Page 2 of 2

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 13, 2015 12:42 am
by A-masen
Upphängningen på bakaxeln svetsar man ju om enligt den här sidan: http://www.bilforumet.no/topic/169435-b ... -bakaksel/" onclick="window.open(this.href);return false; (Du har det på hemmaplan :roll: )
Det finns adaptrar så man kan ha motor och växellåda efter önskemål: http://www.smt.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: The Mansion Wagon

Posted: Thu Jan 15, 2015 3:26 pm
by ATS
Kopplingen är en "baggis " Arild :)
Standard M47 sprängkåpa, kopplingsgaffel
från bil med hydraulkoppling (740 940)
Finns infästningar i kåpan för båda sorterna...
Slavcylinder från samma bil, o till sist Amazonens
huvudcylinder. Slang som passar fixar du hos
närmsta hydraulspecialist :)
Funkar klockrent !!

Re: The Mansion Wagon

Posted: Thu Jan 15, 2015 3:29 pm
by ATS
Tilläggas bör att hydraulgaffeln är den korta modellen
som trycker !
Den manuella är lång o drar, så att säga :)
Hoppas att du förstår vad jag menar ..??

Thomas

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sat Jan 17, 2015 10:28 am
by Arild Dyrkorn
Tack :-)

Jag förstår nästan, men inte helt.
Får jaga lite 740/940 delar, så förstår jag kanske när jag ser dem...

Men det måste alltså plockas från en bil med M47?
Delar från M90 passar inte?
(jag har en 940 med M90 som ska skrotas)

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sat Jan 17, 2015 1:34 pm
by Arne
Funkar säkert med M90också, den har hydraulisk kopplingsmanöverering. Däremot kan det hända att M90 är för stor så du måste bygga om kardantunneln och mellanaxeln för att få det att passa. Enklast att du håller dig till M46 eller M47.

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sat Jan 17, 2015 6:08 pm
by Arild Dyrkorn
Det jag menar är:
Passar hydraulkopplingsmekanism från M90 på M47-lådan, som jag tänker använda?

Säkert en dum fråga ... 8)

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sat Jan 17, 2015 11:34 pm
by John
Nej m90 lådan har ett annat svep mot lådan. Men går ju att använda hela m90 om man vill är ju rätt bra låda dock lite känslig 3:a vid våldsammare körning :)
//John

Re: The Mansion Wagon

Posted: Wed Jan 21, 2015 9:51 pm
by Blomquist
Arild Dyrkorn wrote: Ett par frågor:
Är det helt omöjligt att få plats med original B230 grenrör och generator?
...................
Och sen till det här med slutväxel.
Jag tänker behålla original bakaxel, åtminstone tills vidare, för att göra det så enkelt som möjligt.
Men HGV har ju löjliga 4,56:1, sedan har mer sansade 4,10:1
Vad är enklast, att skaffa en komplett bakaxel från en sedan, eller byta slutväxel i den bakaxeln jag redan har?
Det första beror på om du bygger om motorn till rakställd.

Det andra kan handla om, som John skriver, att byta utväxling, men det kräver en del verktyg
och kunskap som inte alla har (inte jag i alla fall).
1969 års kombi hade 4:30 i bakaxelutväxling, men dessa axlar är inte så lätta att hitta.
En annan lösning är att skaffa en sedanaxel. Det finns lösa beslag att köpa på Gadbjergs reservedelslager i Danmark som man svetsar fast i sedanaxeln varefter man kan montera den i kombin.

Personligen skulle jag avvakta och se hur det bliver med nya motorn och lådan i bilen.
M47 är ju ändå en femväxlad låda, så behovet kanske inte känns så stort ändå.

Re: The Mansion Wagon

Posted: Wed Jan 21, 2015 11:18 pm
by Arne
Om du har en M30 bakaxel så är det bara att beställa drevsats från bakaxel.se http://bakaxel.se/" onclick="window.open(this.href);return false; det är samma drevsatser till M30 och 1030 axlarna. Har du en M27 passer det inte. Byt då axeln till en M30, det finns gott om billiga sådana axlar. 3,73:1 3,54:1 och 3,31:1 Kan vara gångbara utväxlingar, beroende på motoreffekt.

