AMAZON R-SPORT TURBO

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » lör feb 08, 2014 12:21 pm

Hejsan. Jag är ny här på forumet. Jag tänkte jag skulle starta upp en projekt tråd för få och ge lite feedback.

Har under många år byggt på en 240. Det fans en tråd på TPC som hette "bygger bil" (tror den är kvar men bilderna är borta)

Bilen (240in) är såld, men det blev mycket delar kvar som nu är tänkt att hamna i ammazonen som jag köpte i somras.

Bild
Här är 240in i sina glansdagar.

Bild
Här är motorn som ska i Amman. 240in hade T5a då den såldes.

Bild
Här är DEN som den här tråden ska handla om.

Funderade länge på att köpa en bil som var fin för ca 30K. Men då jag ändå skulle bygga om så var det bättre att lägga pengarna på ett objekt.
Den här 62an som jag hittade var i delar. Komplett sa säljaren. (Det säger alla)
En väldigt bra sak på bilen var att den någon gång fått helt nya bakskärmar.
Den var lappad och lagad i golv och främre hjulhus som sparar många timmar.

Här kommer lite bygg bilder.

Bild
Inpassning och ombyggnad till 140 spindlar.

Bild
Inpassning av B23AT (R-Sport förgasarturbo)

Bild
Modifiering av kardantunnel.

Bild
Avsvarvad 740 kardan.

Bild
Växellådsbalk. (Växellådskudde bakvagnsstag med bussning)

Bild
Påbörjat bygge av kardantunnel.

Bild
Nu är det bara spackel och lack kvar. (Ska sitta en ring på toppen och klämma damasken)

Bild
Uthackad framvagnsbalk.

Jag har även monterat 240 bakaxel med egenbyggda bärarmar. Men jag har glömt att fota det.

Planerna med bilen är att hålla den original på utsidan. Större hjul och kanske luftfjädring är vad som kommer avvika.
Bilen är för längesedan byggd i mitt huvud. Nu är det bara att bygga den.
Jag Ska försöka ha den så klar att jag kan använda den till sommarn.

Ska försöka uppdatera flitigt. MVH "Baxarn"

Användarvisningsbild
Rolf
Inlägg: 325
Blev medlem: lör apr 24, 2010 7:33 pm
Ort: Woodinville USA
Kontakt:

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Rolf » lör feb 08, 2014 7:47 pm

Fint jobb, Baxarn. Jag har en Kombi som "behöver" samma behandling så jag ser fram emot att följa med på din tråd.

Blomquist
Inlägg: 1040
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Blomquist » mån feb 10, 2014 7:28 am

Välkommen. Intressant projekt, behåller du original styrning/rattstam?
Vad blir det för bromssystem på bilen?
210 -64, 223 -68

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » mån feb 10, 2014 9:04 am

Tack. Styrningen blir original. Men jag måste gifta ihop Amazon styrstagen med 140 stagen för att få det att passa i spindeln.

Bromsar blir 240 rakt igenom med ett litet snedsteg med ett Micra servo.

Bild
Här bromskobinationen. 240/Micra

Bild
Här är 240 broms på 140 spindel. Jag har fått moddat ganska mycket för att få på spindeln på länkarmarna.

Bild
Har under helgen hunnit lackat den nysvetsade kardantunneln och framvagnsbalk. Motorfästena är förövrigt bärstagsbussningar 240.

Väntar på lite grejer nu. Sedan ska drivlinan i permanent.

Användarvisningsbild
Rolf
Inlägg: 325
Blev medlem: lör apr 24, 2010 7:33 pm
Ort: Woodinville USA
Kontakt:

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Rolf » mån feb 10, 2014 3:47 pm

Med motorn i vinkel, inga problem med plats för turbon eller blir den monterat högre?

Jag har inte sett utkapad framvagnsbalk förut med B23. Är det för att få drivlinan i bättre vinkel eller är den en höjdgrej?

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » mån feb 10, 2014 6:16 pm

Jag hade tänkt att bygga ett grenrör med turbon stående ovan för innerskärmen.

Hittade ingen annan bra lösning än att kapa ur framvagns balken. Fick även modda oljetråget för det ville gärna ta i nedre länkarm.

Här är en liten fråga angående bilens identitet som någon kanske kan svara på.

TYP 13134 VB Ch nr 39030

Enligt chassi nr listan så ska 39030 vara mitt bland 63orna och även det sista Bet i typen ska vist tyda på att det är en 63a.

