Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Ett tvådelat extraljusfäste som nyss fått lite grundfärg..
Image

Montering imorgon!
Skall se om jag kan få till nån närbild på skarven också..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Snyggt! Du kommer att bli en upplysningsman.

Om man av någon händelse inte råkar komma över svetsmuttrar, så finns det ju blindnitmuttrar: http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... ce=gaw9280" onclick="window.open(this.href);return false;

Det här är bara ett exempel. Dom finns i ett stort flertal storlekar och utföranden. Långt mer än vad som visas i länken. Men undvik Biltemas. Dom är av aluminium och alldeles för mjuka.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Tack för dom orden :grin:
Lutar åt Xenon 75watt i extraljusen :twisted:

Signaturen BLt har i sin projekttråd visat en bild på sitt extraljus fäste, som jag helt enkelt kopierat (I grövre format, man använder ju gärna det som redan finns så att säga..)

Med ljusen på plats såg hans rallykopia ut på detta sättet
Image
(Har ni inte kollat in bilderna på hans bil, gör det.. fränare ammiz än så går inte o finna)

Det är den placeringenn av ljusen jag också vill uppnå, då jag dessutom har valt o köra utan kofångare så finns det inte så mycket annat o göra än o leka med egna ideer :wink:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

note to my self: vw typ1 har lämpliga ventiler för b21/b23/b230 (dvs min 531 topp som måste byggas färdig..)
medans typ4 passar b20 (fast bara insug, då avgasventilen har 9mm skaft) :shock:

Dessutom lämpliga priser för en smålänning! Går jag på en jätteomslipad kam så vore typ4 lämplig att använda, då man sliper skyhöga lashcaps! typ1 borde vara samma rostfria modell som kg säljer? Dvs aningens längre än original. lashcaps blir jag tvungen o ha iallafall, men jag slipper kanske dom där jääätte långa asen jag fick lov o använda förra gången :roll: (dyngsvårt o hitta 6mm långa lashcaps, enda jag hittade som hade var Sten Parner)

Timo hade faktiskt kamaxlar till ett "okej" pris, så kanske köper man en av dom? Om ingen annan har tips på nåt kul??
Vill upp på minst 12.5mm lyft, helst över 13mm :roll:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Närbild på skarven..
Image
Jag gjorde en urkapning på båda sidor av fyrkantsröret, på ena sidan så svetsades ett plattjärn dit.. Som helt enklet överlappar det andra röret ;) Två st muttrar svetsades dit som distanser! Inte jättesnyggt förvisso, men det var en enkel konstruktion som dessutom blev enkel o montera på plats i bilen.

monterat på bilen ser det ut så här..
Image

Och så här..
Image

den observanta ser att jag var tvungen o kapa lite i grillhalvorna :? Så går det när man inte mäter innan..
Image
Fast det skiter jag i.. Ser rätt hyggligt ut ändå.

Monterat på bilen ser det ut såhär
Image

Monteringen blev faktiskt rätt bra ändå i slutänden, även om det är jag som gjort allt arbete :grin:

Och nu är det el och stabstag som skall fixas till bara :grin: Sånt har ni sett innan, så det tar jag inget foto på!!
Ska leta fram ett dubbelrelä, eller om jag har 2st vanliga liggans? så får det bli det.. Tänker inte köpa ett dyft i detta skedet. Nu krävs det att man rensar ur hyllorna i första hand, och leta ytterliggare djupare i lådorna i andra hand :twisted:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Då verkar det som "semestern" är slut för den här gången.. Nu måste vi försöka göra amazonen lite med pendlarvänlig.. Och det jävligt fort!
Kamaxel och förgasarbyte står på dagens program.. R-kam i en "pendlarbil" :O Kanske inte riktigt vad Volvo hade tänkt sig när dom tog fram den kam profilen :lol:
Tänk va glada grannarna kommer bli när jag startar upp en gammal b20 med webrar och relativt öppet avgassystem kl5 på morgonen :twisted: (skiftjobb = mer pengar till amazonen)

Kanske skulle byta det där bromsoket på ådin trots allt?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Gårdagen innebar förberedelser inför kam bytet..
Och den påstådda R-kammen sattes upp i svarven för lättare uppputsning ;)
Image

Även ventillyftarna sattes upp här för o kunna putsa bort gammal inbränd olja, som skulle kunna innebära att dom inte går lätt o fint senare vid montering...
Den vipparmsbrygga som sitter monterad nu, är lite smått sleten! Så jag passade på att rengöra o montera ihop en ny av skrot från bra o ha lådan.. Framför allt är det vipporna som är slitna.. Dom "nya" är i mycket bättre kondition, och förhoppningsvis kommer det underlätta justering av ventilspelet med dom..

