Amazon -67 - 18års bilen

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Alle
Posts: 2
Joined: Sun Jun 23, 2013 9:46 pm

Amazon -67 - 18års bilen

Post by Alle »

Hej
Jag heter Alexander och är 17½.Är hyfsat ny på forumet så tänkte skapa en tråd med mitt projekt
Bilen i fråga är en 2dörrars Amazon från 1967.

Tanken var från början att renovera den 66a jag köpte i somras men den är i riktigt dåligt skick och det drog ut så på tiden innan jag fick tillgång till garage så för att ha en sportslig chans att hinna klart till Maj så började jag leta efter ett fräshare utgångsobjekt.
Hittade denna -67a på blocket som tom kaross. Tidigare ägare hade plockat ner bilen för att blästra och göra i ordning på den men tappat suget så jag fick köpa den förr en 1000 lapp :mrgreen:

Den är i betydligt bättre skick än 66an rostmäsigt, samt att det sitter nya bakaxelupphängningen vilket är trevligt då taken är att det ska bli lite motor i den framöver :twisted:

Planen är att få till en trevlig bruksamazon i lagom kustomstuk med lite mer motor än original.



-66an, tyvärr riktigt dålig i golv och balkar samt att bromsar och liknande är är stumma då bilen stått i 13 år :?
Image


På väg hem med 67an som ska byggas på istället. riktigt fräsh i karossen, lite rost i skärmalkar och bagage men långt ifrån lika dålig som den andra. Dessutom är bromsarna nydligen renoverade!
Image

Var lite intressant att få av och på karossen på kärran utan fjädrar och genomslagsgummin :roll:

Väl hemkommen och avbaxad från kärran
Image



Ska försöka uppdatera tråden så ofta som möjligt och hoppas på å kunna få hjälp och svar på diverse frågor :grin:

//Alexander
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon -67 - 18års bilen

Post by Gravis »

Hej och välkommen!

Du ser ut att ha hittat ett bra utgångsobjekt, ska bli kul att följa tråden.

//Gravis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -67 - 18års bilen

Post by granfot »

Säger som Gravis, Hej och välkommen!

Har du några frågor eller funderingar så är det bara att hojta, det finns folk som kan det mesta här. :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -67 - 18års bilen

Post by QV »

Perfekt
En donatorbil som har de flesta prylarna och en som skall få dom.
Kan inte bli bättre. Då ser du hur det skall sitta när du tar bort delen.

Skall du bli färdig till maj så får du ligga i.
Det tog mig 3 veckor 16 timmar om dagen att få min kaross igenom besiktningen.
Då var den förvisso axellös när jag började men det var inte på något sätt klar vid besiktningen.
(ingen inredning förutom förarstolen, inga sidoruter, inga dörrhandtag, inget värmepaket osv)

Det blir inte mycket tid över till puts utan det är bara att plocka på delarna du har!

Men är karossen rostfri så går det fort att åtgärda putsen efteråt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Alle
Posts: 2
Joined: Sun Jun 23, 2013 9:46 pm

Re: Amazon -67 - 18års bilen

Post by Alle »

Har inte postat hör på ett tag då jag haft fullt upp. Ju mer jag kapade bort i den nya karossen desto mer rost hittade jag :? Men så är det väl alltid :lol: så planerna är lite ändrade. Eftersom 67an är helt tom så vill jag inte stressa/tatta ihop den utan vill göra iordning den riktigt seriöst och känner Tatjana inte har tid till det så har jag börjat med 66an ist :roll: Plockat över bromsarna från den nya karossen då de gamla oken/skivorna var lite stumma efter 13år på gräsmatta :P

Så den nya planen är att göra 66an besiktningsduglig och besikta den så man kan åka i sommar, laga upp golvet och bromsar å sen garagelacka så det iaf blir EN färg på härket :P

Bilder kommer. Ska bara försöka lära mig att ta bilder på det jag gör :P
Post Reply