Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nu är det dags att jag börjar en tråd för den nya pärlan med.

Jag köpte mig en "ny" -64 4d som tidigare ägare har rostlagat helt och hållet. Letar man så hittar man lite rost, men inget som stör, och det ska nog lagas det med vad tiden lider, men som det är nu så har jag som mål att få på lack på den så jag kan ge mig ut och åka.

Image

Motorn är en B20, som fått överta 078-fördelaren, Solexarna och Extraktorn från den gamla, men den verkar inte läcka olja och nu, efter att ha fått den att gå som den ska, verkar gå fint.
Elsystemet har gjorts om av någon tidigare ägare så det finns 8 flatstifts-säkringar istället för de gamla, men det verkar vara seriöst gjort och det mesta fungerar. Det jag inte fått ordning på än är oljetryckslampan, men jag har inte försökt heller så den ska nog inte vara något problem. Spolningen har slopats till förmån för någon biltema-variant, men jag har delarna som behövs för att återställa till original (utom möjligen behållaren, men det löser sig).

Fjädrarna under bilen är röda och ser helt nya ut, dämparna med. Skivbroms fram som jag fick renovera, men inte för att dom har slitits, de ser helt nya ut, utan för att dom stått och rostat lite. Oken ser helt nya ut och skivorna har inte rullat många meter dom heller.

Image

Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by Blomquist »

Kul att du är på gång igen Granfåt! Jag hade satsat på att montera skjöldar fram
och dra bromsslang /rör. det sparar skivorna Men du kanske redan har gjort det.
Hur skall du göra med bakändan (spoilern)?
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sköldar ska fixas, har faktiskt inte tänkt på att dom saknas. :)

"Spoilern" är bara en plåt som sitter där istället för kofångaren. Just nu tycker jag det ser ok ut så den får sitta, men ledsnar jag så skär jag bort den och skruvar dit en riktig.

Lack verkar lösa sig, har förmodligen hittat en duktig herre i närheten, men jag får göra underarbetet själv. Förhoppningsvis löser det sig. :)

Skickat från min OnePlus One.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Har fortfarande inte hänt mycket därute, men snart måste jag börja slipa den om jag ska få till en lack innan sommaren är slut.

Märkte vid provturen att kopplingen tar jäkligt långt ner, men det borde inte vara något större problem att få bukt med. Dessutom klonkar / slår den någonstans i bakvagnen när man släpper kopplingen, så förmodligen är det någon bussning som behöver bytas.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by Dieseltroll »

Bara att gratulera till nyförvärvet! :grin:

Den ser ut att vara i betydligt bättre skick jämfört med den gamla.

Vad har du för tankar kring lackeringen?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Ja, sämre skick hade varit svårt.

Jag har tre funderingar kring lack, antingen Grå som är original (ungefär som den ser ut nu), svart/vit som den förra eller helt mattsvart. Lutar nog mest åt grå för det kan bli jäkligt snyggt, men de andra alternativen lockar rätt bra med...

Beslutsångest deluxe.

Skickat från min OnePlus One.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by Dieseltroll »

Hur kommer det sig att du ska lacka om den? Är det fel grå kulör jämfört med original?

Lite fler bilder på ditt fynd hade inte skadat... :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Det är nog inget fel på kulören, enda problemet är att det inte är någon lack. Hela bilen är penselmålad med någon rostskyddsfärg från lantmännen efter att den har rostlagats, så den kommer börja rosta så fort jag ger mig ut med den.

Skickat från min OnePlus One.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nu har det börjat suga i renoveringstarmen igen. Jag funderar fortfarande på hur jag ska lösa det med lack, men eftersom varken pengar eller tid vill dyka upp så lutar det mot en garagelack. Jag kommer lägga biltemas epoxiprimer som grund, sen får jag se hur jag löser färg.

Inte världens bästa lösning, men jag vill ut och köra och det kommer inte hända på några år om jag inte löser det på något enkel och snabbt sätt, samtidigt som det ska hålla lite. :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by 123GT »

Härligt...ser bra ut!!!
Hejar på här ifrån...big time!!!
// sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Ju mer jag funderar på den här desto mer lutar jag åt att sälja den. Har varken tid, ekonomi eller motivation just nu och den (+ alla delar) tar upp en jäkla massa plats i garaget.
Är ruskigt kluven för den har ändå stått för mycket av mina planer och idéer de senaste åren, men samtidigt så har den gnagt på mitt samvete och låtit mig bli påmind om mina tillkortakommanden ganska länge nu.

Problemet är att med bilen så måste jag antagligen skicka med halva garaget med pryttlar vilket skulle ta en evighet bara att lista och fota.

Det här får jag nog klura på ett tag till. :/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by QV »

Plocka ihop den och besiktiga så att du kan köra med den.

Den behöver inte vara "komplett"
Det är helt OK att blanda rostiga saker med nypolerat...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's nya -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Visst är det så, men jag måste ändå lösa lack på den innan den är körbar. Grundfärgen som ligger på är inte lämplig om man inte vill ha extra rost...

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk

Post Reply