I papperna står det att den är tagen i bruk 1/1 1962? Någon som har någon bra förklaring?

Blomquist
Inlägg: 1040
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Blomquist » lör feb 15, 2014 7:27 pm

Förklaringen ligger i att bilregistret slarvade ganska friskt då de nya plåtarna
kom i början av 70-talet. Bilen är med all sannolikhet tagen i trafik på hösten detta år.
Länsstyrelsen har svaret om du vill veta exakt. Det gamla instrumentet med länsbokstav
brukar gå att hitta i arkiven.
210 -64, 223 -68

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » sön mar 02, 2014 7:54 pm

Här är en liten uppdate. Motor och låda är i och jag har börjat lite med bromsarna.

Bild
Här är micra servot monterat med 240 huvudbroms.

Bild
Fick tillverka ett förlängnings rör till turbo burken.

Bild
En av fälgarna fick smaka på svetsen. Flyttade centrumet för att få lite mera kant. Nu är det bara 3 kvar.

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » sön mar 09, 2014 6:03 pm

Under veckan har jag hunnit Flyttat centrumet på mina 17"s plåtisar. 2st fick jag vända tillbaka då dom var centrumvända då dom satt på 240in.
Däcken är beställda så jag fick lite bråttom att lägga på färg. Mitten ska senare bli samma kulör som bilen.

Bild
Valde en vit/grå färg som även taket på bilen ska bli.

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » fre mar 14, 2014 4:32 pm

Nu har jag hunnit fixat lite till på bilen. Och en del roliga paket har kommit med posten.

Bild
Har kortat av handbromsen. Gick riktigt smidigt.

Bild
Ett bussningskitt som ska bli nya övre stag till bakaxeln.

Bild
Här är det stora paketet som ska göra att bilen kommer lite närmare marken.

Bild
Däcken har också kommit under veckan. Det ser lite folkrace ut men det blir nog bra då däcken kommer in i hjulhusen.

Ska börja ta mig an bromssystemet. Ganska tråkigt men sommaren närmar sig.

cooljb
Inlägg: 487
Blev medlem: mån apr 28, 2008 4:40 am
Ort: Halmstad

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av cooljb » sön mar 16, 2014 10:03 am

hej ser bra ut!! en fråga ang fälgarna hur ligger ytterkanten på bakfälgen i förhållande till skärmkanten? håller på att centrumvända fälgar oxå men är lite osäker hur det kommer bli.
mvh jerry

Nils Järnberg
Inlägg: 105
Blev medlem: tor aug 09, 2012 12:40 pm
Ort: Dingle

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Nils Järnberg » sön mar 16, 2014 5:03 pm

Kul projekt!
Vad är det för specar på bälgarna?
Äntligen med Amazon igen!

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » sön mar 16, 2014 7:45 pm

Roligt att gillar mitt projekt.
På fälgarna har valt att lägga mig lite innanför kanten då jag vill köra lågt. Dom är inte centrumvända. Jag har bara flytta in centrumet ca 2-3 cm.
Hade jag haft Amazon axeln kvar så skulle det nog ha gått med en centrumvändning, men 240 axeln är ca 5cm bredare.
Fram får jag ha 25mm spacers för att kompensera bakaxeln.

Specarna på bälgarna är

Specs of bag:
2500 LBS
Diameter 6", Extended 8", Closed 2.75"
Two Top Mounting Holes Measure Approx 1-3/4" from Eye to Eye
Bottom has One Mounting Hole in Center
All mounting holes are 3/8"-16 UNC

Bags are Burst tested to 550psi

Kan säga att jag är helt grön på luftfjädring men jag lär mig eftersom.

Hugger69
Inlägg: 332
Blev medlem: mån feb 27, 2006 11:09 am
Ort: Umeå/Teg
Kontakt:

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Hugger69 » mån mar 17, 2014 10:22 am

Kul projekt, skall följas!! 8)
Kommer du att köra helt original karossmässigt som en 62:a i övrigt eller?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org

Baxarn
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 10, 2013 7:59 pm

Re: AMAZON R-SPORT TURBO

Inlägg av Baxarn » tis mar 18, 2014 3:39 pm

Kommer att ha den original i plåten. Saknar grillen och bakluckan som tillhör 62an det får komma senare.
Det viktigaste är just nu är att få det mekaniska klart så att jag kan regga den.

Skriv svar