Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Volvo amazon -66 som skall igenom besiktning nu iår (hoppas jag)

Efter att den gamla b18 motorn gett upp så ställdes amman undan i väntan på bättre tider!
Efter att ha harvat runt med diverse skitbilar som v70 och audi (hatar framhjulsdrift) så ska det svenska stålet väckas upp ur sin dvala..
först måste vi ha en motor.
Turligt nog hade jag redan planerat ett motorbyte, och en b20 från volvo 240 -76 hade redan inköpts :roll:

tvättar av ett redan nerstrippat block..
Image

Lägger upp alla tvättade delar på ett högst tillfälligt bord
Image

Motorn hopplockad med inte allt för exotiska prylar (Besiktningsmotor)
Image
B20 -76
B19 kolvar med nya kolvringar
M stakar från en gammal B23
Nya lager och packningar är en självklarhet..


Försökte med att få dit en saab fördelare med en hemmagjord fot.. Misslyckades dock, Granfot sålde dock en ny fördelare till mig som jag ska testa sen..
Image

Tillverkade ett verktyg för o kunna fiska upp ventiltryckarna ur blocket.. Misslyckades även det, B18 och B20 skiljer sig tydligen lite..!
Image

Bilen ser ganska fräsch ut undertill
Image

plockade bort kofångaren för att komma åt lättare
Image

motorn solar sig jämte bilen:
Image


motorbytet i full gång
Image

det hände en grej!!
Image


motor på plats efter lite jävlaranamma, svordommar och efter hjälp av herr kofot :twisted:
Image


lite mer grejer på plats.. Obsarvera min snygga placering av MSD tändspolen! Även bromscylindern från 240 kom här med på bild. Fräste ett fäste som skruvas fast i amazonens orginal hål (fick dock borra bort gängorna) annars var det "bolt-on"
Image

Stilstudie framifrån. Kommer inte ha några kofångare sen
Image

Började skissa på ett nytt gasreglage. Hade inget som passade. Fick bygga om pierburg förgasaren lite också!
Image

Skrotet startar numera väldigt enkelt, men det finns en liten lista som måste fixas innan provkörning.

Generator
kylsystem (har ingen kylare till amazon)
koppla bromsrör
renovera koppplingscylinder

Ungefär så ser det ut just nu..
Last edited by Weber_b20 on Tue Oct 06, 2015 10:00 am, edited 4 times in total.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Rev ju också ut elhärvan under instrumentbrädan samt motorrummet.. Ett jävla skatbo!!

Med tanke på hur simpelt elsystemet i en amazon ser ut, så är det minsann inte enkelt att reda ut vart kablarna ska någonstans efter att ha klippt lite i det..

Det fick bli ett helt nytt, med lite nya ideer :wink: Biltema säljer ju kabel i varierande storlek, simpelt o bra..
Ett ljusrelä från 240 ska väl även lyckas elimenera den vattenskadade ljuskontakten på golvet!
Och flatsäkringar är bra mycket bättre än det där gamla möget som sitter orginal..

Bilder på skiten blir det inte nu iallafall (för det finns inga)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

En halvtaskig bild på när jag passar in 240 kylaren på amman..

Image

Förutom det, så blir det elfläkt! Får inte plats nån mekanisk :roll:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Efter lite jävlaranamma och ett besök på det blå varuhuset, så har vi lyckats göra ännu en sak färdigt på bilen..
Lite halvdant utan allt för mycket stil på grejerna, men det är ju trots allt ändå bara för besiktningens skull vi gör det här 8)


nedre kylarslangen på plats.. Ser ju nästan proffsigt ut med nya slangklämmor!
Image

övre kylarslangen ser nästan ännu bättre ut
Image

värmepaketet blev också inkopplat.. Och blev det tillochmed splirrans nya slangar från biltema. Den vinklade slangen fanns att köpa som universal pryl.. Bara att kapa till rätt längd!
Image


generatorn på plats efter lite svordommar.. Hade ett litet helsike o få dit remmen. Men det verkar som den linjerar ganska hyffsat iallafall.. Lite osäker på om det är en 240 eller 740 generator :roll:
Image

Nästa grej får bli o montera expansionskärlet (240 kylare ni vet..) En plugg i toppen, där vattentempen ska sitta måste jag också ha.. Sen äntligen kan vi fylla på vatten och provköra.. För vem fan behöver fungerande bromsar för en liten provkörning? :twisted:

Jobbar tydligen kväll nu i veckan, så nåt mekande lär tyvärr inte hinnas med förrens nästa helg..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Kunde inte hålla mig efter middagen.. Ut i skogen o montera ett expansionskärl från 240in! Fyllde på glykol också, och en provstart :grin:

Image

Det märks att det är gammal bensin, det stinker helvete om den där den står i garaget..