Dessutom har jag skruvat ihop förgasarna med rätt insug.
Image
Det blir långa paket o hänga dit, strax över 30cm långa :? Vet inte hur i helsike trattarna ska få plats, utan o knacka inneskärmarna!

Det blir ett problem vi får lösa senare dock.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Om det bara blir lite vår snart, så man kan va utomhus o mecka lite! Så var tanken först o främst o byta bakaxel.
Finns det överhuvudtaget nåt intresse från forumets sida att visa upp detta?

Har strulat lite till o från med kopplingshydraliken, fått fylla på vätska var o varannnan gång man skulle ut o köra.. Jag tröttnade dock när man var tvungen o fylla på innan man körde till affären, och sedan på parkeringen innan man körde hem. :shock:
"stal" hydraliken från den andra amazonen tills vidare.. Får köpa ny till den sen..

Har även höjt tändningen i omgångar, till en nivå som verkar funka (enbart på känn)
Vinterdäck letade jag fram till den också, men det var långt ifrån nån ultimat lekbil på vintern.

I övrigt så har det faktiskt inte hänt nånting, extraljusen Tex är fortfarande inte inkopplade :O

Tyskhelvetet är sönder och obesiktigat, så framåt våren lär jag slösa bort alla vinterns besparingar på ny pendlarbil.. Amman var inget vidare som pendlarbil, så tills vidare lånar jag bil av päronen!
Faktiskt en anledning för att byta bakaxel.. Lite annan utväxling i 1031an :roll:

Hade tänkt ta ett sabbatsår med amman som den är, och bara busa runt med den! Och istället bygga mig en racer catta istället o leka med på sjön :twisted: Men det är svårt o hitta tiden för ett sådant projekt, så det blir nog amazon iallafall.

Fortsättning följer.... Nån gång!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

En 66 Amazon kan ha DANA30 axel och då finns det 1030 utväxlingar som passar för byter du bakaxel så vill besiktningen att du byter frambromsar och huvudbromscylinder från samma fordon (hela bromssystemet från samma fordon).

Vi är många som läser men få som svarar, så är det på forum...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

240 huvudbromscylinder sitter det redan, och ventilerade bromsar kommer bli ett krav vid en framtida sfro besiktning :D Så det är redan planerat..
Jag fick 2st framnav från en 140 av en polare, som jag tänkte svarva upp invändigt för att rymma hjullager från amazon..
Förövrigt kommer sfro ha krav om just 1031 axel (på grund av sin starkare konstruktion gentemot 1030) så likabra o fixa det med en gång.. (Och bilfan går ju över ett år till, så vad sbp har o säga det skiter jag i.. Sfro kan komma tidigare än så, allt beror på hur mycket tid man får över till bilen i vår/sommar)

Men då vet jag iallafall, att det finns EN person på forat som läser!! Återstår o se då om det är mödan värt o lägga ut en uppdatering framåt våren då.. :wink:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by granfot »

Jag har legat av mig lite när det kommer till att läsa här, vet inte riktigt varför. Men nu har jag plöjt hela din tråd och det var intressant läsning!

Är det fördelaren som du köpte av mig som du haft problem med?

Ruskigt sugen på att få snurr på min egen Amazon nu med, ska bara klura ut hur jag ska lösa lacken på den och byta kam m.m. :)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Tvivlar på att nån jeppe bryr sig, men... Det står inte still bara för att jag slutat skriva och uppdatera tråden!
Image

Nu är det litet missvisande.. Det är bara provmontering på bilden :lol:
Igentligen så byggs det för en helt orginal B230a motor som förvisso rakställs för att underlätta framtida byggnationer, som ex 16V :twisted:

Lördag: Förberedde genom att tömma motor och låda från vätskor.
Söndag: Plockade ur den sura b20in med webrar (som dessutom börjat skramla sist den var igång.. Nu startar den inte ens längre!)
Måndag: Lyfte i ett tomt B230ft block och en m45, tillsammans med den smått eftertraktade kopplingskåpan (B20 + M45)
Centrerade upp motor och låda rakt (Vet inte om vinklar o sånt är rätt, men skit i det)
Idag Tisdag: Svetsade motorfästen..

Bra början på den två veckor långa semester jag fick iår :O

Imorgon skall det byggas adapterrör till förgasaren, samt leta fram nån form av grenrör.. Eventuellt bygga avgassystem.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

En nyfiken fråga: Får det plats ett insprutningssystem om du skulle välja det i stället? Jag menar alltså med "trattar", plenum och gasspjäll, fuelrail m.m m.m.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Får plats? Klart det får plats :grin:
I nuläget är det dock tänkt o köra genom en regbesiktning med en orginal B230a... (för enkelhetens skull)

I framtiden lutar det åt Maxxecu!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Image
Det är trångt när man rakställer b23/b230....

Som tur är så heter det att man får "anpassa" så pass mycket att motorn får plats. :wink:
Post Reply