Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

A-masen: säkringshållarna är helt vanliga universal med flatstiftsanslutningar.. beträffandd tänger o sånt, så har jag tre olika för att klämma både isolerade och oisolerade i storlekar från 0,25mm till jätterstora ;)
dom jättesmå är igentligen inköpt för att klämma oisolerade rundstift i datorer (molex kontakter o liknande) men har visat sig perfekt för att klämma bosch spridarkontakter också.. (heter nåt snyggt igentligen, men vem tusan kommer ihåg sånt)

det är svårt o komma in i garaget o fota, men får väl försöka ändå så småningom.. det här med att flytta är jobbigt! har hitills flyttat med mig två släpvagnslass från garaget, och lär väl fylla en släpvagn till innan jag är färdig.. och eftersom det är kallt o o vinter så är motivationen knappast jättehög o gå ut i garaget heller!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Första updaten på evigheter!
och det lär knappast komma speciellt många fler heller tyvärr..
okey, först bakgrunden till det här.
IMG_20191013_143258.jpg
IMG_20191013_143258.jpg (4.47 MiB) Viewed 3797 times
jag har tagit beslutet att göra vid bilfan lite mer riktigt nu när jag äntligen har mitt egna garage..
så.. första steget är o riva ner hela skiten och riva väck alla fusklagningar i form utav trippelplåt i skärmbalkar. (fastskruvat enbart, inte en svets så långt ögat når) dom har i vart fall vart duktiga o kapat bort rostig plåt!!!

så allt eljobb jag har gjort kommer nu rivas väck.. jag har äntligen fått tummen ur o beställa nya skärmbalkar.

och så tillbaka till beslutet om att inte ens försöka uppdatera tråden hedanefter!! jag orkar helt enkelt inte ladda upp bilder i en tråd som bara ett fåtal läser (forumet kan anses dött tyvärr) facebook verkar tyvärr bara handla om att sälja o köpa olika saker, så ladda upp bilder där heller kommer jag också låta bli.. vi har en grupp närmsta bilkompisarna där jag delar lite bilder o sånt. jag håller mig till det tror jag.

väl mött alla amazonister ;)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

okej då, jag visar väl några bilder på vad som skall åtgärdas iallafall :D
IMG_20191013_211424.jpg
IMG_20191013_211424.jpg (3.17 MiB) Viewed 3770 times
IMG_20191013_211437.jpg
IMG_20191013_211437.jpg (2.87 MiB) Viewed 3770 times
finns några kassa lagningar i golvet samt i bagaget, men förutom det verkar den har klarat sig rätt okej.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Zappafan »

Image
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Just balkarna till framskärmarna är ju lite känsliga att byta ut.
Man vill gärna ha front och huv på plats så man ser att de kommer "rätt".

Men annars ser det väll rätt OK. Det kan ju vara mycket sämre. Kolla även i hålrummet längst bak. Alltså bakom plåten som tanklocket sitter igenom.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

har lyst lite med ficklampa där inne, och visst finns det rost även där.. dock bara ytligt så skitsamma :lol:

ingen orginalbil, och kommer aldrig bli det heller!
beträffande skärmbalkarna och att man bör ha front o skärnar kvar för att passa in det ordenligt, sä är jag medveten om problemet.. därför som motorhuven ännu inte skruvats bort. enklare o provmontera framskärmarna o kolla passform medans den är kvar.
beträffande fronten så finns det tyvärr ingen plåt kvar o skruva fast den i :? skall åtgärdas samtidigt var det tänkt (jag är inte jättekinkig med att att passformen blir hundra dock)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Tänk den som hade rätt maskinell utrustning och lite startkapital. Då hade man tillverkat en svetsfixtur och sålt vidare och blivit rik som ett troll. :wink:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Du menar en fixtur till skärmbalkarna?? jo en sån hade jag gärna haft tillgång till :D

skärmbalkarra som för övrigt borde dyka upp om nån timme..
nån som har erfarenhet av att rensa plåt från tectyl/underedsmassa med nålhammare??

jag sa ju att det var slut med uppdateringar, men va fan!! så länge folk faktiskt kommenterar (måhända bara va qv och A-masen, men ändå)

har börjat slita ner innetaket nu, råttätet o lite äckligt! så jag är knappast försiktig med tyget..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

När jag spände upp innertaket så måttade jag mitten fram och mitten bak först.
Sedan spänner man försiktigt upp det.
Jag slutade när den fortfarande var lite "fult häng" på viss punkter. Det fixade sig självt på en vecka :)

Nej någon fixtur till skärmbalkar har jag inte sett. Det blir att jobba med karossdelarna.