Imorgon (Eller idag, klockan har ju passerat midnatt) hoppas jag kunna köra ut den från garaget.. blir första gången jag kör den på 7år :wink: (Eller nåt sånt, osäker på årtalet)

Det som blir intressant är väl om man lyckas dra loss den. Bromsarna har satt sig rätt rejält!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Satans generator till o krabba :x
Nu står den så vackert utomhus.. Kommer ingenstans i nuläget.
Image
Fick plocka ur batteriet o ta hem o ladda det (igen, tappat räkningen på hur många gånger jag gjort det i år)
Ska byta lampa¨o se om jag kan få igång generatorn! Sen skulle den må gott o få lite soppa i samma veva :wink:!

Bränsle o tändjustering borde göras också!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by A-masen »

Det låter allvarligt om du har behövt ladda batteriet upprepade gånger. Har du kört bilen "till och från"? Eller har batteriet stått i vila?

Du kanske kan sådana här allmänna batteriråd sedan förut, men vi tar det igen. Någon annan oinformerad läsare kan ju ha nytta av råden. Batterier som inte används, båtbatterier, hobbybilbatterier, traktor, gräsklipparbatterier o.s.v skall underhållsladdas med jämna mellanrum. Har man en så kallad "modern smartladdare" så är det idealiskt. Den kan vara ansluten hela vintern och längre om det skulle vara så. Den känner ju själv hur batteriet mår och anpassar laddningen efter det. Har man en äldre "dum" plåtlåda till laddare så kan man göra till en vana att ladda batteriet t.ex ett dygn i månaden. Om det finns en Amperemeter på laddaren är ju det bra för då får man en fingervisning om hur mycket batteriet behöver. Nya batterier går att ladda nära noll Ampere. Äldre batterier, något år eller mer, går aldrig att ladda nära noll Ampere. Det är bäst att stanna när nålen inte rör sig neråt längre. Kanske vid 1 Ampere eller däromkring. Det blir bara gasurladdning annars. Det är inte bra för batteriet.
Har man gjort så här några gånger så har man hittat rutiner för batterivården.
Batterier som står oanvända och blir urladdade far illa. Dom bryts snabbt ner och blir odugliga och därmed förstörda. Man skall inte förvara batterier i varma utrymmen. Det påskyndar urladdningen. Ett friskt och fulladdat batteri tål sträng kyla mycket bra.
Till skillnad från mobiltelefoner och batterihandverktyg m.m m.m så kan man avbryta laddningen på ett bly/syrabatteri som står anslutet om man av någon händelse skulle behöva använda batteriet.
Blir inte ett för övrigt friskt batteri laddat i vid drift i bilen så skall man börja med att se över generatorn. Det är billigt att byta kol och regulator, ca 100 kr. Ofta är det samma enhet och på moderna generatorer sitter den på baksidan av generatorn. På äldre Volvogeneratorer, före ungefär 1980 var det ofta en separat laddningsregulator vid sidan om. (Den kan ju mycket väl vara utbytt till nyare på en Volvo Amazon) Men kolen sitter inne i generatorn på alla generatorer. Även fabriksnya generatorer går att hitta till överkomligt pris (Kinafabrikat).
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Så här strax innan middagen får det bli ett kort inlägg!
Men kortfattat typ såhär:
1. första gången generatorn är inkopplad
2. köpte det begagnat
3. brukar stå utomhus (har haft till gräsklipparn innan)
4. visade sig att det var kortslutning i generatorn :evil:

Kopplade väck den nu, och lär få leta reda på en annan så småningom.. (Tänk va enkelt det hade varit om det fanns fungerande ström i huset, men det har tiden och mössen sett till att vi inte vågar koppla på.. Annars hade man kunnat underhållsladda på plats i bilen)

Ska försöka köra tillbaka åbäket in i garaget igen, så tar vi nya tag nästa helg ;)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Bättre begagnad generator tillhörande en volvo 360 införskaffad från skroten idag..
Kapar till fästet och borrar upp hålet så den passar B20 blocket senare i veckan.

