad dom anser om mina stora hjul
Kommer dom att klaga på att jag har dubbla 45'or
Får jag anmärkning på att jag inte har sluten vevhusventilation, funderar på att sluta den under besiktningen
Undrar vad mina avgasvärden kommer att landa på
mm

Frågorna är många och svaren är få men nojig och lite nervös är jag, ser fram mot att få det gjort.

//Gravis
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by cooljb »

Hehe gravid du e nog inte ensam och känna så,,, har det redan och ändå långt kvar tills besiktning. Glöm inte och skriva hur det har gått och lycka till
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack jag ska absolut skriva hur det går, lite fånigt men nog finns det fjärilar i magen inför besiktningen. Min ska in fredagen den 15/3 så det ska bli superkul :)

Jerry, så seriöst renoverad som din bil är så kommer din med största säkerhet att glida igenom men blankt papper och du lämnar nog några nostalgiska besiktningsmän bakom dig.
//Gravis
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Steve »

Är dom små från Transportstyrelsen eller är dom fejk?
Varför är det olika tjocklek på texten?
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Dom små är från transportstyrelsen. Det är kameran som spelar bilden ett litet spratt, texten är identisk på skyltarna även om bilden säger någonting annat.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gunnar S »

cooljb wrote:Hehe gravid du e nog inte ensam och känna så,,, har det redan och ändå långt kvar tills besiktning. Glöm inte och skriva hur det har gått och lycka till
"Hehe gravid"
Gå inte händelserna i förväg nu...
;)
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 har renoverats :)

Post by Gravis »

Hej,
Idag besiktade jag Amazonen, det var första besiktningen sedan mars 1987. För det höga nöjets skull valde jag samma besiktningsstation som den sist besiktades på :)
Det var riktigt kul att köra in bilen och intresset på besiktningen var stort, det togs kort på bilen och pratades nostalgi i en timme :o

Resultatet kändes riktigt bra, en 2'a på en yttre styrled annars var det fläckfritt. bromsar och dylikt var nästan 100% perfekt och Co med 45orna låg på 0,1 :) lite väl snålt ställt med andra ord. nu är det justerat till 4,0 :)

En lyckodag för mig efter allt slit, nu återstår det att byta styrled och fixa till lite smådetaljer sen får den rulla över sommaren, vem vet kanske ses vi på någon bilträff i sommar

Jag vill passa på att tacka alla som har get råd och tips och svarat på frågor mm. Vissa frågor har säkert varit mer eller mindre korkade men jag har alltid mottagit bra tips på ett ödmjukt sätt.
Så tack alla för hjälpen med att förverkliga min tonårsdröm !!

Inte blankt men det gör inget :)
Image

Nervös väntan :)
Image

Min favoritbild får avsluta tråden för den här gången, vem vet kanske tas den upp igen någon gång.
Image

//Gravis.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by cooljb »

Grattis mannen måste kännas härligt!!?? Perfekt årstid och bli färdig på oxå.. Tummen upp
Post Reply