Re: The Mansion Wagon

Posted: Fri Jan 23, 2015 6:10 pm
by ATS
När jag provmonterade min motor hade jag original
grenrör, men efter att motorn slutligen hade fått sin plats,
så tog grenröret i längsgående balken...
Med noggrann inpassning o kontroll efterhand som motorn tar
plats, så går det att använda original !!
Generatorn har 2 olika infästningmöjligheter original.
Motorn högra sida går bort, men den vänstra kan funka...
Kan bli tajt mot styrväxeln dock, men försök iaf vetja :)

Kopplingsdelar från M90 passar tyvärr inte på M47.
Slavcylindern vet jag inte dock.....
Kolla diametern o längden från anliggningsytan o jämför
med M47:ans.
Du kan pm:a mig med bild o mått annars, så kan jag kolla
på min om det passar :)
/ Thomas

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 26, 2015 12:06 pm
by Arild Dyrkorn
Hej och tack för alla svar :)

Det går framåt.
Min hjälpare Anders verkar vara mycket duktig konstruktör och svetsare, men har inte så mycket erfarenhet av Amazon. Bara nyare Volvo.
Nu för tiden kör han drifting med Toyota Supra och hjälper många inom den norska Gatebil-svängen med olika extrema byggen.

Vi har kapat ur tunneln för växellådan och framvagnsbalken för tråget.
Tråget är färdigt svetsat för frigång från hjulupphängningen på vänster sida.
Kommer också göra ett litet plåtskydd runt bottenpluggen, den kommer ju garanterat slå i backen förr eller senare!

Vi monterar också motorn aningen högre upp än original, med tanke på framtida extrem sänkning.
Men inte så mycket att det innebär extra modifiering av torped och tunnel.
En extra bonus från detta är att original B230 grenrör ser ut att gå fri från framvagnen på höger sida.
Detta sparar ju mycket arbete :grin:

Har en 240 växellådstunnel liggande, men Anders föredrar att göra en ny tunnel.
Inte mer arbete och mycket snyggare, tycker han.
Han har nog rätt :)

Har hittat lite rost, så nytt golv på vänster sida är beställt från Jørgenrud.
rosten var "reparerad" med små plåtbitar som lagts över hålen med sikaflex. Härligt :lol:

Framvagnsbalken visade sig ha ett stort rosthål också.
Så vi har plockat ner denna och Anders har tagit den med sig till jobbet, där han är industrisvetsare.

Topplocket är tillbaka från renovering hos Tor Øyvind Skinne, en av landets duktigaste motorbyggare.
Han är en god vän och bor bara 20 minuter hemifrån. Perfekt!

Han kommer nog få renovera bakaxeln och byta utväxling i denna. Har förstått att detta nog bör göras av experter.
Frågan är bara om vi får råd med det denna vinter, eller om det får vänta till nästa.
Time will show 8)


Hejdå till tunneln.
Som alla proffsplåtisar använder Anders sällan skyddsutrustning :D
Image

Motor och låda nersänkt för första gång och Anders är i gång med att göra motorfästen.
Image

Motorfästen färdig tigsvetsade och verkstadshunden Jackie kontrollerar kvalitén.
Image

Tor Øyvind Skinne har renoverat topplocket.
Trots att han är 90 procent blind har Tor Øyvind byggt många rekordmotorer inom olika motorsporter genom åren.
Främst är han känd för sina dragracemotorer. Men han har även gjort mycket Volvo för t.ex rally, så originalrenovering av en B230 är en lek :grin:
Image

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 26, 2015 10:20 pm
by Hasse63
Ser fint/kul ut.

Tycker du ska investera i ett par skyddsglasögon :P

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 26, 2015 10:59 pm
by Arild Dyrkorn
Jag använder det, men inte min hjälpare Anders som är på bilderna.
Han är ju "proffs" :lol: