Råkade köpa ett par Amazoner

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Min förstabil var en Amazon -65, men hade för stora planer så den blev det inget alls av..
Har alltid varit sugen på att ha en igen, men råkade på nåt sätt köpa på mig 2 st :)

Image

Den röda är helt rostfri tror jag(hittade en rostdroppe under en balk men det räknas väl inte :D )
Den bruna har det suttit en trimmad B20 och har väl sett bättre dagar, hade stått obesiktad i minst 15 år, men har fixat upp den lite och besiktat den

Borrade om bultmönstret på den bruna och provmonterade mina breddade V70N 17" reservhjul, och dom satt som gjutet
Image

Velade länge vilken färg jag skulle ha på dom, men blev till slut vit fastän jag tycker det är lite uttjatat...men dom ser ju så feta ut i vitt! :)
Image

Image

Går ju inte åka omkring i ett höghus så jag köpte en sänkningssats till en Honda Civic på Ebay som jag sett att några har använt, priset på ca 800:- inkl justerbara coilovergängor går ju inte klaga på
Image

Sitter som gjutet bak efter att man tagit bort fjäderskålen
Image

Måste nog valsa lite :)
Image

Har bara monterat bak eftersom jag opererade ryggen för ett par veckor sen...den vill inte riktigt vara med än..
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Var ute en sväng förra veckan med den röda. Den är på vinter-bete hos min far men han rastar den alldeles för sällan
Dimmigt var det uppe på Hornberget Wind Farm
Image
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Marqzter »

va redigt coolt me 17" plåten! :D
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Tyvärr så är ju inte den bruna samma nyans överallt så jag funderar på att dra på den en liten fusklack tills vidare
Hade gärna haft den samma färg som bakdelen är(nån solblekt brun), så jag funderar på nån liknande färg...kanske en halvmatt mörkbrun? Någon som har nåt bra förslag?
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by A-masen »

Det finns en tvåfärgad Amazon lite upp i dina väderstreck. Den bruna färgen är lite tilltalande. Bild 15 i den här bildserien.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5207906" onclick="window.open(this.href);return false;
OBS! Det är kulören på lacken som avses med bildexemplet. 8) 8) 8)
Eftersom bilen är en utställningsbil så finns den säkert på fler bildsidor. Googla.
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Din länk funkar inte men jag gissar att det är Petter Ershags du menar, det finns en tråd om den på forumet
Och riktigt så dyr lack hade jag inte tänkt kosta på nu ;)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by A-masen »

Ja, exakt, Petter Ershag. Han har berättat här på forumet om sitt bygge.
Märkligt att du inte ser bilden, jag kan öppna den trots att jag har dubbla brandväggar och antivirus med hårda säkerhetskrav. Ibland kan jag inte öppna en vanlig dagstidning ens.
Men det finns ett trix som är värt att pröva om bilden inte visar sig. Högerklicka på länken. Längst ner i den rutan som kommer upp står det Egenskaper. Vänsterklicka på det. Nu kommer en ny ruta. Mitt på den rutan står det URL och så finns en länk. Kopiera den länken med Ctrl + C. Öppna startsidan för internet. Klistra in länken på adressraden med Ctrl + V och tryck Enter. I många fall fungerar det när bilder och länkar krånglar.
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Förut när jag försökte klicka på länken var den nerkortad och funkade inte, men nu funkade den fint
Nån liknande färg vore faktiskt trevligt :) Har kollat på den IRL och den är riktigt fin
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by daniel_sandberg »

Vore roligt att se dig imorgon på kalldrage som går från umeå imorgon. Har du inte redan anmält dig är jag rätt säker på att det ska gå bra att anmäla sig på plats. Ring och kolla på numret som finns på inbjudan.
Kolla på forumet under träffar =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Inget rally för mig, måste nog valsa skärmarna först :)

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by A-masen »

Vi pratade om kulörer tidigare. När jag ser din bild här tänker jag på att jag parkerade bredvid en Volvo 855 häromdagen. Den var "kopparröd". Jag vet inte om det är någon originallack, men det var snyggt i alla fall och redan nu är ju din bil lite åt det hållet. En volvohandlare eller en billackerare med självaktning kanske har uppgifter på lacken om det var original?
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Nils Järnberg »

Helt rätt stuk!
Passar bra med vita plåtfälgar.
Äntligen med Amazon igen!
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Richard.kl »

Riktigt fet Amazon!
Fjädrarna kommer från coils till Civic?Vilken årsmodell? har du nån länk på vilka du köpte?
mvh
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Jag köpte såna här: http://www.ebay.com/itm/271249745258?ss ... 1439.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det finns hur många som helst att välja på
Använder inte dom justerbara grejjerna och då kan man ju sälja dom och då är fjädrarna gratis
Funderar dock på att höja den lite fram, flyttade nedre spindelleden ovanför bärarm och det blev nog lite väl bra.. :)
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Råkade köpa ett par Amazoner

Post by Steve »

Image
Post Reply