Någon som känner igen denna kustom?

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Äntligen fått flytta in i nytt garage i centrala Skellefte och bogserat(ja tyvärr) dit amazon..

Åkte till den gamla sågen där den stod typ 7 på morgon jävligt bakfull och bökade med batterier och bensin och skruvade och fick till slut aset att gå hjälpligt iaf.. Satt dubbla SUare där så jag minns fel om förgaseriet. Glad i hågen över att den startade så stängde jag bara av, hittade hjul till Audin som stod uppallad ivägen, fick den på rull och drog undan den med min skitCitroën.

Klev in i Amazon igen och ska backa ut bara för att märka att kopplingspedalen är stum och kopplingen är frikopplad! Bara att ge upp.

Åkte dit i Torsdags när jag inte var bakfull och drog ut den, dammig spånig och jävlig

Image

Image

Image

Hej då SU

Image

Experimenterat lite med en grillribba från en Olds -47

Image

Image

Image

Lillebrorsans Amazon som jag lånat för att bruksa med, var skitfränt patinerad och såg ut som den stått i en öken och så fort han fick tag i den så skulle det slipas och rollas mattsvart.. Dagens ungdom! Storebrorsans Cadillac i bakgrunden

Image

Image

Har iaf plockat isär hela kopplingshydrauliken och det måste ju ha byggts upp ett tryck på något sätt när den stått eftersom slavcylindern hade ärgat fast i frikopplat läge men jag har honat ut och satt ihop och luftat så jag har koppling. Har satt dit ett enkelförgasarinsug men den bara startar och dör direkt som om den inte får soppa. Har inte heller någon el till något överhuvudtaget, den lilla översta säkringen saknas kan det vara en bov i dramat?

Jaja felsökning och förhoppningsvis provkörning imorrn!
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Henrik Landin »

Provat blåsa ur soppaslangen och rengjort pumpen? Hur gammal är soppan som är i...?
Administratör
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by granfot »

Färgen på "APE" är ju grym, precis samma kombo som på min. De stora skillnaderna jag ser är att han har helröda baklysen, andra fälgar och målade dörrbågar.

Snygg bil i vilket fall som helst.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Blomquist »

Vilken mördarbil! Tycker det blev lite tamare med Olds-grunkan.
Tror inte säkringen har något med motorstrulet att göra.
Bensinfilter rekommenderas, då ser du om det kommer fram
bensin ordentligt. Sen kan ju bensinfilter vara trevligt att ha ändå så att säga.
Om det är enkelförgasare typ Stromberg kan det ju vara läge
att kolla membranet och oljenivån också.
210 -64, 223 -68
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Problemet ligger i förgasaren, har filter och och fräsch soppa och soppan kommer fram till gasaren så det är i gasaren problemet är. Måste ta isär och blåsa rent osv.

Jo men den var så snyggt patinerad, såg ut som den kom direkt från öknen i Usa eller liknande!

Fått dit nå säkringar och plötsligt funkar precis all el som den ska, trevligt med enkla fel.

Börjat fixa med ratten, ska polera aluminiumdelen och FAN så jobbigt det är att slipa en grov misshandlad yta.. Usch för sånt här

Image

Och jaaaa... ALLA i vårat gemensamma garage har påpekat hur jobbig den kommer va att parkera osv. men det kostar att va cool ;)
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Marqzter »

sjukt va go den är! gillar olds ribban mer än "cd-hållaren". va sägs om att använda en ribba till från oldsgrillen, de skulle nog fylla upp riktigt bra där! :)

välkommen te klubben "halva rattar"! :D sätt en rattkula på den (som ja gjorde på min) så underlättar de maximalt vid parkering tex. är de orginalratten du kapat eller?

biler har riktigt stor potential å ja tycker den ä sjukt cool! nåra planer för bakdelen?
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Jo jag håller med om Oldsribban, cleanare look. Ska kapa till den så den passar bättre! Saknar tyvärr den som ska sitta under..

Jag tänkte den tanken också faktiskt, borde ju underlätta en del. Jo en originalratt men jag måste hämta ett rattcentrum från mitt förråd. Blir nog Torsdag.

Jo men dom är lite hemliga än så länge och först och främst en jävla massa spackel och lack.

Efter X antal timmars nötande med 180s papper för att få bort all skit, 240s papper och 400s så vart det rätt bra, ska dock polera när det torkat.

Image

Image

Image
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Marqzter »

gillar den ratten! får nog ta å göra en liknande själv. ;) min ratt ä ju av nyare modellen, den gamla ä ju redans mkt snyggare. har en , men vart ja har lagt den minns ja inte.. i värsta fall hamna den me i soperna, sprucken å ful som den är.

kan bli kul å se vilka delar du använder dej av från "hillman". grillen, baklysen å kofångare kan ju bli som hand i handsken på denna kärra. ja tar gärna hand om de som ev blir över sen, typ instrumentbrädan vet ja är i stilen ja vill ha i min. om de blir nå kvar? ;)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by 123GT »

Wow denna har helt klart potential!!! Bilden nedan är elak. :evil: Gillar bakpartiet skarpt, hoppas att du behåller större delarna av den nuvarande utformningen och kompletterar. Vad är planerna för avgas, bakljus osv!? :grin: Jag tyckte nog att "CD ställs" grillen också hade funkat...men men....din bil :D blir säkert kanon med färdig Olds moddad grill också!
/ sven
[quote="Gyllenberg"]

Image

!/quote]
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Ja vi får se om det blir något över av den stackars Hillman ;)

Jag tyckte denförra grillen hade på tok för glest mellan tänderna!

Har besiktat bilen nu, mycket skitfel men nån dryg anmärkning också..

Image

Image

Fantastiskt hur mycket kabel som alltid verkar finnas i onödan


Image
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Gjorde om nummerskylten och skyltlyktan bak ikväll med när jag ändå höll på, måste dock byta till 5w lampa istället

Image

Image
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Richard.kl »

Detta måste ju vara en av dom snyggaste amazon cutsom bilarna som finns :D
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Marqzter »

skulle va kul å se hur den såg ut "i begynnelsen" när den va nybyggd å fin! om den nu vart fin en gång i tiden?? ;) är de mkt jobb innan man kan få en vettig lack eller?
Gyllenberg

Re: Någon som känner igen denna kustom?

Post by Gyllenberg »

Ju mer jag kikar desto mer tror jag att den aldrig varit fin utan snarare aldrig färdigbyggd och innan man får en riktig lack krävs nog kopiösa mängder jobb. Lutar åt att det blir den snabba vägen med spackel och fix sen rolla den i originalfärg för att slippa så mycket jobb som möjligt.

Har fixat lite med bromsljuset idag och imorrn ska jag svetsa rosten och kolla varför vänster bakbroms inte tar nånting!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Sv: Någon som känner igen denna kustom?

Post by gudu »

Kapa tänderna på mitten och sätt halva uppe o halva nere så kommer nog grillen motsvara fenan.
Post Reply