Längtar till fredag nu! (3 dagar amazon meck, fre, lör, sön o sedan förmiddagsskift nästa vecka hinner man med ett gäng timmar varenda dag :wink: )
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

380 visningar och en enda som kommenterat :? Dåligt..!

Så jag antar att ingen bryr sig, om jag inte bryr mig om att uppdatera här nåt mer?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by A-masen »

Jo, men då får du ju berätta först hur det har gått. Fungerar den nya generatorn? Håller batteriet spänningen? Är bilen körbar på allmänna vägar?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

"Allmänna vägar" jo, jag tackar jag..! :O Kan ju va fint med bromsar också, innan man testar den biten :roll:

Generatorn funkar alldeles yppeligt, och än så länge verkar det inte va nåra bekymmer med batteriet heller..
Bosch silver plus heter det, och är nog tusan det mest slitstarka batteri jag vart i kontakt med..

Köptes begagnat på skroten för 200kr, för 8år sen!! Och har plågat det ganska ordentligt.. När det satt i gräsklipparn så laddade jag det inte på 2år, och då stod den/det utomhus (inte fullladdat heller) Och det är inte första gången det kommer i kontakt med en generator som kortsluter heller :roll:

Har justerat kopplingen idag också.. Måste nog packa om bägge cylindrarna till kopplingen sen! Det droppar :?

Näst på listan är det elsystem, som det står högre upp så gick avbitaren varm.. Och därför så finns det inte mycke kablar kvar under brädan :wink:
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Qallzar »

Jo visst det är lätt o vara efterklok efter man ränsat på lite "onödiga" kablar eller om man rensar dän gammal rostig plåt utan att man tagit massa bilder eller byter ut kabel för kabel men hoppas du får pli på det.
Kul är det när man väl får liv i grejerna efter så många år.
Motorfix som du gjorde står själv på min lista men det kommer nog dröja lite, min motor funkar ju iaf men det är absolut inte snyggt under huven...
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Testar en ny bilduppladdnings tjänst...! Verkar ju funka rätt bra?

Image
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 förbereder för besiktning..

Post by Weber_b20 »

Oki, vi kör en liten bild update idag då :grin:

Med kopplingen lite grovt injusterad, så kunde vi köra ut den i solljuset..
Snart dags för en liten tvätt va?
Image


Med bilen ute ur garaget kunde vi också passa på att städa lite!! Litet garage man har.. Men ack så mycket grejer o annan bråte.. Trädgårdsstolarna skall ut i sommar, och en grill måste vi ju införskaffa samtidigt. För...
Image

Man kan ju inte käka kebab varenda gång man ska skruva amazon :roll: Passade på att läsa lite elschema under lunchen (därav datorn)
Image

instrumentbräda
Image

under brädan
Image
Har börjat få igång elsystemet nu iallafall..
Bakljusen fungerar, och blinkersen fungerar också (nästan, en trasig lampa V bak) Kliade mig i skallen nästan en hel timme, felsökte dubbelkollade alla dragningar o kopplingar, trippelkollade för säkerhetsskull :O Innan jag kom på varför blinkersen inte ville funka korrekt..

Reläet är ju jordat i sitt hölje :shock: Tänk va lätt det skall va ibland? Satte det på plats, och helt plötsligt bara funkade det..

Tyvärr dog datorn för mig! Så nåt halvljus/helljus kopplat enligt instruktioner på amazonpictures (kopplat via stegrelä och blinkersspaken) blev det tyvärr inte idag..
För flera år sen när amman användes till vardags, vill jag minnas att framljuset helt plötsligt kunde försvinna.. Skitkul mitt i natten :roll: Därav ombyggnaden, var billigare än o köpa en ny golvkontakt..





Och för er som trodde den skulle användas som en glidarbil på sommaren, så kan jag säga att så var inte fallet :grin:
Image
Var tvungen o hänga av extraljusrampen från vardagsbilen (Audi a3) före vintern.. Passar bättre på en räcerbil som amazon ändå :twisted: (För det är mörkt ibland här nere i småland.. Och det är jädrans gött o se nåt när man kommer som värsta Collin Mcrae på ensliga grusvägar :wink: )

Nån som kan gissa sig fram va detta skall bli för nåt, när det är färdigt?
Image
Ska sitta på den riktiga motorn som ska ner i denna bilen (Efter besiktningen..)

Kommenterar nu lite hörni ;)
Post Reply