Page 1 of 1

Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Sun Apr 26, 2015 10:33 pm
by granfot
Nu är det dags att jag börjar en tråd för den nya pärlan med.

Jag köpte mig en "ny" -64 4d som tidigare ägare har rostlagat helt och hållet. Letar man så hittar man lite rost, men inget som stör, och det ska nog lagas det med vad tiden lider, men som det är nu så har jag som mål att få på lack på den så jag kan ge mig ut och åka.

Image

Motorn är en B20, som fått överta 078-fördelaren, Solexarna och Extraktorn från den gamla, men den verkar inte läcka olja och nu, efter att ha fått den att gå som den ska, verkar gå fint.
Elsystemet har gjorts om av någon tidigare ägare så det finns 8 flatstifts-säkringar istället för de gamla, men det verkar vara seriöst gjort och det mesta fungerar. Det jag inte fått ordning på än är oljetryckslampan, men jag har inte försökt heller så den ska nog inte vara något problem. Spolningen har slopats till förmån för någon biltema-variant, men jag har delarna som behövs för att återställa till original (utom möjligen behållaren, men det löser sig).

Fjädrarna under bilen är röda och ser helt nya ut, dämparna med. Skivbroms fram som jag fick renovera, men inte för att dom har slitits, de ser helt nya ut, utan för att dom stått och rostat lite. Oken ser helt nya ut och skivorna har inte rullat många meter dom heller.

Image

Image

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Mon Apr 27, 2015 10:05 am
by Blomquist
Kul att du är på gång igen Granfåt! Jag hade satsat på att montera skjöldar fram
och dra bromsslang /rör. det sparar skivorna Men du kanske redan har gjort det.
Hur skall du göra med bakändan (spoilern)?

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Mon Apr 27, 2015 12:04 pm
by granfot
Sköldar ska fixas, har faktiskt inte tänkt på att dom saknas. :)

"Spoilern" är bara en plåt som sitter där istället för kofångaren. Just nu tycker jag det ser ok ut så den får sitta, men ledsnar jag så skär jag bort den och skruvar dit en riktig.

Lack verkar lösa sig, har förmodligen hittat en duktig herre i närheten, men jag får göra underarbetet själv. Förhoppningsvis löser det sig. :)

Skickat från min OnePlus One.

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Sun May 10, 2015 9:20 pm
by granfot
Har fortfarande inte hänt mycket därute, men snart måste jag börja slipa den om jag ska få till en lack innan sommaren är slut.

Märkte vid provturen att kopplingen tar jäkligt långt ner, men det borde inte vara något större problem att få bukt med. Dessutom klonkar / slår den någonstans i bakvagnen när man släpper kopplingen, så förmodligen är det någon bussning som behöver bytas.

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Mon May 11, 2015 11:07 am
by Dieseltroll
Bara att gratulera till nyförvärvet! :grin:

Den ser ut att vara i betydligt bättre skick jämfört med den gamla.

Vad har du för tankar kring lackeringen?

// M

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Mon May 11, 2015 5:59 pm
by granfot
Ja, sämre skick hade varit svårt.

Jag har tre funderingar kring lack, antingen Grå som är original (ungefär som den ser ut nu), svart/vit som den förra eller helt mattsvart. Lutar nog mest åt grå för det kan bli jäkligt snyggt, men de andra alternativen lockar rätt bra med...

Beslutsångest deluxe.

Skickat från min OnePlus One.

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Fri May 15, 2015 8:10 pm
by Dieseltroll
Hur kommer det sig att du ska lacka om den? Är det fel grå kulör jämfört med original?

Lite fler bilder på ditt fynd hade inte skadat... :grin:

// M

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Fri May 22, 2015 5:44 pm
by granfot
Det är nog inget fel på kulören, enda problemet är att det inte är någon lack. Hela bilen är penselmålad med någon rostskyddsfärg från lantmännen efter att den har rostlagats, så den kommer börja rosta så fort jag ger mig ut med den.

Skickat från min OnePlus One.

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Mon Mar 21, 2016 9:50 am
by granfot
Nu har det börjat suga i renoveringstarmen igen. Jag funderar fortfarande på hur jag ska lösa det med lack, men eftersom varken pengar eller tid vill dyka upp så lutar det mot en garagelack. Jag kommer lägga biltemas epoxiprimer som grund, sen får jag se hur jag löser färg.

Inte världens bästa lösning, men jag vill ut och köra och det kommer inte hända på några år om jag inte löser det på något enkel och snabbt sätt, samtidigt som det ska hålla lite. :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Sun Jun 04, 2017 12:24 am
by 123GT
Härligt...ser bra ut!!!
Hejar på här ifrån...big time!!!
// sven

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Tue Nov 13, 2018 7:23 am
by granfot
Ju mer jag funderar på den här desto mer lutar jag åt att sälja den. Har varken tid, ekonomi eller motivation just nu och den (+ alla delar) tar upp en jäkla massa plats i garaget.
Är ruskigt kluven för den har ändå stått för mycket av mina planer och idéer de senaste åren, men samtidigt så har den gnagt på mitt samvete och låtit mig bli påmind om mina tillkortakommanden ganska länge nu.

Problemet är att med bilen så måste jag antagligen skicka med halva garaget med pryttlar vilket skulle ta en evighet bara att lista och fota.

Det här får jag nog klura på ett tag till. :/

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Wed Nov 14, 2018 3:06 pm
by QV
Plocka ihop den och besiktiga så att du kan köra med den.

Den behöver inte vara "komplett"
Det är helt OK att blanda rostiga saker med nypolerat...

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Posted: Sun Feb 03, 2019 1:57 pm
by granfot
Visst är det så, men jag måste ändå lösa lack på den innan den är körbar. Grundfärgen som ligger på är inte lämplig om man inte vill ha extra rost...

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk