Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Mats »

Mycket trevlig renovering !
Gillas !!!

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Afton och tack för positiv feedback :)

Kan inte mer en erkänna att jag inte har haft tid att arbeta med bilen på några veckor.
Det enda jag har lyckats med är att beställa nya fälgar. Nu ser fram emot att få testa dom på bilen, om dom passar :o

18" 5*114,3 ET20 med 215*35*18 däck landade det på efter många om och men :) får se om det funkar utan spacers, är det någon som vet om Amazon centrerar på hjulbultarna eller på navhålet?

Hade egentligen tänkt mig Oceans MK18 men valde dessa istället då de små bromsarna inte blir lika exponerade med lite fler ekrar :)
Image
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Richard.kl »

ojojoj dom där fälgarna ser riktigt snygga ut! :D
Var ett tag sen jag var in o kollade här, men ojoj vilken finnish de blir :shock: blir allt lite avundsjuk.. :lol:

// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

tjena,

Tack Richard, kul att höra från någon som har en så fin bil.

Idag så tog jag ett kliv in i garaget igen, kunde inte motstå frestelsen att lägga på nya fälgarna. Riktigt kul för nu kan man äntligen se slutresultatet exteriört. Innan jag påbörjade renoveringen så hade jag målat upp en bild av hur bilen skulle bli när den var klar. Med handen på hjärtat så ligger inte slutresultatet så långt ifrån tanken.

Tog även en sväng förbi Motor Oldies efter jobbet idag och hämtade ett gäng lister, ny framruta, samt lite smått och gott.
Monterade i framrutan, det börjar bli riktigt enkelt att plocka i och ur rutor så det stämmer nog att övning ger färdighet.

Monterade ena invändiga dörrlisten, den med en plastkant på, det var fruktansvärt drygt och pilligt, ser inte fram emot andra sidan men det är bara att bita i det sura imorgon och få det gjort.
Kastar upp ett gäng bilder på fröken Rabies som snart ska döpas om :)

En bunt med prylar :)
Image

Framruta, klarglas
Image

En uppsättning med bling bling :)
Image

Nya hjulen på plats
Image

Tog bort kofångarhornen idag, tycker att det blev en renare look
Image

Rump bild
Image

Bonusbild ;)
Image

Nu ska jag fortsätta med inredningen samt lite smått och gott sedan är det bara att invänta besiktning

//Gravis
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Dieseltroll »

mmmh *dreggel* Tycker du har fått till ett riktigt bra stuk på den där. Lite lagom custom, helt i min smak, och en riktigt bra konstrast mellan vit lack och semi-svarta fälgar :grin: Keep up the good work, snart är våren här och du får ge dig ut för att visa upp den! 8)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Blomquist »

Fantastiskt resultat må man säga. Klickade just på siffran "1" i denna tråd, det har hänt en del.
210 -64, 223 -68
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by cooljb »

gravis! kan bara säga "AVUNDSJUK"!!!! ;)
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Qallzar »

Snyggt det blev :!:
Fälgarna passade in bra mot färgen på bilen!
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,
Tack för alla underbara kommentarer :)

Nu har jag spenderat några kvällar i garaget igen, framförallt så pågår inredningsarbete samt lite småfix.

Jag gjorde ett besök på Örebro agenturaffär och inhandlade golvmatta så nu pågår montage av mattan. det är lite trixigt men det går att få till skapligt. just nu har jag lagt kardantunnelmattan och golvmattan kant i kant, får se om jag vågar mig på att skära mattan vid skarven och sammanfoga den, vi får se hur jag gör.

Fick även köpa en ny huvudbromscylinger då den gamla inte ville bli riktigt bra trots att jag har gjort ordning den, tillslut så får man inse att det inte längre är lönt att ödsla tid på saker som inte vill sig.

Jag har även rivit ut alla lösa prylar ur motorutrymmet igen och lackerat om några ytor som jag har tillfogat monteringsskador på. Lika bra att passa på då jag troligtvis skulle ha stört mig på skadorna varje gång jag öppnar huven.

Innertaket på bilen var riktigt otäckt, gult och fläckigt, då alternativet till att försöka få rent det var att byta innertak så tog jag chansen att prova göra rent det. Använde svinto med lödder och gned lite försiktigt. Taket blev nästan helt rent utan att skada ytan märkbart. Således kan det vara ett tips att testa innan ni byter innertak.

I afton så fick jag en present av farsgubben, han hade tillverkat ett riktigt snyggt gasreglage till mig, såg betydligt trevligare ut en mitt hopsvetsade rassel. det fungerade klockrent med en massa justeringsmöjligheter :)

här kommer lite bilder.

Monterat lite prylar i taket efter rengöringen samt pustat upp instrumentstoppningen, ett par fräckare solskydd skulle inte sitta fel
Image

Allt i instrumentpanelen är på plats
Image

Har monterat båda inre dörrlisterna, det var ett rent elände att få dit dom.
Image

Lite nytt från motor oldies :)
Image

Nylackat i motorutrymmet igen, det är dumt att repa och drälla bromsvätska om man inte är extremt förtjust i att lackera :)
Image

Farsans senaste kreation, ovärderligt att ha en far som bedriver mekanisk verkstad :)
Image

En till bild på reglaget
Image

Monterat och justerat in reglaget
Image

Skurit till och monterat tunnelmattan
Image

Förarsidan klar, passade även på att montera lite modernare pedaler, gick fint att få dit efter lite borrning
Image

Har monterat lite svarta pluttar här och där :)
Image

Det var allt för i kväll

//Gravis
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by John »

Ser snyggt ut fälgarna passade riktigt bra :D
//Johh
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack John :)

Ytterligare en kväll till ända, nu har jag lyckats få klart golvmattan samt plockat in baksäte och stolar. Det var lite pyssligt att få till mattan, jag ska inte påstå att den blev perfekt men det får duga.
Köpte sniklampinsatser idag som jag provade att montera men de passade inte i pottorna så dom går tillbaks. Jag får nog satsa på någonting bättre istället.

Provade att starta bilen idag och den hoppade igång omgående, det kändes bra, tyvärr så fick jag slänga på startkablar, misstänker att startmotorn är lite trött så den ska rivas imorgon.

Mattan på plats :) nu ska jag tillverka lösa golvmattor och lägga in
Image

Stolarna på plats, just nu står rullbälten fram och bak högt på önskelistan
Image

Bonusbild :o
Image

Det var allt för idag
//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God söndag,

Nu är en garagehelg till ända igen, det har hänt en del. Jag har bytt huvudbromscylindern samt bytt handbromsvajer så nu funkar bromsarna klockrent.
Passade på att underredsbehandla det sista när bilen ändå stod på pallbockar. För övrigt så har jag pysslat lite med inredningsdetaljer samt byggt ett stag till choken.
Startmotorn har fått sig en genomgång, dock så stånkar den lite fortfarande men den fungerar, blir att byta ut den på sikt.

Det känns lite vemodigt att gå runt i garaget och inte veta vad jag ska göra då det enda som återstår är ett diskret stereobygga samt att klä skuffen. Funderar på att dra igång ett nytt projekt när jag har gjort det sista på Amazonen, frågan är bara vad man ska hitta på, grabben är 12 och börjar tjata om en A-traktor tills han fyller 15. Funderar lite på att starta ett far och son projekt.

Tillverkat chokreglage
Image

Klädde in hatthyllan men den är provisorisk då det ska dit en i MDF senare
Image

Min delhylla är numera tom :( så när som på ett par reflexer och ett nytt oljefilter
Image

Insåg även att förra ägaren har varit i klammeri med ordningsmakten, hittade den här när jag gick igenom lite papper som jag städat ur bilen :)
Image

Idag så har bilen fått lite friskluft när jag tog bilder till försäkringen, den stora frågan är vad man ska ange för försäkringsvärde, någon som känner sig manad att ge en fingervisning på hur man ska uppskatta det
Image

Image

Image

Image

Det var allt för den här gången

//Gravis
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by faukenpal2 »

sjukt snyggt det blev ! :D
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack, kul att höra :D

Idag tog jag en liten smyg premiärtur med bilen, allt fungerade bra så när som på bromsarna som behöver ytterligare omvårdnad.

Kul att känna att motor och drivlina verkar fungera fint, den är riktigt rapp :shock:

Image

//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej igen,

Efter en del mekandes med bromsarna så har jag insett att det blir nödvändigt att byta bromsservon så idag så blev det återigen en tur till Motoroldies, en ny bromsservo och en ny startmotor inhandlades samt lite smått och gott.
Nu är allt ihopplockat och äntligen så känns bromsarna som dom ska, tyvärr så ramlade det ner en dm snö inatt så någon provkörning blir det inte på ett tag.

Skruvade dit den nya startmotorn också, det blev grym snurr på rovan så nu är det slut på malandet :)

Landade även ett par traderafynd i brevlådan, fick växelspaksdamasak och ett expensionskärl som var riktigt fint jämfört med mitt gamla.

Just nu är det mest finlir i väntan på på att värmen ska komma.

Traderafynd, damasken blev riktigt fin efter lite rengöring
Image

Ny servo och startmotor gjorde ett till hål i plånboken den här månaden men det var välbehövligt
Image

Nästa steg är att börja klä skuffen, funderar på att tillverka en MDF skiva i dragspelsmodell som blir heltäckande på golvet. tanken är att klä den och låta mattan gå vidare över bakaxeltunneln.

//Gravis
Post Reply