En sak jag gjorde innan det nya taket kom upp var att lägga en extra kabelhärva på passagerarsidan. Då hade jag färdig kabel när fläkten till bakrutan skulle driftsättas. Med de vanliga skarvkontakterna i var ände. Petade även in en lågnivåkabel. Men om den blir använd i min åldergrupp vet jag inte. Det ligger iallfall inte i vägen där den ligger.

Jag rensade tektyl med kulhammare och stämjärn.
Hamrade med kulsidan för att få den att släppa lite från plåten och pressade in stämjärnet i mellan. Gick väldigt bra (bitvis)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

När man slutmonterar motorhuven så måste gummilisterna dit först.
Jag gjorde mistagen att justera in allt och sedan montera gummilisterna.....
Bara att börja om från ruta 1.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

IMG_20191018_131404.jpg
IMG_20191018_131404.jpg (4.39 MiB) Viewed 3743 times
har ni sett så vacker plåt :D

angående listen, fullt medveten om det (sen om jag kommer ihåg det sen när den ska bytas ut och motorhuven skruvas tillbaka är en annan femma)

har nyss slitit väck hela innetaket, alla orginalfantaster skriker väl rakt ut med tanke pp att jag slet sönder allting :O
härnäst sk instrumentbrädan väck, och av nån anledning så har jag limmat fast plastbiten som körrikt ingsvisaren skruvas fast i.. så tyvärr får jag nog förstöra även den!! några fastrostade skruvar som behöver övertalning med vinkelharry också.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

tänk att rost kan va så intressant!! bilderna ovan med rost var tydligen visats inte mindre än 32gånger allaredan!!!

kanske råkar finnas ett intresse för updates iallafall? i vilket fall som helst så diggar jag funktionen o kunna ladda upp direkt till forat från telefonen, vilket i princip innebär att man kan uppdatera "on the fly" så att säga.. kanske råkar bli mer updates under. vintern än va det igentlige. var tänk..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Jag har inte så mycket fakta eller kunskaper att komma med, men jag kan som en svävande kommentar berätta hur det var för mig.
För kanske 45 år sedan hade jag en Amazoncombi -62. Där hade man svetsat i nya skärmbalkar. Dom kanske var begagnade, vad vet jag? Och vid den här tiden var inte MIG/TIG-svetsar varje hobbymekanikers egendom, så det var svetsat med gassvets. Jag vet inte om det var på millimetern, men det kanske inte märktes för det satt plastskärmar på balkarna. Även fronten var plast. Plastskärmar hade ju det ryktet att pressisionspassning kunde vara lite lotteri. Så om balkarna nu satt lite fel så kanske det inte märktes för även skärmarna kanske (?) satt lite fel?
Motorn havererade i den bilen och i bakre hjulhusen var det tämligen hårt angripet av rost. Jag hade inga ekonomiska medel att åtgärda allt så det blev skroten i stället.
Det här skriver jag dels för att hålla modet uppe på Weber, och dels för att hålla forumet vid liv.
Och en liten kommentar till Weber och din motor. För någon dag sedan såg jag en film på YouTube en färsk film om en man som hade satt en B 230 med något insprut som det inte framgick vilken upplaga det var i en P 1800. Jag tror han hade tagit motorn från en 940? Kanske var det en turbo? Bilen som helhet var ju också uppdaterad och renoverad. Jag skall se om jag hittar länken till den filmen igen.

Länk till filmen ligger under Övrigt.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

IMG_20191019_183443.jpg
IMG_20191019_183443.jpg (3.13 MiB) Viewed 3728 times
IMG_20191019_183240.jpg
IMG_20191019_183240.jpg (3.61 MiB) Viewed 3728 times
Kolla, jag hittade orginallacken :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Eftersom jag är en "originalare" så får jag väll skriva en rad så du vet vad du ger dig in på :-)

När man svetsar dit ny skärmbalk och en ny stående plåt, så måste man skära i något eftersom de lappar över varandra.
Får kolla på min men minnesbilden säger

Att om du kapar i den stående plåten och låter skärmbalken vara så (blir det nog) original.
Kapar man i skärmbalken och låter den stående plåten vara hel så blir det inte original. Eller var det tvärt om.
Det är +15 år sedan jag grottade i detta.....

Får ju gå ut och fota hur jag gjorde, Du får ju inte göra "original" utav misstag :mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply